Näin pelastetaan Malmi ja Vartiosaari, osa 2

Melko tarkkaan vuosi sitten kirjoitin Malmin lentoaseman ja Vartiosaaren pelastamisesta asuntorakentamiselta. Perustelin ehdotustani sillä, että tuolloinen Helsingin vihreä pormestariehdokas ja nykyinen apulaispormestari Anni Sinnemäki kertoi toivovansa Vartiosaaren rakentamatta jättämistä. Lisäksi hän kaipaa reipasta asuntorakentamista Kehä I:n sisäpuolella.

Tein kokoavan esityksen, jonka avulla säästettäisiin sekä Malmin lentoasema että Vartiosaari nykyisessä käytössään. Keskustelua myös herättänyt Keskuspuistokin säilyisi maa-alan leikkauksilta, mutta potentiaalisia uusia käyttäjiä se saisi runsaasti. Keskeistä esityksessäni oli Ilmalan ratapiha-alueen kattaminen ja päälle rakentaminen.

Lisäksi yhdyin käsitykseen, että rata voitaisiin kattaa välillä Pasila – päärautatieasema ja katteen päälle saattaisi mahtua nauhamainen viherväylä New Yorkin High Linen tapaan. Edelleen arvelin, että myös päärautatieaseman ratapihan päälle voidaan rakentaa (on sitä kaivattua kantakaupunkiasumista) ja Jätkäsaaren sataman henkilöliikennettä kuin myös päärautatieaseman kapasiteettiongelmia saadaan helpotettua rakentamalla rata Baanan alle.          

Kuluvalla viikolla Helsingin kaupunki osoitti omin toimin, että esittämäni Ilmalan rakentaminen on vain järjestelykysymys. Laajasalon Yliskylään on nimittäin suunnitteilla raitiovaunuvarikko ja sen päälle asuntoja. Asiantuntijan mukaan kyse ei tosiaankaan ole sen kummemmasta kuin suunnittelusta:

””Raitiovaunuvarikko jää pihakannen alle siten, että vain sisään- ja ulosmenot ovat näkyvissä. Vastaavanlaisia kohteita on rakennettu Euroopassa aiemmin. Kohteen suunnittelevat eritysasiantuntijat, joten lopputulos on toimiva ja laadukas”, kertoo projektipäällikkö Leena Mätäsniemi HKL:stä.”

Ilmalan ratapihan maapohja lienee samaa kuin Malmin lentoasemalla eli tavanomaista helsinkiläistä. Sen päälle ei ole halpaa eikä kallista rakentaa, vaan jotain siltä väliltä. Arvoitukseksi jääkin, miksi Malmia keskeisemmällä paikalla (kts. kartta s. 224) hyvien kulkuyhteyksien varrella Kehä I:n sisäpuolella sijaitsevan suuren maa-alan potentiaalia ei liene selvitetty (valtion kanssa on kiinteistöasioissa päästy sopuun ennenkin).

Tämä blogini on edeltäjänsä rakennustekninen päivitys ja johtopäätös. Lähiaikoina todennäköisesti kirjoitan toisen, jossa keskityn Malmin lentoaseman tuhoamisprosessin kummallisuuksiin sekä siihen, mitä näiden kummallisuuksien takana voi piillä. Alkuperäinen blogini on kokonaisuudessaan täällä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

kalevikamarainen

Varavaltuutettu Nurmeksessa 2017 - 2021 (Kesk, sit.) Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu