Sanna Marinin hallituksen epäonnistumisten lyhyt historia

Tuskin on toista hallitusta, jolla on ollut kriisiin sukellettaessa niin hyvät edellytykset selvitä siitä, kuin Sanna Marinin hallituksella oli koronakriisin alkaessa keväällä 2020. Kansa on ollut valmis laittamaan itsensä peliin Sanna Marinin puolesta. Oppositio ja presidentti ovat laajalti ja yhteisrintamassa tukeneet kriisitoimia. Valtio on saanut lainaa olemattomilla koroilla niin paljon kuin on tarvittu. Asumme harvaan asutussa maassa, joka on käytännössä saari. Koska kriisi on koetelut ympäri maailmaa, meillä on jatkuvasti ollut esimerkkejä siitä, minkälaiset toimet purevat ja minkälaiset eivät.

Suomi on pärjännyt koronan kanssa hyvin. Mutta meillä olisi ollut edellytykset pärjätä erinomaisesti.  Koronakriisi on ajanut meidät tilaan, jossa elämme päivä kerrallaan ja tapahtuma kerrallaan. Se vääristää sitä, miten arvioimme hallituksen suoritusta. Koska tilanne on ihan hyvä verrattuna useimpiin maihin, yleinen mielipide on edelleen sitä mieltä, että Sanna Marinin hallitus on onnistunut ihan hyvin. Rehellisyyden nimissä voidaan kiittää hallitusta siitä, että se on pitänyt pyörät pyörimässä. Ei se ole huono suoritus näinä aikoina.

Minusta nimenomaan koronakriisin isoissa linjoissa tässä hallitus on silti laajalti epäonnistunut ja siksi päätin yli 10 vuoden tauon jälkeen rekisteröityä takaisin Puheenvuoroon ja kirjoittaa tämän kirjoituksen.

Epäilemättä monet ihmettelevät, miten joku voi olla sitä mieltä, että nykyhallitus olisi epäonnistunut ihan kaikessa. Itsekin ihmettelen sitä, miten monien mielestä hallitus on onnistunut lähes kaikessa. Tämä kirjoitus on hallituksen toimia kritisoiva ajankuva yhden vuoden ajalta, suunnilleen kronologisessa järjestyksessä, niin kuin yksi henkilö sen on nähnyt. Vaikka olisit kanssani täysin eri mieltä, toivon että luet kirjoituksen avoimin mielin ja huomautat ainakin asiavirheistä.

Maaliskuu 2020: Ei suojavarusteita

Kun Perussuomalaisten Riikka Purra toi nimettömiin lähteisiin vedoten esiin tiedon, että terveydenhuollosta alkat suojavarusteet loppua, häntä syytettiin laajalti valehtelusta. Kunnes karmea totuus paljastui: suomalaisessa terveydenhuollossa oli suojavarusteet loppu ja niitä jouduttiin pesemään ja uusiokäyttämään. Meille oli kerrottu, että Suomi on erittäin hyvin varautunut ja meillä oli miljoonia maskeja huoltovarmuusvarastoissa. Eli pian rekat lähtisivät liikkeelle, ja tekisivät lopun terveydenhuollon maskipulasta.

Pian paljastui lisää: huoltovarmuusvarastoissa oli maskeja alle päivän käyttötarpeesen. Sen sijaan, että Sanna Marinin hallitus olisi tarttunut suomalaisen teollisuuden tarjouksiin yhteistyöstä maskien hankinnassa, huoltovarmuuskeskus tilasi kauneusyrittäjä Tiina Jylhältä maskeja miljoonilla euroilla. Samaan aikaan ihmisiä syyllistettiin, jos he ostivat Tokmannilta rakennustöihin tarkoitettuja FFP2 tai FFP3-maskeja suojatakseen itseään taudilta. Tavallisten kansalaisten maskiostokset kuulemma veivät suojavarusteet terveydenhuollolta. Hetken aikaa tunnelma oli hysteerinen, ennen kuin markkinatalous teki sen, minkä markkinatalous tekee parhaiten: ohjaa resurssit kustannustehokkaasti niitä tarvitseville.

Onneksi huoltovarmuusvaraston ongelmat ja maskien puute jäivät pieneksi alaviitteeksi koronahistoriassamme, mutta lyhytaikaisuudestaan huolimatta kohu sen ympärillä jätti leimansa hallitukseen ja heijastui sen myöhempään suojavarustepolitiikkaan vaarallisilla tavoilla.

Maaliskuu 2020: Nyrkkipyykkiä

Yksittäisenä, mutta jälkikäteen merkittävänä episodina näyttäytyy presidentin esitys siitä, että koronatilanteen johtamiseen perustettaisiin koronanyrkki, joka toimisi hallituksen tekemien päätösten operatiivisen toteutuksen tukena. Esitys kävi ilmeisesti Sanna Marinin egon päälle ja hylättiin nopeasti.

Presidentti Niinistö kokeneempana johtajana oli ennakoinut ne operatiiviset ongelmat, joihin Sanna Marinin hallitus sittemmin kompastuisi uudelleen ja uudelleen. Presidentin sanoin

 ”Tämä ajattelu ei ole mitenkään hallitukselta pois, vaan lisää. Operatiiviset toimet etenevät nopeasti ja hallitusti sitten kun hallitus on linjannut saamistaan punnituista vaihtoehdoista.”

Voidaankin katsoa, että Sanna Marin myönsi suoraan virheensä koronanyrkin hylkäämisessä, kun hän hiljattain esitteli tuskaisen pohdinnan siitä, että erilaisella organisaatiomallilla hän olisi ehkä kyennyt eri tavalla torjumaan koronan leviämistä.

Huhtikuu 2020: Laumasuojasta hybridimalliin

Hallituksen ensimmäinen iso epäonnistuminen oli koronaepidemian alussa sovellettu Ruotsin tyyppinen laumasuoja-ajattelu. Taudin ajateltiin olevan väistämätön ja se viestittiin myös kansalle. Hallituksen ainut suunnitelma koronaa vastaan näytti olevan taudin hidastaminen niin paljon että jokaisella tarvitsijalla olisi vuorollaan tehohoitoa saatavilla.

Laumasuojan tavoittelu heijastui vielä maaliskuussa siihen, että kouluja ei haluttu sulkea. Sanna Marin sanoi, että koulujen ja päiväkotien sulkeminen ei auta mitään. Tässä vaiheessa oppositiossa ja presidentillä oli onneksi jo huomattavasti enemmän kriisitietoisuutta. Hallitus saatiin painostettua toimiin, jolla koronaa alettiin rajoittaa sen sijaan, että olisi vain annettu sen kulkea läpi väestön.

Vielä huhtikuussa Mika Salminen kertoi silti, että tauti tulee kulkemaan läpi koko väestön.

Käytännössä laumasuojastrategian valinta näkyi alussa mm. siinä, että laajaa koronatestausta ei haluttu järjestää eikä tarjota sairaille tai altistuneille. Lieväoireisia potilaita ei huolittu testeihin ja yksityisten terveydenhuoltoalan yritysten testauskapasiteettia ei pyynnöistä huolimatta otettu käyttöön. Kun testien olematon saaavuus rajoitti suoraan viruksen torjuntaa, yksityisten toimijoiden rajaaminen ulkopuolelle johti kiistatta epidemian kiihtyvään leviämiseen ja ihmishenkien menetykseen.

Silti ajattelu, jossa tautia ei haluta eikä yritetä eliminoida kokonaan on ohjannut hallituksen toimia siitä lähtien. Syntyi hybridimalli, jossa kansalle  sanottiin, että koronaa yritetään estää, mutta edelleen kiistettiin se mahdollisuus, että tauti voitaisiin poistaa maasta kokonaan. Huhtikuun lopussa THL:n Salminen kertoi, että tautia on hidastettu jo liikaa.

Kukaan ei vaivautunut selittämään, miten taudin eliminointi oli jo viime keväänä mahdollista monissa maissa, esimerkiksi Uudessa Seelannissa.

Toukokuu 2020: Maskidenialismi jättää pitkän jäljen

Vuosi sitten maskien tehosta kertovia tutkimuksia alkoi nousta esiin yhä kiihtyvällä vauhdilla. Lähes päivälleen vuosi sitten twiittasin erään tutkimuksen maskien tehoista ja esitin kysymyksen: voiko olla, että aasialaiset ovat hoksanneet influenssaepidemioiden torjunnasta jotain, mitä me emme ole?  Aasiassa asutaan tiheästi ja siellä on kokemusta aiemmista koronaepidemioista. Ehkä tästä syystä maskit ovat Aasiassa olleet jo pitkään yleisiä influenssakaudella. Kun tämä yhdistettiin kasvavaan tutkimusnäyttöön maskien tehosta, en ollut ainut joka tähän johtopäätökseen päätyi.

Mutta kuten vuosi jälkeenpäin tiedämme, tie siihen, että maskien käyttö on yleistä tai edes yleisesti hyväksyttävää, ei ole ollut helppo. Osin epidemian alun maskien vähäisen saatavuuden (ja Tiina Jylhä-episodin), osin ilmeisesti laumasuoja- ja hybridimalliajatteluun pohjautuen hallitus on epidemian alusta saakka ollut aktiivisen maskivihamielinen.

Maskien väitettiin olevan vaarallisia. Meille kerrottiin, että ihmiset eivät osaa käyttää maskeja. Hallituksen edustajat, median setämiehet ja muut maskidenialistit vakuuttelivat, että kyllä STM ja THL varmasti tietävät jotain mitä me nojatuoliepidemiologit emme tiedä, ja nyt olisi aika lopettaa maskeista jankuttaminen.

Maskivihamielinen linja jatkui pitkälle viime vuoteen. Kesäkuussa meille viestittiin, että meidän pitäisi olla kiitollisia siitä, että saamme edes pitää maskeja – ne olisi voitu kyllä kieltääkin. Elokuussa meitä opetettiin poistamaan maski yskiessä, ja yskimään hihaan. Koska ilmeisesti hiha on parempi suodatin kuin  esimerkiksi kirurginen nenäsuusuoja. Kansa oppi toden teolla käyttämään maskeja vasta loppuvuodesta 2020, kun toinen aalto oli äitynyt todella pahaksi.

Tästä päästään nykypäivän tilanteeseen. Vasta ihan hiljattain maskeja on alettu vaatia kauppakeskuksissa, junissa ja lähiliikenteessä. Sanna Marin kutsuu edelleen maskeja kosmeettiseksi toimeksi, ja julistaa mielummin ulkonaliikkumiskiellon kuin maskipakon.

Alf Rehn suomi hiljattain kovin sanoin entistä kotimaataan Suomea sen maskiasenteista. Mutta voiko kansaa syyttää tästä asiasta, kun hallituksen viesti on jatkuvasti ollut täysin maskikielteinen? Kun vielä vuoden jälkeen kansan rakastama pääministeri vähättelee maskien merkitystä. Aivan kuten alkoholistin lapsi rakastaa vanhempaansa, mekin haluamme uskoa sen mitä hallitus meille kertoo. Varsinkin kun mediassa ei hallituksen maskilinjauksia ole juuri haastettu.

Kuka tietää, miten epidemia olisi edennyt Suomessa jos maskipakko olisi julistettu vuosi sitten? Jos Sanna Marin olisi vedonnut kaikkiin, että käyttäisimme sitä suojautumiskeinoa joka on kaikkein helpoin ja vähiten rajoittava? Olisiko tartuntojen nollatilaan päästy kuukausi aikaisemmin kuin viime kesänä päästiin? Olisiko toinen aalto lähtenyt leviämään hitaammin tai myöhemmin? Montako ihmishenkeä olisi ehkä säästynyt?

Olisiko nyt viimein aika määrätä maskipakko? Voidaanko ulkonaliikkumiskieltoja tai yrittämisen vapauden rajoituksia edes pitää oikeutettuna, jos ei ensin käytetä lievempiä keinoja, kuten maskipakkoa?

Heinäkuu 2020: Koronatukipaketti joka on eurotukipaketti

Kesällä tapahtui se, mikä hallituksen mukaan ei ollut mahdollista: korona hävisi lähes täysin. Voitiin keskittyä hetki muihin asioihin. Heinäkuussa Sanna Marin hyväksyi vastoin perustuslakivaliokunnan kantaa Suomen osallisuuden EU:n elpymispakettiin. Kansalle valehdeltiin paketin olevan Suomen teollisuutta elvyttävä, kertaluontoinen ja tarkasti rajattu ja täten vielä EU:n perussopimuksen rajoissa. Hyvin nopeasti EU:sta alkoi kuitenkin tulla viestejä esimeriksi presidentti Macronin suulla, jotka kertoivat tämän olleen pelinavaus EU:n yhteiselle velkaantumiselle. Myöhemmin paljastui, että Suomen maksuosuus jonka piti olla n. 3,4 miljardia, oli nousemassa 4,3 miljardiin. Perusteista sekä kertaluontoisuus että tarkkarajaisuus olivat murskana.

Elpymispaketin ensimmäinen puolustus on  aina, että meidän on saatava Euroopan talous käyntiin, Suomen vienti riippuu siitä. Se on totta, mutta tämä paketti ei siinä isosti auta. On kuvaavaa, että Yhdysvaltain omille kotimarkkinoilleen suuntaama elvytyspaketti elvyttää Suomen taloutta enemmän kuin EU:n elpymispaketti. Jopa hallituksen oman arvion mukaan elpymispaketti elvyttää talouttamme vain marginaalisesti. Täten elpymispaketin viimeinenkin perustelu on pohjaa vailla.

Populistisesti voisi sanoa, että me rahoitamme mm. Italian eläkeiän laskua sekä Espanjan akkuklusteria ja neljän päivän työviikko-kokeilua neljällä miljardilla eurolla. Paketin pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin Italian velkakestävyyden tekohengitys. Valitettavasti kertaluonteisena paketti ei tuota tehtävää aja kuin hetken. Paketin hyväksyjät saavatkin valmistautua velkaelvytyksen lisätarpeeseen. Jossain vaiheessa tullaan käymään keskustelu EU:n luonteen muuttumisesta, ja silloin ei muisteta hyvällä kaikkia niitä poliitikkoja, jotka vakuuttivat, että EU:n yhteiselle velalle sanotaan ei.

Toki rahalle löytyy aina jakajia, vaikka se raha olisi velkaa joka jää lastemme kannettavaksi. Vihreät iloitsevat siitä, että miljardin euron vihreillä panostuksilla voimme vähentää päästöjämme 6%. Samalla logiikalla olisimme kai voineet vähentää niitä lähes 20% jos emme lähettäisi miljardeja Etelä-Eurooppaan. Miksi vasemmistohallitus ei tunnu löytävän rahaa järkeviin investointeihin oikein millään, mutta kun Macron pyytää apua, miljardit ovat pieni raha?

Toisin kun nyt annetaan ymmärtää, paketti ei ole vielä eduskunnan hyväksymä. On mahdollista, että perustuslakivaliokunta vaatii paketin hyväksymiseksi eduskunnan 2/3 enemmistön. Tällöin hallitus ei omin voimin pysty ajamaan pakettia läpi. Ei silti kannata ilakoida: elpymispaketti mennee läpi Kokoomuksen tuella.  Sanna Marin sai paketista neljän päivän työviikon (ei tosin Suomeen vaan Espanjaan). Epäselvää on, mitä Kokoomus tulee paketin tukemisesta hyötymään. Riittääkö täysin suutariksi jäävän tukipaketin perusteeksi todellakin yleinen EU-myönteisyys?

Elokuu 2020: Raja vuotaa kuin seula

Vuosi sitten hallitus linjasi, että rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajalle ei ole mahdollista kansanterveyden vuoksi.

Kesällä korona näytti suurelta osin olevan hävinnyt. Kun kriisin vakavuus oli tullut selväksi, hallituksen olisi pitänyt ymmärtää muuttaa linjaustaan ja käyttää kesän hengähdystauko lainsäädännön ja operatiivisen johtamisen valmistelemiseksi toista aaltoa varten. Viimeistään Skopjen viruslentojen paljastuminen elokuussa olisi pitänyt herättää hallitus kriisiimoodiin valmistelemaan pakkotestauksia ja karanteeneja lentokentille ja satamiin.

Mitään tämän suuntaista ei kuitenkaan missään vaiheessa tehty ja toinen aalto päästettiin uudelleen leviämään maahan, josta virus oli jo saatu lähes hävitettyä. Oikeuskansleri esitti negatiivista testiä vaadittavaksi maahantulijoilta marraskuussa, mutta Sanna Marinin hallitus ei pitänyt vaatimusta tarkoituksenmukaisena.

Mitään ei tehty vielä siinäkään vaiheessa, kun maailmalta alkoi kantautua huhuja uusista, vakavista virusvarianteista, jotka leviävät tehokkaammin ja ovat ehkä vaarallisempia kuin alkuperäinen. Nyt muuntautunut virus on todellisuutta myös Suomessa. On silti monta vaarallista varianttia, jotka eivät meillä vielä ole valtavirtaa ja voidaan edelleen pysäyttää rajalle, jos toimimme rivakasti.

Rajojen heikko valvonta on vuoden jälkeen vihdoin herättänyt median haastamaan hallituksen väitteitä ja se tuntuu onneksi tepsineen myös hallituksen letargiaan. Krista Kiuru ilmoitti pari päivää sitten, että hallitus valmistelee mallin rajavalvonnan ennakkotestauksesta. Jopa Sanna Marin ilmestyi viimein julkisuuteen haukkumaan AVI:n rajojen löysästä valvonnasta ja ottamaan kunniaa siitä, että rajalla tehtävälle testaukselle tehdään viimein jotain.

Syyn vierittäminen AVI:n harteille on irvokasta, koska sosiaali- ja terveysministeriö on nimenomaisesti ohjeistanut aluehallintovirastoja nykyisen tulkinnan mukaiseen toimintaan. Eli hallitus haukkuu AVI:t omien ohjeistustensa noudattamisesta. Lopullinen ratkaisu ohjeistuksen muutos aluehallintovirastoille ei myöskään ole. Hallitukselta tarvitaan muutos tartuntatautilakiin, jossa koronatestaus rajalla ei vaadi jokaikisen lentokoneen, laivan, auton tai matkustajan kohdalla AVI:n erillistä päätöstä testeistä. Pitäisi myös luoda malli siihen, miten positiivisen testituloksen antaneet tapaukset käsitellään rajalla. Testejä on turha tehdä, jos ainut ohje rekkakuskille tai rakennusmiehelle on: tuosta ovesta ulos, ole hyvä ja eristäydy kaksi viikkoa.

Ongelma rajavalvonnan kanssa juontuu jo hybridistrategian valintaan: kun on päätetty, että koronaa ei yritetä poistaa kokonaan maasta, ei tarvitse myöskään yrittää estää tartuntoja leviämästä rajan yli. Vasemmistohallituksen ideologinen valinta näyttää olevan: jos pitää sulkea ravintolat tai raja, hallitus sulkee ravintolat. Ja kuntosalit. Ja tapahtumat. Ja kauneussalongit. Ja kauppakeskukset. Ja koko talouden, kunhan rajaa ei suljeta.

Maaliskuu 2021: Vaalien siirto

Pieni mutta mielenkiintoinen sivujuonne koronan torjunnassa on kuntavaalien siirto. Hallituksella on ollut vuosi aikaa valmistella vaalien järjestämistä pandemiaolosuhteissa. Oikeusministeriö ja THL ovat kertoneet jo puolen vuoden ajan valmistelevansa keinoja, joilla turvallinen äänestys taataan kaikille. Vain paria päivää ennen kuin vaalien nimilistat piti jättää, oikeusministeri kuitenkin ilmoitti, että vaalit siirretään sen vuoksi, että THL:n mallinnuksen mukaan vaalipäivänä tartuntoja voi olla jopa yli 11 000.

Iso osa puoluesihteereistä uskoi perustelun ja vaalien siirto sai hyväkynnän. Mutta jo samana päivänä alkoi paljastua, että kyseessä ei ole mikään mallinnus, vaan äärimmäisen yksinkertainen laskuharjoitus, jonka oikeusministeriö on tilannut THL:ltä. Luku ei ole millään tapaa realistinen, se ei ota huomioon rokotuksia eikä toteuttuja rajoitustoimia. Kuitenkin tuon yhden luvun perusteella vaalit päätettiin siirtää.

Kun tartuntamäärien luku kyseenalaistettiin, tapahtui salamannopea käännös narratiivissa. Yksitoista tuhatta tartunta, joka jostain syystä esiteltiin kaikissa tiedotusvälineissä perusteena siirrolle, olikin pelkkä läppä. Kuva joka huikeiden tartuntaskenaarioiden perusteella nousee on seuraava: valehtele puoluesihteereille koronatilanteesta, pelottele heidät hyväksymään siirto, ja jätä suurimman oppositiopuolueen vastalause huomiotta. Sen jälkeen peru puheesi, mutta älä peru siirtoa.

Tapauksesta löytyy monia omituisuuksia, jotka eivät anna hyvää kuvaa suomalaisesta demokratiasta vuonna 2021.

Esimerkiksi lyhyt siirto. Jos meillä on huhtikuun puolessavälissä 11 000 tartuntaa, ei ole mitään mahdollisuutta, että kesäkuussa olisi sopiva tilanne vaalien kannalta. Kun virkamiehet ovat esittäneet siirtoa elokuulle, miksi vaaleja ei siirretty kerralla neljää kuukautta, jotta voisimme varmasti äänestää turvallisesti ja matalassa tartuntariskissä?

Toinen omituisuus on oikeusministeriöstä kuultu lausunto, jonka mukaan kesäkuussakaan ei tulla toteuttamaan uusia keinoja, jotka tekisivät vaaleista turvallisemmat. Hallitus siis aktiivisesti kieltäytyy tekemästä työtä turvallisten vaalien järjestämisen puolesta. Tämä ei kuitenkaan ole rakettitiedettä; turvallisten vaalien järjestämisestä on kirjoittanut mm. maailmalla laajasti vaalivalvojana toiminut Vilhelm Junnila.

Kolmas omituisuus on siirron äkkinäisyys. Virkamiehet ovat toivoneet siirtoa elokuulle jo pitkään. Kaikki puolueet ovat vakuuttaneet vakuuttamasta päästyään, että vaaleja ei siirretä. Kunnes ne sitten päätettiin siirtää.

Neljäs omituisuus on se, että vaalien siirrolle jouduttiin hakemaan hakemaan tekosyitä. Perussuomalaiset yritettiin saada rintamaan siirtämään vaaleja mm. poikkeustilan tai ulkonaliikkumiskiellon vuoksi. Tämä samaan aikaan kun mediassa vakuutettiin kaikkien puolueiden yhteisestä suusta, että vaaleja ei siirretä. On kuvaavaa, että vaalien siirrolle ei ole esitetty mitään konkreettisia perusteita: kun nämä kriteerit täyttyvät, vaalit täytyy siirtää.

Hallituspuolueiden sisäisistä vuodoista ansiokkaasti raportoinut ja parhaillaan hallituksesta ylistyskirjaa kirjoittava Lauri Nurmi taitaakin paljastaa vaalien siirron todellisen motiivin: se romuttaa Halla-ahon vaalitaktiikan ja hallituksen kaadon. Voidaan katsoa, että vaalien siirto tehtiin samalla tavalla, kuin perussuomalaisten siirto eduskunnan oikeaan laitaan: poliittisista motiiveista, muiden puolueiden yhteispäätöksellä ja koska niin voidaan tehdä. Me kaikki tiedämme, mitä lehdet kirjoittaisivat tästä, jos Orban olisi tehnyt näin ilman poliittista yksimielisyyttä asiasta. Me muistamme yhä, mitä ne kirjoittivat, kun Trump yritti siirtää vaaleja. Welcome to the Land of the Free Press.

Maaliskuu 2021: Rokotukset – Liian vähän, liian myöhään

Jo vuosi sitten oli tiedossa, että rokote on tulossa ja se tulee olemaan avain ulos tästä pandemiasta. Mutta rokotukset nousevat jälleen yhdeksi asiaksi, jossa hallitus on epäonnistunut. Sen sijaan, että hallitus olisi toiminut aktiivisesti ja ajoissa, pyrkien varmistamaan Suomelle rokotteita, se on mennyt mukaan EU:n yhteistilauksiin. Ilmeisesti ajatus on ollut, että kun teemme mitä EU tekee, meitä itseä ei voi syyttää. Valitettavasti vain EU:ssa rokotteita on tilattu liian vähän ja liian myöhään. Liian vähän, koska isot EU-maat kilpailevat siitä, kenen rokotevalmistajalta tilaukset tehdään. Liian myöhään, koska EU tuntuu nykyään olevan kroonisen kykenemätön toimimaan päättäväisesti ja oikea-aikisesti.

Tanskan pääministeri Mette Frederiksen linjasi aiemmin, että Tanska ostaa kaikki rokotteet, jotka muilta mailta syystä tai toisesta jäävät käyttämättä. Tavoitteena on saada Tanska kokonaan auki ennen kesälomia. Miksi ei Suomessa kukaan luo ja esitä tälläisiä tavoitteita?

Onko Suomi jälkijunassa rokotusten kanssa sen vuoksi, että ministeri Tytti Tuppurainen on linjannut oman kansan edun puolustamisen olevan vahingollista? Esimerkiksi Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Israel ovat jo kohta rokottaneet kansalaisensa. EU:ssakin aktiiviset toimijat ovat saaneet varmistettua riittävät rokotemäärät itselleen ostamalla rokotteita, joita muut maat  eivätole  tarvinneet.

Viime päivinä lukuisat maat ovat keskeyttäneet AstraZenecan rokotteen jakelun, koska rokotteen epäillään altistavan saajansa veritulppariskille. Analyysit osoittavat, että riski ei ole korkeampi kuin veritulppariski ihmisillä keskimäärin, mutta se on pysäyttänyt AstraZenecan rokotteiden jakelun useissa maissa. Hallitukselle olisi avautunut tilaisuus näyttää kyntensä ja hankkia maahan lisää rokotteita jotka rokotukset keskeyttäneiltä mailta jää yli.

Rokotukset on kuitenkin päätetty keskeyttää myös meillä. Kaksi tapausta 140 000:sta on vähemmän kuin veritulppien keskimääräinen esiintyminen kansassa. Taivuttiinko tässä rokotedenialistien pelossa, vai lääketieteellisen tiedon indikoimana? Vai halutaanko tässä näpäyttää Astra Zenecaa, joka ei ole yksin suostunut syntipukiksi rokoteviivästyksiin, vaan  on vastannut EU:sta tuleviin syytteisiin antamalla julkisuuteen tietoja rokoteneuvotteluista EU:n kanssa? Nyt sopii vain toivoa, että hallitus jatkaa silti rokotteiden hankintaa ja niiden antamisen valmistelua.

Pelottavaa on, että ainakin lukuja katsellessa näyttää, että tällä hetkellä tökkii paitsi rokotteiden saanti, myös niiden jakelu. Alkuviikosta maahan oli tullut 909 000 ja niistä oli antamatta yli 200 000, lähes neljäsosa. Kun huhtikuuta lähestyttäessä maahan alkaa tulla rokotteita kiihtyvällä vauhdilla, on anteeksiantamatonta pantata rokotteita varastossa. Ne pitäisi antaa ennemmin kenelle tahansa, kuin seisottaa varastossa.

Jos nykyinen jakeluorganisaatio ei selviä nykisistä rokotemääristä, miten se selviää kun maahan alkaa tulla miljoona rokotetta kuukaudessa?

Kuinka tästä eteenpäin

Hallitus on epäonnistunut lähes kaikessa koronavuoden aikana, missä Suomen kaltainen maa voi epäonnistua ja vielä päätyä niinkin hyvään tilanteeseen, kuin missä olemme. Ainut iso onnistuminen on talouden rattaiden pitäminen pyörimässä, tosin se on tapahtunut velkaantumalla 20 miljardia. Ja senkään suhteen emme ole vielä selvillä vesillä, paljon yrityksiä tulee tuhoutumaan ei sen vuoksi, etteivät ne olisi elinkelpoisia, vaan sen vuoksi että niiden toiminta on kielletty. Yrityksiä, jotka olisivat voineet toimia, jos rajalla olisi tehty toimet oikea-aikaisesti ja tehokkaasti.

Siitä huolimatta meidän kaikkien täytyy nyt toivoa Sanna Marinin hallitukselle menestystä ja tehdä kaikkemme yhteisen menestyksen eteen. Kansalaisten tulee vielä kerran tehdä kaikkensa kontaktien vähentämiseksi, jotta nykyinen tartuntapiikki saadaan alas. Hallituksen tulee onnistua kahdessa asiassa: rokotuksissa ja lainsäädännön ja toimintatapojen luomisessa tulevia korona-aaltoja ja uusia virusvariantteja varten.

Vaikka tämä ei ole suosittu mielipide, rokotukset tulisi nyt kohdistaa sinne, missä ne torjuvat koronaa tehokkaimmin. Se voisi tapahtua esimerkiksi työterveyshuollon kautta kohdistamalla rokotteet sellaisille aloille, joissa lähikontakteja ei voida vältellä. Rokottamalla kassatyöntekijät, suojaamme paitsi henkilön itsensä, myös jokaisen mummon ja papan joka kyseisellä kassalla asioi. Rokottamalla opettajat ja terveydenhuollon työntekijät, suojaamme jokaista oppilasta ja jokaista potilasta. On pidettävä kiinni oikeudenmukaisuudesta, mutta tälläisen toiminnan oikeudenmukaisuutta ei kai kukaan voi kiistää?

Pitämällä katse pallossa me olemme kohta ulkona koronasta. Todennäköisesti siirrettynä vaalipäivänä 18.4 tartuntojen määrä tulee olemaan lähempänä sataa kymmentä (110) kuin yhtätoistatuhatta (11000) tai edes THL.n arvioiden alarajaa, kahtatuhatta kuuttasataa (2600). Mutta vain, jos hoidamme rokotukset oikein ja tsemppaamme vielä hetken eristäytymisen kanssa.

Vaikka rokotukset hoidettaisiin tästä eteenpäin kunnialla ja kesän tullen olisimme taas ulkona epidemiasta, on yksi asia, jossa hallitus ei voi enää epäonnistua enää kolmatta kertaa. Se on viruksen pysäyttäminen rajalle. Kolmatta aaltoa varten täytyy saada kuntoon lait ja käytännöt, joilla muuntuneet virusvariantit pysäytetään jatkossa rajalle. Jos hallitus ryhdistäytyy ja hoitaa tehtävänsä , Suomi voi hyvinkin olla pian Pohjolan Uusi-Seelanti: maa, jossa on nuori, kaunis, vasemmistolainen pääministeri joka hävitti koronan maasta.

Jos puolestaan päästämme uudet, vakavammat virusvariantit edelleen virtaamaan suoraan rajan yli, historia ei tule muistamaan Sanna Marinin hallitusta kauniisti.  Nyt on sanottava hallitukselle: tulos tai ulos. Te ette mokaa tätä enää ikinä.

Edit. 17.31 mennessä: Lukuisia tyylipäivityksiä sekä nopea päivitys kun tuli ilmi että myös Suomi keskeyttää AstraZenecan rokotteen käytön

Edit. 21.27 Näkemykseni rokotenationalismista eivät ole täysin perustellut, muokkaan artikkelia jossain vaiheessa heijastamaan tarkempaa kuvaa. Voidaan silti perustellusti katsoa, että on mahdollista olla mukana EU:n rokotetilauksissa ja pyrkiä varmistamaan kansalaisille nopeat rokotukset, kuten Tanska on toiminut. Ks. https://twitter.com/DaveKeating/status/1372897635577761803

Lähteet:

Maskit

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006531198.html

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007861340.html

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1493505

https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000007481952.html

https://www.apu.fi/artikkelit/jari-komulainen-tarjoutui-valittajaksi-huoltovarmuuskeskuksen-maskikauppaan-kiinasta-valtio-kieltaytyi-ja-valitsi-tiina-jylhan

Laumasuoja-strategia

https://www.verkkouutiset.fi/sanna-marin-koulujen-ja-paivakotien-sulkeminen-ei-auttaisi/#314e11b5

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/thl-johtaja-mtv-lle-koronaviruksen-tautihuippu-siirtyy-syksyyn-epidemiaa-jarrutettu-enemman-kuin-mihin-pyrittiin-suomessa-jo-kymmeniatuhansia-tartuntoja/7801334#gs.wlca5a

 

Skopjen viruslennot

https://www.verkkouutiset.fi/skopjen-lennolla-lisaa-tartuntoja-varsinainen-koronaohjus/#314e11b5

Rokotteet

https://www.verkkouutiset.fi/spiegel-eulle-tarjottiin-isoja-rokotemaaria-mutta-se-kieltaytyi/#314e11b5

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ministeri-tytti-tuppurainen-nousi-elamansa-virheen-partaalta-suomen-etujen-vartijaksi-oma-kansa-ensin-ajattelu-on-vahingollista/00553fcc-bc74-4ded-9a37-4a28b00ba45b

Rajavalvonta

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/avi-muuttaa-linjaansa-suomen-rajoilla-sanna-marin-odotettu-ja-oikea-paatos/bc10dec4-8328-490c-b255-9442a5aa2427

https://www.verkkouutiset.fi/avi-sai-tarpeekseen-vastasi-sanna-marinille-jatkuva-syyttely-ihmetyttaa/#314e11b5

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007863062.html

https://intermin.fi/-/turvallisuusviranomaiset-ovat-varautuneet-koronaviruksen-leviamiseen

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000007860142.html

https://www.verkkouutiset.fi/hs-oikeuskansleri-esitti-negatiivista-testia-maahantulijoilta-jo-marraskuussa/

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/krista-kiuru-juuri-nyt-ministerio-valmistelee-mallin-testauksesta-rajoilla-rajojen-terveysturvallisuudessa-on-vielakin-parannettavaa/0f3a485b-b53b-461d-9888-6bd313871789

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007864215.html

Kuntavaalien siirtäminen

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/64b8ea28-1aaa-47b9-a4e8-c30deed4510a

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/oikeusministerio-ei-lupaile-uusia-koronaaanestyksen-keinoja-vaalien-siirron-vuoksi/

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/64b8ea28-1aaa-47b9-a4e8-c30deed4510a

https://kauppa.intokustannus.fi/kirja/miten-suomi-paatti-voittaa-koronan/

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0b581311-aac7-4ef7-9386-54c629012cfe

https://vilhelmjunnila.fi/aanestamisesta-turvallista

Elpymispaketti

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006577990.html

https://www.verkkouutiset.fi/usan-paketti-elvyttaa-suomea-euta-enemman/

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007862386.html

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3762a95b-2154-4908-a485-fcdf5ca3ea4a

https://www.facebook.com/juhani.huopainen/posts/10159397189344206

Elpymispaketin käyttö

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/italia-saa-eu-n-kautta-miljardeja-kayttaa-huiman-pinon-rahaa-kritisoituun-kokeiluunsa-joka-mahdollistaa-elakkeelle-paasyn-aikaisemmin/7891404

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a7c22148-8a0b-4ba8-b62b-841073bae402

 

+13

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu