PPP – Pysäytetään Petterin Pikajuna, osa 4: vauhti hiljenee ja melkein pysähtyy? 

Pääministeri Petteri Orvon lempilasta Turun tunnin junaa[1] koskevat tuoreet tiedot viittaavat siihen, että hankkeen eteneminen saattaa vähintäänkin hidastua. Ylen 23.10.2024 julkaiseman uutisen mukaan valtion ja kuntien väliset neuvottelut radan rahoittamisesta polkevat paikallaan[2], kun Iltalehti puolestaan paria päivää myöhemmin jo arvelee hankkeen päätyvän umpikujaan[3].

Länsi-Uusimaa-lehti puolestaan kertoo tänään Lohjan kaupunginhallituksen poistaneen kokouksessaan länsiradalle osoitetut rahat nähtävästi yksimielisesti[4]. Kaupunginhallituksessa ovat edustettuina Kokoomus (neljä jäsentä), Meidän Lohja (yksi jäsen), SDP (kolme jäsentä), Vasemmistoliitto (yksi jäsen), Vihreät (yksi jäsen), Kristillisdemokraatit (yksi jäsen), Perussuomalaiset (yksi jäsen) ja Keskusta (yksi jäsen)[5], joten päätöstä on kannattanut puoluepoliittinen kirjomme laidasta laitaan.

On päätös taktikointia tai sitten ei, sille on ainakin kaksi todellista syytä. Ensinnäkin nykysuunnitelmin toteutettuna länsirata ei palvele Lohjan lähiliikennettä vaikka hallitus niin väittääkin[6]. Toiseksi nykyisessä taloustilanteessa ainoa vastuullinen ratkaisu on keskittyä infran korjausvelan lyhentämiseen[7] ja jättää kaikki muu odottamaan parempia aikoja vaikka Länsirata Oy:n ”kaksoisagentit” muuta haluavatkin:

”Lohjan kaupunkirakennejohtaja Pekka Puistosalon[8] mukaan kokouksessa ei päätetty kuntakohtaisia euro- tai prosenttiosuuksia. Neuvottelut jatkuvat syksyn aikana. Tavoitteena on saada päätöksiä vielä loppuvuodesta.

– Yhtä mieltä olimme siitä, että ratayhteys kannattaa toteuttaa. Ainakin me viranhaltijat olemme hankkeen edistämisen kannalla.

Puistosalon mukaan nyt pitäisi saada osakkaiden kesken jonkinlainen tahtotila siitä, että keskustellaan koko ratayhteyden toteuttamisesta.

Kunnissa on varauduttava hankkeen toteuttamiseen velkarahalla.”[9]

Musiikin tuntijat lienevät havainneet, että otsikossani on muutama sana Reino Helismaan levytyksestä ”Meksikon pikajuna”. Sen sanoja[10] voi yleisemminkin pohtia vertauskuvallisesti Turun tunnin junan kannalta. Onnistuuko toiveet ylittävän ryöstösaaliin hyväksikäyttö piiloluolassa Sierra Madren takana vaiko ei? Aietta virallisesti tappiolliseksi todetun ratahankkeen toteuttamiseksi faktoista[11] välittämättä[12] kun voi pitää valtioon kohdistettuna ryöstönä.

Eli pysähtyykö pikajunan vauhti kokonaan vaiko ei? Kansalaisetkin voivat joka tapauksessa edesauttaa pysähtymistä allekirjoittamalla ratahanketta vastustavan kansalaisaloitteen.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Aiempia Turun tunnin junaa käsitteleviä blogejani:

PPP – Pysäytetään Petterin Pikajuna, osa 3: näin poistetaan kuntien maksuosuus 24.10.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/ppp-pysaytetaan-petterin-pikajuna-osa-3-nain-poistetaan-kuntien-maksuosuus/

PPP – Pysäytetään Petterin Pikajuna, osa 2 23.9.2024

– Länsirata Oy:n propagandan vaikutuksesta kansalaisaloitteen suosioon

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/ppp-pysaytetaan-petterin-pikajuna-osa-2/

PPP – Pysäytetään Petterin Pikajuna 14.9.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/ppp-pysaytetaan-petterin-pikajuna/

Turun tunnin juna: hallitus yrittää huijata herkkäuskoisia 24.8.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunnin-juna-hallitus-yrittaa-huijata-herkkauskoisia/

Jäävi pääministeri se hääräilee ja määräilee 21.7.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/

Länsivenäläistä länsiratasuhmurointia 17.7.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansivenalaista-lansiratasuhmurointia/

Turun taudille uusi määritelmä 16.4.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-taudille-uusi-maaritelma/

Länsiradan uusi kannattavuusarviointi: yritys vaikuttaa sidosryhmien tai päättäjien mielipiteisiin? 7.4.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansiradan-uusi-kannattavuusarviointi-yritys-vaikuttaa-sidosryhmien-tai-paattajien-mielipiteisiin/

Muu hallitus pääministeri Orvon Länsiratabulvaanina? 19.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/muu-hallitus-paaministeri-orvon-lansiratabulvaanina/

Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle suomeksi 15.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle-suomeksi/

Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle 14.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle/

Oikoratahankkeet ja julkinen talous 27.4.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/oikoratahankkeet-ja-julkinen-talous/

Suur-Suomen ja Ison-Britannian ratahankkeista 31.3.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/

Sofia Virta, vihreä oikoratauskovainen 9.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sofia-virta-vihrea-oikoratauskovainen/

Häkkänen & Orpo ja kykypuolueen vaalikampanja 7.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/hakkanen-orpo-ja-kykypuolueen-vaalikampanja/

Suomen oikoratahankkeet ja EU 2.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suomen-oikoratahankkeet-ja-eu/

Sanna Marin ja oikoratahankkeet 27.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sanna-marin-ja-oikoratahankkeet/

Turun bluffijuna oy 23.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-bluffijuna-oy/

Vaihtoehtoisten faktojen suomalaisia käyttäjiä 22.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/vaihtoehtoisten-faktojen-suomalaisia-kayttajia/

Petteri Orpo ratsastaa valheellisella junayhteydellä 20.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/petteri-orpo-ratsastaa-valheellisella-junayhteydella/

Turun tunti, uusi aikayksikkö 15.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunti-uusi-aikayksikko/

[1] Helsingin Sanomat 31.7.2024 ” Pääministeri Orpo: Ei ole kahta sanaa siitä, etteikö Turun tunnin junaa toteutettaisi”; https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010589722.html (maksumuuri)

[2] YLE 23.10.2024 ”Länsiradan rahoitusneuvottelut polkevat paikallaan – kunnat tavoittelevat edelleen maksuosuutensa pienentämistä”; https://yle.fi/a/74-20119740?origin=rss

[3] Iltalehti 25.10.2024 ”IL selvitti: Orpon vaalima junahanke ongelmissa – ”Ei ole menossa läpi””; https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/25a5a0ba-02e8-4931-a55c-a50dd3af5e9d

[4] Länsi-Uusimaa 29.10.2024 ”Talousarvio | Lohja poisti Länsiradan rahat – hallituksen ainoa äänestys kaukalon laidoista”; https://www.lansi-uusimaa.fi/paikalliset/8019713

[5] Kaupunginhallitus 2023–2025;

https://www.lohja.fi/kaupunki-ja-hallinto/lohjan-kaupunki/paatoksenteko/kaupunginhallitus/ (viitattu 29.10.24),

Lohjan kaupunginvaltuusto 2021-2025;

https://www.lohja.fi/kaupunki-ja-hallinto/lohjan-kaupunki/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/ (viitattu 29.10.2024)

[6] Blogini 14.9.2024 ” PPP – Pysäytetään Petterin Pikajuna”;

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/ppp-pysaytetaan-petterin-pikajuna/

[7] ”Liikenneväylien korjausvelka 2024” Väyläviraston julkaisuja 53/2024;

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/189876/vj_2024-53_978-952-405-198-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[8] Puistosalo on myös Länsirata Oy:n hallituksen jäsen; https://lansirata.fi/meista/ (viitattu 29.10.2024)

[9] Kts. alaviite 2

[10] Reino Helismaa – Meksikon pikajuna (osat 1 ja 2); https://www.youtube.com/watch?v=jp0mXrPRzyU (viitattu 29.10.2024)

[11] Valtiovarainministeriön mukaan Turun tunnin junan h/k-luku on 0,44 (”Suurten ratahankkeiden rahoituksen ja investointimahdollisuuksien selvitys” Valtiovarainministeriön julkaisuja – 2023:5 s. 37 taulukko 6 ”Hankkeiden arvioitu yhteiskuntataloudellinen kannattavuus”;

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164565/VM_2023_5.pdf?sequence=1&isAllowed=y) kun yhteiskuntataloudellinen kannattavuusraja on lähtökohtaisesti yksi (https://vayla.fi/suunnittelu/hankkeiden-suunnittelu/vaikutusten-arviointi/liikennevaylat; viitattu 29.10.2024).

[12] Helsingin Sanomat 7.4.2024 ”Tunnin juna sai surkean lukeman kannattavuusarvioinnissa: Uusi arvio täysin päinvastainen”:

”Miljardiluokan rakennushankkeen kannattavuus selviää HS:n käsiinsä saamasta kannattavuusarviosta, jonka Länsirata-hankeyhtiö laati muun muassa Siemensin konsulttien kanssa.”;

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010336232.html (maksumuuri)

kalevikamarainen
Sitoutumaton Nurmes

Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista. Entinen stadilainen, joka on asunut Nurmeksessa vuodesta 2000.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu