Turun tunnin juna: hallitus yrittää huijata herkkäuskoisia
Helsinkiin suuntautuvan Turun tunnin junan propagoijat ovat jälleen liikkeellä jäävi pääministeri Petteri Orpo[1] yhä etunenässä. Nyt ratsastetaan väitteellä, että nykyhallitus aikoo toteuttaa ”vain” välin Espoo – Lohja eikä miljardeja käytetä. Lisäksi pääministeri väittää, että rataosa on ”tärkeä Uudenmaan tiivistämiseksi”[2].
En ole missään nähnyt uutista, jonka mukaan hallituksen suunnittelema välietappi sijaitsisi jossain muualla kuin Lohjan Lempolassa liikennepaikkanimeltään Lohjansolmu[3]. Lempola/Lohjansolmu sijaitsee kaukoliikenteen kannalta keskellä ei mitään. Mutta samoin se sijaitsee keskellä ei mitään ”Uudenmaan tiivistämiseksi” eli työmatkaliikenteen (lähiliikenne) kannalta.
Lähiliikenneyhteytenä rata olisi toteutettavissa paljon järkevämmin kuten joukkoliikennesuunnittelija Henri Miettinen[4] osoittaa. Muuta ei tarvitsisi tehdä kuin yhdistää tunnin junan linjaus Hanko – Hyvinkää -rataosaan ja junalla voisi päästä vanhaa ratapohjaa pitkin aivan Pyhän Laurin kirkon taakse Lohjan keskustassa [5]. Sen lähemmäs kaupungin keskustaa ei rautatietä saa rakennettua edullisesti oikein missään päin Suomea puhumattakaan kustannusten olemattomuudesta verrattuna hankkeen kokonaisbudjettiin.
Miettisen mielestä etäisyys Lempolasta/Lohjansolmusta Lohjan keskustaan on viisi kilometriä. Oheisen karttaharjoituksen perusteella oletan matkaa tulevan teitä pitkin kuusi kilometriä. Joka tapauksessa havainnollistan etäisyyden merkitystä Miettisen jo toteamien seikkojen lisäksi: kuinkahan paljon junien suosioon vaikuttaisi se, että työmatkalaisten pitäisi nousta junaan Kirkkonummen sijasta Jorvaksessa[6] tai Helsingin keskusaseman sijasta Huopalahdessa tai Käpylässä[7]?
Miettisen ehdotuksen helppoutta kuvaa se, että Väylävirastokin on suunnitelmissaan ottanut huomioon yhdysraiteen[8]. En kuitenkaan ota tässä kantaa ratayhteyden taloudelliseen mielekkyyteen; kunhan vain osoitan, että Orvon puhe seuraavien hallitusten ”vapaudesta” ja ”säästömahdollisuuksista” on puhdasta puppua[9]. Lempolasta/Lohjansolmusta kiinnipitämisen tarkoitus on pakottaa seuraavat päättäjät jatkamaan tunnin junaa Turkuun asti.
Harhautusyritystä säestää myös Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Hänen mielestään nyt noudatetuilla kriteereillä tsaarin ei olisi kannattanut 1800-luvulla rakentaa Suomen suuriruhtinaskuntaan yhtään raidetta, koska ne olisivat nykykonsulttien mukaan olleet taloudellisesti täydellisen kannattamattomia[10].
Nythän omaa asiaansa ajava ”konsultti” Länsirata Oy on laadituttanut omat kannattavaksi loihditut laskelmansa[11], joihin hallituksemmekin ”uskoo”. Jostain syystä Romakkaniemikään ei halua luottaa virkamiehiin, joiden kannattamattomuuteen päätyvät laskelmat varmastikin on laadittu kansantalouden etu mielessä. Jos meillä olisi vastuullisesti toimiva hallitus, se pistäisi kaikki nykyiset oikoratahankkeet jäihin ja selvityttäisi, miksi viralliset suomalaiset ja EU:n hyväksymät ”konsulttilaskelmat” poikkeavat niin suuresti.
Typerästä poliittisesta kulttuuristamme kielii myös Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttisen toiminta. Hän pelottelee, että muutkin hallituksen hankkeet voivat nousta pöydälle, jos tunnin junasta aletaan vääntää budjettiriihessä[12]. Eli meillä pelotellaan järkevällä toimintatavalla, jos tilanne muuttuu kuten on käynyt: muun muassa EU:lta ei herunut tukirahaa, vaikka hankkeen hyvyydellä hehkutellaan. Suomessa tosiaankin yhteisiä asioita hallinnoidaan eikä hoideta: kun kerran on sovittu hypättävän (Kankkulan) kaivoon, niin tehdään vaikka sovitun järkevyyttä on perustellusti syytä epäillä.
Moni tiedotusväline on aivan viime päivinäkin käyttänyt nimitystä Turun tunnin juna[13]. Se onkin hyvin kuvaava, koska koko projekti on perustunut valheeseen jo ennen ratayhtiön perustamista[14] ja Orvon hallitus yrittää yhä vain edistää ratahanketta valheella ja viekkaudella. Siksi minäkin olen käyttänyt tämän blogin otsikossa alkuperäisestä sepitelmästä muistuttavaa nimitystä.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Lisäys 24.8.2024 0:22: unohtamani kartta
Aiempia Turun tunnin junaa käsitteleviä blogejani:
Turun tunti, uusi aikayksikkö 15.1.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunti-uusi-aikayksikko/
Petteri Orpo ratsastaa valheellisella junayhteydellä 20.1.2023
Vaihtoehtoisten faktojen suomalaisia käyttäjiä 22.1.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/vaihtoehtoisten-faktojen-suomalaisia-kayttajia/
Turun bluffijuna oy 23.1.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-bluffijuna-oy/
Sanna Marin ja oikoratahankkeet 27.1.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sanna-marin-ja-oikoratahankkeet/
Suomen oikoratahankkeet ja EU 2.2.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suomen-oikoratahankkeet-ja-eu/
Häkkänen & Orpo ja kykypuolueen vaalikampanja 7.2.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/hakkanen-orpo-ja-kykypuolueen-vaalikampanja/
Sofia Virta, vihreä oikoratauskovainen 9.2.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/sofia-virta-vihrea-oikoratauskovainen/
Suur-Suomen ja Ison-Britannian ratahankkeista 31.3.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/
Oikoratahankkeet ja julkinen talous 27.4.2023
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/oikoratahankkeet-ja-julkinen-talous/
Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle 14.2.2024
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansirataa-koskeva-kirjeeni-eu-komissiolle/
Länsirataa koskeva kirjeeni EU-komissiolle suomeksi 15.2.2024
Muu hallitus pääministeri Orvon Länsiratabulvaanina? 19.2.2024
Länsiradan uusi kannattavuusarviointi: yritys vaikuttaa sidosryhmien tai päättäjien mielipiteisiin? 7.4.2024
Turun taudille uusi määritelmä 16.4.2024
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-taudille-uusi-maaritelma/
Länsivenäläistä länsiratasuhmurointia 17.7.2024
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansivenalaista-lansiratasuhmurointia/
Jäävi pääministeri se hääräilee ja määräilee 21.7.2024
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/
[1] Blogini 21.7.2024 ” Jäävi pääministeri se hääräilee ja määräilee”;
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/
[2] YLE 7.8.2024 ”Pääministeri Orpo: Hallitus rakentaa nyt vain osan Länsiradasta – ”Emme käytä miljardeja””;
[3] Lohjansolmun asema 5.12.2018; https://lohjansolmu.fi/lohjansolmun-asema/
[4] https://www.linkedin.com/in/hegemiettinen/
[5] Blogi 6.9.2023 ”Hei hei tunnin juna – tervetuloa Lohjan ja Salon lähijunat!”;
https://hegemiettinen.fi/2023/09/06/hei-hei-tunnin-juna-tervetuloa-lohjan-ja-salon-lahijunat/
[6] https://www.google.fi/maps/@60.1322825,24.4605606,6188m/data=!3m1!1e3?hl=fi&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDgyMC4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
[7] https://www.google.fi/maps/@60.2178994,24.9247762,3086m/data=!3m1!1e3?hl=fi&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDgyMC4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
[8] Kts. ”Yleissuunnitelman hyväksymisehdotus, Ver. A” 10.1.2024 teksti sivulla 5/48 ja kartta sivulla 25/48; https://vayla.fi/documents/25230764/35412613/Espoo-Salo+-oikorata_hyvaksymisehdotus_10.1.2024.pdf/d108a01b-6280-cbd7-a380-6a0cb1cdd750/Espoo-Salo+-oikorata_hyvaksymisehdotus_10.1.2024.pdf?t=1704861175424
[9] Kts. alaviite 2
[10] Iltalehti 19.8.2024 ”Keskuskauppakamarilta kovia uusia avauksia – Toivelista hallitukselle”; https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2b678158-3417-4453-9106-7fd7a078cded
[11] Helsingin Sanomat 7.4.2024 ”Tunnin juna sai surkean lukeman kannattavuusarvioinnissa: Uusi arvio täysin päinvastainen”; https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010336232.html
[12] Ilta-Sanomat 17.8.2024 ”Kokoomuksen Marttiselta tiukka viesti hallituskumppaneille tunnin junasta”;
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010634274.html
[13] Esimerkiksi Savon Sanomat 10.8.2024 ”Keskusta läksyttää hallitusta puuttuvista kasvutoimista ja tunnin junasta – ”Selitykset eivät niinkään kiinnosta, vaan ratkaisut””, Aamulehti 14.8.2024 ”Näkökulma: Orpo puskee Turun tunnin junaa, vaikka tilanne näyttää todella oudolta – Tampere–Helsinki-radan matkustajamäärät täysin omilla luvuillaan”, Salon Seudun Sanomat 14.8.2024 ”Maakuntapomo kannustaa Saloa vaatimaan alennusta Tunnin junasta: ”Nyt kannattaa neuvotella kovaa””, MTV-uutiset 15.8.2024 ”Turun tunnin junasta kiivas väittely: ”Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa””, YLE 22.8.2024 ” Hallitus ei luovu tunnin junasta, vaikka rahaa nielisi myös pohjoisen huoltovarmuus” ja Ilta-Sanomat 23.8.2024 ”Vasemmistoliitosta kannatusta tunnin junalle: ”Ollaan raiteiden puolella””
[14] Turun Sanomat 14.1.2023 ”Tunnin ja vartin junasta tiedetty jo vuosia – hanke mahdollistaa paljon muutakin kuin lyhyemmän matka-ajan” – maksumuurin takana kerrotaan:
”Turun Tunnin juna nousi julkiseen keskusteluun viime viikolla, kun hankeyhtiö tiedotti matka-aikojen tarkentuneen, ja että Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen junamatka kestäisi nopeimmillaan 78 minuuttia. Asia tosin ei ollut millään tavalla uusi, vaan esimerkiksi Turun Sanomat on kertonut jo vuonna 2018, että Turun ja Helsingin välinen nopea raideyhteys kestäisi noin tunnin ja 17 minuuttia eli matka-ajasta lähtisi pois noin 37 minuuttia.
– Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell lanseerasi termin ”Tunnin juna” vuonna 2014 tarkoittamaan nopeaa, toimintavarmaa, hyvän kapasiteetin omaavaa raideyhteyttä Helsingin ja Turun välillä, Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen kertoo.
Tunnin juna on saanut todellisesta matka-ajasta kritiikkiä muun muassa sosiaalisessa mediassa.”
Hienoa että löytyy asiantuntemustakin typeryyttä vastaan. Viimeksi tänään Orpo taisi sanoa ettei eu;n tukea ole vielä lainkaan päätetty. Kaveria ei näköjään jätetä vaikka se maksaisi Suomelle miljardeja.
Ilmoita asiaton viesti
”Helsinkiin suuntautuvan Turun tunnin junan propagoijat ovat jälleen liikkeellä.”
Helsinkiin suuntautuvaa (tai Turkuun suuntautuvaa, riippuen kummasta suunnasta katsoo) länsirataa vastustavat vouhottajat ovat jälleen liikkeellä.
Ilmoita asiaton viesti
Tohtori Erämetsä painavine perusteluineen kommentoi jälleen.
X
Ilmoita asiaton viesti
Vai vouhotttelijat. Rata maksaa liikaa meille tällä erää. Koko yhteiskunta alkaa olla kaaoksessa ja tunnin junako se olisi se autuaaksitekevä voima tässä? Älä viitsi!
Kansaa tapetaan ja joku vielä sanoo että ihmiset vouhottavat?
Se tunnin junakaan ei ole tunnin juna vaan kauemmin menee. Kyllä ihmiset jaksavat istua pehvoillaan sen ajan minkä vanha juna kestää. Töitähän siellä tehdään kuitenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Täsmentäisitkö, ketkä tappavat kansaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hallituksen natsit byrokraattiarmeijoineen tappavat suomalaisia kurjistavalla politiikallaan, joka kiristää ihmisiä ja vaikeuttaa tuhansien vähävaraisten elämistä jatkuvasti kallistuvassa maassa.
Eli: natsihallituksen toimet aiheuttavat niin paljon köyhyyttä, eriarvoistumista, psyykkisiä ongelmia ja varmasti myös kasvavan määrän itsemurhia, että voi sanoa ihan hyvällä omallatunnolla etttä tämä orpon&purran-natsikoneisto tappaa suomalaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Suunnitelman kartasta näkee, että Lohjan lisäksi se ohittaa ”tyylikkäästi” myös Nummelan. Kirkkonummen päättäjien kirjoituksista olen nähnyt, että halua olisi satsata rantaradan parantamiseen. Toki veikkolalaiset saattavat olla tästä eri mieltä, kun ”tunnin rata” näyttäisi koukkaavan sen kautta.
Nyt on Kirkkonummipäivät menossa, joten on mahdollista mennä kunnantalolle kysymään uudelta kunnanjohtajaltamme (Virpi Sailas) kunnan kantaa tähän asiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Todennäköisesti Nummelan voisi ottaa ”kartalle” niin, että linjataan yksi raide Miettisen esittämän optimisijainnin kautta Hanko – Hyvinkää -radalle ja siitä eteen päin Lohjalle.
https://hegemiettinen.fi/wp-content/uploads/2023/09/tunnin_junasta.png?w=1024
Lyhyt kaksoisraiteesta luopuminen ei sekoittane Lohjan lähiliikenteen aikatauluja ja jos Turun tunnin junasta joskus tulee totta, kaukoliikenne voi kulkea toista linjausta pitkin ja sinne voidaan rakentaa toinen liikennepaikka, jos halutaan.
X
Ilmoita asiaton viesti
Jos itäisen naapurimme laajentumishalukkuus ei pysähdy tai saatu pysäytettyä, on tunnin junasta enempi haittaa kuin hyötyä turkulaisillekin. Siten laittaisin pitkän tähtäimen turvallisuutemme etusijalle nyt, kun siihen vielä on mahdollisuus.
Ilmoita asiaton viesti
Turvallisuuden kannalta olisi tärkeää vaihtaa raideleveys eurooppalaiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Jos siirrytään vajaa 9 cm kapeampaan raideleveyteen, se tietää melkoista savottaa myös veturien ja junavaunujen telien muuttamisessa. Siinä voi miljardit palaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä ”tunnin juna” -miljardihanke on yksi esimerkki siitä, että Suomi ei tule selviytymään omin avuin valtion talouden tervehdyttämisestä, vaan siihen tarvitaan ulkopuolisia voimia. Ulkopuoliset ”kasvottomat kamreerit” eivät harjoita politiikkaa, jonka perimmäisenä tarkoituksena on varmistaa oma ”työpaikka” ja toimeentulo yli vaalikausien eduskunnassa. Siihen ei ole heillä mitään tarvetta.
Ennen vanhaan kansanedustajan tehtävä oli luottamustoimi, mutta nyt se on monella puhdas ammatti. Siinä on vaarana se, että oma etu kulkee yhteiskunnan edun edellä.
Viisautta yli 2000 vuoden takaa. Roomalainen kirjailija Publilius Syrus on sanonut ”Mitä isompi asia sitä enemmän juonittelua.” Sama mies on todennut ”Suunnitelmaa, jota ei voi muuttaa, on huono.”
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt vähän brutaalisti totean, tähän tarvittaisiin kaiketi Ronald Reaganin ideoima neutronipommi Arkadianmäelle. Se tuhoaisi elävän massan, mutta jättäisi rakennukset jäljelle. Näin ehkä saataisiin uutta verta nykyiseen poliittisen ”kulttuuriimme”, koska Hjallis Harkimon lilliputtipuoluetta lukuun ottamatta kaikki nykyiset puolueet ovat enemmän tai vähemmän osallisina tässäkin sopassa.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansivenalaista-lansiratasuhmurointia/
X
Ilmoita asiaton viesti
Sitä paitsi lehdistömmekin käyttäytyy hyvin puudelimaisesti päättäjiämme kohtaan kuten tässä mainiosti irvaillaan:
””Tämä on vahva ja välittävä Suomi”, Orpo kiteyttää samalla kun toimittajamme pyytää luvan lainata hänen koiransa talutushihnaa, kytkee sen kaulaansa, heittäytyy pääministerin jalkojen juureen rapsutettavaksi ja antaa tassua.”
https://cheatingu.com/uutissirkus/?p=4137
X
Ilmoita asiaton viesti
😀
Turun pummin juna: hallitus yrittää huijata herkkäuskoisia
https://x.com/raideryhma/status/1827399672261910959
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko jo liiankin kovaa kritiikkiä Lohjan osalta? Eihän kaikki lohjalaiset kuitenkaan asu kaupungin keskipisteessä tai rautatieasemalla, jolloin sekä kumipyöräilsellä lähiliikenteellä että liityntäpysäköintipaikalla on käyttöä. Mitä sitten tulee lohjalaisten työmatkoihin pääkaupunkiseudulle, niin sähköistyisihän tuossa se. Ja jos sähkö olisi vähähiilisesti tuotettua, niin vähenisi liikenteen päästötkin.
Ilmoita asiaton viesti
Näin mainostaa VR:kin ja tämä todella on usein rautatieliikenteen etu:
”Junalla pääset suoraan kaupungin keskustasta keskustaan, eikä turvatarkastuksiin, terminaalissa odotteluun tai parkkipaikan etsintään ja ruuhkaan kulu aikaa.”
https://edenred.fi/fi/blog/vrlla-tyomatka-taittuu-ymparistoystavallisesti
Toki eivät kaikki junaan nousijat koskaan asu aivan asemansa lähiympäristössä, mutta tällaisen tässä tapauksessa helpoimmasta helpoimman mahdollisuuden käyttämättä jättäminen kertoo vain Orvon selittelyiden onttoudesta.
Sitä paitsi henkilöliikenteen liikennepaikkoja on helposti perustettavissa Lohjan asemalle, Miettisen esityksen mukaan Perttilään ja miksei vielä johonkin muuallekin Perttilän ja Nummelan väliin. Siinä sitä on todellista lähiliikennemeininkiä bluffailuyritysten sijaan.
https://hegemiettinen.fi/wp-content/uploads/2023/09/tunnin_junasta.png?w=1024
X
Ilmoita asiaton viesti
Jos todella halutaan toinen länsirata Helsinkiin, niin siihen riittäisi rata vain Lohjalle asti Nummelan ja Veikkolan kautta. Maksajia vaan ei taida olla jonoksi asti. Eilen kuulin, että kotikuntani kohdalta saattaa merkitä jopa 40 miljoonan laskua vuosittain muutamana vuotena.
Turkuun on raideyhteys, jota toki voidaan parantaa, mutta ei sinne kahta rataa tarvita.
Ilmoita asiaton viesti
No eipä tosiaan tarvita Suomen väestöpohjalla.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/
X
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä: ”Jos meillä olisi vastuullisesti toimiva hallitus, se pistäisi kaikki nykyiset oikoratahankkeet jäihin ja selvityttäisi, miksi viralliset suomalaiset ja EU:n hyväksymät ”konsulttilaskelmat” poikkeavat niin suuresti.”
Raideliikenne on vain osa Suomen liikennejärjestelmää.
Ongelma on paljon syvemmällä.
Onlgema on koko liikennejärjestelmä suunnittelussa jota on viety kuin pässiä narusta vuodesta 1990 alkaen EU tavoitteiden vastaiseksi juuri raide ja maantieliikenteen ylisuunnittelulla.
Kaikki raideliikenne hankkeet tulisi laittaa Kalevin ehdotuksen mukaisesti jäihin.
Tutkimusta ei tulisi rajoittaa pelkästään raideliikenne ongelmiin vaan koko järjestelmä tulee puhdistaa puutteellisesta ylisuunnittelusta raide ja maantieliikenteiden osalta , ja ottaa mukaan EU tavoitteet rekka liikenne volyymien siirroista ,intermodaali liikenteen EU tavoitteista ja sisävesiliikenteen mahdollisuuksista ottaa vastaan rekka liikenne volyymejä EU tavoitteisesti.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/vaylavirasto-ja-suomen-sillat-osana-eu-tavoitteiden-vastaista-vuonna-2010-aloitettua-liikennerevoluutiota/
Ilmoita asiaton viesti