Integraatiota mattopyykillä
Syyskuinen hellepäivä oli pakko hyödyntää. Päätin pestä viimeiset matot viereisellä, syksyn jo hiljentämällä matonpesupaikalla. Ja katsos – paikalle pyrähti kaksi viehkoa naista isojen, paksujen karvamattojensa kanssa.
Tervehdimme, ja mattojen pesun tuoksinassa vaihdoimme muutaman sanan. Huomasin, etteivät naiset olleet syntyperäisiä ”meikäläisiä” – suomen kieli oli niukkaa mutta hyvällä alulla. Olin yllättynyt kun kävi ilmi, että heidän yhteinen kielensä oli arabia, vaikka toinen oli Lähi-idästä ja toinen Pohjois-Afrikan maasta. Puhuimme arabikielen murteista, jotka kuulema eroavat eri maissa.
Kanssakäyminen tuntui mutkattomalta. Naiset olivat pukeutuneet kevyesti kivoihin kesämekkoihin, hiukset hulmusivat vapaina. Heillä oli isokokoisia, paksuja karvamattoja, minulla muutama räsymaton pätkä. Naiset näyttivät kännykältä kuvia kauniista itämaisista matoista. Kerroin kuinka räsymatot ovat suomalaista perinnettä, vaatimattomia ja käytännöllisiä – kuin vanhankansan suomalainen. Räsymatot ovat oiva esimerkki kierrätystaloudesta ja maton värikirjo kertoo kutojan luovuudesta ja värisilmästä. Räsymatoilla on historia. Kerroin myös, että ihailen räsymattoja perinteen näkökulmasta, mutta itämaisia mattoja ihailen ylitse kaiken, etenkin sitä Tunisiasta tuomaani. Ne ovat taidonnäytteitä, kestäviä ja kauniita – arvokkaitakin.
Paksut karvamatot ovat märkänä raskaita. Autoin niiden nostamisessa valumaan. Kätkin hämmästystäni jutellessani kahden arabinaisen kanssa, sillä välillämme ei ollut mitään jännitettä. Totta puhuen tällaista ei ollut kohdalleni osunut aikaisemmin. Arabinaiset ovat aina ottaneet etäisyytensä. Nyt mutkattomuus johtui ”pyykkärinaisten” asenteesta, mutta myös siitä, ettei heillä ollut yllä kulttuurinsa vaatteita jotka pitävät kanssakäymisen etäisenä, ellei olemattomana. Sitäkin ihmettelin, ettei naisilla ollut mukana miehistä moraalivartijaa, ”päällystakkia”.
Itämaisissa kulttuureissa, kuten Kaakkois-Aasiassa, kiehtoo ihmisten salaperäisyys; kadulla kävellessäänkin he tuntuvat kantavat sisällään suurta salaisuutta, joka odottaa löytäjäänsä. ”Matonpesijäkollegoissani” olin aistivinani tuon itämaisen salaisuuden läsnäolon. Samalla olin ymmärtävinäni miksi arabimiehet niin vahvasti vartioivat ”omaisuuttaan”. Jos sen kaapuun kätketyn orientaalisen ”pullon hengen” päästäisi kerran vapauteen, ei sitä enää takaisin saisi – paitsi ankaruudella ja äärimmäisellä pakolla. Kuten tehdään muun muassa Afganistanissa.
Vielä parkkipaikalla mietin mielenkiintoista mattopyykkipäivääni ja integroitumisen ongelmia. Miten ihmeessä ihmistä integroidaan uuteen kulttuuriin, jos hän ei halua? Ja miten ihmeessä tulijoita integroidaan, jos heidän ja vastaanottajan välillä on ylikäymättömiä kulttuurillisia esteitä? Uuteen kulttuuriin sopeutumista ei synny ilman halua ja ellei voi luoda aitoja, läheisiäkin ihmissuhteita arjentasolla, työssä, vapaa-aikana, harrastuksissa ja missä vaan – vaikkapa matonpesupaikalla. Kun rajoittavat naamiot ja esteet on riisuttu, sopeutuminen sujuu kuin itsestään. Kuten ihmisten välillä yleensä ja kautta-aikain on tapahtunut – ihan vaan luonnostaan.
Hienon avauksen teit. Painiskelin tässä aamusen oman avaukseni kanssa ja huomasin vastaamattomuuteni.
Kiinnitin erityistä huomiota tuohon asiaan miten ohitit kaikki poliittiset ja uskonnolliset erityispiirteet; totesit vain integroitumisen helppouden jos halua ihmisellä riittää.
Näin olen mielessänikin ajatellut kun sentään markkinakauppiasurallani ties miten moniin rotuihin ja uskontoihin törmäsin, naispuolisiinkin kauppiaisiin. Ei ollut vaikeuksia.
Olisin jopa helpostikkin asettelemassa noiden vaikeuksien syiksi juuri oman asemoitumisen.
No, sitähän tämä elämä on.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kommentista. On kiva saada palautetta vaikka aihe ei käsittelekään persuja tai Marinia, aiheita jotka avaavat höpinätorvet. Osasin varautua niukkaan kommentointiin.
Tuollainen aika poikkeuksellinen matonpesureissu oli. Kun miettii vakavasti, niin siinä avautui monta syytä miksi meillä maksetaan rahaa integroitumisesta kulttuuriimme, vaikka ratkaisu on kovin yksinkertainen. Kaiken takana ovat ihmissuhteet ja tutustuminen henkilökohtaisesti vieraan kulttuurin edustajiin, puolin ja toisin. Olen kokenut henkilökohtaisesti kuinka vaikea on ”viimeisessä aallossa” Suomeen tulleiden ”pakolaisten” kanssa luoda mutkatonta kasakäymistä. Naisten kanssa se on lähes mahdotonta asiatasollakin, vaikka asuisi naapurina. Siksi mutkaton, normaali vuorovaikutukseen ”mattopaljun” ääressä yllätti.
Käsitykseni on; ellei synnyt ystävyys-, työ-, harrastus- , yms. suhteita, integroiminen kursseilla on hukkaan heitettyä rahaa.
En tuomitse mitään kulttuuria, olen viihtynyt Tunisiassa ja Kairon sekä Beirutin basaareista, mutta yritän olla realisti. Jos vuorovaikutusta ei synny, eikä syytä voida nostaa esiin, jossain on vikaa. Tulevaisuutta ajatellen viittaan Ruotsin suuntaa. Hereillä on syytä olla.
Mutta kohtaaminen mattopyykillä oli varsin mukava ja avartava kokemus.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä nuo maahanmuuttajat halusivat integroitua, ja ja käyttää aikaa vaikkapa matoista keskustelemiseen kantasuomalaisten kanssa. Omista asenteista tuo on kai paljon kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Olen täysin samaa mieltä. Meitä syntyperäisiä suomalaisia on aivan liian vähän. Tarvitsemme lisää työntekijöitä, yrittäjiä jne.
Ilmoita asiaton viesti
Hyviä tyyppejä voi aina tulla, sopivin henkilökohtaisin syin. En ole mikään väestönkasvun kannattaja, koska luonto ei kestä aivan mitä tahansa. Pitää siis potkia myös kantasuomalaisia vähän takapuoleen, jotta tekevät lisää töitä, ja ryhtyvät yrittäjiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon voisin vastata kyllä.
Kolmisenkymmentä vuotta yrittäjänä, joten jotain tiedän.
Nyt eläkkeellä, elelen ja yrittämiset on tehty.
Ilmoita asiaton viesti