S2-pohdintaa lehdistössä sekä Properuskoulu-blogissa

Vantaa on Suomen vieraskielisin kunta. Oppilaista joka neljäs on jo vieraskielinen, eikä kauaa kestä, kun heitä on joka kolmas. Löytyypä Vantaalta päiväkoti, jossa kaikki lapset ovat vieraskielisiä.
Vieraskielisiä ihmisiä on muuttanut Vantaalle pääosin muista Suomen kunnista. Vaikka ihmiset ovat ensin muuttaneet ns. vastaanottokuntiin, eivät he sinne jää, vaan valuvat vähitellen lähinnä pääkaupunkiseudulle, missä on jo valmiina maahanmuuttoyhteisöjä sekä työpaikkoja.
Minua harmittaa, kun maahanmuuttajat niputetaan usein yhteen. Esim. koulutuksen suhteen venäläisillä, ukrainalaisilla, intialaisilla tai vaikkapa ruotsalaisilla on aivan erilaiset lähtökohdat kuin Afrikasta tai Lähi-idästä tulleilla. Lisäksi kansalaisuuksien sisällä perheillä voi olla aivan erilaiset taustat.
Olen odottanut, milloin vieraskielisten lasten suomen kielen oppimisen vaikeudet purskahtavat mediassa kunnolla esiin.
Aamun Hesarissa oli peräti kolme isoa artikkelia, jossa käsiteltiin vieraskielisten lasten suomen kielen oppimisen ongelmia. Kannattaa ensin klikata otsikoita, ja lukea artikkelit kokonaisuudessaan. Otin blogikirjoitukseeni kustakin artikkelista osia, joita kommentoin suoraan tekstiin.
Kursiivi on lehtitekstiä. Enkeliporsas olen minä, koska se on Properuskoulu-blogini tunnuseläin.
* * *
Vain yksi oppilas puhuu suomea äidinkielenään koululuokallaHelsingissä
Helsingissä on useita kouluja, joissa yli puolet oppilaista puhuu muuta kieltä äidinkielenään kuin suomea.
”Tietääkö joku, mikä on avain?”
Suurin osa käsistä nousee. Aamun ensimmäisellä tunnilla paikalla on reilu kymmenen ekaluokkalaista, puolet Mirjami Sjögrenin luokasta. Sjögren on paitsi luokanopettaja, myös Kontulassa sijaitsevan Keinutien ala-asteen apulaisrehtori.
Sjögrenin 7-vuotiaat oppilaat tunnistavat tavut ja moni lukee pidempiäkin sanoja. Mutta aapinen on Sjögrenin mukaan monelle silti liian vaikea.
Enkeliporsas:
Totta kai vieraskielisille pitää olla omat oppikirjat ainakin alakoulun luokilla 1-4. Voidaan käyttää E-kirjoja tai sitten tehdään erilliset M-kirjat.
Ärsyttää kovasti, kun normikirjoista on alettu tehdä ns. selkokielisiä kirjoja. Tekstiä on vähän, kieli on yksinkertaista, mikä rapauttaa suomenkielisten lasten suomen kielen taitoa.
”Tämä on hidasta. Lapset osaavat suomea arkikielenä, mutta aapisen sanasto ja tarinat ovat liian monimutkaisia”, Sjögren kuvailee arkea. Tässä luokassa on vain yksi oppilas, joka puhuu suomea äidinkielenään.
Enkeliporsas:
Sijaistin 21 oppilaan luokkaa, koska luokan opettaja väsähti ja lopetti kesken lukuvuoden opettajan työt kokonaan. Luokassa oli kaksi suomenkielistä lasta, muilla lapsilla oli useita kotikieliä. Todettakoon, että olen eläkkeellä, mutta teen jatkuvasti vielä sijaisuuksia eri kouluissa ja eri luokka-asteilla.
Myös kahden suomenkielisen lapsen asema oppimisen suhteen oli huono. Jotta suurin osa luokasta pysyi kärryillä, piti selventää aivan yksinkertaisia sanoja kuten vaikkapa juuri tuo avain. Eriyttäminen oli todella hankalaa, koska luokassa oli käytöshäiriöitä. Lisäksi suurin piirtein joka toisella oli erityisiä oppimisen vaikeuksia, en usko, että heistä kaikki saivat erityisoppilaan statusta.
”Kuudennella luokalla historian ja ympäristöopin käsitteistö on jo sellaista, ettei arkikielellä välttämättä pärjää.”
Enkeliporsas:
Harva meistä muistaa, että joskus ainakin Vantaalla luokilla 5-6 oli historiaa viisi viikkotuntia, kaksi viitosella ja kolme kuutosella. Nyt oppitunteja on enää kolme. Voidaan sanoa, että kahden oppitunnin aiheet on puristettu yhteen oppituntiin. Paketti on melkoinen jo suomenkielisellekin lapselle saatikka, jos kotikieli on joku muu kuin suomi.
Kaikki suomenkielisetkään eivät ymmärrä kaikkia vaikeita käsitteitä. Käsitteiden aukaiseminen vie paljon aikaa, silti ne voivat jäädä joillekin vieraskielisille lapsille oppimatta.
Vaikka vieraskielinen lapsi voi lukea teknisesti hyvin, homma voi olla pelkkää haukionkalaa, mitä se alkaa olla myös joka kolmannelle suomenkieliselle pojalle.
”Esimerkiksi juuri Suomeen tulleet eka- ja tokaluokkalaiset tulevat suomea taitamattomina luokkaan, jotta oppisivat kielen vertaistensa kautta. Luokan ainoalla suomea äidinkielenään puhuvalla lapsella on melko paljon paineita, jos vertaisoppiminen on hänen varassaan”, sanoo Keinutien ala-asteen rehtori Marja Kokkonen.
Enkeliporsas:
Tuskin se luokan ainoa suomenkielinen lapsi mitään paineita ottaa, mutta hänen suomen kielensä ei vaan kehity sillä tavalla kuin pitäisi. Pääkaupunkiseudun segregaatioalueilla on huomattu, että alueilla kehittyy oma yksinkertainen suomen kielensä, jota kaikki lapset käyttävät olivatpa he sitten suomen- tai vieraskielisiä.
Joillakin alueilla suuri osa suomenkielisistä vanhemmista ei suostu millään ilveellä laittamaan lastaan segregaatioalueiden kouluihin.
Helsingissä koulushoppaillaan.
Vantaalla on selkeät oppilaaksiottoalueet. Englannin- ja ruotsinkielen luokkiin sekä musiikkiluokkiin kilpaillaan kovasti. Jos mikään ei auta, perheet muuttavat kehyskuntiin kuten Tuusulaan. Näin tapahtuu esim. Myyrmäessä.
Olen miettinyt paljon oppilaiden sekoittamista eri kouluihin, sillä oppilaaksiottoalueilla koulujen väliset matkat ovat täällä lyhyitä. Silloin tällöin esitetään, että laitetaan lapsia ristiin rastiin kulkemaan eri koulujen välillä, jotta koulujen vieraskielisyyssuhde tasoittuisi. Vantaalla ei niin tehdä, mitä pidän hyvänä, koska todennäköisesti tuloksena on yhden segregaatiokoulun sijaan kaksi segregaatiokoulua, mikä vain kiihdyttäisi suomenkielisten perheiden muuttoa pois alueelta.
Vantaakin tarvitsee hyviä veronmaksajia pyörittääkseen mm. koululaitostaan ja tukeakseen segregaatioalueiden kouluja.
* * *
Rehtorit kertovat, miten S2-oppilaiden suuri määrä näkyy koulujen arjessa
Enkeliporsas:
Hyvin ärsyttävä otsikko. Alan kyllästyä siihen, että rehtorit tai koulutoimenjohtajat tai opetusministerit tai Opetushallituksen johtajat kertovat. Kyllä vähitellen kertojina pitää olla opettajat, koska he tietävät arjen parhaiten.
Olisi hyvä kuunnella myös niitä opettajia, jotka syystä tai toisesta ovat jättäneet leikin kesken. Minua kiinnostaisi kovasti kuulla yllä mainitsemani luokan opettajaa, jonka luokkaa sijaistin heti seuraavana päivänä, kun hän lopetti opettajan hommat.
Olen sijaistanut kolmea luokkaa heti seuraavana päivänä, kun luokan opettajat ovat jättänyt hommat kesken. Ko. hommaan ei kannata laittaa lukiosta juuri päässyttä tyttöä tai poikaa. Yksi luokka oli minullekin niin vaikea, että lähdin kotiin kesken koulupäivän. Vein luokan avaimet rehtorille ja totesin, että minulla on muutakin järkevämpää tekemistä. Joskus sijaistaminen voi olla vaikeaa ja pirullistakin hommaa, mutta onneksi valtaosin se on hauskaa ja palkitsevaa.
Tutkimuksen mukaan etenkin maahanmuuttajataustaiset pojat tarvitsisivat enemmän tukea. Kaksi rehtoria kertoo, millaista on arki monikielisessä koulussa.
Enkeliporsas:
Joissain kulttuureissa naisten arvostus ei ole niin korkealla kuin Suomessa, mikä voi näkyä siinä, että pojat eivät kunnioita naisopettajaansa tai ota käskyjä vastaan häneltä. Vaikeaa voi tehdä monella miesopettajallakin.
Ylipäätään peruskoulusta on tehty vähitellen tyttöjen koulu. Koulussa arvostetaan kuuliaisuutta ja tunnollisuutta, mikä sinänsä on hienoa. Ei ole tyttöjen vika, että suuri osa heistä on kuuliaisia ja tunnollisia.
Mutta kyllä jollakin tavalla pojat on unohdettu, mitä todistaa mm. se, että peruskoulun päättövaiheessa joka kolmas poika ei osaa lukea kunnolla ja ei ymmärrä lukemaansa. Lukemisen ymmärtämisen vaikeuksia on myös maaseudun suomenkielisillä pojilla.
Hätkähdin aivan äskettäin tutkimuksesta, jossa vertailtiin opettajien asenne-eroja arvioinnissa tyttöjen ja poikien suhteen. (Etsin linkkiä, mutta en löytänyt). Jos kokeiden keskiarvo on 8.5, tyttö saa herkästi todistukseen ysin ja poika kasin. Pitäisikö opettajan arviointiomatunto olla taskulaskimessa?
Karjalaisen mukaan vieraskielisten oppilaiden pärjäämiseen vaikuttaa paljon se, onko lapsi käynyt esimerkiksi päiväkotia.
”Jos lapsi ei ole ollut varhaiskasvatuksessa, hänellä voi olla isoja vaikeuksia ihan tällaisissa perusjutuissa, kuten miten koulussa ollaan, miten toimitaan ryhmässä tai miten omaa vuoroa pitää koulussa odottaa”, Karjalainen sanoo.
Enkeliporsas:
Karjalainen osui ytimeen. Moni maahanmuuttajataustainen perhe pitää lapset kotona, koska äidin suomenkielen taito on heikko, eikä hän pysty työllistymään. Toisaalta perhe voi ajatella, kun on monta lasta, lapsilisiä ja muita tukia tulee hyvin.
Jollakin tavalla vieraskielisten lasten vanhempia olisi valistettava tehokkaasti niin, että lapset menisivät varhaiskasvatukseen viimeistään kolmevuotiaina. Pakkokeinojakin, tosin en tiedä, mitä ne voisivat olla, on harkittava. Olisi kauheaa, jos emme saisi toisen polven maahanmuuttajia kotoutettua kuten monessa eurooppalaisessa maassa osin on tapahtunut.
Merikosken eroa suomenkielisten ja S2-oppilaiden välillä alkuopetuksessa on pyritty kuromaan pitämällä opetusryhmät tavallista pienempinä. Alkuopetus tarkoittaa peruskoulun kahden ensimmäisen vuoden opetusta.
Tavoitteena on, että ryhmässä olisi korkeintaan 15 oppilasta, joskin tällä hetkellä ryhmät ovat isompia. Lisäksi koulussa on käytössä ”palkkijärjestelmä”, jossa oppilaat on ryhmitelty oppimisedellytystensä ja tarvitsemansa tuen mukaan.
Enkeliporsas:
Merikosken koulu on opetusryhmien koon suhteen esimerkillinen, mikäli kyse on perusopetusryhmistä eli luokista.
Olen esittänyt aiemmin säädyllisiä luokkakokoja lakiin, luokille 1-3 20 oppilasta ja luokille 4-9 24 oppilasta. Aika on ajanut ohi näiden säädyllisten luokkakokojen.
Maahanmuuton ja poikien putoamisen takia luokkakoon pitäisi olla maksimissa 16 oppilasta kautta peruskoulun maksoi mitä maksoi.
Kun luokkakoko on maksimissaan 16, opettajalla on aikaa per oppilas riittävästi. Myös inkluusio on pienessä luokassa helpompaa toteuttaa kuin isossa luokassa. Häiriköinti ja kiusaaminen on todennäköisesti vähäisempää pienessä luokassa kuin isossa luokassa.
Lähes unohdettu käsite luokkahenki palautettava arvoonsa. Koulunkerhotoiminta on tehostettava, opintoretkiä on alettava tehdä. Yltiöyksilöllisestä ajattelusta on siirryttävä yhteisölliseen ajatteluun.
Merikosken koulun rehtorin Mervi Karjalaisen mukaan myös vanhempien asenteilla ja tuella on merkitystä lapsen koulumenestykseen. Kaikki vanhemmat eivät ole hänen mukaansa aina ”kovin koulutusorientoituneita”.
Enkeliporsas:
Kyllä. Kaikkialla maailmassa koulut eivät ole korkeatasoisia, eikä kaikkialla tyttöjä laiteta kouluun. Vieläkin jossain voidaan kokea, että työ on lapselle tärkeämpää kuin koulu.
Kaikki suomenkielisetkään vanhemmat eivät tue lastaan koulunkäynnissä. Luokkaerot ovat revähtäneet Suomessa, eikä peruskoulu kykene enää nostamaan ihmisiä kuten ennen.
* * *
Opetusministeri Andersson: Vieraskielisten heikot oppimistuloksetovat olleet odotettavissa
Opetusministeri Li Andersson (vas) sanoo, että tiedot S2-oppilaiden heikoista kirjoitustaidoista eivät tulleet yllätyksenä.
”Se on ollut tiedossa, että emme ole riittävän hyviä tukemaan vieraskielisiä oppilaita”, Andersson sanoo.
Enkeliporsas:
Jos asiat ovat olleet tiedossa, miksi mitään ei ole tehty? Suomalaisen yhteiskunnan ja koulujärjestelmän reagointikyky on hämmästyttävän heikko.
Ylätasolla painiskellaan finessien parissa. Asiantuntijat aivan pokkana kertovat aamulehdissä, että heillä ei ole aavistustakaan, mistä oppimisen tason lasku voisi johtua. Rehtorit puolustelevat omia koulujaan ja selittelevät. Opetushallitus ei tee mitään.
Kotikaupungissani Vantaalla on tiedetty S2-oppilaiden ongelmista jo pitkään. Huolia on yritetty tuoda valtakunnan päättäjien tietoon. Pääkaupunkiseudun kaupunkienjohtajat ovat tiedostaneet ongelman.
Valtion on tuettava vahvasti pääkaupunkiseudun segregaatioalueiden kouluja ennen kuin on liian myöhäistä.
Paras ja nopein tapa on laittaa luokkakoko lakiin maksimissaan 16 oppilasta. Tiedossa on, että opettajat nääntyvät. Nääntyvällä opettajalla ei tee mitään.
S2-resurssia on lisättävä.
Jos maahan muuttaneen lapsen suomenkieli ei aukea edes välttävällä tasolla, niin oppilasta ei saa siirtää normiluokkaan, vaan hänen on saatava olla valmistavassa luokassa myös toisen vuoden. Ekaluokkalaisellakin on oikeus saada suomen kielen opetusta valmistavassa luokassa.
Ylipäätään suomenkielen opetusta on kehitettävä joka tasolla, koska myös osalla suomenkielisistä lapsista on kovia vaikeuksia oppia lukemaan ja kirjoittamaan. On harkittava ensimmäisen vieraan kielen opettamista takaisin kolmannesta luokasta eteenpäin ja ruotsin kielen siirtoa takaisin yläkouluun, ja laitettava ko. tunnit tehokkaaseen suomen kielen opetukseen. On aivan selviö, että suomen kielen taito on avain kaikkeen oppimiseen, myös vieraitten kielten ja matematiikan oppimiseen.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tiistaina julkaistun tutkimuksen mukaan S2-oppilaat eli suomea toisena kielenä opiskelevat lapset jäävät muista jälkeen. Erot koulujen välillä kasvavat, ja etenkin oppilaiden kirjoitustaidossa on huolestuttavan isoja.
Enkeliporsas:
Ainakin pääkaupunkiseudun tilanne on hälyttävä, päättövaiheessa oppilaiden oppimisessa voi olla jopa kahden lukuvuoden ero eri koulujen välillä. Mikä peruskoulu se semmoinen on, että se ei anna lapsille tasavertaisia mahdollisuuksia peruskoulusta eteenpäin?
Aloin kirjoittaa Properuskoulu-blogia vuodesta 2009 alkaen huomatessani, että peruskoulu alkoi mahottua ja erilisia uhkakuvia leijaili ilmassa.
Kohta koulutuksellisesta tasa-arvosta, joka on ollut blogini ykkösohjenuora, ei ole jälkeäkään.
Joissakin kouluissa S2-oppilaat eivät kolmannen luokan alussa yltäneet edes sille tasolle, jolla osa heidän luokkatovereistaan aloitti koulunkäynnin. Osaamisen kehittyminen oli keskiarvoa heikompaa niissä kouluissa, joissa suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevia oppilaita oli yli 5,3 prosenttia.
Anderssonin mukaan on myös tärkeää, että S2-opetukseen ei laiteta automaattisesti kaikkia maahanmuuttajataustaisia oppilaita, vaan vain ne oppilaat, joilla todella on kielitaidossa ongelmia.
Enkeliporsas:
Olen asiasta samaa mieltä Anderssonin kanssa.
Kerron omakohtaisen esimerkin. Ekalla luokallani oli suomenkielinen tyttö, jonka isä oli englanninkielinen ja äiti tunnollinen suomalainen peruskoulunopettaja. Tyttö oli suomen kielen taidoiltaan aivan luokan kärkeä, ja silti järjestelmä tunki hänet S2 opetukseen. Aikamoisella taistelulla sain hänet normiäidinkielen tunneille.
Myös maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen taidoissa voi olla valtaisia eroja.
Opetusministerin mukaan ongelma vaatii lisää veronmaksajien rahaa.
”Tarvitaan enemmän resursseja S2-opetukseen. Pitää myös käydä läpi, tuetaanko ja koulutetaanko S2-opettajia tarpeeksi. Varhaiskasvatuksessa pitää edistää lukutaitoa nykyistä enemmän.”
Enkeliporsas:
Näin on. Mutta samalla on huolehdittava siitä, että tukemista ei tehdä suomenkielisten lasten kustannuksella, koska myös heillä oppimisen tason yleinen lasku on selviö.
Ei voida ajatellakaan, että ns. hyvien koulujen budjeteista rahoja siirrettäisiin segregaatiokouluihin. Jos niin tehdään, koko korttitalo rojahtaa lopullisesti
Rinnakkaiskoulujärjestelmään siirtyminen olisikin jo tappoisku koulutukselliselle tasa-arvolle.
Ehkä eniten tässä keskustelussa häiritsee kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että taas keskiössä on se, miten ei ole pystytty riittävästi tukemaan – ja se taas jostain syystä tarkoittaa sitä, että porkkana ei ole ollut tarpeeksi iso. Miksi ei puhuta siitä, että jospa tässä onkin unohdettu kokonaan keppi?
Esimerkiksi, oppilaat siirtyvät luokka-asteelta toiselle osaamatta asioita, koska se nyt vain ei ole enää soveliasta edellyttää, että jotain olisi opittu. Ai koti ei ole koulutusorientoitunut. Nooh, sosiaalisin syin eteenpäin, ettei kenellekään tule ainakaan meidän vahtivuorolla paha mieli. Pää tulee vetävän käteen viimeistään jatko-opinnoissa (tai syrjäytymisen muodossa), mutta se on sitten jonkun muun ongelma.
Sama koskee vaikka sitten blogistin esiin nostamaa Suomen kielen osaamista. On tiedossa, että keskeinen ongelma on se, etteivät erityisesti poikaoppilaat lue. Juu, uudistetaan toki, mutta jos perusongelma on lukemisen puute, niin ainakin tällainen maallikko piirtää aika lyhyttä ja suoraa viivaa ongelman ja ratkaisun välille.
Toinen huomio liittyy siihen, että jostain syystä Suomessa on valittu strategiaksi tasapäistää sen hitaimman oppijan mukaan. Kun kaikilla ei suju, niin blogistikin ehdottaa, että helpotetaan vielä lisää, jotta kaikki varmasti ehtivät mukaan.
On pakko kysyä, onko meillä yhteiskuntana ihan oikeasti varaa siihen, että ne nopeimmat ja lahjakkaimmat pyörittelevät koulutaipaleensa ensimmäiset 9 vuotta peukaloitaan ja oppivat a) ettei koulussa menestyäkseen tarvitse tehdä yhtään mitään b) että ainoa koulujärjestelmän heille tarjoama taito on pitää tylsistyneenä turpansa kiinni 45 minuutin ajan?
Ilmoita asiaton viesti
Joo, kyllä esim. ehtojen ja luokalle jättämiset on laitettava vahvaan harkintaan. Pojille ko. jutut voisivat antaa pontta opiskeluun.
Lahjakkaimmat oppilaat pärjäävät lähes aina ja löytävät väylänsä opiskeluun oppitunneillakin. Varsinkin nykyinen itseohjautuva opiskelu sopii heille hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
”Lahjakkaimmat oppilaat pärjäävät lähes aina ja löytävät väylänsä opiskeluun oppitunneillakin. Varsinkin nykyinen itseohjautuva opiskelu sopii heille hyvin.”
Varmaan pärjäävät, kun heille rima on niin alhaalla. Sitä voisitte funtsia, onko heidän potentiaalinsa silloin käytössä. Tai no, ehkä he ovat niitä poikkeustapauksia, joilla se itseohjautuvuus kehittyykin jo seitsemänvuotiaana parikymppisen sijaan, ja ymmärtävät itse mitä pitää opiskella ja miten.
Ilmoita asiaton viesti
Heille ei aseteta rimaa alas, ikävä kyllä mantranomaisesti näin yhä ajatellaan. Lahjakkaat oppilaat ovat pääsääntöisesti hyvin itseohjautuvia, rajoja ei aseteta, vaan annetaan mennä vaan.
Ilmoita asiaton viesti
https://nakoislehti.hs.fi/c15577af-7178-4feb-a49b-8b635a1ab7b1/12
Tämä oli sitten päivän paras vitsi. Itse ministeri ja nimenomaan helpon koulu kannattaja kertoo että ongelmat ovat olleet odotettuja.
Ilmoita asiaton viesti
Sanopa muuta.
Ilmoita asiaton viesti
Opetetaan englannin kielellä, niin suomalaiset ja maahanmuuttajat oppivat yhtä nopeasti, ja samalla oppivat sujuvan englannin kielen. Kansainvälinen englanninkielinen luokka kuulostaa paremmalta, jopa elitistiseltä, jos sitä verrataan mamuluokkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei osaa kunnolla, englannin kielelläkin opiskelu on vaikeaa. Suomen kansalliskieli on suomi, ja sillä tietenkin mennään.
Kansainväliset koulut ovat erikseen, ja sellaisia löytyy pääkaupunkiseudulta.
Ilmoita asiaton viesti
Pojat pitäisi päästää kouluun vasta kahdeksan vuotiaana. Nykyinen malli suosii tyttöjä. Onhan se vinoutunutta, jos lukioon ja korkeakoulutukseen etenee vain 40% pojista. Koulutuksellinen tasa-arvo on olkiukko, mikä todellisuudessa tarkoittaa sukupuoleen liittyvää epätasa-arvoa. Pojille ei tarjota tasapuolista mahdollisuutta oppimiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, mennään tässäkin taas hitaimpien ehdoilla. Oikeastihan kouluissa on paljon poikia, jotka pärjäisivät koulussa jo pari vuotta aikaisemminkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei hitaimpien ehdoilla, vaan heitä tukien. Itseasiassa nykysysteemi on hyvä lahjakkaille, itseohjautuvuus sopii heille hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin kait sinä ymmärsit, että vastasin kommenttiin jossa ehdotettiin pojille koulun aloitusta vasta 8-vuotiaana. Tai no, voithan sinä kannattaa sitäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä, ei ole kauaa, kun oli koulusoveltuvuustestit, joiden avulla määriteltiin myöhennetäänkö koulunaloitus vai ei.
Muistan itse testit lapsuudesta. Olen syntynyt tammikuussa ja ajateltiin, että voisinko aloittaa koulun jo kuusivuotiaana. Testit osoittivat, että, mikä oli hyvä päätös.
Olin aina luokan vanhimpia oppilaita, ja silti kypsyin henkisesti hitaammin kuin muuta. Lukiossa tuplasin, mikä auttoi ja pääsin nätisti ylioppilaaksi.
Periaatteessa nyt on joustava alkuopetus, mutta en muista milloin jonkun oppilaan alkuopetus olisi ollut kolme vuotta. Sanon suoraan, että tarvetta olisi.
Ilmoita asiaton viesti
”Joo, mennään tässäkin taas hitaimpien ehdoilla. Oikeastihan kouluissa on paljon poikia, jotka pärjäisivät koulussa jo pari vuotta aikaisemminkin.”
Tuo on varmasti totta. Paljonko ne ”monet” pojat mielestäsi kärsii, jos eriytettäisiin oppivelvollisuuden alkamisikä. Mielestäni vain yhden vuoden. On myös heille ongelma, jos KAIKKI pojat tuupataan 7 v. kouluun.
Ilmoita asiaton viesti
En millään ymmärrä, miksi ihmeessä koulun aloituksen pitäisi olla sukuelimistä kiinni. Ymmärtääkseni meillä esiopetuksessa arvioidaan kouluvalmiutta, mikä lienee aika paljon joustavampi lähestymistapa, kuin kurkata housuihin ja päättää sen perusteella minkä ikäisenä voi koulun aloittaa.
