PPP – Pysäytetään Petterin Pikajuna

1. Turun tunnin junaa vastustava kansalaisaloite

Syyskuun ensimmäisenä päivänä alettiin kerätä nimiä ns. Länsirataa vastustavaan kansalaisaloitteeseen. Perusteluiden mukaan

”Me allekirjoittaneet edellytämme, että eduskunta lakkauttaa Länsiratahankkeen ja määrää sille osoitetut varat esimerkiksi jo olemassa olevien liikenneyhteyksien korjaamiseen.

Vaikeassa taloustilanteessa kamppailevaa ylivelkaantunutta Suomen valtiota ei saa rasittaa miljardien ratahankkeella, johon ei ole taloudellisia edellytyksiä ja joka toteutuessaan lisää koko Suomen tie- ja rataverkon korjausvelkaa. Valtion omaisuuden myyminen hankkeen vuoksi kiihdyttäisi velkaantumista osinkojen ja omaisuustulojen menetyksien muodossa, kun rahat suunnattaisiin yksinomaan liiketaloudellisesti kannattamattomaan hankkeeseen.

Kaikilla talousmittareilla kannattamattomaksi osoitetun hankkeen ekologisuuskaan ei kestä tarkempaa tarkastelua ja täysin uusi linjaus osoittautuu ympäristövaikutusten arvioinneissa ympäristön kannalta hyvin vahingolliseksi.

Nopeasti kulkeva juna vie huomattavasti enemmän energiaa, eikä itse radan rakentaminenkaan koskemattomaan luontoon ole varsinainen ympäristöteko. Uusi vain henkilöliikennettä palveleva ratalinjaus tekisi uuden mittavan haittakäytävän vieden satoja hehtaareja maata, syntyviä ylijäämä maamassoja unohtamatta. Teräksen ja betonin valmistamisen hiilijalanjälkikään ei ole miljardeja maksavassa hankkeessa mitättömän pieni.

Vihreyden sijaan Länsiradan väri on hiilenmusta. Synkkä on tulevaisuus koko Suomelle, kun veroja kiristetään, vain saadaksemme kouralliselle suomalaisia nopeamman mukavuusjunan jo olemassa olevan radan rinnalle.

Edellä olevien ekonomisten ja ekologisten perustelujen vuoksi me kansalaisaloitteen allekirjoittaneet esitämme, että eduskunta ryhtyy välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin suunnitteilla olevan Länsiradan ja sen yhtiön purkamiseksi.

Länsiradalla tarkoitetaan tässä entistä nk. Tunnin junaa eli Espoo-Lohja-Salo oikoradan rakennuttamista/rakentamista, ml. Nunna-Kupittaa, Hajala-Nunna, Salo-Hajala, Espoo-Lohja ja Lohja-Salo rataosat. Rakennuttamisen/rakentamisen Yhtiöllä tarkoitetaan tässä Länsirata Oy:tä.”

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973

Käsittelen aloitetekstissä mainittua ratahankkeen kannattavuutta kahdesta eri näkökulmasta ja lisäksi hallituksen vilpillisiä toimia koko projektin viemiseksi loppuun asti. Muitakin kriittisiä lähtökohtia riittäisi, mutta tyydyn tällä kertaa näihin.

2. Ratahankkeen kannattavuus

Valtiovarainministeriön mukaan Turun tunnin junan h/k-luku on 0,44[1] yhteiskuntataloudellisen kannattavuusrajan ollessa lähtökohtaisesti yksi[2]. VM täydentää numeerista arviotaan näin:

”Turun tunnin junan laajempia taloudellisia vaikutuksia kiinteistömarkkinoihin, työmarkkinoihin, kasautumiseen ja aluetalouteen on arvioitu yleissuunnitelmavaiheessa. Arvioinnin tulosten mukaan nopean junayhteyden potentiaalinen vaikutus kiinteistöjen kysyntään ja arvoon on suurinta Espoossa, Vihdissä ja Lohjalla, joissa hankkeen vaikutusta vahvistavat asemanseutujen maankäytön merkittävät kehittämistavoitteet. Helsingin ja Turun työssäkäyntialueet laajenevat hankkeen seurauksena. Muutoksella ei ole kuitenkaan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, koska nopea junayhteys ei synnytä uusia työpaikkoja eikä lisää työn määrää tai tehokkuutta, vaikka lisääkin pitkämatkaista työssäkäyntiä ja junan osuutta työmatkoista. Nopean junayhteyden mahdolliset kasautumishyödyt kohdistuvat erityisesti Turun, Salon, Kaarinan, Lohjan ja Vihdin yrityksiin, koska pääkaupunkiseudun suuri yritysmassa tulee ajallisesti lähemmäs. Pääkaupunkiseudulla vastaava lähentyminen vaikuttaa paljon vähemmän. Aluetaloudelliset vaikutukset ovat varsin pienet suhteessa muuhun taloudelliseen toimintaan vaikutusalueella. Paikalliset vaikutukset yksittäisen kunnan tasolla voivat olla merkittäviä, mutta niiden merkittävyys vähenee tarkastelualueen suurentuessa. Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että Helsinki–Turku nopea ratayhteys vaikuttaa lievästi myönteisesti Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn, elinkeinoelämän vetovoimaan sekä hieman laajentaa Etelä-Suomen työssäkäyntialueita. Vaikutukset jäävät kuitenkin suhteellisen pieniksi, eivätkä ne muuta merkittävästi hankkeen hyöty-kustannussuhdetta.”[3]

On siis selvästi luettavissa, että valtiollinen rahakirstunvartijamme pitää ratahanketta huonosti perusteltuna (ainakin jos rata pitäisi rahoittaa kruunun kukkarosta). Mistäpä muualta siis saataisiin rahaa sen sijaan, että loihditaan kansalaisten kontrollivallan ulottumattomissa olevia omia kannattavuuslaskelmia[4]?

3. PPP suomalaisittain

PPP eli Public-Private Partnership tarkoittaa suomeksi julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuutta[5]. Ratahankkeeseen sovellettuna osa rahoituksesta tulisi siis julkiselta ja osa yksityiseltä taholta. Meikäläiset hallitusherrat ovat kuitenkin saaneet neronleimauksellaan aikaiseksi ikioman PPPn: Public-Public Partnership.

Eli kun yhdeltä julkisen tahon toimijalta rahat loppuvat, kiristetään toiselta eli kunnilta loput. Samanaikaisesti tiedetään yleisesti, että julkinen talous on meillä kuralla[6]. Kuin pisteenä iin päälle hallitus aikoo myydä valtion tuottavaa omaisuutta rahoittaakseen muun muassa tämän taloudellisen Kankkulan kaivon ja kehuu vielä olevansa kaikkea muuta kuin valtion varoja hassaava punavihreä oppositio[7].

Hallituksen toiminta on kuin hölmöläistarinoiden peitonjatkamissatu modernissa ympäristössä, mutta valitettavasti kuitenkin täyttä totta Suomen tasavallassa vuonna 2024!

4. Hallituksen ”rehellisyys” ratahankkeen edistäjänä

 Jäävinä hyörivä pääministeri Petteri Orpo[8] väittää, että hänen hallituksensa toteuttaa ”vain” välin Espoo – Lohja miljardeja käyttämättä. Lisäksi hän väittää rataosan olevan ”tärkeä Uudenmaan tiivistämiseksi”[9]. Välietappi Lohjalla on kuitenkin tiettävästi yhä kaukana Lempolassa liikennepaikkanimeltään Lohjansolmu[10]. Lempola/Lohjansolmu on kaukojunien kannalta keskellä ei mitään mutta myös ”Uudenmaan tiivistämiseksi” lähijunien eli työmatkaliikenteen kannalta.

Todellinen lähijunayhteys aikaansaataisiin joukkoliikennesuunnittelija Henri Miettisen[11] opein. Kun oikorata yhdistetään Nummelan keskustan lähettyvillä Hanko – Hyvinkää -rataosaan, Lohjalla voidaan päästä aivan Pyhän Laurin kirkon taakse[12]. Sen lähemmäs kaupungin keskustaa ei rataa saa tehtyä helposti mihinkään Suomessa ja hinta olisi nimellinen verrattuna Länsiradan kokonaisbudjettiin. Rakennettava ratakin lyhenisi kymmenisen kilometriä noin 37:stä 27:ään eli säästö olisi sekä prosentuaalisesti että euroina merkittävä.

Orvon korulauseet seuraavien hallitusten ”vapaudesta” ja ”säästömahdollisuuksista” ovatkin silkkaa pötypuhetta[13]. Valitun linjauksen tarkoitus on pakottaa seuraavat päättäjät jatkamaan rataa perille Turkuun asti. En ole arviossani yksin: ainakin aloitteen puuhamies Tapio Siivonen on samaa mieltä[14] kuten myös Maaseudun Tulevaisuuden uutispäällikkö Aimo Vainio[15], kukin omine perusteluineen.

Hankkeesta alun perin lanseerattua nimitystä Turun tunnin juna käytetään yhä yleisesti virallisesta nimenmuutoksesta huolimatta[16]. Se onkin osuva, koska koko hanke on perustunut valheeseen ja viekkauteen jo ennen yhtiön perustamista[17] ja samaa rataa Orvon hallitus yrittää yhä vain kulkea.

5. Aloitteen allekirjoittamisen vaikutuksista ja johtopäätös

 Suomessa kansalaisaloitteen käsittely ei ole kovinkaan kansalaisystävällistä. Vastuuhenkilöt ”saavat” seurata Arkadianmäelle yltäneen aloitteensa lähetekeskustelua kuten kuka tahansa istuntosalin lehtereiltä[18]. ”Vuoropuhelua” syntyy siis vain kansanedustajien välille ja aloitteentekijät voivat vain voimattomina seurata, jos keskustelu menee väärille raiteille. Pääministeri Orpo on jo itsekin osoittanut, millaista tämä ”vuoropuhelu” saattaa olla:

”Orpoa Kaikkosen ulostulo hiukan huvittaa.

”Tämähän on voimakkaasti keskustan ajama hanke. Melkein voisi sanoa, että isosti liikkeelle laittama”, hän naurahtaa viitaten Juha Sipilän (kesk) hallitukseen, joka kehitti hankeyhtiömallin.”[19]

Toisin sanottuna Orpo toteaa: ”tehän tämän typeryyden panitte liikkeelle, mutta mepäs ajetaankin se loppuun asti”. Suomen suurimmalla ja kalleimmalla hiekkalaatikolla leikkijöiltä sopisi odottaa paljonkin kehittyneempää argumentointia. Miten olisi itse ratahankkeen kriittinen arviointi lillukanvarsien sijaan?

Aloite on nyt ollut julkinen kaksi viikkoa ja se on saanut taakseen hiukan yli 5 000 nimeä. Jos tahti jatkuu samana, tarvittavat 50 000 nimeä saadaan kerättyä. Lapsellisesta käsittelyennusteesta huolimatta kannattaa allekirjoittaa aloite ja toivoa tämän hullutuksen loppumista. Petterin pikajunaksikin hullutusta voisi nimittää turkulaisen pääministerimme kunniaksi. Tehkäämme siis PPP ja Pysäytetään Petterin Pikajuna.  

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Lisäys klo 9.19: kaksi karttaa

Aiempia Turun tunnin junaa käsitteleviä blogejani:

Turun tunti, uusi aikayksikkö 15.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunti-uusi-aikayksikko/

Petteri Orpo ratsastaa valheellisella junayhteydellä 20.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/petteri-orpo-ratsastaa-valheellisella-junayhteydella/

Vaihtoehtoisten faktojen suomalaisia käyttäjiä 22.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/vaihtoehtoisten-faktojen-suomalaisia-kayttajia/

Turun bluffijuna oy 23.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-bluffijuna-oy/

Sanna Marin ja oikoratahankkeet 27.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sanna-marin-ja-oikoratahankkeet/

Suomen oikoratahankkeet ja EU 2.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suomen-oikoratahankkeet-ja-eu/

Häkkänen & Orpo ja kykypuolueen vaalikampanja 7.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/hakkanen-orpo-ja-kykypuolueen-vaalikampanja/

Sofia Virta, vihreä oikoratauskovainen 9.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sofia-virta-vihrea-oikoratauskovainen/

Suur-Suomen ja Ison-Britannian ratahankkeista 31.3.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/

Oikoratahankkeet ja julkinen talous 27.4.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/oikoratahankkeet-ja-julkinen-talous/

Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle 14.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle/

Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle suomeksi 15.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle-suomeksi/

Muu hallitus pääministeri Orvon Länsiratabulvaanina? 19.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/muu-hallitus-paaministeri-orvon-lansiratabulvaanina/

Länsiradan uusi kannattavuusarviointi: yritys vaikuttaa sidosryhmien tai päättäjien mielipiteisiin? 7.4.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansiradan-uusi-kannattavuusarviointi-yritys-vaikuttaa-sidosryhmien-tai-paattajien-mielipiteisiin/

