Nastat, eli liukuesteet, ovat hyvä keksintö – niin renkaissa kuin myös kengänpohjissa
Autossani on talvella nastarenkaat, samoin polkupyörässäni – nyt olen tutustunut myös nastoihin kengänpohjissa. Se oli hyvä juttu.
Aiemmin on ollut usein tilanne, että on pitänyt erikseen valita vähemmän liukkaita reittejä ja/tai kulkea erittäin varovasti välttääkseen liukkaudesta johtuvan kaatumisen.
En ole vielä aikaisemmin tässä elämässä käyttänyt nastoitettuja kenkiä, mutta nyt olen – suosittelen sitä muillekin.
Liukuesteet kengissä
- Liukuesteillä varustetut kengät
Sellaisia kenkiä saa ostaa valmiina – jonkinlaiset nastat tai piikit kengissä valmiina. Voivat sinänsä olla hyviäkin, mutta niitä ei yleensä tarvitse edes talvella jatkuvasti – kannattaako tosiaan hankkia liukuestekengät erikseen? Varsinkaan kun niillä ei voi kuitenkaan kävellä sisätiloissa, että ei naarmuttaisi lattiapintaa. Sekin epäilyttää onnistuuko ostamaan sellaiset kengät, jotka ovat mukavat jalalle myös pidemmillä matkoilla.
- Irrotettavat liukuestepohjat kenkiin
On vaikka minkälaisia viritelmiä, jotka lisäämällä tavallisten kenkien pohjiin niissä on sitten liukuesteet ja kyseisen viritelmän saa sitten otettua helposti irti kenkien pohjista. En ole kokeillut sellaisia, mutta nekään eivät kuulosta hyvältä marssittaessa pitkiä matkoja. Voin olla väärässä.
- Nastoittaa itse omat hyvät kenkänsä
Minusta tämä tuntui parhaalta vaihtoehdolta. Vanhoihin, hyviin, jo runsaasti käytössä olleisiin maihareihin, kylmän viileästi nastat pohjiin. Ei nipistele, eikä hierrä jalkoja pitkälläkään matkalla.
Ruuvattava kovametallikärjellä varustettu nasta
Googlettamalla löytyi monenlaisia nastoja kengänpohjiin. Parhaalta minun tarkoitukseeni näytti ruotsalainen MaxiGrip ruuvinasta – niinpä tilasin sellaisia. Paketissa oli 24 kpl nastoja ja asennustyökalu. Laitoin asennustyökalun akkuporakoneeseen ja ruuvasin nastoja maihareiden pohjiin.
Laitoin neljä nastaa kantojen reunoihin ja toiset neljä päkiäosien reunoihin, eli yhteensä 16 nastaa. Ostamani mallin kokopituus on 13 mm. Siten se ei tietenkään käy ohutpohjaisten kenkien päkiäosaan, koska piikki tulisi pohjasta lävitse kengän sisäpuolelle.
Sitten vaan kokeilemaan
Tein pikakokeilun heti nastoitettuani maiharit. Pihalla oli/on kalteva kohta kiiltävää jäätä, joka oli/on märkä – siten mahdollisimman liukas – siinä kaatuisi ilman nastoja tai muuta tukea. Oli aivan uskomattoman hyvä pito. Päätös: näillä lähden seuraavalle lenkille vanhan tiedon mukaan, että liukkaita kohtia löytyy.
Kävin tavallisen ”tunnin lenkkini” – menee vähän yli tunti hyvällä kelillä.
Oli hyvä reissu. Ei tarvinnut enää valita vähemmän liukkaita kohtia, eikä kulkea varoen. Olisi kannattanut älytä tämä maihareiden nastoittaminen jo paljon aikaisemmin.
Seuraavaan reissuun satoi ohuen kerroksen lunta jään päälle. Oli edelleen hyvä pito.
Onneksi kenkiesi nastat eivät tee keskimääräisen raideleveyden levyisiä, syviä uria jalkakäytäville.
Ilmoita asiaton viesti
On sinänsä oikea huomio, että autojen nastarenkaat kuluttavat tienpintaa – varsinkin märkää asfalttia.
Kenkieni nastoista on tuskin mitään haittaa. En kävele nastakengilläni missään sisätiloissa, joten lattiatkaan eivät naarmuunnu.
Kauppareissut tms. teen yleensä polkupyörällä ja kauppareissuille en laita nastakenkiä.
Ilmoita asiaton viesti