Väinämöinen ja Ilmarinen.

Otsikossa mainitut kaksi, varsin nykyaikaista taistelulaivaa hankittiin Suomen merivoimille -30 luvun alussa ja luokiteltiin panssarilaivoiksi.

Ilmarinen ajoi miinaan -41 ja upposi, Väinämöinen lähinnä piileksi saariston suojissa läpi jatkosodan ja luovutettiin sotakorvauksena Neuvostoliitolle joka sijoitti sen Tallinnan satamaan meritulenjohtotorniksi.

Toki Suomella oli tehokkaitakin taistelualuksia, moottoritorpedoveneluokka. Siis alle 50m pituisia ja todella nopeita torpedoaluksia, jopa siksi tehokkaita, että rauhanneuvotteluissa Suomelta kiellettiin moottoritorpedoveneet.

Rauhan vuosikymmenet kuluivat ja Suomellakin alkoi taas olemaan moottoritorpedovenetyyppisiä, pienehköjä ja nopeita meritaistelualuksia mutta eri nimikkeillä.

Rauhan vuosikymmenet siis kuluivat ja Suomen merisota-aluskanta uusiutui ja pienhköt alukset pääosassa. Amiraalitkin tukevoituivat ja eivät enää mahtuneetkaan laivastovierailuille alle sadan metrin aluksilla.

Siispä päätettiin hankkia neljä korvettiluokan alusta, ulkomitoiltaan noin otsikkoalusten kokoisia siis hieman runsas 100m. Valmistuvat v 2029 mennessä ja laivastovierailut siis taas sujuvat.

Suomi ei ole valtamerien rannikkovaltio kuten Norja jos ei oikein Ruotsikaan, jolla niitä korvettiluokan aluksia kyllä on.

En mielestäni omaa minkäänlaista muuta näkemystä korvettiluokan aluksille Suomessa kuin juuri mainitsemani laivastovierailut mutta tolkuttoman kallis hanke joka tapauksessa.

Kalle
Sitoutumaton Forssa

Eläkkeellä; n 30 v yrittäjänä, skitä ennen n 25 v ammattisotilaana, opistoupseerina.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu