Turun tunnin juna: hallitus yrittää huijata herkkäuskoisia

Helsinkiin suuntautuvan Turun tunnin junan propagoijat ovat jälleen liikkeellä jäävi pääministeri Petteri Orpo[1] yhä etunenässä. Nyt ratsastetaan väitteellä, että nykyhallitus aikoo toteuttaa ”vain” välin Espoo – Lohja eikä miljardeja käytetä. Lisäksi pääministeri väittää, että rataosa on ”tärkeä Uudenmaan tiivistämiseksi”[2].

En ole missään nähnyt uutista, jonka mukaan hallituksen suunnittelema välietappi sijaitsisi jossain muualla kuin Lohjan Lempolassa liikennepaikkanimeltään Lohjansolmu[3]. Lempola/Lohjansolmu sijaitsee kaukoliikenteen kannalta keskellä ei mitään. Mutta samoin se sijaitsee keskellä ei mitään ”Uudenmaan tiivistämiseksi” eli työmatkaliikenteen (lähiliikenne) kannalta.

Lähiliikenneyhteytenä rata olisi toteutettavissa paljon järkevämmin kuten joukkoliikennesuunnittelija Henri Miettinen[4] osoittaa. Muuta ei tarvitsisi tehdä kuin yhdistää tunnin junan linjaus Hanko – Hyvinkää -rataosaan ja junalla voisi päästä vanhaa ratapohjaa pitkin aivan Pyhän Laurin kirkon taakse Lohjan keskustassa [5]. Sen lähemmäs kaupungin keskustaa ei rautatietä saa rakennettua edullisesti oikein missään päin Suomea puhumattakaan kustannusten olemattomuudesta verrattuna hankkeen kokonaisbudjettiin.

Miettisen mielestä etäisyys Lempolasta/Lohjansolmusta Lohjan keskustaan on viisi kilometriä. Oheisen karttaharjoituksen perusteella oletan matkaa tulevan teitä pitkin kuusi kilometriä. Joka tapauksessa havainnollistan etäisyyden merkitystä Miettisen jo toteamien seikkojen lisäksi: kuinkahan paljon junien suosioon vaikuttaisi se, että työmatkalaisten pitäisi nousta junaan Kirkkonummen sijasta Jorvaksessa[6] tai Helsingin keskusaseman sijasta Huopalahdessa tai Käpylässä[7]?

Miettisen ehdotuksen helppoutta kuvaa se, että Väylävirastokin on suunnitelmissaan ottanut huomioon yhdysraiteen[8]. En kuitenkaan ota tässä kantaa ratayhteyden taloudelliseen mielekkyyteen; kunhan vain osoitan, että Orvon puhe seuraavien hallitusten ”vapaudesta” ja ”säästömahdollisuuksista” on puhdasta puppua[9]. Lempolasta/Lohjansolmusta kiinnipitämisen tarkoitus on pakottaa seuraavat päättäjät jatkamaan tunnin junaa Turkuun asti.

Harhautusyritystä säestää myös Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Hänen mielestään nyt noudatetuilla kriteereillä tsaarin ei olisi kannattanut 1800-luvulla rakentaa Suomen suuriruhtinaskuntaan yhtään raidetta, koska ne olisivat nykykonsulttien mukaan olleet taloudellisesti täydellisen kannattamattomia[10].

Nythän omaa asiaansa ajava ”konsultti” Länsirata Oy on laadituttanut omat kannattavaksi loihditut laskelmansa[11], joihin hallituksemmekin ”uskoo”. Jostain syystä Romakkaniemikään ei halua luottaa virkamiehiin, joiden kannattamattomuuteen päätyvät laskelmat varmastikin on laadittu kansantalouden etu mielessä. Jos meillä olisi vastuullisesti toimiva hallitus, se pistäisi kaikki nykyiset oikoratahankkeet jäihin ja selvityttäisi, miksi viralliset suomalaiset ja EU:n hyväksymät ”konsulttilaskelmat” poikkeavat niin suuresti.

Typerästä poliittisesta kulttuuristamme kielii myös Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttisen toiminta. Hän pelottelee, että muutkin hallituksen hankkeet voivat nousta pöydälle, jos tunnin junasta aletaan vääntää budjettiriihessä[12]. Eli meillä pelotellaan järkevällä toimintatavalla, jos tilanne muuttuu kuten on käynyt: muun muassa EU:lta ei herunut tukirahaa, vaikka hankkeen hyvyydellä hehkutellaan. Suomessa tosiaankin yhteisiä asioita hallinnoidaan eikä hoideta: kun kerran on sovittu hypättävän (Kankkulan) kaivoon, niin tehdään vaikka sovitun järkevyyttä on perustellusti syytä epäillä.

Moni tiedotusväline on aivan viime päivinäkin käyttänyt nimitystä Turun tunnin juna[13]. Se onkin hyvin kuvaava, koska koko projekti on perustunut valheeseen jo ennen ratayhtiön perustamista[14] ja Orvon hallitus yrittää yhä vain edistää ratahanketta valheella ja viekkaudella. Siksi minäkin olen käyttänyt tämän blogin otsikossa alkuperäisestä sepitelmästä muistuttavaa nimitystä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Lisäys 24.8.2024 0:22: unohtamani kartta

Aiempia Turun tunnin junaa käsitteleviä blogejani:

Turun tunti, uusi aikayksikkö 15.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunti-uusi-aikayksikko/

Petteri Orpo ratsastaa valheellisella junayhteydellä 20.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/petteri-orpo-ratsastaa-valheellisella-junayhteydella/

Vaihtoehtoisten faktojen suomalaisia käyttäjiä 22.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/vaihtoehtoisten-faktojen-suomalaisia-kayttajia/

Turun bluffijuna oy 23.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-bluffijuna-oy/

Sanna Marin ja oikoratahankkeet 27.1.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sanna-marin-ja-oikoratahankkeet/

Suomen oikoratahankkeet ja EU 2.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suomen-oikoratahankkeet-ja-eu/

Häkkänen & Orpo ja kykypuolueen vaalikampanja 7.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/hakkanen-orpo-ja-kykypuolueen-vaalikampanja/

Sofia Virta, vihreä oikoratauskovainen 9.2.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sofia-virta-vihrea-oikoratauskovainen/

Suur-Suomen ja Ison-Britannian ratahankkeista 31.3.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/

Oikoratahankkeet ja julkinen talous 27.4.2023

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/oikoratahankkeet-ja-julkinen-talous/

Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle 14.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle/

Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle suomeksi 15.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle-suomeksi/

Muu hallitus pääministeri Orvon Länsiratabulvaanina? 19.2.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/muu-hallitus-paaministeri-orvon-lansiratabulvaanina/

Länsiradan uusi kannattavuusarviointi: yritys vaikuttaa sidosryhmien tai päättäjien mielipiteisiin? 7.4.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansiradan-uusi-kannattavuusarviointi-yritys-vaikuttaa-sidosryhmien-tai-paattajien-mielipiteisiin/

Turun taudille uusi määritelmä 16.4.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-taudille-uusi-maaritelma/

Länsivenäläistä länsiratasuhmurointia 17.7.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansivenalaista-lansiratasuhmurointia/

Jäävi pääministeri se hääräilee ja määräilee 21.7.2024

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/

[1] Blogini 21.7.2024 ” Jäävi pääministeri se hääräilee ja määräilee”;

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/

[2] YLE 7.8.2024 ”Pääministeri Orpo: Hallitus rakentaa nyt vain osan Länsiradasta – ”Emme käytä miljardeja””;

https://yle.fi/a/74-20103549

[3] Lohjansolmun asema 5.12.2018; https://lohjansolmu.fi/lohjansolmun-asema/

[4] https://www.linkedin.com/in/hegemiettinen/

[5] Blogi 6.9.2023 ”Hei hei tunnin juna – tervetuloa Lohjan ja Salon lähijunat!”;

https://hegemiettinen.fi/2023/09/06/hei-hei-tunnin-juna-tervetuloa-lohjan-ja-salon-lahijunat/

[6] https://www.google.fi/maps/@60.1322825,24.4605606,6188m/data=!3m1!1e3?hl=fi&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDgyMC4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

[7] https://www.google.fi/maps/@60.2178994,24.9247762,3086m/data=!3m1!1e3?hl=fi&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDgyMC4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

[8] Kts. ”Yleissuunnitelman hyväksymisehdotus, Ver. A” 10.1.2024 teksti sivulla 5/48 ja kartta sivulla 25/48; https://vayla.fi/documents/25230764/35412613/Espoo-Salo+-oikorata_hyvaksymisehdotus_10.1.2024.pdf/d108a01b-6280-cbd7-a380-6a0cb1cdd750/Espoo-Salo+-oikorata_hyvaksymisehdotus_10.1.2024.pdf?t=1704861175424

[9] Kts. alaviite 2

[10] Iltalehti 19.8.2024 ”Keskuskauppakamarilta kovia uusia avauksia – Toivelista hallitukselle”; https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2b678158-3417-4453-9106-7fd7a078cded

[11] Helsingin Sanomat 7.4.2024 ”Tunnin juna sai surkean lukeman kannattavuus­arvioinnissa: Uusi arvio täysin päinvastainen”; https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010336232.html

[12] Ilta-Sanomat 17.8.2024 ”Kokoomuksen Marttiselta tiukka viesti hallitus­kumppaneille tunnin junasta”;

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010634274.html

[13] Esimerkiksi Savon Sanomat 10.8.2024 ”Keskusta läksyttää hallitusta puuttuvista kasvutoimista ja tunnin junasta – ”Selitykset eivät niinkään kiinnosta, vaan ratkaisut””, Aamulehti 14.8.2024 ”Näkökulma: Orpo puskee Turun tunnin junaa, vaikka tilanne näyttää todella oudolta – Tampere–Helsinki-radan matkustajamäärät täysin omilla luvuillaan”, Salon Seudun Sanomat 14.8.2024 ”Maakuntapomo kannustaa Saloa vaatimaan alennusta Tunnin junasta: ”Nyt kannattaa neuvotella kovaa””, MTV-uutiset 15.8.2024 ”Turun tunnin junasta kiivas väittely: ”Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa””,  YLE 22.8.2024 ” Hallitus ei luovu tunnin junasta, vaikka rahaa nielisi myös pohjoisen huoltovarmuus” ja Ilta-Sanomat 23.8.2024 ”Vasemmistoliitosta kannatusta tunnin junalle: ”Ollaan raiteiden puolella””

[14] Turun Sanomat 14.1.2023 ”Tunnin ja vartin junasta tiedetty jo vuosia – hanke mahdollistaa paljon muutakin kuin lyhyemmän matka-ajan” – maksumuurin takana kerrotaan:

”Turun Tunnin juna nousi julkiseen keskusteluun viime viikolla, kun hankeyhtiö tiedotti matka-aikojen tarkentuneen, ja että Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen junamatka kestäisi nopeimmillaan 78 minuuttia. Asia tosin ei ollut millään tavalla uusi, vaan esimerkiksi Turun Sanomat on kertonut jo vuonna 2018, että Turun ja Helsingin välinen nopea raideyhteys kestäisi noin tunnin ja 17 minuuttia eli matka-ajasta lähtisi pois noin 37 minuuttia.

– Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell lanseerasi termin ”Tunnin juna” vuonna 2014 tarkoittamaan nopeaa, toimintavarmaa, hyvän kapasiteetin omaavaa raideyhteyttä Helsingin ja Turun välillä, Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen kertoo.

Tunnin juna on saanut todellisesta matka-ajasta kritiikkiä muun muassa sosiaalisessa mediassa.”

https://www.ts.fi/uutiset/5876028?fbclid=IwY2xjawEzxnlleHRuA2FlbQIxMQABHUMwTPM-39HpbuWx6gnWQQoAp-skaDu1nbeDH2kWjQZpRrlE5G9hTyHIQg_aem_qMPbIBlYSFj_oHqqfRSdmg#:~:text=Tunnin%20juna-,Tunnin%20ja%20vartin%20junasta%20tiedetty%20jo%20vuosia%20%E2%80%93%20hankkeen%20raidesuunnitelmiin%20j%C3%A4tetty%20pelivaraa%3A%20%22Ei%20kukaan%20tied%C3%A4%2C%20millaista%20kalustoa%20radalla%20kulkee%20viidenkymmenen%20vuoden%20p%C3%A4%C3%A4st%C3%A4%22,-JANE%20ILTANE)

kalevikamarainen
Sitoutumaton Nurmes

Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista. Entinen stadilainen, joka on asunut Nurmeksessa vuodesta 2000.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu