Upotetaanko kaikki suuret ratahankkeet kuten Pisara?

Yleisradio yllätti perjantai-iltana uutisellaan Väyläviraston selvityksestä, jonka mukaan Pisara-rata olisi tarpeeton.[1] Lauantain Helsingin Sanomien alaotsikko taasen havainnollistaa tarpeettomuuden hintaluokan:

”Väylävirasto arvioi, että junien myöhästelystä päästäisiin noin tuhannesosalla Pisaraan tarvituista rahoista, kunhan samalla uusitaan kulunvalvontaa ja junakalustoa.”[2]

Väyläviraston väliraportin tiivistelmästä selviää, kuinka asia käytännössä toteutetaan ja millaiset junamäärät uusi järjestelmä mahdollistaisi. ”Juju” on lyhyesti se, että koko rautatieverkon välityskykyä parantava kulunvalvontajärjestelmä on joka tapauksessa hankittava. Helsingin ratapihan kehittämisen ongelmana taasen on ollut alusta alkaen eräänlainen päähänpinttymäajattelu:

”Pisararadan alkuajatus saatiin ideakilpailusta, joka järjestettiin Helsingin joukkoliikenteen 100-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 1988. Hanke on ollut 1990-luvulta saakka Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.”[3]

Tuoreessa selvityksessä on monelle poliitikolle ja virkamiehellekin nielemistä. Ennen koronaa Pisaraa ehtivät samassa lehtijutussa enemmän tai vähemmän selkeästi puoltaa puoluejohtaja Antti Rinne (SDP), valtiovarainministeri Olli-Pekka Orpo (kok) kuten myös Liikenne- ja viestintäministeriön edustaja:

”Pisararata on erittäin tärkeä lisäkapasiteetin takia, sanoo ylijohtaja Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä. Hänen mukaansa vielä selvitellään, missä muodossa ja millä tavalla rata toteutetaan. Myös raidehankkeiden järjestys on hänen mukaansa vielä auki.

– Selvitys on kesken. Se on ihan totta, että jos raideliikenne merkittävästi lisääntyy, Pisaraa tarvitaan. Se on alkupäässä, mutta onko se ykkönen, niin en uskalla sanoa tällä hetkellä, Lindström sanoo.”[4]

Itse voin puolestani toimia kuin se kuuluisa oman häntänsä nostava kissa. Yli vuosikymmenen kestänyt Pisara-kritiikkini näyttää tuottavan tulosta. Olen aikoinaan päässyt muutaman muun mukana Helsingin Sanomiinkin, kun lehti vielä julkaisi ratahanketta arvostelevia juttuja[5]. Kuunneltiinpa näkemyksiäni myös Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa joitakin vuosia myöhemmin[6]. Sitä virkamiehet tuskin myöntävät, että kansalaiskritiikki olisi uusiin johtopäätöksiin vaikuttanut: kunhan nyt muuten vain asiat muuttuivat.

Pisaran vastatuulen myötä kannattaa myös miettiä, ulottuuko ”pennin venyttämisen” viisaus muihin kalliisiin ratahankkeisiin. Väyläviraston Pisara-selvityksen[7] sivulla kuusi onkin kiinnostava 30 kilometrin pituista Lentorataa Pasila – Kerava koskeva toteamus: vaihtoehtona ovat lisäraiteet olemassa olevassa ratakäytävässä Pasila – Kerava.

Lentoradasta 28 kilometriä on suunniteltu tunneliin.[8] Maallikonkin järjen mukaan lisäraiteet olemassa olevassa ratakäytävässä tulevat varmasti tunnelirakentamista halvemmaksi. Kehärata muodostaa jo nyt vaihdottoman yhteyden Helsingistä lentoasemalle, eli tällä hetkellä muualta Suomesta tulevat joutuvat vaihtamaan junaa Tikkurilassa päästäkseen lentämään. Mutta tarvitaanko Keravalta Pasilaan asti kulkevaa tunnelia todellakin ongelman poistamiseksi?

Tiheämmän vuorovälin mahdollistava kulunvalvonta toimii varmasti yhtä hyvin välillä Helsinki – Pasila kuin muuallakin. Kaukojunien reitittäminen Kehärataa pitkin Helsingistä lentoasemalle ja uudisrata lentoaseman sekä Keravan välillä edellyttää selkeästi vähemmän tunnelia kuin virallinen Lentorata. Olen lisäksi kuullut asiantuntija-arvion, jonka mukaan loivia S-kaarteita käyttämällä Keravalle on päästävissä osittain maanpäällistä rataa pitkin. Missä siis viipyy Lentoradan ideaa toteuttavien halvempien vaihtoehtojen selvittely?

Hanke kyseenalaisimmasta päästä on Itärata, johon ovat hurahtaneet lähes kaikki mahdolliset tahot omaa piskuista kotikaupunkiani Nurmesta myöten.[9] Radan matka-aikahyöty olisi vain 13 – 18 minuuttia, kustannusarvio pyöreästi 2,3 miljardia euroa ja H/K-suhde 0,37 eli huono (vaihtoehto 2).[10] Niin sanotun Turun tunnin junan (joka on fraasista huolimatta käytännössä tunnin ja vartin juna[11]) ja oikoradan Helsinki – Tampere[12] jätän tässä vain maininnan varaan.

Väyläviraston tarkoituksena on julkaista Pisaraa koskeva väliraporttinsa virallisesti 23.6.[13] Näin siis poliitikoille sekä erinäisille byrokraateillekin suodaan mahdollisuus valmistella omaa kantaansa ja voi toki käydä niin, että kallista rataa puolustellaan yhä jos jonkinmoisilla syillä. Parantamisen varaa toki on. Esimerkiksi Helsingin aseman lyhyet lähiliikennelaiturit ovat epäkäytännöllisiä, mutta oletan, että ratkaisuksi on selvittelyiden jälkeen Pisaraa halvempia keinoja.

Yleisradion Pisara-uutinen noteerattiin heti ilmestymisiltanaan myös ”Lisää kaupunkia Helsinkiin” – facebooksivustolla.[14] Keskusteluketjussa sivuston perustaja ja Helsingin kaupungin varavaltuutettu Mikko Särelä[15] esittää Ilmalan ratavarikkoalueen ainakin osittaista vapauttamista kaupunkirakentamiseen. Osallistuin keskusteluun linkittämällä blogini Malmin lentoaseman suojelemiseksi rakentamalla asuntoja Ilmalan varikkoalueen päälle.[16] Seuraavan yön hämyssä kommenttini oli ”haihtunut” ketjusta samalla kun Särelän oma kommentti jäi jäljelle.

Ratavarikon päälle rakentamisessa olisi muun muassa se etu, että koko Suomen henkilöjunaliikennekalusto huoltoineen saataisiin ympärivuotisesti säältä suojaan. Tämän luulisi sopivan valtakunnallisesta henkilöjunaliikenteestä huolta kantaneille Helsingin vihreille[17]. Nykyinen apulaispormestari Anni Sinnemäki on puolestaan toivonut runsasta kerrostalorakentamista Kehä I:n sisäpuolelle, minkä edellytyksen asunnot Ilmalassa kannen päällä täyttäisivät[18]. Tämän mahdollistavasta vaihtokaupasta valtion kanssa samainen Sinnemäki on kuitenkin nimenomaan kieltäytynyt[19].

Ilmeisesti Särelän itsensä toteuttama sensuuri vahvistaa käsitystäni siitä, että Helsingissä todellakin on tahoja, joille Malmin lentoaseman tuhoaminen on itsetarkoitus. Aivan kuin Suomessa olisi runsaudenpulaa UNESCOn maailmanperintökohteeksi kelpaavista kokonaisuuksista?

Takavuosina puhuttiin Turun taudista[20], mutta sama vaiva tuntuu jylläävän Helsingissäkin Suomen nuorimpaan poliittiseen aatesuuntaan vihreisiin niin ikään tarttuneena. Ja onpa mainitsemassani Orpon – Rinteen akselissakin eräänlaisen epäpyhän allianssin piirteitä. Kun elinkeinoelämä saa hommia, niin saavat duunaritkin. Mutta kuka todella valvoo, että nämä hommat ovat myös veronmaksajien kannalta järkeviä?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

EDIT. 20.6.2022 klo 18.31: poliitikko Orpon etunimi on Petteri eikä Olli-Pekka.

[1] YLE 17.6.2022 ”Yllätyskäänne: Helsingin alle suunniteltua jättimäistä junatunnelia ”Pisararataa” ei välttämättä tarvitakaan”; https://yle.fi/uutiset/3-12499879?origin=rss
[2] Helsingin Sanomat 18.6.2022 ”Uudet laskelmat: Helsingin alle suunniteltu 1,5 miljardin euron Pisara-rata voi olla tarpeeton”; https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008894023.html
[3] https://vayla.fi/pisara/usein-kysyttya
[4] Ilta-Sanomat 25.3.2019 ”Orpo: Pisararata tai sen kaltainen ratkaisu tarvitaan, ratayhtiöt välttämättömät nopeiden raideyhteyksien aloittamiseksi”; https://www.is.fi/politiikka/art-2000006047782.html
[5] Helsingin Sanomat 20.4.2011 ”Missä lymyää Pisaran rataoppositio”;
http://www.rautatiematkustajat.fi/Hesari20_04_2011.pdf
[6] ”Lausunto Pisararata-hankkeen tilanteesta Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle 15.1.2015”;
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisaralausunto_LIO_15_2014_vp.pdf
[7] ”Helsinki–Pasila kapasiteettiselvitys Väliraportti, tiivistelmä 6/2022”; https://vayla.fi/documents/25230764/124281672/HKI-PSL_v%C3%A4liraportti-tiivistelm%C3%A4-6-2022.pdf/42d5e9b1-cb35-b4dc-bb8b-77177baafd05/HKI-PSL_v%C3%A4liraportti-tiivistelm%C3%A4-6-2022.pdf?t=1655467079823
[8] Väyläviraston 10.5.2021 päivitetty hankekortti; https://vayla.fi/documents/25230764/35412225/Lentorata.pdf/d20bf13d-0eab-4ea8-a7ed-52b7dd171acf/Lentorata.pdf?t=1548406471363
[9] https://www.xn--itrata-cua.fi/
[10] ”Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisvaihtoehtojen arviointi Tiivistelmä Väyläviraston julkaisuja 16/2020”;
https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2020-16_ita-suomen_junayhteydet_tiivistelma_web.pdf
[11] https://www.tunninjuna.fi/nopea-kaksiraiteinen-junayhteys-helsingin-ja-turun-valilla/
[12] YLE 20.2.2020 ”Oikorata Tampereelta Helsinkiin on hidas projekti: valmistuisi aikaisintaan 2036”; https://yle.fi/uutiset/3-11218858
[13] ”Väliraportissa uutta tietoa Helsinki–Pasila-välin ratakapasiteetista”;
https://vayla.fi/-/valiraportissa-uutta-tietoa-helsinki-pasila-valin-ratakapasiteetista
[14] https://www.facebook.com/groups/184085073617/posts/10159788206763618/
[15] http://www.sarela.fi/kuka-mikko/
[16] ”Näin pelastetaan Malmi ja Vartiosaari, osa 2” 23.3.2018;
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/252739-nain-pelastetaan-malmi-ja-vartiosaari-osa-2/
[17] ”Vihreiden Emma Kari: Kokoomuksen päätös kaataa Pisaran rahoitus vastuuton” 24.2.2015;
 https://www.emmakari.fi/2015/02/24/vihreiden-emma-kari-kokoomuksen-paatos-kaataa-pisaran-rahoitus-vastuuton/
[18] Vihreä Lanka 13.11.2014 ”Helsingin johtoon pyrkivä Anni Sinnemäki haluaa asuntoja Kehä I:n sisäpuolelle”;
https://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotimaa/helsingin-johtoon-pyrkiv%C3%A4-anni-sinnem%C3%A4ki-haluaa-asuntoja-keh%C3%A4-in-sis%C3%A4puolelle
[19] Suomen Kuvalehti 9.5.2018 ”Malmi-vaihtokauppa Anni Sinnemäen tapaan: Vain yksi vaihtoehto kelpaa – sellainen, johon ei varmasti suostuta”;
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/malmi-vaihtokauppa-anni-sinnemaen-tapaan-vain-yksi-vaihtoehto-kelpaa-sellainen-johon-ei-varmasti-suostuta/?shared=1021191-99ab6511-999
[20] https://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_tauti
+2
kalevikamarainen
Sitoutumaton Nurmes

Varavaltuutettu Nurmeksessa 2017 - 2021 (Kesk, sit.)
Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu