RAU:n Palomäki pyllistää suomalaisuudelle

Rautatiealan Unioni RAU ry:n puheenjohtaja Tero Palomäki puolustaa tuoreessa kirjoituksessaan työnantajansa VR:n käytettyyn kalustoon kohdistuvaa poltetun maan taktiikkaa[1]. Palomäki vähättelee romuttamolle menevien vaunujen kuntoa ja jättää mainitsematta, etteivät ne olisi asiallisesti hoidettuina ”homehtuneet ratapihoilla”.

Toisin kuin Palomäki väittää, muualla maailmassa käytetään hyväksi myös vanhaa kalustoa sitä uudistamalla. Esimerkiksi Ruotsissa kilpailijat käyttävät vanhaa sikäläisen VR:n (SJ) kalustoa: Snälltåget Ab:n vanhin vaunu on vuodelta 1942[2] (onko joku kuullut, että Ruotsissa rautatiematkustus on vaarallista puuhaa?). Rautatieliikennettä voi siis aivan hyvin kehittää myös ”tekohengittämällä”.

Junalla matkustaminen ei ole myöskään kansalaisvelvollisuus. Itse kukin voi harkita, matkustaako modernia tai modernisoitua kalustoa käyttävässä junassa eikä kukaan estä reissun tekemistä jollain muulla kulkuvälineellä.

Kannattaa lyhyesti miettiä rautatiekalustomme laatua. Puhtaasti suomalaisomisteisen Fenniarail Oy:n veturit ovat modernisoituja versioita entisen rautaesiripun takana toteutetusta tekniikasta. Ken uskoo VR:n romukuntoisuusväitteitä, hän myös hyväksyy näkemyksen, että suomalaisen työn laatu on ollut itäblokkiakin surkeampaa.

Kansainväliset suuryhtiöt todennäköisesti tähyilevät Suomen suuntaan kuten Palomäki arvelee ja moni niistä tosiaan tehnee liikevoittoa enemmän kuin VR liikevaihtoa. Tällaisille yrityksille ei todellakaan tuota ongelmia hankkia uutta kalustoa. Mutta miksi Palomäki kampittaa suomalaisyritysten mahdollisuuksia?

Vilkaistaanpa tilannetta tavaraliikenteen puolella. Joitakin paikallisia ”kioskeja” lukuun ottamatta VR:llä on kaksi valtakunnallista kilpailijaa, Fenniarail ja Operail. Ainakin veturien lukumäärään nähden kotimainen Fenniarail on jäänyt alakynteen kuudella veturillaan Viron VR:n Operailin ”rynnätessä” markkinoille 10 veturin voimin. Fenniarail olisi aikoinaan myös ostanut VR:ltä käytettyjä vetureita, mutta tämä ei valtionyhtiölle käynyt.

”Suosi suomalaista” on tuttu iskulause. Palomäen mottona tuntuu kuitenkin olevan ”syrji suomalaista ja suosi ulkomaista suurkapitalismia”. Menee yli ymmärrykseen tällainen kansantaloudellinen tuhlaus ja ulkomaalaisuuden suosinta. Vielä irvokkaammaksi asian tekee se, että nykyhallitukselle tämä kieroutunut toiminta tuntuu käyvän ministereiden vain katsellessa vierestä VR:n tuhotöitä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

[1] https://raidepuolue.fi/uutiset//mielipide-rautatiekilpailussa-tulee-kannustaa-uusiin-kalustohankintoihin

[2] http://www.lokstallet.n.nu/snalltaget-personvagnar

Lisäys 21.12.2020 klo 21.45:

Muualla saadun palautteen perusteella teen pari tarkennusta. VR on tässä vaiheessa Tero Palomäen entinen työnantaja. Snälltåget ei ole myöskään Ab vaan Transdev Sverige AB:n omistaman Merrresor AB:n tavaramerkki. Blogini sanomaan korjauksilla ei ole vaikutusta.

Oheistan taustaksi myös muutamia muita lähteitä.

Kalevi Kämäräinen 8.12.2018 ”Suomalaiset ja espanjalaiset erityisolosuhteet”

YLE 9.12.2020 ”VR lähettää jopa 1990-luvun intercity-vaunuja romuttamolle, valtio-omistaja sallii – Raidealan edunvalvoja: Valtion omaisuus ei ole tehokkaassa käytössä

https://yle.fi/uutiset/3-11677164

Iltalehti 15.12.2020 ”TS: VR romuttaa junakalustoa, joka raportin mukaan olisi käyttökelpoista”

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a1c0b425-7d05-4281-ba3b-01a6f14daae5

Turun Sanomat 19.12.2020 Lukijoilta: ”VR:n argumentit ovat tekosyitä”

https://www.ts.fi/lukijoilta/5169104/VRn+argumentit+ovat+tekosyita

Sakari Kestinen 20.12.2020 ”VR:n monopoli purettiin – vai purettiinko sittenkään?”

https://www.linkedin.com/pulse/vrn-monopoli-purettiin-vai-purettiinko-sittenk%C3%A4%C3%A4n-sakari-kestinen/?published=t

VR 21.12.2020 ”Liikennekelvottoman matkustajaliikennekaluston vastuullinen kierrätys ja alueellisen lähijunaliikenteen järjestämisen edellytykset”

https://vrgroup.studio.crasman.fi/pub/Tiedoteliitteet/Matkustajaliikennekaluston+kierr%C3%A4tys+ja+alueellinen+l%C3%A4hijunaliikenne.pdf

Kalusto on ollut sen verran ”liikennekelvotonta”, että se on kuljetettu rautateitse romutuspaikkakunnalleen.

X

 

 

 

 

 

 

kalevikamarainen

Varavaltuutettu Nurmeksessa 2017 - 2021 (Kesk, sit.) Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu