Pitkien etäisyyksien maa Suomi

Aikojen saatossa Keski-Pohjanmaalle Kannukseen on kertynyt kokoonsa nähden huomattavan paljon kuljetusalan yrittäjyyttä – jopa niin paljon, että on syntynyt leikillinen sanonta: ”Kuljetus keksittiin Kannuksessa.”

Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n johtoa sanonta huvitti. Se oli nimittäin viime viikolla saapunut kokoustamaan Kokkolaan ja kiertämään kannuslaisia alan yrityksiä. Kierroksen jälkeiseen iltatilaisuuteen kutsutut yrittäjät puolestaan vitsailivat, että Kannuksessa vallitsee ”Scanian mafia.”

Mafiasta tiedä, mutta miksi Kannuksessa ja laajemminkin Lestijokilaaksossa on niin paljon kuljetusalan yrittäjyyttä?

Varmaan on niin, että ala on lähtenyt kasvamaan, kun teollisuudella – etenkin perinteisellä lihanjalostustehtaalla Poutulla – on ollut kysyntää. Osaaminen on puolestaan kerännyt osaamista ympärilleen ja näin on vähitellen syntynyt alaan liittyvien yritysten rypäs.

Ja sopiihan se kuljettaminen keskipohjalaiseen luonteeseen. Täältä on perinteisesti totuttu kulkemaan pitkiäkin matkoja töiden perässä. Ja aina on arvostettu käden taitoja, korjattu ja värkätty.

SKAL:n puheenjohtajistoa ja toimihenkilöitä Kannuksessa 19. toukokuuta 2022. Keskellä SKAL:n toimitusjohtaja Anssi Kujala ja ensimmäisen vasemmalta Kannuksen Kuljetustekniikka Oy:n Kim Huhta.

Kuljetusliikkeistä suurin on Reino Mäkelä Oy. Monelle Kokkolan suunnasta saapuvalle syntyy paikkakunnasta ensimmäinen mielikuva, kun vesitorni ja Mäkelän hallit näkyvät. Nämä ja monet muut yritykset ovat ylpeyden aihe ja osa kannuslaista identiteettiä. Monet kuljetusyritykset jatkavat sukupolvien ketjua.

Kaupungin kaikista työpaikoista kuljetusalalla on kymmenisen prosenttia. Yritysrekisterin mukaan liikennetoimialalla olevia yrityksiä on 32. Yhdeksän näistä on yksinyrittäjiä, 15 työllistää alle 10 henkilöä, neljä 11–50 henkilöä ja yksi yli 50 henkilöä. Mäkelä työllistää yhdessä sopimusliikennöitsijöittensä kanssa yli sata kuljettamisen ammattilaista.

Etenkin Raonhaan teollisuusalueella on alaa palvelevia korjaamo- ja varaosayrityksiä. Autokorjaamoja on kuutisentoista, joista kolme on keskittynyt raskaan kaluston huoltoon. Korjaamoala työllistää yli 40 henkilöä, josta raskaan kaluston huolto 14 henkilöä. Uutuutena mainittakoon raskaan kaluston katsastusmahdollisuus.

Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Kannuksen lisäksi kuljetusala on tärkeä koko maalle. Ilman pyöriä maa pysähtyy. SKAL tekee työtä alan toimintaedellytysten turvaamiseksi. Kallis polttoaine rassaa liki kaikkia maantiellä liikkujia, mutta vaikeimmassa asemassa ovat kuljetusalan yrittäjät. Alan sähköistymiseen on vielä pitkä matka; viime vuodenvaihteessa rekistereistä löytyi vaivaiset yhdeksän sähkökuorma-autoa. Toivon päättäjiltä viisaita päätöksiä ammattidieselin suhteen ja yrittäjille jaksamista.

+1
Jussi Niinistö
Sitoutumaton Kannus

Kaupunginjohtaja. Entinen puolustusministeri.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu