Hybridivaikuttaminen ja massasiirtolaisuus Suomeen

Kun seuraa keskustelua mahdollisesta siirtolaisten avulla tapahtuvasta hybridivaikuttamisesta itärajallamme, syntyy vaikutelma, että jotkut eivät kykene näkemään eroa erilaisten asioiden välillä.

Maamme itärajalla on pitkään ollut rauhallista. Suomeen ei ole ollut sitä kautta pyrkyä suuren turvapaikanhakijajoukon toimesta. Tilanne on pysynyt myös turvapaikanhakijoiden tunnetuissa lähtömaissa suhteellisen samanlaisena.

Jos tähän yleiseen tilanteeseen nähden täysin yllättäen, esimerkiksi parin viikon sisällä ja muutamina viikkoina siitä eteenpäin, itärajallemme pakkautuu 50 000 ihmistä, jotka haluavat hakea turvapaikkaa, vaikka he eivät tule maista tai alueilta, joista turvapaikkaa juuri nyt on yleisesti lähdetty hakemaan, on erittäin vahvasti oletettavissa, että kyse ei ole aidosta turvapaikanhakutilanteesta vaan masinoidusta hybridivaikuttamisoperaatiosta, jonka tarkoitus on luoda epävakautta Suomessa ja muualla EU:ssa.

Tällainen tilanne oli vähän aikaa sitten meneillään Puolan ja Valko-Venäjän rajalla ja jonkin aikaa aiemmin Kreikan ja Turkin rajalla. Puolan rajaseudulla tilanteeseen kävi tutustumassa mm. YK:n pakolaiskomissaari ja ulkoministerimme. Ulkoministerimme kuuli pakolaiskomissaarilta, että Valko-Venäjän puolelle rajaa tuodut ihmiset olivat siirtolaisia.

Itsevaltaisten maiden johdolla on tunnetusti tapana käyttää mitä erilaisimpia menetelmiä vaikuttaakseen oman etunsa mukaisesti vaikkapa rajanaapureihinsa. Ihmisten käyttäminen pelinappuloina on yksi niistä. Tämä on tietysti hyvin surullista ja valitettavaa.

Jos itärajallamme tapahtuu kuvaamani kaltainen hybridioperaatio, se tulee pyrkiä torjumaan. Valtiollisten toimijoiden täytyy ymmärtää ja hyväksyä, että kyseessä on hybridioperaatio, ei aito turvapaikanhakutilanne. Täytyy ymmärtää, että nyt on lähdettävä torjumaan hybridioperaatiota, jonka tavoitteet ovat kannaltamme ikäviä. Tämä on lähtökohta asian järkevälle hoitamiselle.

Tästä syystä pitää olla mahdollista sulkea koko itäraja kaikkine rajanylityspaikkoineen, vaikka turvapaikanhaku kokonaisuudessaan itärajallamme joksikin aikaa keskeytyisikin. Lainsäädäntömme ja ohjeistuksemme tulee muuttaa sellaisiksi, että ne mahdollistavat tämän. Ja viime kädessä täytyy olla poliittista rohkeutta toimia näin.

Suomi voi aivan hyvin toimia näin, sillä niin ovat toimineet jo EU-maat Puola ja Kreikkakin.

Mikäli emme torju tällaista operaatiota, saatamme oman maamme sisäisesti epävakaaseen tilanteeseen ja saamme vastaisuudessa olla usein vastaavan hybridivaikuttamisen kohteena. Hybridivaikuttaminen pitää torjua heti alkuunsa, jotta se ei jatku ja siihen välineiksi houkutellut suuret ihmisjoukot tarpeettomasti kärsi. Välineellistetty muuttoliike ei ole aitoa muuttoliikettä.

Hybridioperaation torjuminen itärajalla tämä raja kokonaan sulkien ei tarkoittaisi sitä, etteikö Suomen rajalla voisi hakea turvapaikkaa. Voisi kyllä, mutta se pitäisi tehdä muualla rajallamme.

Joku voi tietysti ajatella, että antaa EU:n hoitaa asia. Näin EU varmasti ennen pitkää tekisikin, kun väkeä jatkuvasti virtaisi Suomen kautta muualle unioniin, mutta silloin olisi kyseessä vastuun siirtäminen meiltä Brysseliin, mikä voisi vaikuttaa asemaamme EU:ssa. Meidän kannaltamme tämä todennäköisesti olisi myös liian myöhäistä.

Joku voi tietysti ajatella myös, että tämä 50 000 ihmisen perusjoukko olisi oiva lisä työvoiman tarjontaan maassamme. Nämä Lähi-idästä ja Keski-Aasiasta yhtäkkiä meille tupsahtaneet ihmiset merkitsisivät maassamme kuitenkin melkoista ja pitkää ponnistusta. He todennäköisesti olisivat suomalaisiin nähden heikosti koulutettuja henkilöitä, joiden tulisi opiskella ensin suomen kieli ja lisäksi täydentää koulutustaan tai hankkia ammatillinen koulutus alusta pitäen. Veisi useita vuosia, ehkä 5 – 6, ennen kuin osa heistä olisi kohtuullisen valmiita työmarkkinoillemme. He myös luonnollisesti toisivat perheensä perässään. Lisäksi hybridivaikuttaminen heidän kaltaistensa ihmisten avulla sen kun jatkuisi.

Parhaillaan maassamme on 100 000 maahanmuuttajataustaista työnhakijaa. Voi sanoa, että meillä jo nyt vallitsee kohtaanto-ongelma tarjolla olevien työpaikkojen ja maahan muuttaneiden välillä.

Jos ihmisiä otetaan johonkin maahan, tämän maan tulisi kyetä tarjoamaan sinne otetuille näiden omaan työhön perustuvat kohtuullisen hyvät tulevaisuudennäkymät, muuten tämän maan toiminta suhteessa sinne otettuihin ihmisiin ei minusta ole vastuullista.

 

 

 

 

+5
jyrkisipila
Helsinki

Olen valtiotieteilijä ja toiminut maahanmuuttotyössä koulutusalalla 1990-luvun alusta lähtien. Työssäni olen kohdannut noin 3 500 eri puolilta maailmaa eri syistä Suomeen muuttanutta ja ohjannut heitä heidän opiskeluperiodinsa ajan. Näistä ihmisistä ehkä puolet on ollut muslimeja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu