Näillä eväin Kuntavaaleihin2021

Koulutuksen asiantuntija valtuustoon
Vantaalaisen hyvinvointi on tärkeintä. Päätöksenteon on oltava reilua ja avointa. Jos haluat muutosta, mene vaaliuurnille ja äänestä muutosta.
* * *
Olen palvellut Vantaan kaupunkia opettaen lapsia vuodesta 1980, ensin pari vuotta Hiekkaharjussa, sen jälkeen Pähkinärinteessä. Pääsin eläkkeelle, nyt on aikaa tehdä politiikkaa.
Olen Vuoden luokanopettaja 2013. Teen edelleen kouluissa opettajien sijaisuuksia. Tuntuma koulun arkeen säilyy, mistä on hyötyä päätöksenteossa.
Olen viiden lapsen isä. Minulla on kaksi lapsenlasta. Harrastan tennistä ja juniorikoripalloilu on lähellä sydäntäni. Lemmikkimme on kissa Wilbur. Asun Vapaalassa.
Olen kaupunginvaltuutettu, kuntavaaleissa 2017 sain 501 ääntä. Olin ehdokkaana myös eduskuntavaaleissa 2019, sain 1505 ääntä.
Vantaan Perussuomalainen valtuustoryhmä ajoi koko valtuustokauden ajan pientaloalueiden puolta, jotta niitä ei pilkottaisi palasiksi. Myös viheralueet ovat tärkeitä.
Minulle kuluneen valtuustokauden kohokohta oli, kun uusi, hieno Hämeenkylän koulu valmistui. Sen yhteyteen saatiin komea liikuntahalli. Vantaalle on rakennettava lisää liikuntahalleja Hämeenkylän hallikonseptin mukaan.
Lasten ja nuorten pitää edelleen saada liikkua ja urheilla maksutta kaupungin koulujen saleissa ja urheilukentillä.
Uudet lähiliikuntapaikat ovat rautaa, niitä lisää. Nyt on Pähkinärinteen vuoro.
Kaavoitukseen on kiinnitettävä tiukemmin huomiota, jotta alueiden välistä voimakasta eriytymistä voidaan ehkäistä. Erityisen huolissani olen Myyrmäen kehityksestä.
Päätä pidempi.
* * *
Vaaliteemani:
1. Turvallinen koulupolku
Oppimisen tason nostoon lisää rahaa. Koulukiusaamiselle saatava stoppi. Koulurakennuksista pidettävä huolta. Ei enää yhtään homekoulua. Kouluruokaan laatua.
2. Arvokas vanhuus
Vantaan vanhusten palvelut saatava kuntoon. Omaishoidon tukeen korotus. Sporttikortti kaikille yli 65-vuotiaille. Liikkumalla terveyttä.
3. Vantaan ratikka
Ratikkahanke ylettömän kallis. Tilalle halvemmat ja joustavammat sähkönivelbussit. Ei vantaalaisten rahaa turhaan Suomi-rataan. Riittävästi parkkipaikkoja.
* * *
Teen vielä jokaisesta teemastani erilliset blogikirjoitukset.
http://kaiarilundell.blogspot.com/2021/02/nailla-evain-kuntavaaleihin2021.html
Siellähän se ratikka jo seisoo, Tikkurilan torilla.
Ilmoita asiaton viesti
Ion Mitler,
Jeps, onneksi lopullisen ratikkapäätöksen tekee seuraava valtuusto.
Olen sitä mieltä, että ensin ostetaan uudenaikaisia sähkönivelbusseja, jotka ovat edullisempia ja joustavampia kuin ratikka,
Ratikka on vanhaa teknologiaa, hidas ja kankea ja vaatii paljon tilaa.
Kun sähkönivelbussien käyttöikä on ohi, rakennetaan monorail-rata. Junat kulkevat tolppien päällä olevaa rataa pitkin monta kertaa nopeammin kuin ratikka. Monorailien hinnat ovat pian pikaratikoiden hintojen tasolla.
Monorail sopii hyvin Vantaan imagoon.
Tästä vähän vauhtia ja mallia:
https://rail.bombardier.com/en/solutions-and-technologies/urban/monorail.html
Ilmoita asiaton viesti
Kun mainitsit kaavoituksen, niin tuleeko Vantaan jatkaa arbitraasivoittojen luomista, hyödyntämällä yksityisen omaisuuden pakkolunastusta ja kavoitusmonopolia?
Ilmoita asiaton viesti
Max Stenbäck,
Pakkolunastusten korvausten pitää olla aina asiallista tasoa. Isoissa kaupungeissa kuten Vantaalla on pakko joskus pakkolunastaa alueita, esim. isoissa liikennehankkeissa, ikävä kyllä.
Tikkurilan halki menevä Valkoisenlähteentie meni läpi laajan omakotialueen, mikä tietenkin herätti katkeruutta omakotialueissa. Silloin korvaukset eivät olleet riittävät.
Toisaalta vaikkapa Kehäradan ja vastaavien hankkeiden osalta peltomaan hinta pongahti ylös, kun tiedettiin, että rata tulee kulkemaan peltojen halki eli tuli ns. ansiotonta arvonnousua. Vantaankin kaupunki pelaa veronmaksajien rahoilla, ei peltomaasta voi ylettömyyksiä maksaa.
Vantaa kasvaa rajusti, ongelmia ja törmäyksiä tulee vääjäämättä. Tietenkin kaavoitusmonopoli on kunnilla, millä muullakaan se voisi olla?
Rakentamista ohjaa yhteinen MAL-sopimus, Vantaan kaupungin yleiskaava sekä varsinainen kaavoitus. Viime kädessä asioista päättää kaupunginvaltuusto.
Tietenkään pakkolunastamismenettely ei saa olla mikään voitontekokone.
Linkki MAL-sopimukseen, jos kiinnostaa: https://www.ymparisto.fi/download/noname/%7b5D4F08BB-4C9E-4DFE-BD09-BCE7DF2AD14C%7d/159029
Ilmoita asiaton viesti
Kysymykseni liittyi puhtaasti siihen, että kaupunki pakkolunastaa peltomaata, jonka se myy kaavamuutoksen jälkeen gryndereille. Ihan puhdasta kaavoituksella rahoiksi lyömistä. Hyvä kun et sitä kannata. Saraksen laillisen ryöstön perusteella en itse uskaltaisi Vantaalta maata ostaa, ellei siihen ole jo kaavassa rakennusoikeutta.
Miten muuten äänestit valtuustossa, kun kaupunki päätti ryöstää Saraksen tilan sen 300-vuotiselta omistajasuvulta?
Ilmoita asiaton viesti
Jos asuisin Vantaalla, saisi Kai-Ari Lundell ääneni. Monorail-rata on hyvä idea, vaikka investointikustannukset tullevat olemaan korkeat.
Ilmoita asiaton viesti