PPP – Pysäytetään Petterin Pikajuna
1. Turun tunnin junaa vastustava kansalaisaloite
Syyskuun ensimmäisenä päivänä alettiin kerätä nimiä ns. Länsirataa vastustavaan kansalaisaloitteeseen. Perusteluiden mukaan
”Me allekirjoittaneet edellytämme, että eduskunta lakkauttaa Länsiratahankkeen ja määrää sille osoitetut varat esimerkiksi jo olemassa olevien liikenneyhteyksien korjaamiseen.
Vaikeassa taloustilanteessa kamppailevaa ylivelkaantunutta Suomen valtiota ei saa rasittaa miljardien ratahankkeella, johon ei ole taloudellisia edellytyksiä ja joka toteutuessaan lisää koko Suomen tie- ja rataverkon korjausvelkaa. Valtion omaisuuden myyminen hankkeen vuoksi kiihdyttäisi velkaantumista osinkojen ja omaisuustulojen menetyksien muodossa, kun rahat suunnattaisiin yksinomaan liiketaloudellisesti kannattamattomaan hankkeeseen.
Kaikilla talousmittareilla kannattamattomaksi osoitetun hankkeen ekologisuuskaan ei kestä tarkempaa tarkastelua ja täysin uusi linjaus osoittautuu ympäristövaikutusten arvioinneissa ympäristön kannalta hyvin vahingolliseksi.
Nopeasti kulkeva juna vie huomattavasti enemmän energiaa, eikä itse radan rakentaminenkaan koskemattomaan luontoon ole varsinainen ympäristöteko. Uusi vain henkilöliikennettä palveleva ratalinjaus tekisi uuden mittavan haittakäytävän vieden satoja hehtaareja maata, syntyviä ylijäämä maamassoja unohtamatta. Teräksen ja betonin valmistamisen hiilijalanjälkikään ei ole miljardeja maksavassa hankkeessa mitättömän pieni.
Vihreyden sijaan Länsiradan väri on hiilenmusta. Synkkä on tulevaisuus koko Suomelle, kun veroja kiristetään, vain saadaksemme kouralliselle suomalaisia nopeamman mukavuusjunan jo olemassa olevan radan rinnalle.
Edellä olevien ekonomisten ja ekologisten perustelujen vuoksi me kansalaisaloitteen allekirjoittaneet esitämme, että eduskunta ryhtyy välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin suunnitteilla olevan Länsiradan ja sen yhtiön purkamiseksi.
Länsiradalla tarkoitetaan tässä entistä nk. Tunnin junaa eli Espoo-Lohja-Salo oikoradan rakennuttamista/rakentamista, ml. Nunna-Kupittaa, Hajala-Nunna, Salo-Hajala, Espoo-Lohja ja Lohja-Salo rataosat. Rakennuttamisen/rakentamisen Yhtiöllä tarkoitetaan tässä Länsirata Oy:tä.”
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
Käsittelen aloitetekstissä mainittua ratahankkeen kannattavuutta kahdesta eri näkökulmasta ja lisäksi hallituksen vilpillisiä toimia koko projektin viemiseksi loppuun asti. Muitakin kriittisiä lähtökohtia riittäisi, mutta tyydyn tällä kertaa näihin.
2. Ratahankkeen kannattavuus
Valtiovarainministeriön mukaan Turun tunnin junan h/k-luku on 0,44[1] yhteiskuntataloudellisen kannattavuusrajan ollessa lähtökohtaisesti yksi[2]. VM täydentää numeerista arviotaan näin:
”Turun tunnin junan laajempia taloudellisia vaikutuksia kiinteistömarkkinoihin, työmarkkinoihin, kasautumiseen ja aluetalouteen on arvioitu yleissuunnitelmavaiheessa. Arvioinnin tulosten mukaan nopean junayhteyden potentiaalinen vaikutus kiinteistöjen kysyntään ja arvoon on suurinta Espoossa, Vihdissä ja Lohjalla, joissa hankkeen vaikutusta vahvistavat asemanseutujen maankäytön merkittävät kehittämistavoitteet. Helsingin ja Turun työssäkäyntialueet laajenevat hankkeen seurauksena. Muutoksella ei ole kuitenkaan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, koska nopea junayhteys ei synnytä uusia työpaikkoja eikä lisää työn määrää tai tehokkuutta, vaikka lisääkin pitkämatkaista työssäkäyntiä ja junan osuutta työmatkoista. Nopean junayhteyden mahdolliset kasautumishyödyt kohdistuvat erityisesti Turun, Salon, Kaarinan, Lohjan ja Vihdin yrityksiin, koska pääkaupunkiseudun suuri yritysmassa tulee ajallisesti lähemmäs. Pääkaupunkiseudulla vastaava lähentyminen vaikuttaa paljon vähemmän. Aluetaloudelliset vaikutukset ovat varsin pienet suhteessa muuhun taloudelliseen toimintaan vaikutusalueella. Paikalliset vaikutukset yksittäisen kunnan tasolla voivat olla merkittäviä, mutta niiden merkittävyys vähenee tarkastelualueen suurentuessa. Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että Helsinki–Turku nopea ratayhteys vaikuttaa lievästi myönteisesti Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn, elinkeinoelämän vetovoimaan sekä hieman laajentaa Etelä-Suomen työssäkäyntialueita. Vaikutukset jäävät kuitenkin suhteellisen pieniksi, eivätkä ne muuta merkittävästi hankkeen hyöty-kustannussuhdetta.”[3]
On siis selvästi luettavissa, että valtiollinen rahakirstunvartijamme pitää ratahanketta huonosti perusteltuna (ainakin jos rata pitäisi rahoittaa kruunun kukkarosta). Mistäpä muualta siis saataisiin rahaa sen sijaan, että loihditaan kansalaisten kontrollivallan ulottumattomissa olevia omia kannattavuuslaskelmia[4]?
3. PPP suomalaisittain
PPP eli Public-Private Partnership tarkoittaa suomeksi julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuutta[5]. Ratahankkeeseen sovellettuna osa rahoituksesta tulisi siis julkiselta ja osa yksityiseltä taholta. Meikäläiset hallitusherrat ovat kuitenkin saaneet neronleimauksellaan aikaiseksi ikioman PPPn: Public-Public Partnership.
Eli kun yhdeltä julkisen tahon toimijalta rahat loppuvat, kiristetään toiselta eli kunnilta loput. Samanaikaisesti tiedetään yleisesti, että julkinen talous on meillä kuralla[6]. Kuin pisteenä iin päälle hallitus aikoo myydä valtion tuottavaa omaisuutta rahoittaakseen muun muassa tämän taloudellisen Kankkulan kaivon ja kehuu vielä olevansa kaikkea muuta kuin valtion varoja hassaava punavihreä oppositio[7].
Hallituksen toiminta on kuin hölmöläistarinoiden peitonjatkamissatu modernissa ympäristössä, mutta valitettavasti kuitenkin täyttä totta Suomen tasavallassa vuonna 2024!
4. Hallituksen ”rehellisyys” ratahankkeen edistäjänä
Jäävinä hyörivä pääministeri Petteri Orpo[8] väittää, että hänen hallituksensa toteuttaa ”vain” välin Espoo – Lohja miljardeja käyttämättä. Lisäksi hän väittää rataosan olevan ”tärkeä Uudenmaan tiivistämiseksi”[9]. Välietappi Lohjalla on kuitenkin tiettävästi yhä kaukana Lempolassa liikennepaikkanimeltään Lohjansolmu[10]. Lempola/Lohjansolmu on kaukojunien kannalta keskellä ei mitään mutta myös ”Uudenmaan tiivistämiseksi” lähijunien eli työmatkaliikenteen kannalta.
Todellinen lähijunayhteys aikaansaataisiin joukkoliikennesuunnittelija Henri Miettisen[11] opein. Kun oikorata yhdistetään Nummelan keskustan lähettyvillä Hanko – Hyvinkää -rataosaan, Lohjalla voidaan päästä aivan Pyhän Laurin kirkon taakse[12]. Sen lähemmäs kaupungin keskustaa ei rataa saa tehtyä helposti mihinkään Suomessa ja hinta olisi nimellinen verrattuna Länsiradan kokonaisbudjettiin. Rakennettava ratakin lyhenisi kymmenisen kilometriä noin 37:stä 27:ään eli säästö olisi sekä prosentuaalisesti että euroina merkittävä.
Orvon korulauseet seuraavien hallitusten ”vapaudesta” ja ”säästömahdollisuuksista” ovatkin silkkaa pötypuhetta[13]. Valitun linjauksen tarkoitus on pakottaa seuraavat päättäjät jatkamaan rataa perille Turkuun asti. En ole arviossani yksin: ainakin aloitteen puuhamies Tapio Siivonen on samaa mieltä[14] kuten myös Maaseudun Tulevaisuuden uutispäällikkö Aimo Vainio[15], kukin omine perusteluineen.
Hankkeesta alun perin lanseerattua nimitystä Turun tunnin juna käytetään yhä yleisesti virallisesta nimenmuutoksesta huolimatta[16]. Se onkin osuva, koska koko hanke on perustunut valheeseen ja viekkauteen jo ennen yhtiön perustamista[17] ja samaa rataa Orvon hallitus yrittää yhä vain kulkea.
5. Aloitteen allekirjoittamisen vaikutuksista ja johtopäätös
Suomessa kansalaisaloitteen käsittely ei ole kovinkaan kansalaisystävällistä. Vastuuhenkilöt ”saavat” seurata Arkadianmäelle yltäneen aloitteensa lähetekeskustelua kuten kuka tahansa istuntosalin lehtereiltä[18]. ”Vuoropuhelua” syntyy siis vain kansanedustajien välille ja aloitteentekijät voivat vain voimattomina seurata, jos keskustelu menee väärille raiteille. Pääministeri Orpo on jo itsekin osoittanut, millaista tämä ”vuoropuhelu” saattaa olla:
”Orpoa Kaikkosen ulostulo hiukan huvittaa.
”Tämähän on voimakkaasti keskustan ajama hanke. Melkein voisi sanoa, että isosti liikkeelle laittama”, hän naurahtaa viitaten Juha Sipilän (kesk) hallitukseen, joka kehitti hankeyhtiömallin.”[19]
Toisin sanottuna Orpo toteaa: ”tehän tämän typeryyden panitte liikkeelle, mutta mepäs ajetaankin se loppuun asti”. Suomen suurimmalla ja kalleimmalla hiekkalaatikolla leikkijöiltä sopisi odottaa paljonkin kehittyneempää argumentointia. Miten olisi itse ratahankkeen kriittinen arviointi lillukanvarsien sijaan?
Aloite on nyt ollut julkinen kaksi viikkoa ja se on saanut taakseen hiukan yli 5 000 nimeä. Jos tahti jatkuu samana, tarvittavat 50 000 nimeä saadaan kerättyä. Lapsellisesta käsittelyennusteesta huolimatta kannattaa allekirjoittaa aloite ja toivoa tämän hullutuksen loppumista. Petterin pikajunaksikin hullutusta voisi nimittää turkulaisen pääministerimme kunniaksi. Tehkäämme siis PPP ja Pysäytetään Petterin Pikajuna.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Lisäys klo 9.19: kaksi karttaa
Aiempia Turun tunnin junaa käsitteleviä blogejani:
Turun tunti, uusi aikayksikkö 15.1.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunti-uusi-aikayksikko/
Petteri Orpo ratsastaa valheellisella junayhteydellä 20.1.2023
Vaihtoehtoisten faktojen suomalaisia käyttäjiä 22.1.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/vaihtoehtoisten-faktojen-suomalaisia-kayttajia/
Turun bluffijuna oy 23.1.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-bluffijuna-oy/
Sanna Marin ja oikoratahankkeet 27.1.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sanna-marin-ja-oikoratahankkeet/
Suomen oikoratahankkeet ja EU 2.2.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suomen-oikoratahankkeet-ja-eu/
Häkkänen & Orpo ja kykypuolueen vaalikampanja 7.2.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/hakkanen-orpo-ja-kykypuolueen-vaalikampanja/
Sofia Virta, vihreä oikoratauskovainen 9.2.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sofia-virta-vihrea-oikoratauskovainen/
Suur-Suomen ja Ison-Britannian ratahankkeista 31.3.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/
Oikoratahankkeet ja julkinen talous 27.4.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/oikoratahankkeet-ja-julkinen-talous/
Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle 14.2.2024
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle/
Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle suomeksi 15.2.2024
Muu hallitus pääministeri Orvon Länsiratabulvaanina? 19.2.2024
Länsiradan uusi kannattavuusarviointi: yritys vaikuttaa sidosryhmien tai päättäjien mielipiteisiin? 7.4.2024
Turun taudille uusi määritelmä 16.4.2024
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-taudille-uusi-maaritelma/
Länsivenäläistä länsiratasuhmurointia 17.7.2024
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansivenalaista-lansiratasuhmurointia/
Jäävi pääministeri se hääräilee ja määräilee 21.7.2024
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/
Turun tunnin juna: hallitus yrittää huijata herkkäuskoisia 24.8.2024
[1] ”Suurten ratahankkeiden rahoituksen ja investointimahdollisuuksien selvitys” Valtiovarainministeriön julkaisuja – 2023:5 s. 37 taulukko 6 ”Hankkeiden arvioitu yhteiskuntataloudellinen kannattavuus”;
[2] https://vayla.fi/suunnittelu/hankkeiden-suunnittelu/vaikutusten-arviointi/liikennevaylat (viitattu 14.9.2024)
[3] Kts. alaviitteen 1 s. 39
[4] Helsingin Sanomat 7.4.2024 ”Tunnin juna sai surkean lukeman kannattavuusarvioinnissa: Uusi arvio täysin päinvastainen”:
”Miljardiluokan rakennushankkeen kannattavuus selviää HS:n käsiinsä saamasta kannattavuusarviosta, jonka Länsirata-hankeyhtiö laati muun muassa Siemensin konsulttien kanssa.”;
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010336232.html (maksumuuri)
[5] Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen blogi 6.8.2019 ”Mikä ihmeen PPP?”:
https://etelapohjanmaanely.wordpress.com/2019/08/06/mika-ihmeen-ppp/
[6] Minna Punakallion blogi 2.7.2024 ”Julkinen talous ei vahvistu – puoliväliriiheen kasaantumassa lisäpaineita”;
Valtiovarainministeriö 17.6.2024 ”Kasvu on käynnistymässä, mutta julkinen talous pysyy sitkeästi alijäämäisenä”;
https://vm.fi/-/kasvu-on-kaynnistymassa-mutta-julkinen-talous-pysyy-sitkeasti-alijaamaisena
[7] Suomen Uutiset 7.5.2024 ”Purra: Tämä hallitus kantaa vastuuta ja välittää tulevista sukupolvista – ”Emme voi antaa velkavuorta lapsillemme ja lapsenlapsillemme””;
[8] Blogini 21.7.2024 ”Jäävi pääministeri se hääräilee ja määräilee”;
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/
[9] YLE 7.8.2024 ”Pääministeri Orpo: Hallitus rakentaa nyt vain osan Länsiradasta – ”Emme käytä miljardeja””;
[10] Lohjansolmun asema 5.12.2018; https://lohjansolmu.fi/lohjansolmun-asema/
[11] https://www.linkedin.com/in/hegemiettinen/
[12] Blogi 6.9.2023 ”Hei hei tunnin juna – tervetuloa Lohjan ja Salon lähijunat!”;
https://hegemiettinen.fi/2023/09/06/hei-hei-tunnin-juna-tervetuloa-lohjan-ja-salon-lahijunat/
[13] Blogini 23.8.2024 ”Turun tunnin juna: hallitus yrittää huijata herkkäuskoisia”; https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunnin-juna-hallitus-yrittaa-huijata-herkkauskoisia/
[14] Iisalmen Sanomat 6.9.2024 ”Lukijoilta: Länsirataa ei tarvita – Radan palastelu viideksi kannattamattomaksi hankkeeksi voi johtaa radan toteuttamiseen”:
”Jos vetkuttelua jatketaan löyhillä odotuksilla EU-rahasta, on todennäköistä, ettei koneistoa saada pysähtymään. Nyt on vedettävä hätäjarrusta. On pelko, että radan palastelu viideksi toinen toistaan kannattamattomammaksi hankkeeksi johtaa koko radan väkinäiseen toteuttamiseen.”;
https://www.iisalmensanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/7817848
[15] Maaseudun Tulevaisuus 5.9.2024 ”Länsirataa suunnitellaan vielä vuosia hyvillä palkoilla ‒ hankkeesta tehdään nyt liian isoa, jotta se voisi kaatua”:
”Radan tavoite on tätä hallituskautta pidemmällä. Tällä kaudella siitä tehdään liian iso, jotta sitä voisi perua. Länsiradan johto juuri ilmoitti rakentamisen alkavan vuonna 2027. Silloin on kätevä aloittaa jonkin osuuden rakentaminen, jotta hanketta ei voida enää pysäyttää.
Ennustan ison pyörän pyörivän noin vuonna 2029 jos EU-rahaa on käytössä.”;
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipide/915a03af-a1fb-4f9f-b4cc-a2d0e8c58eb3
[16] Esimerkiksi Savon Sanomat 10.8.2024 ”Keskusta läksyttää hallitusta puuttuvista kasvutoimista ja tunnin junasta – ”Selitykset eivät niinkään kiinnosta, vaan ratkaisut””, Aamulehti 14.8.2024 ”Näkökulma: Orpo puskee Turun tunnin junaa, vaikka tilanne näyttää todella oudolta – Tampere–Helsinki-radan matkustajamäärät täysin omilla luvuillaan”, Salon Seudun Sanomat 14.8.2024 ”Maakuntapomo kannustaa Saloa vaatimaan alennusta Tunnin junasta: ”Nyt kannattaa neuvotella kovaa””, MTV-uutiset 15.8.2024 ”Turun tunnin junasta kiivas väittely: ”Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa””, YLE 22.8.2024 ” Hallitus ei luovu tunnin junasta, vaikka rahaa nielisi myös pohjoisen huoltovarmuus” ja Ilta-Sanomat 23.8.2024 ”Vasemmistoliitosta kannatusta tunnin junalle: ”Ollaan raiteiden puolella””
[17] Turun Sanomat 14.1.2023 ”Tunnin ja vartin junasta tiedetty jo vuosia – hanke mahdollistaa paljon muutakin kuin lyhyemmän matka-ajan” – maksumuurin takana kerrotaan:
”Turun Tunnin juna nousi julkiseen keskusteluun viime viikolla, kun hankeyhtiö tiedotti matka-aikojen tarkentuneen, ja että Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen junamatka kestäisi nopeimmillaan 78 minuuttia. Asia tosin ei ollut millään tavalla uusi, vaan esimerkiksi Turun Sanomat on kertonut jo vuonna 2018, että Turun ja Helsingin välinen nopea raideyhteys kestäisi noin tunnin ja 17 minuuttia eli matka-ajasta lähtisi pois noin 37 minuuttia.
– Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell lanseerasi termin ”Tunnin juna” vuonna 2014 tarkoittamaan nopeaa, toimintavarmaa, hyvän kapasiteetin omaavaa raideyhteyttä Helsingin ja Turun välillä, Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen kertoo.
Tunnin juna on saanut todellisesta matka-ajasta kritiikkiä muun muassa sosiaalisessa mediassa.”
[18] https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/eduskunnan_tehtavat/lakiensaataminen/kansalaisaloite/Sivut/default.aspx (viitattu 14.9.2024)
[19] Helsingin Sanomat 23.8.2024 ”Orpo ihmettelee ministerinsä puheita ja huvittuu Kaikkosen kritiikistä”; https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010650017.html
Onkohan hanke mitenkä todellinen, ja jos, miten voi olla.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kysymys!
X
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki kolme ”tunnin rataa” rakennetaan ennemmin tai myöhemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti hyvinkin paljon myöhemmin, ellei meillä väestöpohja räjähdysmäisesti kasva.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/
X
Ilmoita asiaton viesti
Kovin näyttää olevan joillakin joutoaikaa kirjoittaa pitkiä sepustuksia yhdestä ja samasta, kokonaisuuden kannalta taloudellisesti vähäisestä pitkän aikavälin investoinnista. Mahtaa harmittaa kovasti.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla asenteella Suomi pysyykin (järjeltään) köyhänä.
X
Ilmoita asiaton viesti
Kovin näyttää olevan joillekin tärkeää saada Turun telakalle itäeuroopasta tulevat alihankkijoiden työntekijät jotka saapuvat Helsingin kautta puoli tuntia nopeammin junalla perille ja takaisin.
Luulis saamattomat verovarat hieman hitaamminkin kerkeävän ulos maasta.
Ilmoita asiaton viesti
Näyttää tällekin aloitteelle käyvän samalla tavalla kuin monelle muullekin. Kannattajat antavat äänensä ensimmäisen viikon aikana ja sitten lokakuun alussa jo huomataan, että tavoitetta ei kuitenkaan tulla saavuttamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Uutiset kuolemastani ovat liioiteltuja…
X
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin harvoin jos koskaan kansalaisaloitteet on menneet läpi vaikka niissä järjenhäivä olisikin.Tämä aiheeseen liity,mutta.
Minua henkilökohtaisesti huvitti kovasti paljon Halla-ahon ulostulo ylen jutussa:”Kaikki toimittajat jolla on vähänkin älyä ect….pyrkivät julkiselle töihin,koska siellä varat”.
Onko Herra Halla-aho unohtanut,että myöskin itse saa palkkansa julkisista varoista?.
Vai onko hän kateelinen kun joku toinenkin porsastelee julkisilla varoilla?.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa länsiratapropagandistien tapaan kuvitella, että rahaa saadaan taikaseinästä…
X
Ilmoita asiaton viesti
Tai lauseesta:Suomi tarvitsee ulkomaalaista työvoimaa.
Sitähän tässä on saatu kuulla jo Kataisen ajoista lähtien.
Mielenkiintoista,että yritykset eivät vielä ole lähteneet politikkojen toiveita toteuttamaan.
Orpo toi 30000 Ruotsin lahjaa jotka työllisti lähinnä Suomalaiset julkisen alan työntekijät+oman akan lakifirman ect..
Ilmoita asiaton viesti
Tämähän menee niin, että jos valtio tarvitsee työvoimaa niin sen täytyy palkata niitä mistä ikinä haluaakin.
Yksityinen sektori ei tarvitse valtion apua kun se rekrytoi tarvitsemansa työvoiman. Jos se tekee sen ulkomailta, niin tietysti tarvittavien asiapapereiden on oltava kunnossa, mikä tietysti pätee myös valtion itselleen rekrytoimaan väkeä.
Siirtolaiset ovat sitten oma asiansa.
Ilmoita asiaton viesti
”Yksityinen sektori ei tarvitse valtion apua kun se rekrytoi työvoimaa”.
Miksi sitte Ek Häkämies ja yrittäjien Pentikäinen vuorotellen huutaa:ME TARVITSEMME ULKOMAALAISTA TUÖVOIMAA.
No ,ehkä siksi kun kumpikin on liiton miehiä jne..
Ilmoita asiaton viesti
Joukkoliikennettä tukevan nopean päästöttömän raideliikenteen vastustajat näyttävät kannattavan moottori-ja maantieliikenteen infraan investointeja raideliikenteen sijaan.
Moottoriteitä ja valtaväyliä on mukavaa asfaltoida ja korjata routavaurioita muutaman vuoden välein satojen kilometrien matkalta. Uusitaan autokantaa 5-10 vuoden välein.
Länsirata on kannattava hanke, mutta kun siitä on alettu tehdä politiikkaa, niin ”pihvi” on unohtunut.
Minua häiritsee tämän ratahankkeen asiaa vääristävä nimi ”Turun tunnin juna”. Ei tässä hankkeessa ole kysymy Turusta ja vielä vähemmän siitä, että pääministeri Orpo asuu Turussa.
Edellisen Marinin hallitusohjelmassa ratahankkeista nostettiin esille päärata, Helsingistä länteen eli Turkuun päin suuntautuva rata sekä Helsingistä itään suuntautuva ratahanke.
Politiikkaa tässä tietysti on, se että oppositio pitää nyt hanketta huonona, kun väärä hallitus on viemässä sitä eteenpäin. Eihän päärata ollut Marinin tunnin juna, Politikointi ja ideologia sumentaa järkevän ajattelun tulevaisuuden välttämättömiltä investoinneilta.
”Turun tunnin juna” käsitettä olisi alusta alkaen pitänyt käsitellä Salo-Helsinki välisen ratahankkeena. Salosta Turkuun on jo toimiva raideyhteys. Ei siihen ensisijaisesti tarvitse puuttua.
Oleellinen kysymys kannattavuudelle on, että Espoon – Salon oikoradan vaikutusalueella asuu jo tällä hetkellä merkittävä päivittäinen kymmenien tuhansien työmatkalaisten joukko. Suurin osuus työmatkalaisista pendeloi Lohjalta, jotka istuvat nyt lähes yksin autossa mennen tullen Lohjalta Helsinkiin.
Espoo–Salo-oikoradan suunnittelukustannukset ovat noin 60 miljoonaa euroa. Radan rakentamisen investointi jakaantuu kymmenille vuosille ja liikenneinfran takaisinmaksuaika on tyypillisesti 80 vuotta. Työllistävää vaikutusta on suoraan kymmeniä tuhansia ja välillisesti samoja lukuja uuden radan varteen rakennettavissa taajamissa.
Poliittinen vastustus estää ymmärtämästä, että suuret massat muuttavat pääkaupunkiseudun asutuskeskuksien takamaastoon. Nopeamman matkustusajan lisäksi uusi rata tuo kaikki radan varren paikkakunnat lähelle pääkaupunkiseutua ja luo läntiseen Etelä-Suomeen 1,5 miljoonan suomalaisen työssäkäyntialueen ja edullisemman asuinrakentamisen mahdollisuuden.
Riittävän isoilla, aiempaa olennaisesti laajemmilla työssäkäyntialueilla voidaan varmistaa toimivat työmarkkinat, asiantuntijat, työvoima sekä innovaatiot samalle pääkaupungin alueelle keskitetysti. Joukkoliikenne on isossa roolissa tulevaisuuden luomisessa.
Henkilöliikenteen ulottuvuus pääkaupunkiseudun ja muiden kasvukeskusten kehitys- ja kansainvälisenä kilpailukykytekijänä tulee vahvasti tunnistaa.
Seuratkaa mitä EU alueelle tehdään. EU alueella merkittävimmät infrastruktuuriin tehtävät investoinnit ovat julkista liikennettä tehostavat ratahankkeet korvaamaan maantieliikenteen ylläpidon kalleutta, ruuhkia, onnettomuuksia ja menetettyjä ihmishenkiä.
Ilmoita asiaton viesti
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/
X
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkki Saksasta joka on nyt työn alla. Deutsche Bahnin liikenne Frankfurtin ja Mannheimin välillä on pysähtynyt heinäkuun alusta joulukuun puoliväliin asti, koska rautatieyhtiö toteuttaa modernisointiprojektia rataosuudella-
Modernisointi toteutetaan viidessä kuukaudessa 70 kilometrin matkalla. Frankfurtin ja Mannheimin välisen radan päällirakenne, meluesteet ja opastustekniikka uusitaan ja 20 asemaa modernisoidaan.
Me emme tarvitse viittä kuukautta, koska länteen suuntautuvan ratahankkeen valmistuminen on suunniteltu olevan valmiina 2030 luvun alkupuolella.
Junaliikenteen pysähtyminen koskettaa yli 75 000 matkustajaa, sillä reitillä liikkuu päivittäin yli 300 seutu-, kauko- ja tavarajunaa.
https://www.riedbahn.de/hochleistungsnetz.htmlhttps://www.riedbahn.de/hochleistungsnetz.html
Ilmoita asiaton viesti
Totta kirjoitat.
Nämä hankkeen teilaajat – moni on kirjoittanut näillekin palstoille useampia sama sisältöisiä marinakirjoitelmia – tuntuvat osin olevan jonkinlaisessa ”ammu alas kaikki mitä oikeistohallitus tekee” – psykoosissa.
Hoetaan ”Petterin junaa” ja kiihdytetään mieli hurmokseen kuin eksorsistisessa rituaalissa. Tulee mieleen taistolaisten Ei-EEC kulkueiden mökä 70-luvulla. Nykyään tuo Ei-EEC-porukka on mitä lämpimin EU:n kannattaja.
Ilmoita asiaton viesti
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/ppp-pysaytetaan-petterin-pikajuna/#comment-4215256
X
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Hankkeessa ei ole muuta vikaa, kun vähällä harkinnalla annettu nimi.
Ilmoita asiaton viesti
Siitähän ne viat ovat alkaneet, mutta lopusta sentään on toivoa.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
X
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka kirjoitat :
”Seuratkaa mitä EU alueelle tehdään. EU alueella merkittävimmät infrastruktuuriin tehtävät investoinnit ovat julkista liikennettä tehostavat ratahankkeet korvaamaan maantieliikenteen ylläpidon kalleutta, ruuhkia, onnettomuuksia ja menetettyjä ihmishenkiä.”
Valitettavasti on todettava, että kaikki vuoden 1990 jälkeen tehdyt liikenneinfraa koskevat tutkimukset ovat toteutetut Suomessa ilman EU tavoitteista tehtyjä tutkimuksia.
Tarkoittaa Suomeksi sitä, että myös Satamien ja kaupunkien kaikki raide ,maantie (mukaanluettuina mm Helsingin tehdyt ja suunnitteilla olevat satamat ja niiden maantietunnelit ) infra ratkaisut ja liikennevolyymi arvioit vuodelle 2050 ovat toteutetut virheellisesti.
Tämän vahvisti eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunta 23.3.2024 ultimatumilla Intermodaaliliikenne direktiivistä vuodelta 1992 , sen vahvistamis käsittelyn tuloksena julkaistussa lausunnossa: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_5+2024.aspx perustelun kohta 4 :
Jonka tarkoituksena on selvittää miksi Suomessa on jätetty toteuttamatta kaikki suunnittelu koskien rekka liikenne volyymien siirroista raiteille ja vesiliikenteeseen. https://www.eca.europa.eu/fi/publications/SR-2023-08
Raideliikennettä kehitetään käytännössä ainoastaan henkilöliikenteen vaatimusten toteuttamisiksi , eräänä suurena tarkoituksena vahvistaa kiinteistösijoittamista suurilla paikkakunnilla
Ilmoita asiaton viesti
Allekirjoitin aloitteen, vaikka ärsyttikin tuo teennäinen ”edellytämme”-sana, kun tarkoitetaan ”vaadimme”.
Ilmoita asiaton viesti
Allekirjoitin aloitteen.
Tämä keissi on yksi tylyimpiä ja typerimpiä, mitä tällä vuosituhannella on Suomessa ehdotettu, oikeata pakkosyöttöä.
Kirjoitan tätä ahkerana junan käyttäjänä Turusta. Haluan mieluummin pidempiä junia (enemmän vaunuja) taikka useampia junia aikatauluun, alkaen varhaisesta aamusta pitkälle iltaan asti, että ehtisi ajoissa harrasteisiin ympäri Suomen. Viikonloppuna erityisesti on vaikea päästä edes Tampereelle tapahtumien alkuun, puhumattakaan pidemmistä matkoista. Tälle saavutettavuudelle (palvelun laatu ja täsmällisyys) pitäisi tehdä jotakin, jotta VR:n uskottavuus palautuisi.
Entä kuinka paljon maksaa kansalaista kohden tämä kohellus?
Kerätään kolehti tai perustetaan säätiö, johon kannattajat velvoitetaan tekemään tallennuksia niin paljon, että sitä vastustavat eivät joudu heittämään hyvää rahaa huonon perään.
Sosialismia ovat sellaiset vaatimukset, joilla kansalaista koijataan Kummelin tapaan tekemään järjetöntä. Luulisi, että Orpo ensimmäisenä olisi karttamassa sosialistia investointeja, joilla kansalainen köyhtyy, mutta vain eliitti hyötyy.
Eikö Orpon pidä jäävätä itsensä, koska ajaa nimenomaan itselleen etua tässä megahankkeessa?
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelen sinulle auton käyttämistä, koska monimutkaista reititysohjelmaa VR ei pysty tyydyttämään. Turusta ei todellakaan kannata Helsingin kautta Tampereelle matkustaa.
Viestissäsi on itsekäs, turkulaisille ominainen ajatteluvirhe. Ratainvestoinnin kannattavuutta ei ole koskaan perusteltu kannattavaksi turkulaisia ajatellen. Radan varren liikenne ja matkustajamäärän potentiaali on aivan muualla kuin Turussa.
Ilmoita asiaton viesti
Ja se potentiaali on vähäiseksi havaittu.
X
Ilmoita asiaton viesti