Rautatiepolitiikkaa suomalaisittain, osa 2 – suut tukkoon ja radat VR:lle
Eipäs mennyt pitkään, kun pitääkin päivittää edellistä rautatieaiheista juttuani. Syynä on virallinen ilmoitus VR-Yhtymä Oy:n ja valtion välisen kaukojunaliikennesymbioosin jatkamisesta vuoteen 2024 asti.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/143843-rautatiepolitiikkaa-suomalaisittain
http://www.lvm.fi/tiedote/4152844/lvm-ja-vr-sopimukseen-kaukojunaliikenteen-hoitamisen-jatkosta
Jatkoa perustellaan muun muassa siksi, että nykyisen sopimuksen mukaisen option käyttämättä jättäminen ei olisi ”perusteltua”, koska kilpailun avaamisen pelisäännöt EU-tasolla eivät ole vielä valmiina (länsinaapurista voisi kyllä käydä ottamassa oppia, josta EU:kin on IV rautatiepaketilleen mallia hakenut). Rataverkkokaan ei kuulemma nykyisellään tarjoa mahdollisuuksia toimivalle kilpailulle (vaikka esimerkiksi rahtijunia on kiskoilta kadonnut huipppuvuoden 2006 jälkeen reippaan kahdeksan miljoonan tonnin edestä).
”Jujun” ”porkkanaksi” mainitaan se, että VR sitoutuu kalustoinvestointeihin (jotka itse asiassa ovat pitkälti jo käynnissä). Lisäksi yhtiölle voidaan asettaa vuosittainen enintään 20 ja myöhemmin 21 miljoonan euron arvoinen kannattamattomien yhteyksien liikennöintivelvoite. Helsingin Sanomien tietojen mukaan näin voidaan turvata esimerkiksi Länsi-Lapin yöjunaliikenne.
http://www.hs.fi/talous/VR+sai+lis%C3%A4aikaa+kaukoliikenteen+monopolille+/a1372815785145?ref=hs-art-new-9
Liikennöintivelvoitteen arvo ja henkilöjunien todelliset kulut ovat hyvä kysymys, jonka vastauksen tietää vain VR ja ehkä myös liikennehallinto. Kansalaisillehan taloustietoja annetaan vain rajoitetusti.
http://www.rautatiematkustajat.fi/KHO20122012.PDF
Mutta kuinka hyvin perillä liikennehallinto todella on henkilöjunaliikenteen kustannuksista voidakseen asettaa järkeviä velvoitteita? Aiemminhan ministeriön näkemykset asiasta ovat olleet ”hällä väliä” –tyylisiä:
”Se, millä ministeriö vastaa Kainuun huoleen tai tarjoaa vaihtoehdoksi, on vielä harkinnassa. – En ole vielä ehtinyt sitä miettiä, Tervala sanoo. Hän kuitenkin lisää, että matkustajamäärä suhteessa siihen, mitä yöjunaliikenne maksaa on liian vähäinen. – Lähtökohtana on, että yöjunaliikenteen järjestäminen on kallista. VR on osakeyhtiö ja se järjestää liikennettä sinne, missä on tarvetta. Jos ei löydy maksajaa, liikennettä ei ole, hän jatkaa.
Se, kuinka paljon matkustajia tarvittaisiin Oulusta Kajaanin kautta Helsinkiin tai ylipäänsä itäpuolen rataa käyttäviin yöjuniin, ei käy selvästi ilmi oikein mistään. – Me emme ministeriössä tiedä lukuja tai laadi juna-aikatauluja. Mutta VR on itse laskenut, ettei näe järkeväksi itäpuolen yöjunaliikenteen turvaamista, Tervala sanoo.
– – –
Liikenne- ja viestintäministeriö teki tammikuussa sopimuksen ostoliikenteestä. Se on voimassa vuoteen 2011. VR:n ja LVM:n välistä sopimusta Tervala ei pidä perusteltuna ryhtyä tavaamaan, vaan vetoaa kiireisiinsä. – Kainuun yöjunaliikenne loppuu. Piste, Tervala summaa.”
http://www.rautatiematkustajat.fi/Valitus.pdf
Valittu toimintalinja poikkeaa myös täydellisesti linja-autoliikenteen uudistamisesta. Esimerkiksi ministeri Kyllösen kaipaamaa avoimuutta ja läpinäkyvyyttä en tässä sopimuksen jatkamisessa kykene havaitsemaan.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/112224-miksi-ministeri-kyll%C3%B6nen-kohdistaa-uudistamistarmonsa-vain-linja-autoalaan
Kirjoituksen otsikko on mukaelma Savon Sanomien kolmen vuoden takaisesta kirjoituksesta ”Suut tukkoon ja rahat rataan”, jossa minäkin ”kummittelen”. Tällä tietämyksellä oman arvioni mukaan näemme nyt saman asian toisinnon.
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/suut-tukkoon-ja-rahat-rataan/1044793
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217
https://www.facebook.com/groups/108232592543581/
Henkilöjunaliikennettä voitaisiin järjestellä uusiksi valtionhallinnon sisäisinkin järjestelyin, jos raiteille halutaan dynamiikkaa (mutta nähtävästi ei haluta).
http://www.rautatiematkustajat.fi/SRM_PR.pdf
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/index.htm
https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat…
https://www.facebook.com/groups/108232592543581/
Ilmoita asiaton viesti
Toinen kriitikko lausuu asiat minua selvemmin:
”Miksi tällaisia päätöksiä tehdään? Kuka on näistä vastuussa? Miksi päätökset piti tehdä juuri nyt, vaikka aikaa päätöksenteolle oli vuoden 2015 loppuun saakka? Onko näillä päätöksillä kansan ja eduskunnan tuki? Eikö Suomessa pitäisi tässä talosutilanteessa tehdä päätöksiä, jotka lisäävät tehokkuutta ja työllisyyttä, eivätkä tuhoa veronmaksajien varallisuutta?”
http://proxiontrain.wordpress.com/
Osittainhan noihin asioihin vastaus jo on tiedossa, mutta kysymykseksi jää miksi.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat…
https://www.facebook.com/groups/108232592543581/
Ilmoita asiaton viesti
VR:n uusi agressiivinen hinnoittelu vaatii junamatkustajalta tarkkaavaisuutta ja ennakkosuunnittelua, jos haluaa matkustaa vähän halvemmalla. Luukulle menevä ja ”aina sillä kymmenen junalla” matkustava maksaa huomattavasti enemmän kuin hintoja vertaileva.
Hinnat vaihtelevat kysynnän ja täyttöasteen perusteella. Ilmeisesti VR:n käytössä on lentoyhtiöistä tuttu revenue management -ohjelmisto, joka hoitaa ainakin osan hinnoittelusta automaattisesti.
Muuan konduktööri kertoi rahastuksen ohessa, että hänen myydessään lippuja junan alkupäässä jokin hinta hänen koneessaan oli toinen kuin saman junan toiseen päähän ehdittyään.
Ilmoita asiaton viesti