Turun taudille uusi määritelmä 16.4.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-taudille-uusi-maaritelma/

Länsivenäläistä länsiratasuhmurointia 17.7.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansivenalaista-lansiratasuhmurointia/

Jäävi pääministeri se hääräilee ja määräilee 21.7.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/

Turun tunnin juna: hallitus yrittää huijata herkkäuskoisia 24.8.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunnin-juna-hallitus-yrittaa-huijata-herkkauskoisia/

[1] ”Suurten ratahankkeiden rahoituksen ja investointimahdollisuuksien selvitys” Valtiovarainministeriön julkaisuja – 2023:5 s. 37 taulukko 6 ”Hankkeiden arvioitu yhteiskuntataloudellinen kannattavuus”;

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164565/VM_2023_5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[2] https://vayla.fi/suunnittelu/hankkeiden-suunnittelu/vaikutusten-arviointi/liikennevaylat (viitattu 14.9.2024)

[3] Kts. alaviitteen 1 s. 39

[4] Helsingin Sanomat 7.4.2024 ”Tunnin juna sai surkean lukeman kannattavuusarvioinnissa: Uusi arvio täysin päinvastainen”:

”Miljardiluokan rakennushankkeen kannattavuus selviää HS:n käsiinsä saamasta kannattavuusarviosta, jonka Länsirata-hankeyhtiö laati muun muassa Siemensin konsulttien kanssa.”;

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010336232.html (maksumuuri)

[5] Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen blogi 6.8.2019 ”Mikä ihmeen PPP?”:

https://etelapohjanmaanely.wordpress.com/2019/08/06/mika-ihmeen-ppp/

[6] Minna Punakallion blogi 2.7.2024 ”Julkinen talous ei vahvistu – puoliväliriiheen kasaantumassa lisäpaineita”;

https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/julkinen-talous-ei-vahvistu-puolivaliriiheen-kasaantumassa-lisapaineita,

Valtiovarainministeriö 17.6.2024 ”Kasvu on käynnistymässä, mutta julkinen talous pysyy sitkeästi alijäämäisenä”;

https://vm.fi/-/kasvu-on-kaynnistymassa-mutta-julkinen-talous-pysyy-sitkeasti-alijaamaisena

[7] Suomen Uutiset 7.5.2024 ”Purra: Tämä hallitus kantaa vastuuta ja välittää tulevista sukupolvista – ”Emme voi antaa velkavuorta lapsillemme ja lapsenlapsillemme””;

https://www.suomenuutiset.fi/purra-tama-hallitus-kantaa-vastuuta-ja-valittaa-tulevista-sukupolvista-emme-voi-antaa-velkavuorta-lapsillemme-ja-lapsenlapsillemme/

[8] Blogini 21.7.2024 ”Jäävi pääministeri se hääräilee ja määräilee”;

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/

[9] YLE 7.8.2024 ”Pääministeri Orpo: Hallitus rakentaa nyt vain osan Länsiradasta – ”Emme käytä miljardeja””;

https://yle.fi/a/74-20103549

[10] Lohjansolmun asema 5.12.2018; https://lohjansolmu.fi/lohjansolmun-asema/

[11] https://www.linkedin.com/in/hegemiettinen/

[12] Blogi 6.9.2023 ”Hei hei tunnin juna – tervetuloa Lohjan ja Salon lähijunat!”;

https://hegemiettinen.fi/2023/09/06/hei-hei-tunnin-juna-tervetuloa-lohjan-ja-salon-lahijunat/

[13] Blogini 23.8.2024 ”Turun tunnin juna: hallitus yrittää huijata herkkäuskoisia”; https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunnin-juna-hallitus-yrittaa-huijata-herkkauskoisia/

[14] Iisalmen Sanomat 6.9.2024 ”Lukijoilta: Länsirataa ei tarvita – Radan palastelu viideksi kannattamattomaksi hankkeeksi voi johtaa radan toteuttamiseen”:

”Jos vetkuttelua jatketaan löyhillä odotuksilla EU-rahasta, on todennäköistä, ettei koneistoa saada pysähtymään. Nyt on vedettävä hätäjarrusta. On pelko, että radan palastelu viideksi toinen toistaan kannattamattomammaksi hankkeeksi johtaa koko radan väkinäiseen toteuttamiseen.”;

https://www.iisalmensanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/7817848

[15] Maaseudun Tulevaisuus 5.9.2024 ”Länsirataa suunnitellaan vielä vuosia hyvillä palkoilla ‒ hankkeesta tehdään nyt liian isoa, jotta se voisi kaatua”:

”Radan tavoite on tätä hallituskautta pidemmällä. Tällä kaudella siitä tehdään liian iso, jotta sitä voisi perua. Länsiradan johto juuri ilmoitti rakentamisen alkavan vuonna 2027. Silloin on kätevä aloittaa jonkin osuuden rakentaminen, jotta hanketta ei voida enää pysäyttää.

Ennustan ison pyörän pyörivän noin vuonna 2029 jos EU-rahaa on käytössä.”;

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipide/915a03af-a1fb-4f9f-b4cc-a2d0e8c58eb3

[16] Esimerkiksi Savon Sanomat 10.8.2024 ”Keskusta läksyttää hallitusta puuttuvista kasvutoimista ja tunnin junasta – ”Selitykset eivät niinkään kiinnosta, vaan ratkaisut””, Aamulehti 14.8.2024 ”Näkökulma: Orpo puskee Turun tunnin junaa, vaikka tilanne näyttää todella oudolta – Tampere–Helsinki-radan matkustajamäärät täysin omilla luvuillaan”, Salon Seudun Sanomat 14.8.2024 ”Maakuntapomo kannustaa Saloa vaatimaan alennusta Tunnin junasta: ”Nyt kannattaa neuvotella kovaa””, MTV-uutiset 15.8.2024 ”Turun tunnin junasta kiivas väittely: ”Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa””,  YLE 22.8.2024 ” Hallitus ei luovu tunnin junasta, vaikka rahaa nielisi myös pohjoisen huoltovarmuus” ja Ilta-Sanomat 23.8.2024 ”Vasemmistoliitosta kannatusta tunnin junalle: ”Ollaan raiteiden puolella””

[17] Turun Sanomat 14.1.2023 ”Tunnin ja vartin junasta tiedetty jo vuosia – hanke mahdollistaa paljon muutakin kuin lyhyemmän matka-ajan” – maksumuurin takana kerrotaan:

”Turun Tunnin juna nousi julkiseen keskusteluun viime viikolla, kun hankeyhtiö tiedotti matka-aikojen tarkentuneen, ja että Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen junamatka kestäisi nopeimmillaan 78 minuuttia. Asia tosin ei ollut millään tavalla uusi, vaan esimerkiksi Turun Sanomat on kertonut jo vuonna 2018, että Turun ja Helsingin välinen nopea raideyhteys kestäisi noin tunnin ja 17 minuuttia eli matka-ajasta lähtisi pois noin 37 minuuttia.

– Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell lanseerasi termin ”Tunnin juna” vuonna 2014 tarkoittamaan nopeaa, toimintavarmaa, hyvän kapasiteetin omaavaa raideyhteyttä Helsingin ja Turun välillä, Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen kertoo.

Tunnin juna on saanut todellisesta matka-ajasta kritiikkiä muun muassa sosiaalisessa mediassa.”

https://www.ts.fi/uutiset/5876028?fbclid=IwY2xjawEzxnlleHRuA2FlbQIxMQABHUMwTPM-39HpbuWx6gnWQQoAp-skaDu1nbeDH2kWjQZpRrlE5G9hTyHIQg_aem_qMPbIBlYSFj_oHqqfRSdmg#:~:text=Tunnin%20juna-,Tunnin%20ja%20vartin%20junasta%20tiedetty%20jo%20vuosia%20%E2%80%93%20hankkeen%20raidesuunnitelmiin%20j%C3%A4tetty%20pelivaraa%3A%20%22Ei%20kukaan%20tied%C3%A4%2C%20millaista%20kalustoa%20radalla%20kulkee%20viidenkymmenen%20vuoden%20p%C3%A4%C3%A4st%C3%A4%22,-JANE%20ILTANE)

[18] https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/eduskunnan_tehtavat/lakiensaataminen/kansalaisaloite/Sivut/default.aspx (viitattu 14.9.2024)

[19] Helsingin Sanomat 23.8.2024 ”Orpo ihmettelee ministerinsä puheita ja huvittuu Kaikkosen kritiikistä”;  https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010650017.html

kalevikamarainen
Sitoutumaton Nurmes

Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista. Entinen stadilainen, joka on asunut Nurmeksessa vuodesta 2000.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu