MOT

Kuten tiedämme; lööpillä myydään lehtiä ja otsikolla juttu lukijalle.

Niissä vähissä kirjoituksissani, jotka olen täällä Puheenvuorossa julkaissut, olen pyrkinyt pitäytymään neutraaleissa ja varovaisissa otsikoissa. Niinpä päätin kokeilla, mikä vaikutus on otsikon tyylillä ja siihen valituilla sanoilla.

Julkaisin 03.02. blogin: YLE suosii persuja; kouluttanut ilmaiseksi Halla-ahoa -verorahoillamme. Ja hups!  Juttu jökötti suosituimpana pari päivää ja poistuttuaan etusivulta lukukerrat ovat lisääntyneet, nyt niitä on 9530. Kommenttejakin tuli reilusti. Tilanne oli uusi, koska yleensä juttuni eivät ole päässeet lähellekään tuollaisia lukuja. Mainittakoon, etten yleensä lukuja seuraile, mutta silti kiitos lukijoille, kommentoijille sekä tykkääjille. Kiva niitä on saada ja huomata että huumori ymmärrettiin.

Hassua. Kun kirjoitin jutun, jonka otsikkoon ymppäsin kaikki kliseiset sanat (persut, Halla-aho, YLE, verovarat, joita täällä eräs kirjoittaja liki päivittäin yhtä puoluetta mollaavissa jutuissaan käyttää), juttuni pomppasi suosituimpien kärkeen. Ehkä oma mausteensa oli sillä, että otsikko oli käänteinen, eli lupasi muuta kuin mitä teksti piti sisällään. Hyvin tuo ymmärrettiin.

Halpamainenhan tuo jekku oli, myönnän. Onneksi täällä on asiakirjoittajiakin. Mutta otsikkovalinnalla toteen näytin sen, että tietyillä sanoilla, henkilöiden ja puolueiden nimillä on selkeä julkisuusarvo. Perussuomalainen puolue alkaa olla tilanteessa, että puhutaanpa mitä puhutaan, se on mainosta. Kun liian kauan on huudettu susivaaraa, suden ilmestyessä varoituksiin ei enää uskota.  Niinpä puolueiden pitäisi harkita pari kertaan miten hyökkäävät kuntavaaleissa. Mummo pihtiputaallakin jo ymmärtää, että nyt vääränlainen vähättely kääntyy itseään vastaa.

Kyllä kansa tietää, näkee ja ymmärtää. MOT.

 

jussiosmola
Sitoutumaton Vantaa

Riippumaton keinahdellessa ainoa huoleni on - en koskaan voi olla täysin riippumaton.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu