Lentorata olisi sulaa hulluutta
Ei helkutta!
Kaksi miljardia euroa = 2 000 000 000 euroa
Vartin takia kallista lentoratainvestointia ei tule tehdä. Nykyinen Kehärata on jo toimiva yhteys.
Todennäköisesti hinta nousisi kuten vastaavissa hankkeissa yleensä käy. Isoja hankkeita myydään poliittisille päättäjille alihinnalla. Vantaalla tylyimmät esimerkit viime aikoina ovat olleet Apotti ja Vantaan ratikka.
Kohta lentokentälle menisi kolme raidetta:
– Kehärata
– Lentorata
– Vantaan ratikka
Lentorata olisi päällekkäinen toiminto Kehäradan kanssa. Matkustajamääriltään Helsinki-Vantaa ei ole mikään John F. Kennedyn tai Naritan kenttä.
Järkevä vaihtoehto on pääradan kehittäminen:
”Lisäraide sijoittuisi tuolloin nykyisten raiteiden länsipuolelle lukuun ottamatta Tikkurilan aseman kohtaa, jossa uusi raide sijoittuisi nykyisten raiteiden itäpuolelle.”
Lentoradan rakentamisen sijaan päärataa Tampereelle asti on parannettava. Päärata on Suomen valtasuoni.
Kai-Ari Lundell: Lentorata olisi sulaa hulluutta (kaiarilundell.blogspot.com)
* * *
HS 10.11.
Lentorata nytkähti eteenpäin – Lyhentäisi matka-aikaa Helsinki-Vantaalle
Ratayhteys olisi pituudeltaan noin 30 kilometriä, josta 28 kilometriä kulkisi tunnelissa. Lentoradan ainoa asema olisi tunneliasema Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Lentorata lyhentäisi matka-aikoja lentoasemalle. Jos lentorata toteutuisi, matka-aika Helsingin päärautatieasemalta Helsinki-Vantaan lentokentälle nopeutuisi noin 15 minuuttia. Lentokentältä ei ole tällä hetkellä suoraa kauko- ja taajamajunayhteyttä valtakunnan rataverkkoon.
Pohjoisesta tultaessa on arvioitu, että lentorata nopeuttaisi matka-aikaa noin 24 minuuttia, kun vaihto Tikkurilassa jäisi pois.
Kaikki lentomatkustajatko tulevat Hesan asemalta ja sinne palaavat? Paljonko on vaikutus vaikka länsirataa pitkin tuleville?
Ilmoita asiaton viesti
ARtikkelin tykkäys merkki tarkoittaa muun hyväksymistä paitsi Tampere rataa. Miksikö. No siksi että näillä kaikilla raideliikenteen kehittämisvaateilla, joista jotkut ovat ihan selviä torpedoja, joilla pidetään keskustelua pois liikennejärjestelmämme tutkimusten puutteellisuuksista, joista on jätetty kaikki vaikutus arviot viiden liikennemuodon tuottamista eduista . Tarkoittaa, että Suomi ei toteuta EU kestävän liikenneinfran rakentamista. ei tee EU liikennestrategian toteuttamisvaihtoehto vertailua mitä EU tavoitteista on toteutettu ja mitä ei — Vaan ainoastaan tavoitellaan sitä, että Helsinki keskeiseksi rakennettu liikennejärjestelmä kehittämistä ei muuteta sen puutteista huolimatta.
Tässä piiloleikissä media on ottanut hyvin suuren roolin – vastustaa EU tavoitteista kestävän kehityksen muutosta, muutosta jolla mm vähennettäisiin rekka liikenteen tarvetta jopa 50%, ja jolla olisi todella satojen miljoonien vaikutus maamme liikenteestä johtuviin kuluihin ,niin teollisuudelle https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/vesitiet-jopa-viisi-kertaa-edullisempi/ kuin valtiolle. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf
Liikennejärjestelmän muutos vaikutuksina voidaan todeta, mm se , että 8 maakunnan alueellisen kehittämisen jatko Helsinki takamaaksi loppuisi ja kaikkien maamme rannikkosatamien Raahesta etelään – 10-30 % jopa 50% volyymien kuljetustapa siirto laivoilla,rannikkosatamista Järvi Suomen laitureihin ja suoraliikenteeksi Järvi Suomen ja Itämeren alueen rannikko ja jokiliikenne väliseksi liikenteeksi ilman rannikkosatama poikkeamia,
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/3-miljardia-helsingin-kaupunkisuunnittelun-mukaiseen-liikenteen-kehittamiseen-vaihtoehto-8-maakunnan-eu-tavoitteinen-ten_t-liikenneverkko/
Minkä suurimpana esteenä on valtiolle edunsaajien toimesta lobattu liikennerevoluutio https://www.bing.com/search?q=liikennerevoluutio+suomessa+alkaen+2010&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggEEEUYOzIGCAAQRRg5MgYIARAAGEAyBggCEAAYQDIGCAMQRRg7MgYIBBBFGDsyBggFEAAYQDIGCAYQABhAMgYIBxBFGDsyBggIEEUYPNIBCDUwNDdqMGoxqAIAsAIA&FORM=ANAB01&PC=ASTS ja sen kokonaisvaltainen poliittinen vaikeus purkamisiin eduskunnan päätöksoillä.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/nato-merella-tuulee-suotuisasti-suomen-tavaraliikenne-ja-liikenneinfraamme-kehitetaan-yha-yya-mallilla/
Ilmoita asiaton viesti
Maailma kun muuttuu, ja voi muuttua tosi rivaskasti….
Monia hankkeita nopeutettava tuntuvasti.
Ilmoita asiaton viesti
Velkarahahankkeet kaikki jäihin.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin ”Tunnin junaa” markkinoidaan aikasäästöllä. Paljon enemmän aikasäätöä tulisi, jos nyky-yhteys porhaltaisi Turusta Hesaan taI päinvastoin pysähtymättä yhdelläkään väliasemalla. Sehän on idea myös ”Tunnin junassa”. Toki se rokottaisi matkustajamäärää, mutta se ei haittaa. Pääasia on saada korruptio käyntiin.
Ilmoita asiaton viesti