Entistäkin erikoisemmat suomalaiset erityisolosuhteet

 

Tuoreiden tietojen mukaan Norjan hallitus aikoo vapauttaa maan henkilöliikennerataverkon kilpailulle jakamalla sen kuudesta yhdeksään ”kilpailupakettiin”. Norjan rautatieverkko on 4.237 kilometrin pituinen. Tästä 245 kilometriä on kaksi- tai useampiraiteisia rataosia (vajaa kuusi prosenttia rataverkosta). Suomen rataverkko puolestaan on 5.944 kilometrin pituinen ja tästä 587 kilometriä on kaksi- tai useampiraiteisia rataosia (vajaa yhdeksän prosenttia rataverkosta; s. 10 ).

Keskeinen Suomen valtion virallisista rautatiekilpailulle kielteisistä perusteluista on rataverkon yksiraiteisuus:

”Lopuksi valiokunta toteaa, että suurin ratainfrastruktuuria koskeva este toimivan kilpailun lisäämiselle on maamme rataverkoston laaja yksiraiteisuus. Monien rataosuuksien välityskyky on käytännössä nykyisin kokonaan käytössä. Rautatieliikenteen houkuttelevuuden lisääminen edellyttää osaltaan uusien junavuorojen ja kasvavien alueellisten tarpeiden mukaisten uusien asemien tai seisakkeiden avaamista liikenteelle. Junavuorojen lisääminen nykyisestään edellyttää myös liikenteen ohjauksen toimintavarmuuden ja tehokkuuden lisäämistä entisestään, jotta rataverkon välityskyky saadaan käyttöön maksimaalisesti. Kilpailun lisääminen rautateillä asettaa valiokunnan arvion mukaan väistämättä kasvavia vaatimuksia myös radanpidolle ja rataverkon kehittämiselle.”

VR:n yksinoikeuden pönkittämistä on perusteltu muun muassa julkisen palvelun velvoitteella:

”Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR allekirjoittivat marraskuussa 2009 sopimuksen, joka takaa VR:lle yksinoikeuden rautateiden henkilöliikenteessä kymmeneksi vuodeksi niillä rataosilla, joilla VR jo harjoittaa henkilöliikennettä. Uusi sopimus vastaa joulukuussa 2009 voimaantulleen EU:n palvelusopimusasetuksen vaatimuksia. Vastineeksi yksinoikeudesta LVM asettaa VR:lle henkilöliikennettä koskevan julkisen palvelun velvoitteen.”

Käytännössä velvoite ei kuitenkaan toimi ja VR on niinkin ylimielinen, että kieltäytyy keskustelemasta henkilöjunaliikenteen ongelmista jos siltä tuntuu. Tämänkin takana on ”maan tapa”, jota noudattavat päättäjät puoluekannasta riippumatta (yksinoikeussopimuksen lanseerasi liikenneministeri Vehviläinen ilman Eduskunnan myötävaikutusta). Tässäkin suhteessa kansanedustuslaitoksella on (jälleen kerran) peiliin katsomisen paikka.

Näin vaalien alla kansanedustajaehdokkaatkin voisivat avoimesti kertoa meille kansalaisille, mitä hyvää VR:n henkilöjunamonopolissa on? Jo viime kerralla kyselimme samaa asiaa.    

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

http://www.facebook.com/groups/108232592543581/

 

kalevikamarainen
Sitoutumaton Nurmes

Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista. Entinen stadilainen, joka on asunut Nurmeksessa vuodesta 2000.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu