VR:n toimitusjohtaja Sipposen pitää toimia eikä lässyttää

VR-Yhtymä Oy:n toteuttaman henkilöjunakaluston tuhoamisprojektin lähetessä ”onnellista loppuaan” jokunen valveutunut tiedotusväline on vielä puuttunut asiaan[1]. VR:n puolustusmekanismi puolestaan on vanha tuttu. Yhtiön uusi toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoo, ettei VR tuhoa käyttökelpoista kalustoa vaan myy sitä muillekin, vaikka ostajia ei ole ilmaantunut[2].

Tuorein yhtiön palaute on Kauppalehdessä 29.12.2021 (”Toimitusjohtaja Sipponen: VR ei romuta kalustoaan kilpailijoiden pelossa”[3]). Sipposen mukaan VR on jo joulukuussa 2020 julkisesti vahvistanut ”kierrättävänsä” vain liikennekelvotonta kalustoa eikä romuta sitä kilpailijoiden pelossa. ”Kierrätettäväksi” osoitettu matkustajaliikenteen kalusto on myös kenen tahansa ostettavissa.

Luon lyhyen katsauksen Sipposen merkittävänä pitämää joulukuuta 2020 edeltäviin lähteisiin. VR:n täyttäessä 125 vuotta virasto julkaisi kuvateoksen ”Vauhtia ja Voimaa Valtionrautatiet 1862 – 1987”[4]. Kirjan sivulla 113 on valokuva ns. sinisestä vaunusta selittävine teksteineen sivulla 112:

”Vanhat matkustajavaunut korjataan ja uusitaan Turun konepajassa. Tässä työssä vaunut saatetaan riisua alkutekijöihinsä. Asianmukaisen käsittelyn jälkeen peruskorjauksen läpikäyneestä vaunusta tulee aivan uuden veroinen.”

Fenniarail Oy[5] teki vuonna 2013 vanhalla nimellään Proxion Train Kilpailuvirastolle kantelun VR:n määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Tuolloinen yhtiön toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo selostaa VR:n toimintaa:

”Proxion Train on ollut yhteydessä VR:ään kaluston vuokraamiseksi tai hankkimiseksi. Vastaus on ollut tyly. Kalustoa ei myydä eikä vuokrata muille toimijoille. Huumoriakin on tosin viljelty: VR:llä ei ole velvoitetta tarjota edes lain edellyttämiä palveluita Proxion Trainille, koska niitä pitää tarjota ainoastaan rautatieoperaattoreille. Ennen kuin operointi alkaa, Proxion Train ei ole VR:n tulkinnan mukaan rautatieoperaattori.”[6]

Kantelun kohtalo seurauksineen on mainitsemisen arvoinen. Turhautuneena valtiollisen byrokratian hitauteen Proxion peruutti kantelun ja hankki käyttöönsä entisen itäblokin veturitekniikkaa entisessä itäblokin maassa modernisoituna[7] (ikään kuin VR:n käsissä olevia suomalaisen veturiteollisuuden tuotteita ei voisi modernisoida). Kilpailuvirastokin ikään kuin alamaiselle ilkkuakseen antoi aikojen päästä VR:lle vapauttavan päätöksen tekemisistään.

On ehkä ymmärrettävää, että omistajaohjausministeri antaa valtionyhtiön tehdä kuten parhaaksi näkee[8]. Sen sijaan liikenne- ja viestintäministereiden näkökulmana pitäisi olla yleinen etu (mahdollisista määrittelyvaikeuksista huolimatta). Yhteistä kaikille ministereille Anne Berneriä lukuun ottamatta on kuitenkin ollut rautatieasioiden tietolähde eli VR. Uusin yhtiön kädestä syöjä on Timo Harakka[9]. Olivatkohan edes Latinalaisen Amerikan banaanitasavaltojen päättäjät yhtä lailla United Fruit Companyn taskussa kuin suomalaiset ministerit VR:n?

Tähänastisten tapahtumien valossa pidän toimitusjohtaja Sipposen puheita rautatiekaluston myyntihaluista puhtaana lässytyksenä. Mutta korjausliike on yksinkertainen: kalustoyksiköiden julkinen tarjoaminen myytäväksi samalla lailla kuin yhtiö myy käytettyä autokalustoa eniten tarjoavalle Huutokaupat -sivustolla[10].

”Naapurialalla” linja-autoliikenteessä yhtiöillä saattaa myös olla omiakin sivuja myytävälle kalustolle (jonka hyödyllinen käyttöikä on rautatiekalustoa paljon lyhyempi)[11]. Vastaavaa VR:n myytävän rautatiekaluston osiota en ole löytänyt[12].

Surullisenkuuluisat rautatieliikenteen ”suomalaiset erityisolosuhteet” eivät voine estää rautatiekaluston julkisia myynti-ilmoituksia. Jokohan pian nähdään, puhuuko VR:n nykyinen toimitusjohtaja lämpimikseen kauniita tekojen ollessa rumia päättäjiemme suosiollisella myötävaikutuksella[13]?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

[1] Kts. esim. YLE 22.12.2021 ””Superjunasta” ei enää tietoakaan – VR ei laittanut yhtään lisävaunua aatonaaton iltapäivän loppuunmyytyihin juniin Helsingistä Ouluun”,

https://yle.fi/uutiset/3-12244393;

Turun Sanomat 22.12.2021 ”Uusikaupunki pyytää ministeriä estämään VR:n kalustoromutukset – vanhoille lähijunille on löytynyt halukas ostaja”,

https://www.ts.fi/uutiset/5520131 (maksumuuri);

Kauppalehden pääkirjoitus 27.12.2021 ”VR:n intoa romuttaa junakalustoa pitää hillitä”,

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vrn-intoa-romuttaa-junakalustoa-pitaa-hillita/22088603-ed0e-4666-a4f6-27ce49c333eb (maksumuuri)

[2] Näin esimerkiksi Turun Sanomien jutussa 22.12.2021 ”VR: Totta kai olemme kiinnostuneita myymään”

[3] https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimitusjohtaja-sipponen-vr-ei-romuta-kalustoaan-kilpailijoiden-pelossa/a29a453a-1af2-416f-9539-c208086171d7 (maksumuuri)

[4] Kirjayhtymä Oy, Helsinki 1986, ISBN 951-26-3019-2

[5] https://www.fenniarail.fi/

[6] https://proxiontrain.wordpress.com/2013/02/11/maaraavan-markkina-aseman-vaarinkaytto/

[7] https://fi.wikipedia.org/wiki/Dr18

[8] Vastaus kirjalliseen kysymykseen valtion omistamasta rautatiekalustosta ja sen romuttamisesta KKV 34/2021 vp,

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_34+2021.pdf

[9] Harakasta papukaijaksi – ministeri VR:n vasallina,

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/harakasta-papukaijaksi-ministeri-vrn-vasallina/

[10] https://huutokaupat.com/vr-yhtyma-oy

[11] Esimerkiksi Koiviston Auto -konserni ”Myytävät linja-autot”

https://www.koivistonauto.fi/yritys/myytavat-linja-autot/ ja

Savo-Karjalan Linja Oy ”Myynnissä olevat ajoneuvot”

http://www.skl.fi/myytavat-autot/

[12] https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/rautatiekalusto/,

https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/yhteydet/myynti/

[13] https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/vrn-sipponen-tyhjanpuhuja-vaiko-ei/

+1
kalevikamarainen
Sitoutumaton Nurmes

Varavaltuutettu Nurmeksessa 2017 - 2021 (Kesk, sit.)
Junista ja juridiikasta jotain tajuan, muu ymmärrys on satunnaista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu