Petteri Orpo ratsastaa valheellisella junayhteydellä
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo osallistui viime tiistaina Oulussa järjestettyyn arvoseminaariin yhdessä puoluejohtajien Ohisalo (vihreät), Andersson (Vasemmistoliitto), Harkimo (Liike Nyt) ja Essayah (kristillisdemokraatit) kanssa.
Seminaarissa Orpo esitti, että kahden seuraavan vaalikauden aikana voidaan toteuttaa yhdeksän miljardin euron sopeutustoimet. Iltalehden toimittajan mukaan summa vastaa Valtiovarainministeriön virkamiesten näkemyksiä ja se on suurempi kuin Kokoomuksen äskeisessä vaihtoehtobudjetissa esittämä säästötavoite.
Ennen tilaisuuden alkua Orpo oli kertonut Iltalehden toimittajalle kannattavansa merkittäviä hankeyhtiöiden avulla toteutettavia raideinvestointeja. On siis luultavaa, että Kokoomus puolueena kannattaa osakeyhtiömuotoisia oikoratahankkeita Turun Tunnin junaa[1], Suomirataa (Lentorata mukaan luettuna[2]) sekä Itärataa[3]. Tuoreessa vaihtoehtobudjetissa näitä perustellaankin mahtipontisesti:
”Miljardiluokan hyötyjä ei synny ilman miljardiluokan investointeja. Koko Suomessa on tarve nopeuttaa ja parantaa keskeisiä yhteyksiä. Kokoomus pääomittaisi raidehankkeiden suunnittelua ja toteutusta varten perustettuja hankeyhtiöitä valtion omaisuudella. Valtion omaisuutta siirrettäisiin hankeyhtiöihin tukemaan hankkeiden etenemistä.- – -”[4]
Jostain syystä kykypuolueen luottamus Valtiovarainministeriön näkemyksiin on selektiivistä. Kansliapäällikkö Juha Majanen on nimittäin jo viime vuoden elokuussa varoittanut siitä, että yli 15 miljardin ratahankkeet kaatuvat veronmaksajien niskaan:
”Majasen mukaan kuljetusketjujen uudelleenjärjestämistä [Ukrainan sodan takia] vaatii myös Suomen tavoittelema, niin kutsuttu ympäristöystävällinen vihreä siirtymä.
Hän toteaa, että jos maltillisella raideinvestoinnilla saadaan aikaan iso yksityinen investointi, esimerkiksi tehdas, hanke voi olla järkevä ja tukea kestävää kasvua.
Aivan toinen asia ovat isot henkilöliikennepainotteiset ratahankkeet eli esimerkiksi paljon puhutut tunnin junat.
Majasen mukaan tunnin junien ajatus oli alun perin se, että liikennettä osaltaan pyörittävät hankeyhtiöt olisivat kannattavia. Hän suhtauu hankeyhtiöihin varauksellisesti. Näin siksi, että hankeyhtiöistä näyttäisi olevan hyvin vaikea saada kannattavia.
– Jos liikennöinnistä ja esimerkiksi kiinteistöistä saatavat tuotot eivät tee yhtiöstä kannattavaa, uhkana on, että investoinnit jäävät lopulta kuitenkin julkisen sektorin eli veronmaksajien maksettavaksi.
Majanen muistuttaa, että yhtiömalli ei sinällään tuo automaattisesti yhtään lisää kannattavuutta.
Hän sanoo, että nyt suunniteltujen hankeyhtiöiden toiminta-alueet suhteutettuna väkilukuun ja liikennemääriin ovat haastavia.
– Tähän mennessä on ollut vaikea nähdä uskottavasti kannattavaa liiketoimintaa, Majanen toteaa.”[5]
Turun yhteydestä Orpo käytti Oulussa 17.1.2023 nimitystä Turun tunnin juna[6]. Turun Sanomissa 14.1.2023 olleen uutisen mukaan jotkut ovat tienneet lyhyellä matka-ajalla ratsastavan nimityksen valheellisuudesta jo vuosikausia (78 minuuttia 60 minuutin eli tunnin sijasta)[7]. Lukeekohan Kokoomuksen puheenjohtaja huonosti kotikuntansa[8] päälehteä vai eikö välitä tosiseikoista?
Joitakin vuosia sitten Suomessakin naureskeltiin USA:n presidentti Donald Trumpin vaihtoehtoisille faktoille[9]. Taitaapa meilläkin niitä olla, mutta ne jäävät meiltä pöhköyttämme huomaamatta, olivatpa käyttäjinä poliitikot tai yritysmaailman edustajat[10].
Terveisin Kalevi Kämäräinen
[1] https://www.tunninjuna.fi/
[2] https://suomirata.fi/mika-suomirata/
[3] https://www.xn--itrata-cua.fi/
[4] Kokoomuksen vaihtoehtobudjetin sivu 37:
[5] YLE 22.8.2022 ” Suomeen on vireillä uusia rautateitä yli 15 miljardin arvosta – ministeriö pelkää, että kannattamattomat yhtiöt kaatuvat veronmaksajien niskaan”; https://yle.fi/a/3-12583982
[6] Iltalehti 18.1.2023 ” Orpo valmis jopa esitettyäkin rankempiin sopeutustoimiin”;
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/492f5c2d-5cba-4866-abd5-72e1ef30618f
[7] Facebook-postaus ”Tunnin ja vartin junasta tiedetty jo vuosia – hankkeen raidesuunnitelmiin jätetty pelivaraa: ”Ei kukaan tiedä, millaista kalustoa radalla kulkee viidenkymmenen vuoden päästä””; https://www.facebook.com/groups/1500175326871043/posts/3333405450214679/
[8] https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/Sivut/947.aspx
[9] Esimerkiksi Kansan Uutiset 23.1.2017 ”Vaihtoehtoisia faktoja – maailma nauraa uudelle trumpismille”; https://www.ku.fi/artikkeli/3660733-vaihtoehtoisia-faktoja-maailma-nauraa-uudelle-trumpismille
[10] Blogi 15.1.2023 ”Turun tunti, uusi aikayksikkö”; https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunti-uusi-aikayksikko/
No onkos se nyt jotenkin uusi ja yllättävä asia, että _turkulainen_ Kokoomusjohtaja kannattaa mitä tahansa veivausta, jossa saadaan siirrettyä muutama miljardi veronmaksajien rahoja rakennusliikkeille?
Sitäpaitti vihreä siirtymä. Vaikka se nyt tässä tapauksessa tarkoittaisikin sitä, että rakentamisen aikaiset päästötkin tulisivat kuitatuksi vasta joskus muutaman kymmenen vuoden päästä…
Ilmoita asiaton viesti
Sinäpä sen sanoit…
X
Ilmoita asiaton viesti
Sehän on vain nimi se tunnin juna. Johonkin saakka se ehtii tunnissa.
Tärkeintä tällä radalla olisi saada yksi raidepari lisää Leppävaarasta Kauklahteen ja ehkä Kirkkonummelle saakka. Suunnitelmat ovat jo valmiina.
Näissä junissa seisotaan tungoksessa aamusta toiseen, vaikka junavuoroja on jo niin paljon kun Helsingin ja Pasilan rautatieasemat pystyvät välittämään. Mielestäni se ei vaikuta jäniskantaan mitään, jos Turkuun tullaan akateeminen vartti myöhässä.
Ilmoita asiaton viesti
Käsittämätön idea tuo 1.25 tunnin juna.
Joudutaan raiskaamaan ja hävittämään luonto kymmenien kilometrien matkalta, ja joutuuko Salossa kokonainen kaupunginosa sen alle?
Näin on aiemmin väitetty.
Olin viisi vuotta sitten Salossa ”arvokkaassa tilaisuudessa” kuuntelemassa satojen muiden kanssa, kuinka Hyperloop – yhtiön toimitusjohtaja suoraan Amerikasta oli tullut kertomaan tuon ihmejunansa ominaisuuksista. Sen piti kulkea Salon kautta Helsingistä Turkuun ja meren pohjia myöten Tukholmaan asti tunnissa.
Siinä olisi ollut Orpolle tunnin junaa ihan tarpeiksi 🙂
Jostain syytä Hyperluuppia ei tänne saatu, vaikka Salon kaupunginjohtaja Rantakokko kovasti sitä haikaili satojen bisnesmiesten kera.
Näin se maailma muuttuu, ja päätökset seuraavat toisiaan.
Ilmoita asiaton viesti