Korona ja oppilaat etä- vai lähiopetukseen

Taannoin pohdiskelin pitäisikö koulut sulkea vai jättää auki. Nyt tiedämme lopputuloksen eli etäopetukseen mentiin.

Mediassa on kovasti viime päivinä lähdetty tekemään juttuja siitä, kuinka juuri kouluihin pitäisi palata mahdollisimman nopealla aikataululla. Ymmärrän koulun tärkeyden kaikille oppilaille ja yhteiskunnalle hyvin, mutta en ihan osta niitä kaikkia väitteitä, jotka siitä lähiopetuksesta juuri nyt, kun etäopetus on saatu rullaamaan ja se parantuu päivä päivältä, tekisivät täysin välttämättömän juuri nyt.

Koitan perustella miksi. Suonette anteeksi, että keskityn nyt vain perusopetukseen.

1. Oheinen kuvaaja

Mediassa on tuotu esille tarve seurata muuta Eurooppaa. Mielestäni tarve on ennenaikainen sillä oheisen päivittäin päivittyvien Johns Hopkinsin tietojen mukaan olemme vasta lähestymässä epidemian kärkeä, kun verrokkimaissa, joista tärkeimpinä pidetään Tanskaa ja Norjaa, logaritiminen käytä osoittaa selvästi tartuntojen kokonaismäärän vakiintuneen ja päivittäisten tartuntojen kääntyneen laskuun. Meillä sen sijaan samaa kehitystä ei ole, vaan olemme vasta kulkemassa kohti taudin huippua.

2. Nuoret eivät tartuta tautia samoin kuin aikuiset

Koronaviruksen aiheuttama tauti on nuorilla yleisesti selvästi lievempi kuin aikuisilla, mutta oireettomien tai vähäoireisten henkiöiden kyvystä tartuttaa muita saadaan koko ajan lisää tietoa, kuten tässä Naturen artikkelissa selvästi todetaan. Keskimäärin jopa 44% tartunnoista olisi peräisn vielä oireettomalta henkilöltä. ”We estimated that 44% (95% confidence interval, 25–69%) of secondary cases were infected during the index cases’ presymptomatic stage, in settings with substantial household clustering, active case finding and quarantine outside the home. Disease control measures should be adjusted to account for probable substantial presymptomatic transmission.

Samassa artikkelissa pidetään erittäin tärkeänä selvittää keinoja joilla oireettominen infektoituneiden mahdollisuus tartuttaa muita rajoitettaisiin ”More inclusive criteria for contact tracing to capture potential transmission events 2 to 3 days before symptom onset should be urgently considered for effective control of the outbreak.”

Nyt joku tietysti kiinnittää huomiota siihen, että jutussa ei varsinaisesti puhuttu nuorista. Ei, koska nuoren ja aikuisten sairastuvuudessa tuskin on eroja, vaan tilastoihin muodostuu näiltä osin systemaattinen virhe johtuen otannan vääristymisestä. Useissa maissa, kuten Suomessa, koronaviruksen takia on testattu vain niitä oireellisia, joiden oireet ovat vaatineet sairaahoitoa. Koska lapset ja nuoret sairastuvat vähemmän vakavasti, muodostuu tilastoharha nuorten sairastumattomuudesta, joka johtaa väärintulkintaan

3. Etäopetus eriarvoistaa kun kaikilla ei ole samoja välineitä

No nyt aletaan päästä pedagogin omimmalle alueella. Etäopetus on nyt saatu pyörimään. Opettajat tekivät suunnattoman työn etäopetuksen järjestämisessä ja sen ylläpitämisessä. Kukaan toimistossa joskus etäyhteydellä toiselle työkaverilleen jonkun diasarjan esittänyt ei voi mitenkään ymmärtää sitä tuskaa, jonka opettajat kohtaavat nyt päivittäin tilanteessa, jossa ensin jouduit opettamaan toimistokäyttöön suunniteltujen ohjelmistojen käyttöä oppilaille etänä ja samalla pitämään huolta oppiaineiden pedagogisista ominaispiirteistä kuten kokeellisuudesta ja toiminnallisuudesta, samalla  koko ajan huomioiden perheiden mahdollisuuden.

On koteja joissa ei ole laitteita tai niitä on yksi, mutta perusopetuksessa olevia oppilaita on 2 tai 3. Kuka käyttää konetta milläkin tunnilla? Tässä konkreettisesti lyötiin päättäjien silmille digitaalisuuden tärkein vaatimus: henkilökohtainen päätelaite, jossa näppäimistö eli läppäri. Jos sitä ei ole, etäopetuksen toteuttaminen tulee hankalammaksi, koska oppilaan täytyy tulle toimeen muulla välineistöllä. Siis hankalammaksi – ei mahdottomaksi. Varmasti kaikissa mahdollisissa kouluissa jaettiin kaikki kaappien alahyllyiltä löytyneet vanhat vielä käynnistyvät koneet oppilaille lainaan, jotta opetus sujuisi mahdollisimman hyvin.  Koulu ja opettajat tekevät tässä tilanteessa aivan varmasti enemmän kuin olisi inhimillisesti lupa odottaa, jotta kaikki mahdolliset epätasa-arvoistavat tekijät etäopetuksesta poistuisivat.

4. Oppilaat joutuvat olemaan kotona hankalissa olosuhteissa

Tämä valitettavasi on totta. On perheitä, joissa on päihdeongelma, mutta opettaja ei voi sitä ongelmaa ratkaista koulussa. Opettajan tehtävä on näissä tapauksissa tuoda huolensa esille sosiaalialan ammattilaisille, joiden toivoo ottavan asian hoitaakseen. Liian usein kuitenkin realismi koulussa on täysin toinen. Apua ei ole saatu resurssien puutteen takia ja opettajalta kuluu hirvittävästi aikaa sellaisten oppilaiden tukemiseen, joiden paikka ei ole koulussa. Koulussakaan tätä oppilasta ei pitäisi olla tukemassa opettajan, joka ei voi olla sosiaalityöntekijä, äiti, isä, henkinen valmentaja, poliisi, koska opettajan aika ei riitä siihen eikä opettajalla ole koulutusta siihen.

Opettajat voivat olla äitejä ja isiä vain omille lapsilleen tilanteessa, joka on kaikille yllättävä ja hankala ja siinä samalla vielä kaikki vanhemmat ja opettajat  hoitavat työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Opettaja ei voi lähiopetuksessakaan vaikuttaa perheen olosuhteisiin kotona, muuten kuin tukemalla ja kannustamalla lasta.

5. Heikot oppilaat eivät saa tukea

Oppilas joka haluaa ottaa tukea vastaan saa sitä etäopetuksessa aivan samoin kuin lähiopetuksessakin.  Tukiopetuksen antaminen etäopetuksena ei ole mahdotonta. Useissa, vaikka valitettavasti ei kaikissa, kunnissa avustajat on valjastettu toimimaan etäopetuksessa opettajan työparina aivan kuten oppitunneillakin. Laaja-alaiset erityisopettajat ovat opettajien työpareina aivan normaalisti. Tilannetta, jossa kaikki tukimuodot olisivat saavuttamattomissa tai niitä ei tarjottaisi laisinkaan, ei ole.

On tilanteita, joissa oppilaan tavoittaminen on vaikeaa joskus jopa liki mahdotonta, mutta miten opettaja saisi oppilaan heräämään kotonaan tai osallistumaan etätunnille, jos oppilas ei vaan niin tee? Mediassa ihmeteltiin opettajien Wilmaan tekemiä merkintöjä ja niitä pidettiin jopa jotenkin asiattomina. Miksi? Niitä samoja merkintöjä tehdään oppitunneillakin. Jos oppilasta ei saa kiinni eikä poissaolomerkintää ole tehty, niin oppilas on ollut poissa. Jos tehtäviä ei ole tehty, ne ovat tekemättä. Kaikista noista asioista pitää tehdä ne merkinnät ja ne kuuluu tuoda huoltajalle tiedoksi, jotta tuki osataan kohdentaa oikein.

6. Pitää päästä takasin normaaliin

Myönnän, niin pitää, mutta ei millä tahansa hinnalla. Minä haluan opettaa fysiikkaa ja kemiaa ihka oikeilla laborointi- ja mittavälinellä. Minä kuitenkin ymmärrän myös sen, että sitä ei pidä tehdä kokonaisuus vaarantaen vain siksi, että media painostaa asiassa.

Tämä kaipuu normaaliin on se suurin syy miksi itse olen vakaasti sitä mieltä, että perusopetuksen tulisi jatkaa etäopetuksessa 30.5. asti. Koulujen avaaminen nimittäin ei johda normaaliin tilanteeseen vaan täydelliseen epäloogisuuteen ja todella vaaralliseen väärään turvallisuuden tunteeseen.

Jos THL:n logiikan mukaan tavallisten ihmisten käyttämät maskit aiheuttavat valheellisen/väärän turvallisuuden tunteen, mutta kotihoidossa jopa kangasmaskit ovat tärkeitä asiakkaiden suojelemiseksi, niin mikä on se normaalin määritelmä johon palattaisiin?

Ravintolat ovat kiinni 30.5 asti, koska niissä turvaetäisyydet eivät täyty. Koulujen ruokalaseissa on jopa satoja oppilaita samaan aikaan eikä sinne saada mitenkään turvaetäisyyksiä tai ensimmäiset aloittavat lounaan kouluun tullessaan ja 500-1000 koulun viimeiset ruokailijat illalla.

Kesäteatterit ovat kiinni, vaikka ollaan ulkoilmassa ja olisi mahdollisuus järjestää turvaetäisyydet paikkojen välille. Luokkaan mitenkään saa turvaetäisyyksiä edes 1o oppilaalle 25-30 opppilaasta puhumattakaan.

Kaupoissa pitää muistaa jonottaa 1,5-2 m etäisyydellä toisista. Miten turvaetäisyydet pidetään 500-1000 oppilaan yläkouluissa?

Suuret yleisötapahtumat, kuten festarit, ilmeisesti jäävät tältä kesältä toteutumatta. Myönnän suoraan, että vielä 1000 oppilaan koulu on pienempi kuin 50 000 hengen konsertti, mutta henkilöiden välinen etäisyys festareilla on sama kuin koulun käytävillä.

Oppitunneilla ilmeisesti voidaan harrastaa liikunta turvaetäisyydet huomioiden, mutta oppilaiden harrastukset ovat edelleen rajoitusten piirissä vai uskaltaako joku seura ilmoittaa, että lasten ja nuorten harjoitukset ja sarjatoiminta aloitetaan viimeistään toukokuun puolivälissä, vaikka aikuisten sarjat ovat tauolla paljon pidempään.

Tämä virus on todella merkillinen, koska se osaa erottaa koulun toiminnan muusta vapaa-ajan toiminnasta aivan kuten tavallisen ihmisen käyttämän kangasmaskin kotihoidon hoitajan käyttämästä kangasmaskista.

Uskallan sanoa, että opettajat perusopetuksessa ovat nyt ottaneet etäopetuksne haltuun niin hyvin, että sitä ei missään nimessä pidä mennä nyt sotkemaan hätäisellä päätöksellä normaalittomaan ”normaaliin palaamisesta.”

Saksassa muuten paluu normaaliin tarkoittaa myös kauppojen asteittaista avautumista eli talouden rattaiden laittamista pyörimään. Silti sielläkin mennään turvallisuus edellä ja tilannetta tarkkaan seuraten. Olisi naurettavaa joutua huomaamaan, että hätiköity koulujen täydellinen avaaminen Suomessa ilman mitään laajempaa suunnitelmaa johtaisikin siihen, että luokkia tai kokonaisia kouluja jouduttaisiin määrämään karanteeniin koulussa havaitun tartunnan ja altistuksen takia.

Ja tässä vielä kevennykseksi mustaa huumoria

JussiTanhuanp

Matemaattisten aineiden opettaja, PLM. Elokuva- ja teatteritaiteen suuri ystävä, joka haluaa ajatella toisin ja kyseenalaistaa syitä ja taustoja siihen, miksi toimia vanhoilla puutuneilla tavoilla. Vanha blogi luettavissa <a href="http://jussismia.blogspot.fi/" title="http://jussismia.blogspot.fi/">http://jussismia.blogspot.fi/</a> sivulla

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu