Turun taudille uusi määritelmä

Entisen pääkaupunkimme lahja kielemme sanastoon on ”Turun tauti”, jota on analysoitu myös kotikaupunkinsa valtalehdessä. Uutisesta on luettavissa taudin ”diagnoosi” sekä sinänsä oikea havainto siitä, ettei tauti nimestään huolimatta rajoittunut Turkuun:

”Yleisötilaisuudessa vallitsi laaja yhteisymmärrys siitä, että Turun tauti on epäreilu nimitys. Ilmiöllähän tarkoitetaan yleisesti kaiken vanhan surutonta hävittämistä sekä poliitikkojen, virkamiesten ja gryndereiden keskeisiä kähmintöjä. Todettiin, että monessa kaupungissa on saatu aikaan jopa törkeämpää jälkeä kuin Turussa.”[1]

Turussa tauti taisi kuitenkin jyllätä muita suomalaispaikkakuntia ankarammin, ainakin kun katsotaan asiaa oikeudellisesta näkökulmasta. Osuvasti rakennusalan lehdessä julkaistussa jutussa tiivistetään:

”Turun tauti ilmeni arvorakennusten purkamisina ja poliitikoiden ja virkamiesten lahjomisena. Kun kaupunginarkkitehti sai potkut lahjonnasta, tilalle tuli jo lahjontatuomionsa kärsinyt. Jopa juristit saivat tuomoita, mutta koko taudin päähenkilö Armas Puolimatka selvisi aina vaan ehdollisella.”[2]

Maamme hallitus on nyt antanut virallisen siunauksensa Länsiradan rakentamisen aloittamiseksi. Näin kävi siitä huolimatta, että ratahankkeen arvostelijat ovat kovaa joukkoa puhumattakaan monista rivikansalaisista[3]. Siihen suhtautuvat kriittisesti muun muassa Valtiovarainministeriö[4], Elinkeinoelämän tutkimuslaitos[5] ja jopa ”barrikadin” toisella puolella SAK[6].

Kovan joukon poikkeuksena on Elinkeinoelämän keskusliitto toimitusjohtajansa Jyri Häkämiehen äänellä[7]. Velimies Kari Häkämies on Varsinais-Suomen maakuntajohtajana puolestaan myös lobannut Länsiradan puolesta[8]. Ja jääviydestään huolimatta turkulainen pääministeri Orpo puolustaa rataa suuna päänä muun hallituksen ollessa hiljaa[9].

Tuore sanomalehti Kalevan pääkirjoitus kertoo oivasti tylsiin numeroihin takertumatta Länsiradan omituisuuksista:

”Oudoksuttavaa tässä tilanteessa on se, että hallitus hivuttaa eteenpäin Turun tunnin junana ja Länsiratana tunnettua maakuntarataa, ja vielä rahoilla, jotka saadaan valtion tuottavaa omaisuutta myymällä.

Petteri Orpo vakuutti maanantaina, että uusi rata on kasvuinvestointi. Pääministerillä täytyy olla asiasta salattua esoteerista tietoa, sillä mitkään muut kuin ratayhtiön itse tilaamat investointilaskelmat eivät todenneet hanketta kannattavaksi – ja nekin vain kannattavuuden määritelmää luovasti venyttämällä.

Miljardeja maksavan ratahankkeen roikottaminen valtion investointisuunnitelmissa vie uskoa hallituksen talouspäätösten järkevyyteen kaikkiaankin.”[10]

Turun taudin ”vanhanaikainen” merkityssisältö on ollut kytköksissä kunnallis- eli paikallispolitiikkaan. Nyt näyttää siltä, että turkulaisten toimien ansiosta sisältöä voidaan hakea valtakunnanpolitiikan tasolta. Enää ei myöskään ole kysymys vanhan purkamisesta vaan uuden rakentamisesta, vaikka vanhaakin voisi kehittää ja joudutaan kehittämään (esimerkiksi väli Kupittaa – Salo osana Turun ja Helsingin välistä junayhteyttä).

Jotakin kontekstia antaa myös vanha kunnon termi siltarumpupolitiikka. Länsiradan kustannusarvio huomioon otettuna moisella leimalla aiemmin varustetut hankkeet ovat kuitenkin olleet nappikauppaa. ”Salattu esoteerinen tieto” on myös uuden merkityssisällön yksi elementti.

Vielä en uskalla arvella, millaiseksi Turun tauti voidaan loppujen lopuksi uudelleen muotoilla. Jotakin tekemistä sillä kuitenkin on veronmaksajien rahoilla vehkeilyn kanssa kuten nykyinen liikenne- ja viestintäministeri mainiosti tiivistää:

”– Rakenteellinen korruptio kostautuu erityisesti taloudellisesti huonoina aikoina kuten nyt. Vaadimme vallan ja aseman väärinkäytölle nollatoleranssia, toteaa Kanta-Hämeen Perusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Lulu Ranne.”[11]

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Aiempia ratahanketta käsitteleviä blogejani:

Turun tunti, uusi aikayksikkö 15.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunti-uusi-aikayksikko/

Petteri Orpo ratsastaa valheellisella junayhteydellä 20.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/petteri-orpo-ratsastaa-valheellisella-junayhteydella/

Vaihtoehtoisten faktojen suomalaisia käyttäjiä 22.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/vaihtoehtoisten-faktojen-suomalaisia-kayttajia/

Turun bluffijuna oy 23.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-bluffijuna-oy/

Sanna Marin ja oikoratahankkeet 27.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sanna-marin-ja-oikoratahankkeet/

Suomen oikoratahankkeet ja EU 2.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suomen-oikoratahankkeet-ja-eu/

Häkkänen & Orpo ja kykypuolueen vaalikampanja 7.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/hakkanen-orpo-ja-kykypuolueen-vaalikampanja/

Sofia Virta, vihreä oikoratauskovainen 9.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sofia-virta-vihrea-oikoratauskovainen/

Suur-Suomen ja Ison-Britannian ratahankkeista 31.3.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/

Oikoratahankkeet ja julkinen talous 27.4.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/oikoratahankkeet-ja-julkinen-talous/

Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle 14.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle/

Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle suomeksi 15.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle-suomeksi/

Muu hallitus pääministeri Orvon Länsiratabulvaanina? 19.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/muu-hallitus-paaministeri-orvon-lansiratabulvaanina/

Länsiradan uusi kannattavuusarviointi: yritys vaikuttaa sidosryhmien tai päättäjien mielipiteisiin? 7.4.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansiradan-uusi-kannattavuusarviointi-yritys-vaikuttaa-sidosryhmien-tai-paattajien-mielipiteisiin/

[1] Turun Sanomat 17.9.2005 ”Turun tauti ei ole pelkästään Turun tauti”; https://www.ts.fi/uutiset/1074069356

[2] Rakennuslehti 3.11.2016 ” ”Turun tauti” alkoi Hamburger Börsin purkamisella – Puolimatkalle peräti 56 syytettä”; https://www.rakennuslehti.fi/2016/11/turun-tauti-alkoi-hamburger-borsin-purkamisella-puolimatkalle-perati-56-syytetta/

[3] Esimerkiksi Osmo Kivivuori 22.2.2021 ”Tunnin juna on suistunut raiteilta”;

https://www.osmokivivuori.fi/2021/02/yleinen/tunnin-juna-on-suistunut-raiteilta/

[4] YLE 7.3.2023 ” Valtiovarainministeriö luopuisi valtion osuudesta Turun Tunnin junan suunnitteluun ja rahoitukseen”; https://yle.fi/a/74-20021181

[5] YLE 26.3.2024 ”Etla tylyttää: Hallituksen on luovuttava kokonaan neljän miljardin investoinneista – myös Turun tunnin junasta”; https://yle.fi/a/74-20080925

[6] Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön facebook-päivitys 9.4.2024;

https://www.facebook.com/SAKSuomenAmmattiliittojenKeskusjarjesto/posts/pfbid02HQfnv3dzBXdCVQr2XAH6TYuqxVFkvtxtdd5UKkMgFX2vEvk225in2SxK8VzedjFyl

[7] Demokraatti 27.3.2024 ”Häkämies haluaa Turun tunnin junan – Etla tyrmäsi”;

https://demokraatti.fi/hakamies-haluaa-turun-tunnin-junan-etla-tyrmasi

[8] Turun Sanomat 22.2.2024 ”Länsirata on välttämätön ja myös kannattava”; https://www.ts.fi/lukijoilta/6249674, Helsingin Sanomat 12.3.2024 ”Länsirataan on panostettava kasvun luomiseksi”;

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010216370.html

[9] Blogi 19.2.2024 ” Muu hallitus pääministeri Orvon Länsiratabulvaanina?”; https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/muu-hallitus-paaministeri-orvon-lansiratabulvaanina/

[10] Kaleva 15.4.2024 ”So­peu­tuk­sel­le ei nyt ole vaih­toeh­toa, mutta keinot ovat po­liit­ti­sia va­lin­to­ja”; https://www.kaleva.fi/sopeutukselle-ei-nyt-ole-vaihtoehtoa-mutta-keinot/6299651?utm_campaign=Feedit&utm_source=Kaleva&utm_medium=RSS

[11] Suomen Uutiset 26.4.2021 ”Hyvä veli -verkostot ja poliittiset palkkiovirat heikentävät taloutta ja demokratiaa”;  https://www.suomenuutiset.fi/hyva-veli-verkostot-ja-poliittiset-palkkiovirat-heikentavat-taloutta-ja-demokratiaa/

 

kalevikamarainen
Sitoutumaton Nurmes

Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista. Entinen stadilainen, joka on asunut Nurmeksessa vuodesta 2000.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu