Turun bluffijuna oy
Päivän Hufvudstadsbladetissa kerrotaan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä HSL:n[1] tekeillä olevasta Helsingin ja Turun välistä oikorataa koskevasta lausunnosta. Siinä ratahankkeeseen suhtaudutaan kriittisesti yhteiskunnan rajalliset resurssit huomioon otettuna[2].
Lehtijutussa[3] HSL:n hallituksen jäsen Björn Månsson panee paremmaksi ja laukoo koko ”tunnin junan” olleen alusta alkaen ”bluffia”[4] eli hämäystä ja harhauttamista.
Ja tosiaan, tietoista bluffia tunnin matka-aika on ollut vuosia ennen ratayhtiön perustamista:
”Turun Tunnin juna nousi julkiseen keskusteluun viime viikolla, kun hankeyhtiö tiedotti matka-aikojen tarkentuneen, ja että Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen junamatka kestäisi nopeimmillaan 78 minuuttia. Asia tosin ei ollut millään tavalla uusi, vaan esimerkiksi Turun Sanomat on kertonut jo vuonna 2018, että Turun ja Helsingin välinen nopea raideyhteys kestäisi noin tunnin ja 17 minuuttia eli matka-ajasta lähtisi pois noin 37 minuuttia.
– Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell lanseerasi termin ”Tunnin juna” vuonna 2014 tarkoittamaan nopeaa, toimintavarmaa, hyvän kapasiteetin omaavaa raideyhteyttä Helsingin ja Turun välillä, Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen kertoo.”[5]
Yhtiön edustaja on jo ehtinyt kertoa, ettei yhtiön toiminimeä (Turun Tunnin Juna Oy) aiota muuttaa ja tokkopa liioin samaa yleisesti käytettyä nimitystä ilman oy:tä. Yhtiön omistajien (erinäiset kunnat ja valtio) mielipidettä asiaan en ole vielä missään nähnyt.
Näkemystä olisi kuitenkin syytä olla. Ratahankkeen epätoden nimityksen käyttäjiä on poliitikoissakin ministeritasolle asti, ja jotkut ovat suorastaan ryhtyneet sen mainostajiksi. Mutta onkos kovin länsimaista se, että valheellisuudet pitäisi hyväksyä, koska ”isokenkäiset” ja yhteiskunnan omistama yhtiö niitä käyttävät?
Omistajaohjausta odotellessa Turun bluffijuna kuulostaakin oikealta nimitykseltä, ellei sitten tyydytä Helsinki – Turku oikorataan tai johonkin vastaavaan.
Aiemmat ratahanketta käsittelevät blogini:
Turun tunti, uusi aikayksikkö
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunti-uusi-aikayksikko/
Petteri Orpo ratsastaa valheellisella junayhteydellä
Vaihtoehtoisten faktojen suomalaisia käyttäjiä
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/vaihtoehtoisten-faktojen-suomalaisia-kayttajia/
Terveisin Kalevi Kämäräinen
[2] Luonnos “Lausunnon antaminen Espoo-Salo oikoradan yleissuunnitelmasta”;
https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2023178-5
[3] “HRT kritiserar entimmeståget: Tre miljarder euro är för dyrt”;
https://www.hbl.fi/artikel/2a807577-576a-4713-b150-775e1f4358d1
[4] Suomisanakirja “bluffi”; https://www.suomisanakirja.fi/bluffi
[5] Linkki facebook-uutiseen 14.1.2023 ”Tunnin ja vartin junasta tiedetty jo vuosia – hankkeen raidesuunnitelmiin jätetty pelivaraa: ”Ei kukaan tiedä, millaista kalustoa radalla kulkee viidenkymmenen vuoden päästä””; https://www.facebook.com/groups/1500175326871043/posts/3333405450214679/
En ymmärrä junista enkä juridiikasta, mutta noi miljardit mitä maksaa, kuulostaa hurjalta. Jos pitää puoli tuntia nopeammin päästä perille, niin ehkä tarttee lähteä aikaisemmin matkaan. Ei panosteta tollaseen näin epävarmoina aikoina. Putte tulee vielä ja räjäyttää koko radan, jolloin kaikki menee hukkaan.
PS ymmärrän toki että Turusta tarvii päästä äkkiä pois, mutten sitä, että sinne suuntaan menee kanssa raiteet.
Ilmoita asiaton viesti
Politiikassa viherväittämät, faktat ja valtion budjetti panostukset liikenteen osalta täydessä sekamelskassa .
Petteri Taalaksen IL tänään: . https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Petteri%20Taalas
Liikenteen osalta hän havainnoi , että
” ja reikiintyvät tiet tulevat olemaan kanssamme vielä pitkään. ”
+++
Ilmasto asiasta on mm mahdollinen seuraavan hallituksen pääministeri alla todennut hesarissa pari päivää sitten https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009331888.html neljässä liikenteeseenkin sovellettavassa teesissään:
:
1. ”Näen Suomen mahdollisuudet nousta vihreän teknololgian suurmaaksi todella hyvinä..”
-Raideliikenne-investoinnit jo 100 miljardiin asti hankkeita valtion suunnittelun alla.
2. ”..seuraavan hallituksen pitää heti aluksi kirjoittaa hyvä vetystrategia”
-Pelkkä energia muutos ei poista maanteitten reikiä maanteiltä
3. ”Sitten pitää tehdä isot panostukset omaan puhtaaseen energiaan”
jolloin voidaan unohtaa liikennemuoto siirrot joilla säästetään infraa -vesitiet eivät kulu.
4. ”Ihmiskunnan suurin uhka on ilmastomuutos ja päästöt pitää saada nopeasti laskuun”
– Mutta valtio laittaa eduskunnan hyväksymänä kaikki merkittävät liikenteen panostukset siitä huolimatta pelkästään raiteille. Ei EU liikennestrategian mukaiseen infran ja kokonaisvaltaisen liikennejärjestelmän kehittämisiin, jossa huomioidaan myös se että valtio säästää mahtavasti varoja kun se voi siirtää raskaan maantieliikenteen volyymejä maanteiltä raiteille ja vesiliikenteeseen. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf sivu 7/22
Ilmoita asiaton viesti
Ja nythän selvisi sekin, ettei yksikään oikoratahankkeista ole oikein mistään kotoisin:
Raportti: Suomeen suunnitellut miljardiraiteet ovat taloudellisesti kannattamattomia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009344429.html
Rahaministeriö varoittaa ratahankkeiden rahoitusriskeistä: Hintalappu voi jopa kaksinkertaistua
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/0bb59fd0-f458-4ce1-9ceb-85eeed18df94?ref=ampparit:c822
Tunnin juna ja muut nopeat junayhteydet maksaisivat veronmaksajille miljardeja – ”Olisiko rahalle parempaa käyttöä”
https://www.vihdinuutiset.fi/paikalliset/5675991
X
Ilmoita asiaton viesti