Vaihtoehtoisten faktojen suomalaisia käyttäjiä
Pari päivää sitten kirjoitin Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon kannattavan oikoratayhteyttä Helsinki – Turku valheellisilla tiedoilla. Tuolloin arvelin, että meillä on enemmänkin trumpilaisia vaihtoehtoisten faktojen käyttäjiä, vaikka emme tätä ehkä huomaa[1]. Oikoratayhteys osoittautuikin mainioksi esimerkiksi ilmiöstä.
Hankeyhtiö toteutti rataa tukevan mainoskampanjan vuosina 2018 ja 2019, jolloin se myös kelpasi uutisen aiheeksi[2]. Kampanjassa enemmän tai vähemmän julkisuuden henkilöt tukevat radan rakentamista niin ikään enemmän tai vähemmän selkeästi turkulaiseen tuntimääritelmään tarrautumalla[3]. Jotkut osallistujat ovat olleet sen verran viisaita, että valheellinen tieto on jäänyt käyttämättä. Professori Laura Kolbe on yksi näistä harvoista:
”Helsinkiläiselle tekee hyvää päästä nopeasti Turkuun nauttimaan verevästä kaupunkikulttuurista!”[4]
Tästä huolimatta vaihtoehtoisten faktojen käyttäjälista jää varsin komeaksi. Mukana on muiden muassa kansanedustajia, yksi nykyhallituksen ministeri (Annikka Saarikko) ja pari EU-parlamentaarikkoa:
Alviina Alametsä EU-parlamentaarikko, Helsingin kaupunginvaltuutettu[5]
Erkki Aronen Vihdin kunnanvaltuuston 1. varapuheenjohtaja[6]
Minna Arve Turun kaupunginjohtaja[7]
Ville Auvinen pastori ja EU-vaaliehdokas[8]
Erkki Eerola Vihdin kunnanjohtaja[9]
Amro El-Khatib kansanedustajaehdokas[10]
Eeva-Johanna Eloranta kansanedustaja[11]
Emilie Gardberg Suomen Lontoon-instituutin johtaja[12]
Maria Guzenina kansanedustaja[13]
Jyrki Hakkarainen Varsinais-Suomen Yrittäjien puheenjohtaja[14]
Sami Hellgren toimitusjohtaja[15]
Joona Hellman tubettaja[16]
Antti Huttunen toimitusjohtaja[17]
Kari Häkämies kirjailija ja maakuntajohtaja[18]
Lauri Inna Salon kaupunginjohtaja[19]
Kari Kallonen teollisuusneuvos[20]
Susanna Kisner sairaanhoitaja, opettaja, Oulun kaupunginvaltuutettu[21]
Mika Kortelainen Laurea-ammattikorkeakoulun liiketoimintajohtaja
Miika Kostamo Vihdin nuorkauppakamarin toimitusjohtaja[22]
Kim Lehtola Vihdin kunnanvaltuuston 2. varapuheenjohtaja[23]
Henrik Moisander jalkapalloilija[24]
Niklas Moisander jalkapalloilija[25]
Sarah Muscat arkkitehti[26]
Jukka Mäkelä Espoon kaupunginjohtaja[27]
Ville Niinistö kansanedustaja[28]
Mikkel Näkkäläjärvi demarinuorten puheenjohtaja[29]
Jari Paasikivi vuorineuvos[30]
Carl Petterson toimitusjohtaja[31]
Erkka Railo politiikan asiantuntija[32]
Teemu Rannikko koripalloilija[33]
Alf Rehn professori[34]
Joona Räsänen kansanedustaja[35]
Anton Rönnholm puoluesihteeri[36]
Annika Saarikko kansanedustaja, ministeri[37]
Aura Salla Euroopan komission neuvonantaja[38]
Jari Salonen toimitusjohtaja, ratsastaa Paavo Nurmen nimellä[39]
Petri Sarvamaa EU-parlamentaarikko[40]
Heidi Seppälä Vihdin kunnanvaltuutettu[41]
Saara-Sofia Sirén kansanedustaja[42]
Mika Sivula Lohjan kaupunginjohtaja[43]
Julia Thurén kirjailija ja toimittaja[44]
Tuomas Tikkanen tiedotussihteeri[45]
Esko Valtaoja avaruustähtitieteen emeritusprofessori[46]
Henrik Vuornos Kokoomuksen nuorten liiton puheenjohtaja[47]
Stefan Wallin kansanedustaja[48]
Mike von Wehrt Suomen nuorkauppakamarien senaatin puheenjohtaja[49]
Hyväntahtoisesti voidaan ajatella, että valheellisen tiedon käyttäjät ovat pahan ”johtajan” (ratahankeyhtiö) harhaanjohtamia ”sieluja” samaan tapaan kuin USA:n kongressitalon 6.1.2021 vallanneet ihmismassat. Rohkenen kuitenkin olettaa, että jokaisen tähän propagandakampanjaan osallisen älyllinen kyky riittää käsittämään matka-ajan valheellisuuden, jos vain on siitä tietoinen. Viimeksihän asiasta uutisoitiin laajasti tämän kuun alkupäivinä[50].
Terveisin Kalevi Kämäräinen
[1] Blogi 20.1.2023 ”Petteri Orpo ratsastaa valheellisella junayhteydellä”;
[2] Aamuset 16.11.2018 ”Esko Valtaoja Tunnin juna -kampanjan kasvoksi”; https://aamuset.fi/artikkeli/4157178
[3] Blogi 15.1.2023 ”Turun tunti, uusi aikayksikkö”;
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunti-uusi-aikayksikko/
[4] https://twitter.com/TunninJuna/status/1074611485760983040
[5] https://twitter.com/TunninJuna/status/1131458738559361024
[6] https://twitter.com/TunninJuna/status/1115136295767040000
[7] https://twitter.com/minnaarve/status/1108666754862141442
[8] https://twitter.com/TunninJuna/status/1128551865564717057
[9] https://twitter.com/Kj_Eerola/status/1106060801901764608
[10] https://twitter.com/TunninJuna/status/1116618744296435712
[11] https://twitter.com/VSliitto/status/1113325080883400705
[12] https://twitter.com/TunninJuna/status/1138448691851931648
[13] https://twitter.com/TunninJuna/status/1112972428781727744
[14] https://twitter.com/TunninJuna/status/1144157001817214977
[15] https://twitter.com/TunninJuna/status/1097782158473785345
[16] https://twitter.com/Salonkaupunki/status/1103616289870921729
[17] https://twitter.com/TunninJuna/status/1068072640903110656
[18] https://twitter.com/TunninJuna/status/1113717865490857984
[19] https://twitter.com/Salonkaupunki/status/1107586426328223744
[20] https://twitter.com/TunninJuna/status/1131847705490272261
[21] https://twitter.com/TunninJuna/status/1130726114484195329
[22] https://twitter.com/TunninJuna/status/1075365728876941313
[23] https://twitter.com/TunninJuna/status/1070291201960624128
[24] https://twitter.com/TunninJuna/status/1139152395932446720
[25] https://twitter.com/TunninJuna/status/1069543177458147328
[26] https://twitter.com/TunninJuna/status/1096337391504232448
[27] https://twitter.com/TunninJuna/status/1141654582109585408
[28] https://twitter.com/TunninJuna/status/1115512959080517632
[29] https://twitter.com/TunninJuna/status/1121346197082517505
[30] https://twitter.com/TunninJuna/status/1085087332271820802
[31] https://twitter.com/TunninJuna/status/1127870022217371648
[32] https://twitter.com/Turkukaupunki/status/1072113738231279619
[33] https://twitter.com/Salonkaupunki/status/1087968569575591937
[34] https://twitter.com/TunninJuna/status/1067020327727898624
[35] https://twitter.com/TunninJuna/status/1085821280186597377
[36] https://twitter.com/TunninJuna/status/1128977715552505856
[37] https://twitter.com/TunninJuna/status/1111240296308920327
[38] https://twitter.com/TunninJuna/status/1122796389430366214
[39] https://twitter.com/TunninJuna/status/1078209366036283393
[40] https://twitter.com/TunninJuna/status/1131097304021315584
[41] https://twitter.com/TunninJuna/status/1103575317925556224
[42] https://twitter.com/TunninJuna/status/1116246892789280769
[43] https://twitter.com/MIKASIVULA/status/1108634308418383872
[44] https://twitter.com/tunninjuna/status/1060502156556619777
[45] https://twitter.com/TunninJuna/status/1130406126842011648
[46] https://twitter.com/TunninJuna/status/1123868003400077312
[47] https://twitter.com/TunninJuna/status/1088443273021140992
[48] https://twitter.com/TunninJuna/status/1112617731021520901
[49] https://twitter.com/TunninJuna/status/1107628333301460995
[50] Kts. esimerkiksi Helsingin Sanomat 4.1.2023 ”Miljardeja maksava tunnin juna ei olekaan tunnin juna”; https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009304998.html ja MTV3 ”Tunnin juna ei yllä aivan tunnin junaksi – näin nopesti Turun ja Helsingin välin voi taittaa tulevaisuudessa”; https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tunnin-juna-ei-ylla-aivan-tunnin-junaksi-nain-nopesti-turun-ja-helsingin-valin-voi-taittaa-tulevaisuudessa/8605658#gs.nbz6ys
En ole yhtään seurannut keskustelua tästä tunnin junasta vuosien varrella. Toki tiedän että sellaisesta taitetaan peistä.
Asia tuli mieleeni viime viikolla kun ajoin junamatkan Malagasta Cordobaan ja sitten pari päivää myöhemmin toiseen suuntaan. Kysymyksessa oli espanjalainen AVE juna , suurnopeuksinen juna ja väli Malaga Cordoba 160 km taittui 52 minuutissa joten keskinopeus 190km. Takaisin tullessa seurasin monitorista nopeutta ja suurimmillaan se oli 290 km/h.
Olihan tuo mukava kokemus. Mutta Suomi taitaa olla aivan pieni väkiluvultaan että tälläisiin kannattaisi satsata.
Ilmoita asiaton viesti
Listasta on jäänyt Espoon kaupunginvaltuutettu Tiina Ahlfors.
https://twitter.com/TunninJuna/status/1129295459976142848
Esko Valtaoja puolestaan on ahkeroinut toisenkin twiittauksen verran.
https://twitter.com/TunninJuna/status/1061955890864107522
X
Ilmoita asiaton viesti
Yksi nimikorjaus: Anton Rönnholm onkin Antton Rönnholm.
https://antton.fi/
X
Ilmoita asiaton viesti
Liikennepolitiikassamme faktojen tarkastamista tarvittaisiin muuallakin kuin pelkässä tunnin radassa.
Koko liikennestrategiamm on tehty kahdella tavoin ,tietoisesti raideliikenne painotteiseksi
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/valtioneuvoston-faktantarkastus-pettanyt-virheita-19-yhdeksalla-sivulla/
Sisävesiliikenteen vaihtoehto on jätetty kokonaan huomiotta. Eikä niinkään vähäinen vaan kokonaista 8000km väylästöä on arvioitten ulkopuolella. Ihan vaan vertailun vuoksi . Raiteita meillä Suomessa on noin 6000km.
Ja että vuodesta 1997 alkaen ja erityisesti vuodesta 2011 Suomessa on toimittu ikäänkuin EU ssa olisi sovittu neljän liikennemuodon kehittämisistä kun EUssa on järjestelmä tutkimus ja tuet viidelle liikennemuodolle. Tarkoittaa että Suomessa on tietoisesti rakennettu polttiisin toimin vuoteen 2050 asti ulottuva suu nnitelma , lähinnä kahden ex pääministerin toimiessa ”asiantuntijoina ” koko 2010 luvun ajan liikenneministeriölle.https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005581104.html
tuloksena neljälle liikennemuodolle dokumentaatio millä tehtiin Liikenne 12 suunnittelu tuleville hallituksille sitovaksi toimenpide asiakirjaksi.
http://www.sisavesi.fi/?page_id=271 , jossa ei ole otettu huomioon sitä mitä EUssa on sovittu Liikennestrategiasta ja sen toimeenpanosta.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/eu-liikennestrategian-toteuttaminen-ja-alueellinen-saavutettavuus-suomessa-poliittisesti-mahdoton-yhtalo-ollut-jo-30-vuotta/
” liikenne on toimiala jolla EU:lla ja sen jäsenvaltioilla on jaettu toimivalta. Tämä tarkoittaa että EU:n jäsenvaltiot voivat toimia lainsäätäjinä ja antaa oikeudellisesti velvoittavia säädöksiä. Jäsenvaltiot voivat säätää lakeja ja antaan sääntöjä ,ellei EU ole muotoillut yhteisiä liikennettä koskevia toimintapolitiikkoja ja strategioita. ”
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/LR_TRANSPORT/LR_TRANSPORT_FI.pdf sivu 12 kohta 13.
Ilmoita asiaton viesti