Noin 60 syytä oppimistulosten romahtamiseen

Suomalainen koulutusjärjestelmä oli oikealla tiellä aina vuoteen 2006. Pisa-tulosten mukaan olimme silloin ykkösiä. Jos kerran olimme ykkösiä, olisi pitänyt opetusta ja järjestelmää kehittää valitulla tiellä.

Sen sijaan alkoi hämmentävä uudistuskierre. Kaikkihan ymmärtävät, että kaikki uudistukset eivät aina onnistu. Ne voivat mennä pieleenkin.

Koska ns. asiantuntijoiden on vaikea arvioida, mistä oppimisen tason romahtaminen voisi johtua, listasin vauhdilla erilaisia mahdollisia syitä. Ikään kuin vinkiksi.

Varmaan syitä löytyy muitakin.

Poimi listasta vaikka oma Top Kymppisi.

     X Pisan jälkeinen ylimielisyys

     X Koulujärjestelmän sisäsiittoisuus

     X Huono ja ei ohjaava OPS

     X Sokea usko lasten itseohjautuvuuteen

     X Opettajista tehtiin oppimisen ohjaajia

     X Opettajista tehtiin nössöjä sätkynukkeja

     X Opettajienkoulutuksen fokus karkasi vallitsevasta todellisuudesta

     X Opettamisesta tehtiin kirosana

     X Uudistustahdin kiivas sykli

     X Arvioinnin ylikorostaminen

     X Rehtoreiden ylityöllistäminen

     X Opettajien väsyminen

     X Koronavaje oppimisessa

     X Rahoitusvaje

     X Oppimisteknologian ylikorostaminen

     X Jatkuva suorittaminen

     X Suorituspaineiden kasvu

     X Kiire

     X Aikapulan illuusio

     X Koulun kerhotoiminnan puute

     X Priorisoimisen uskallus

     X Kova kilpailu jatkopaikoista

     X Koulujen väliset erot ovat revähtäneet

     X Luokkien väliset erot koulujen sisällä ovat revähtäneet

     X Maaseudun pojat ovat pudonneet kyydistä

     X Epäonnistunut kolmiportainen tuki

     X Inkluusio

     X Erityisosaamiskeskusten lopettaminen

     X Erityisopettajista tehtiin hanttiopettajia

     X Liian suuri luokkakoko

     X Unohdettiin pojat

     X Liian vähän miesopettajia

     X Hyljeksittiin oppikirjoja

     X Kaikissa oppiaineissa oppilailla ei ole omia kirjoja

     X Ulkoaluku laitettiin pannaan

     X Työkirjojen puute

     X Käsin kirjoittamista vähennettiin

     X Käsialakirjoituksen opettaminen lopetettiin

     X Ei opeteta lukemaan kunnolla

     X Kaunokirjallisuuden lukeminen on vähäistä

     X Teknisen- ja tekstiiliopetuksen sisällöt sekoitettiin

     X Vieraskielisten ja kantaväestön PISA-tulosten ero OECD:n suurin

     X Uusi oppimiskäsitys

     X Oppiaineiden rajat häivytettiin

     X Opiskelun systemaattisuus hukattiin

     X Vaatimustason lasku

     X Ei saada ehtoja, ei jätetä luokalle

     X Ei sijoituspaikkoja lapsille, jotka eivät pysty käymään koulua

     X Lastensuojelun kankeus

     X Tarkkailuluokkien lopettaminen

     X Liian vähän koulupsykologeja – ja kuraattoreita

     X Lapsi ei pääse tutkimuksiin ajoissa

     X Opettajien auktoriteetin heikentyminen

     X Poikien holtiton tietokonepelaaminen kodeissa

     X Kännyköiden luvaton käyttö kouluissa

     X Uusi oppimisympäristö

     X Lasten kunnon heikentyminen

     X Huonot ruokailutottumukset

     X Kodin tuen puute

     X Lasten ja nuorten unenpuute

     X Sosioekonomisten erojen kasvu

     X Maahanmuuttajalapsi liian vähän aikaa valmistavassa opetuksessa

Kai-Ari Lundell
Perussuomalaiset Vantaa

Päätä pidempi.
Aluevaltuutettu 2022
Valtuustoryhmän varapuheenjohtaja 2021
Kaupunginhallituksen jäsen 2021
Kaupunginvaltuutettu 2021
Opetushallituksen johtokunnan varajäsen 2019
Eduskuntavaaliehdokas 2019
Vantaan Kirkkovaltuusto 2019
Hämeenkylän seurakuntaneuvosto 2019
Kaupunginvaltuutettu 2017
Opetuslautakunta 2017
Eduskuntavaaliehdokas 2015
OAJ:n valtuuston jäsen 2014
Vuoden Luokanopettaja 2013
http://kaiarilundell.blogspot.fi
http://properuskoulu.blogspot.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu