Rautatiepolitiikkaa suomalaisittain, osa 2 – suut tukkoon ja radat VR:lle

Eipäs mennyt pitkään, kun pitääkin päivittää edellistä rautatieaiheista juttuani. Syynä on virallinen ilmoitus VR-Yhtymä Oy:n ja valtion välisen kaukojunaliikennesymbioosin jatkamisesta vuoteen 2024 asti.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/143843-rautatiepolitiikkaa-suomalaisittain
http://www.lvm.fi/tiedote/4152844/lvm-ja-vr-sopimukseen-kaukojunaliikenteen-hoitamisen-jatkosta

Jatkoa perustellaan muun muassa siksi, että nykyisen sopimuksen mukaisen option käyttämättä jättäminen ei olisi ”perusteltua”, koska kilpailun avaamisen pelisäännöt EU-tasolla eivät ole vielä valmiina (länsinaapurista voisi kyllä käydä ottamassa oppia, josta EU:kin on IV rautatiepaketilleen mallia hakenut). Rataverkkokaan ei kuulemma nykyisellään tarjoa mahdollisuuksia toimivalle kilpailulle (vaikka esimerkiksi rahtijunia on kiskoilta kadonnut huipppuvuoden 2006 jälkeen reippaan kahdeksan miljoonan tonnin edestä).

”Jujun” ”porkkanaksi” mainitaan se, että VR sitoutuu kalustoinvestointeihin (jotka itse asiassa ovat pitkälti jo käynnissä). Lisäksi yhtiölle voidaan asettaa vuosittainen enintään 20 ja myöhemmin 21 miljoonan euron arvoinen kannattamattomien yhteyksien liikennöintivelvoite. Helsingin Sanomien tietojen mukaan näin voidaan turvata esimerkiksi Länsi-Lapin yöjunaliikenne.
http://www.hs.fi/talous/VR+sai+lis%C3%A4aikaa+kaukoliikenteen+monopolille+/a1372815785145?ref=hs-art-new-9

Liikennöintivelvoitteen arvo ja henkilöjunien todelliset kulut ovat hyvä kysymys, jonka vastauksen tietää vain VR ja ehkä myös liikennehallinto. Kansalaisillehan taloustietoja annetaan vain rajoitetusti.
http://www.rautatiematkustajat.fi/KHO20122012.PDF

Mutta kuinka hyvin perillä liikennehallinto todella on henkilöjunaliikenteen kustannuksista voidakseen asettaa järkeviä velvoitteita? Aiemminhan ministeriön näkemykset asiasta ovat olleet ”hällä väliä” –tyylisiä:
”Se, millä ministeriö vastaa Kainuun huoleen tai tarjoaa vaihtoehdoksi, on vielä harkinnassa. – En ole vielä ehtinyt sitä miettiä, Tervala sanoo. Hän kuitenkin lisää, että matkustajamäärä suhteessa siihen, mitä yöjunaliikenne maksaa on liian vähäinen. – Lähtökohtana on, että yöjunaliikenteen järjestäminen on kallista. VR on osakeyhtiö ja se järjestää liikennettä sinne, missä on tarvetta. Jos ei löydy maksajaa, liikennettä ei ole, hän jatkaa.

Se, kuinka paljon matkustajia tarvittaisiin Oulusta Kajaanin kautta Helsinkiin tai ylipäänsä itäpuolen rataa käyttäviin yöjuniin, ei käy selvästi ilmi oikein mistään. – Me emme ministeriössä tiedä lukuja tai laadi juna-aikatauluja. Mutta VR on itse laskenut, ettei näe järkeväksi itäpuolen yöjunaliikenteen turvaamista, Tervala sanoo.
– – –
Liikenne- ja viestintäministeriö teki tammikuussa sopimuksen ostoliikenteestä. Se on voimassa vuoteen 2011. VR:n ja LVM:n välistä sopimusta Tervala ei pidä perusteltuna ryhtyä tavaamaan, vaan vetoaa kiireisiinsä. – Kainuun yöjunaliikenne loppuu. Piste, Tervala summaa.”
http://www.rautatiematkustajat.fi/Valitus.pdf

Valittu toimintalinja poikkeaa myös täydellisesti linja-autoliikenteen uudistamisesta. Esimerkiksi ministeri Kyllösen kaipaamaa avoimuutta ja läpinäkyvyyttä en tässä sopimuksen jatkamisessa kykene havaitsemaan.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/112224-miksi-ministeri-kyll%C3%B6nen-kohdistaa-uudistamistarmonsa-vain-linja-autoalaan

Kirjoituksen otsikko on mukaelma Savon Sanomien kolmen vuoden takaisesta kirjoituksesta ”Suut tukkoon ja rahat rataan”, jossa minäkin ”kummittelen”. Tällä tietämyksellä oman arvioni mukaan näemme nyt saman asian toisinnon.
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/suut-tukkoon-ja-rahat-rataan/1044793

Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217
https://www.facebook.com/groups/108232592543581/

kalevikamarainen
Sitoutumaton Nurmes

Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista. Entinen stadilainen, joka on asunut Nurmeksessa vuodesta 2000.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu