Aluevaltuustoon rohkeita organisaattoreita

Hyvinvointialueuudistuksen yksi tavoite on koota hajanainen sote-palvelujen järjestäjäverkko yhdeksi lähinnä maakuntaa vastaavaksi alueeksi. Eli ns. nykyistä leveämmille harteille.

Esimerkiksi Keski-Suomessa, jossa olen ehdokkaana, nykyisin yhteensä 26 erillistä julkista tahoa toimii sote- ja pelastustoimen palvelujen järjestäjänä. Jokaisella on oma organisaationsa yleis- ja ammatillisine johtajineen, tukihenkilöstöineen ja luottamushenkilöstöineen. Tieto ei kulje. Jokainen tekee omat hankintansa, ylläpitää fasiliteettinsa, it-järjestelmänsä ja valmiutensa.

Uudistuksen myötä kaikki em. kootaan yhden toimijan, hyvinvointialueen, vastuulle. Jos uudistus toteutetaan järkevästi kokonaisuutena ja tuhansine yksityiskohtineen, lopputulos voi olla tehokkaampi, palvelevampi ja yksinkertaisempi kuin nykyinen yli 100 vuoden aikana kehittynyt sekajärjestelmä.

Lopputulos siis VOI olla hyvä, jos päättäjät osaavat ja rohkenevat tehdä tietoon ja tosiasioihin pohjautuvia ratkaisuja. Tämä taas riippuu siitä, millaisia päättäjiä valitaan.

Arvostan suuresti lääkäreitä, hoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja pelastusalan ammattilaisia. En kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että juuri he olisivat parhaita luomaan hyvinvointialueesta toimivan ja tehokkaan. Vaarana on, että näkemys on kapea ja omaa alaa korostava. Tämän totean, vaikka samalla myönnän, että moni em. ammattilainen on pätevä myös massiivisen hallinnon, uuden organisaation sekä monimutkaisen rahoitusjärjestelmän hallitsemisessa ja luomisessa.

Hyvinvointialueuudistus on ensi sijassa hallinnon ja rahoituksen uudistus. Sote- ja pelastuspalvelut jatkuvat pääosin ennallaan alan henkilöstön työnantajan ja palkanmaksajan vaihtumisesta huolimatta. Vasta ajan kanssa tapahtuu suurhkoja muutoksia. Päättäjien tulee olla organisaattoreita sekä talouden ja tehokkuuden ymmärtäviä ja samalla oikeudenmukaisia koko aluetta ja aloja kohtaan. Aluevaltuustossa ei edusteta kotikuntaa, vaan koko alueen väestöä.

Muutokset tulevat eteen, kun rahat loppuvat. Uudistus tulee maksamaan huomattavasti enemmän kuin Marinin hallituksen laskelmat osoittavat. Kun lisärahaa ei ole helposti saatavissa valtion velkaantuessa ja muidenkin menojen kasvaessa, alueiden päättäjät joutuvat vaikeiden päätösten eteen. Mistä supistetaan, mitä palveluja leikataan? Miten käytetään tehokkaasti yksityisiä tuottajia julkisten rinnalla? Miten täytetään lainsäädännön vaatimukset hoito- ja muista takuista?

Niukat varat on kohdistettava palveluihin. Poliittiset palkkiopaikat ja puoluetuet on torjuttava heti alkuun.

Kuntarajat eivät enää ole merkityksellisiä. Asukkaiden tasavertainen palvelu sen sijaan on ja se on toteutettava. On kysymys elämästä ja kuolemasta, terveydestä ja turvallisuudesta. Näiden turvaaminen on yhteiskunnan ensisijaisia tehtäviä kaikkialla.

Kirjoittaja on 8. kauden kansanedustaja Keski-Suomesta ja aluevaaliehdokas no 472.

0
kankaanniemitoimi
Perussuomalaiset Jyväskylä
Ehdolla aluevaaleissa

Politiikan konkari. Kansanedustaja 8. kaudella. Kaupunginvaltuutuuston 1. varapuheenjohtaja. Ex- vaikka mikä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu