Älyttömät älykännykät ei kouluihin kuulu
Koulu on oppimisen paikka, ei viihdekeskus. On korkea aika ottaa käyttöön tiukka kännykkäkielto kaikissa kouluissa. Älyvempaimet vievät oppilaiden huomion pois kaikkein tärkeimmältä, eli oppimiselta. Hallitus kiristää lainsäädäntöä tämän vuoden aikana, mutta tarkkaa sisältöä ei vielä ole.
Kännykkä koulupäivän aikana on jatkuva häiriötekijä. Kun oppilas keskittyy kännykän räpläämiseen, ei hän keskity opetukseen. Tämä heikentää sekä omaa että muiden oppilaiden oppimista.
Koulun pitäisi olla paikka, jossa lapset ja nuoret oppivat lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan, keskittymään ja toimimaan yhdessä. Kaikki ne taidot, joita tarvitaan tulevaisuudessa työssä ja muutoinkin elämässä. Nyt näin ei ole ja suunta on käännettävä.
Kännykät myös lisää ja pahentaa koulukiusaamista. Somen kautta tapahtuva kiusaaminen on kasvava ongelma. Kännykkäkielto kouluissa vähentäisi tätä ilmiötä merkittävästi, ihan tutkimuksenkin mukaan.
Askel taaksepäin on välttämätön ja muustakin digihömpästä tulisi päästä eroon. Lukemaan oppii vain lukemalla ja kirjoittamaan kirjoittamalla. Älyttömiä älylaitteita ei tunneilla tarvita.
Ennen vanhaan oppitunnilla pulisemisesta tuli karttakepistä näpeille.
Perin outoa, että älyluurien käyttöä oppitunneilla ei ole täysin kielletty vieläkään koko naassa.
Ilmoita asiaton viesti
Sinänsä asia on noin, ongelmat ovat olemassa, mutta totaalinen kännykkäkielto on älytön idea. Se merkitsee sellaista askelta taaksepäin, että ainakaan minä en halua sitä.
Oppilaan puhelin helpottaa ja ennen kaikkea sujuvoittaa viestintää opettajan ja oppilaan välillä ja sen viestinnän lopettaminen lisäisi entisestään jatkuvaa kiirettä koulussa. Vaikkapa minä laitan päivittäin viestiä oppilaille, esim.
ohjeistan odottamattomasta muutoksesta, pyydän tulemaan tiettyyn paikkaan jne. Eikä esimerkiksi minulla todellakaan ole pienintäkään mahdollisuutta juosta oppilaiden perässä ympäri todella isoa koulua. Jos taas vastaväite on, että ”ennenkin oli”, niin eipä ollut. Silloin ennen vain ei tiettyjä asioita hoidettu, nyt nekin pitää ehtiä päivän aikana tehdä, vaatimukset ovat suuret.
Yhtä lailla huoltajilla on tarpeita viestiä lapsilleen ja päinvastoin, esim. sairastumisen sattuessa. Ilman oppilaan puhelinta tilanne tarkoittaa nopeasti jatkuvaa puhelinjonoa kanslian edessä tai kanslisti juoksee pitkin koulua kertomassa huoltajan viestiä, että lääkäriaika onkin tänään.
Koulut hyödyntävät puhelinta myös nopeisiin kyselyihin ja tehtäviin, siinä ne puolustavat paikkaansa.
Kysyisin blogistilta, kuinka hän suhtautuu oppilaan käytössä olevaan kannettavaan, olkoon koulun tai oma. Nimittäin sillä voi viestitellä, pelata ja katsoa videoita yhtä hyvin kuin puhelimella. Joten miten älypuhelinten totaalikielto oikeasti estäisi ei-toivotun toiminnan? Pitäisikö myös läppärit kieltää?
Ja lisäys: Olen asemoinut itseni digiänkyräksi, suosin oppikirjaa, käsin tehtyjä muistiinpanoja ja lukemista. Digikirjoja ja niiden materiaaleja käytän niukasti. Mutta en halua, että koulusta tehdään muusta elämästä irrallaan oleva saareke, jossa nykyaikaista viestintää ei saisi käyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Mihin ihmeen opetukseen kännykkää tarvitaan luokissa?
Eikö kuuloetäisyys riitä?
Ilmoita asiaton viesti
Pointti ei nyt ole opetustilanne sinänsä, kuten kommentistani selviää. Joskin on asioita, joita voidaan tehdä tunnilla puhelimellakin, joskus.
Tunnilla voin ottaa häiritsevän esineen, kuten puhelimen pois. Tai vedän puhelinnatsimoodin päälle ja kerään kaikki puhelimet alkajaisiksi pois.
Ilmoita asiaton viesti
J.H:”Tunnilla voin ottaa häiritsevän esineen, kuten puhelimen pois. Tai vedän puhelinnatsimoodin päälle ja kerään kaikki puhelimet alkajaisiksi pois. ”
Päätä nyt..saako ne luurit olla, vai ei? Ja kun blogistikin taisi kirjoittaa ”Älyttömiä älylaitteita ei tunneilla tarvita.”, niin siitä voisi päätellä että kritiikki kohdistuu pääasiallisesti oppitunneilla räplättäviin kännyköihin. Toki itse voisin hyvin laittaa koko koulualueen kännykkävapaaksi vyöhykkeeksi. Nykynuoriso pieksee välitunneilla kavereita ja pistää videot someen. Jos ei luureja, niin ei sitäkään ongelmaa.
Nokia 3310 joka koululaiselle, niin pääsee opettajakin harrastamaan tekstailuaan, ettei tarvitse opettajainhuoneesta sen takia poistua jos kahvi ja pulla on kesken.
Ilmoita asiaton viesti
Taas kommentti täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella.
Viestintäkanava on Wilma lähes joka-ainoassa koulussa, se vaatii internetin. Sillä viestivät huoltajat, opetushenkilökunta ja oppilashuolto.
Minä voin ottaa puhelimen pois, jos kyse yksittäisestä oppilaasta/muutamasta räplääjästä ja muut eivät pöllöile. Jos on luokka, jossa puhelin on ongelma, ne otetaan kaikilta.
Kahvi ja pulla…joopajoo. On päiviä, jolloin ei tahdo vessaan ehtiä ja pitäisi olla yhtä aikaa kolmessa paikassa…Itse olen jo yhdet kahvit ehtinyt keskellä päivää juoda kuuden työpäivän aikana. Pitääkö tuntea häpeää moisesta?
Ilmoita asiaton viesti
Ei se nyt oikein tunnu opettajalla aukeavan.
Missä kohtaa blogissa/kommentissani kiellettiin puhelimien käyttö kodin ja koulun välillä? Onko teillä tunneilla jotain yhteisiä Wilman käyttöhetkiä, vai miksi niitä luureja tunnilla Wilman vuoksi tarvitaan?
Keskity nyt ja yritä ymmärtää, että monet vanhemmat/kansalaiset ovat huolissaan lastensa/nuorison koulunkäynnistä ja miksi maassamme tulokset laskee. En ainakaan itse haluaisi heti ensimmäisenä syyttää opettajia, vaan yritän miettiä muita syitä.
Ps reissuvihko ja keskusradio ollut kautta aikain käytössä, mutta niistä varmaan olet kuullutkin.
Ilmoita asiaton viesti
Itsehän haluaisit laittaa koko koulun kännykkävapaaksi vyöhykkeeksi. Ei sekään kodin ja koulun välistä viestintää estä, jos nyt ei opettajilta olla puhelimia kieltämässä ja wilma tietysti toimii tietokoneessa, mutta kun nykyisin puhelin on arjen viestiväline, niin kyllä minä varsin usein viestin wilmalla oppilaille kesken päivän. Tänäänkin, kun olimme kaksi tuntia museolla. Kaikki opetus ei ole koululla.
Kovin mielekästä ei olisi palata siihenkään, että huoltajat soittavat kansliaan ja kanslisti juoksee ympäri taloa kertomaan, että Matin iskä sai Matille ajan lääkäriin klo 14.
Keskusradiolla (jota ei edes kaikissa kouluissa ole ja monissa kuuluvuus on rajattu) ei viestitä yksittäistä oppilasta koskevia asioita.
Ilmoita asiaton viesti
Ohjelmoinnin perusteiden opetteluun tarvitsee myös tietokoneen.
Ja jos tuota asiaa ei ole opetussuunnitelmassa niin se pitäisi korjata ensimmäisenä. Kommunikointivammaiset ihmiset tekevät jatkuvasti valtavaa tappiota yhteiskunnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Pidän käytön oppimisen perusteita pienenä ongelmana, käyttöliittymissäkin graafiset käyttöliittymät muuttuvat muutenkin jatkuvasti että pitäisi mennä siitä pykälän verran syvemmälle kuten ”mikä on tiedosto” tai ”miten käyttöoikeudet toimivat”.
Sen sijaan ohjelmoinnin perusteiden opettelu pitää kuulua peruskouluun. Siihen ei välttämättä ole nykyään muuten tarttumapintaa.
Ilmoita asiaton viesti