Lukioon ja korkeakouluihin hakeutumista taas selittää käsittääkseni enemmänkin murrosiän ajoittuminen. Pojat kun kypsyvät hitaammin, heillä saattaa osua pahin murrosikä siihen vaiheeseen, kun koulussa pitäisi tsempata, jotta arvosanat riittävät lukioon, siinä missä tytöt ovat ehtineet sekoilla jo aiemmin ja tulleet järkiinsä. Sitä taas on hankalaa yrittää ajoittaa oikein koulun alkamisikää säätämällä.
Ilmoita asiaton viesti
”Lukioon ja korkeakouluihin hakeutumista taas selittää käsittääkseni enemmänkin murrosiän ajoittuminen. Pojat kun kypsyvät hitaammin”
Perustelet mielesti erittäin hyvin, miksi poikien pitäisi aloittaa koulu vasta kahdeksan vuotiaana.
Ilmoita asiaton viesti
Sekä murrosiän alkaminen, että sen vaikutukset ovat täysin yksilöllisiä. Ehdottamasi sääntö olisi siitä näkökulmasta täysin päätön.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki tietää murrosiän olevan yksilöllistä ja asiaan vaikuttaa se, mitä jalkovälistä roikkuu. Kun itse kävin koulua, luokassa oli kolme poikaa, jotka olivat ”huippua”. Kannatat sitä, että koska kolme poikaa pärjää, niin 20 muuta pärjätköön huonommin kuin tytöt.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla yhteiskunnan kannalta aika lailla halvempi tapa, että ne jotka katsovat lisävuodesta hyötyvänsä, nostavat arvosanojaan kymppiluokalla, sen sijaan että pakotetaan koko ikäluokka hidastamaan vuoden verran.
Ilmoita asiaton viesti
Kymppiluokkia ei taida enää olla? Joku tietävä selittäköön.
Kaikki halutaan työntää yhden muotin mukaisesti, eikä yksilöllisten oppimiserojen mukaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
On kymppiluokat edelleen, Vantaalla varsinkin lukioon pyrkiville luokka on tärkeä. Luokan nimi ei ole enää kylläkään kymppiluokka:
TUVA-koulutus yhdistää perusopetuksen lisäopetuksen (kymppiluokka), lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen (LUVA) ja ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen (VALMA) yhtenäiseksi nivelvaiheen koulutuskokonaisuudeksi 3.8.2022 alkaen. Opetusta toteutetaan ammattiopisto Varian Hiekkaharjun toimipisteessä ja Tikkurilan, Lumon ja Vaskivuoren lukioiden yhteydessä.
Ilmoita asiaton viesti
Ennen homma hoidettiin, että keskikoulussa ja lukiossa poikia jätettiin luokalle kehittymään. Jäin itsekin lukiossa luokalle, syksyllä kun koulu alkoi huomasin, että vain 4 poikaa kuului ikätasonsa mukaan ko. luokalle. Muut olivat entisiä luokkatovereitani. Noista neljästä kaksi poikaa jäi lukuvuoden päätyttyä myös luokalle.
Luokalle jättämisen hyöty oli minulle suuri. Sain kypsymis- ja lukuaikaa, pärjäsin kohtuullisen hyvin ylioppilaskirjoituksissa.
Ilmoita asiaton viesti
Se ei nähdäkseni onnistu että samalla luokalla on eri-ikäisiä ja eri kokoisia poikia.
Sen muistan omalta koulu-ajalta kun oli luokalle jääneitä jotka olivat ensuksikin fyysisesti vahvempia ja toiseksi heiltä puuttui motivaatio koulunkäyntiin.
Jos tuolla periaatteella mennään niin samalla luokalla voi olla lapsia joiden todellinen ikäero on lähes kaksi vuotta.
Ilmoita asiaton viesti
”… niin samalla luokalla voi olla lapsia joiden todellinen ikäero on lähes kaksi vuotta.”
Eli, jos kaikki pojat aloittavat 7 vuotiaana, niin eroa ei ole, mutta jos kaikki pojat aloittavat 8 vuotiaana, eroa on kaksi vuotta? Mihin ihmeen logiikkaan väitteesi perustuu.
Ilmoita asiaton viesti
”Tuo on varmasti totta. Paljonko ne ”monet” pojat mielestäsi kärsii, jos eriytettäisiin oppivelvollisuuden alkamisikä. Mielestäni vain yhden vuoden. On myös heille ongelma, jos KAIKKI pojat tuupataan 7 v. kouluun.”
Eikös tuo tarkoita että alkaisivat eri ikäisinä?
Ilmoita asiaton viesti
Arvio nyt kärsineistä pojista on sellainen neljäsosa. Kun viimeeksi opetin virassa ekaa luokkaa, luokassa oli pari poikaa, joiden koulun aloitusta olisi pitänyt lykätä, lue: he olisivat olleet extravuoden esikoulussa.
Lohdutin vanhempia, että kyllä pojat ottavat muut kiinni viidennellä-kuudennella luokalla. Näin ei käynyt edes ysiluokan jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Henkinen ikäero kypsymättömillä pojilla suhteessa kypsyneisiin tyttöihin on sellaiset neljä vuotta.
Ilmoita asiaton viesti
Ikäero on aina suhteellinen käsite, kun lapset kehittyvät eri tahtiin.
Maahanmuuton takia peruskoulussa voi olla selvästikin vanhempia poikia kuin pojat keskimmäärin ovat. Yläkoulussa monella pojalla kasvavat jo viikset ja fyysisesti ollaan kyllä valmiita.
Ilmoita asiaton viesti
On.
Tarkoitin fyysistä ikää. En henkistä kehitystä.
Ilmoita asiaton viesti
Edelliseen vielä lisäisin, että tyttö- ja poikakoulut olisi saatava takaisin. Omat koulut ulkom. taustaisille lapsille, joihin voitaisiin suunnata enemmän tukea. Myös yksityisten koulujen perustamista tulisi edistää, ettei kaikista tulisi tasapäistävässä koulussa pudokkaita.
Ilmoita asiaton viesti
Heikki Aukee,
Tuskin tulevat takaisin, mutta en lähtisi ideaasi tyrmäämäänkään. Mutta on todettava, ei peruskoulu ole tasapäistävä, vaan erot ovat suuria.
Huiput porskuttavat ja osa jää jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Se, ettet sinä ilmeisesti kykene toimimaan sekaryhmässä, ei tarkoita sitä etteivät muut osaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Pärjäsin sekaryhmässä. Monet pojat eivät tunnu pärjäävän nykyisessä tyttökoulussa yhtä hyvin, kuin tytöt.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ymmärsin tämän Puheenvuoron pihvin oikein, niin tässä ilmeisesti peräänkuulutetaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamista eli uutta popsia? Ja koska opetussuunnitelman perusteet ovat Opetushallituksen antama valtakunnallinen määräys, niin se taho, jonka aloitteesta opetussuunnitelmien perusteiden uudistus olisi toteutettava, on Opetushallitus?
Ilmoita asiaton viesti
Näin se on, edellisessä kirjoituksessa sohaisin vahvasti aihetta:
https://properuskoulu.blogspot.com/2023/01/opetussuunnitelmat-opettajien.html
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaisiko ottaa edes kerran oppia ulkomailta ? Tanskassa on tehty liki kaikki kotoutuksen ja koulutuksen saralla maahanmuuttajille, mutta mikään ei vain tunnu toimivan. Suuri osa maahanmuuttajista jo toisessa – kolmannessa polvessakin ei edes halua oppia tanskankieltä, saati sitten sopeutua vallitsevaan yhteiskuntaan.
Tanska ja Ruotsi ovat täässä verrattavissa ehkä parhaiten Suomeen ja näillä on vaikeuksista kokemusta jo huomattavasti pidemmältä aikaa, mitä Suomessa on.
Tanskan demaritkin totesivat jo vuosi takaperin, ettei maahan haluta enää yhtä ainoaakaan muslimia lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä voisi.
Ruotsissakin on sääntö, että vastaanottokunnasta ei voi muuttaa ennen kuin tulokunnassa on työpaikka.
Ilmoita asiaton viesti
Inkluusioon liittyen kaksi asiaa. Tasavertaisuuden vuoksi ensimmäin, tasaverrattomuuden vuoksi toinen.
1) Inkluusio kohtelee tasavertaisesti oppilaita vasta sitten kun normaalijakauma + puolella kyvyltään olevat 1.96 keskihajonnan mittaa olevat saavat sopeutettua opetusta kykyjensä vuoksi.
2) Koulutuksen tehtävä on valikoida ihmisiä tuleviin asemiin yhteiskunnassa. Osalla jää musta Pekka käteen. Sekin on sallittava.
– koulutusjärjestelmä toimii tehottomasti jos se se ei edistä kykyjen tiedostamista myös niin, että heikommatkin pelikortit saaneet tajuavat ja ymmärtävät siirtyä ”luonnollisiin asemiinsa”.
*** ****
Inkluusion teoreettiset tehtävät ovat siis a) tasavertaistaminen silloin kun se mahdollista ja perusteltua sekä b) tasaverrattomuuden edistäminen silloin kun se on perusteltua ja yhteiskunnalle edullista.
Ilmoita asiaton viesti