Uskonnolla haitallinen vaikutus moraalin kehitykseen
Moraalitunteiden syntyminen on ollut hyödyllistä evoluutiossa. Moraali perustuu viime kädessä hyväksymisen ja paheksumisen tunteisiin. Moraalitunteet ovat edistäneet jälkeläisten ja ryhmään kuuluvien eläinten selviytymistä sekä yhteisöjen muodostumista ja säilymistä.
Jo koiran pennuilla on eettisiä sääntöjä. Rajussakaan leikissä ei ole lupa purra liian lujaa. Kaikki ovat havainneet koiransa tunnistavan toisen koiran. Hännät heiluvat. Lajitietoisuus synnyttää sympatian toista saman lajin olentoa kohtaan. Sympatia on itsessään moraalinen tunne.
Muihin kohdistuva sympatia synnyttää hyvityksen tarpeita. Hyvityksen tunne, myönteinen tai kielteinen, tarve palkita tai rangaista on epäitsekäs, moraalinen, jos se ei perustu omaan etuun, mielihyvään tai kostoon vaan pyyteettömästi sympatiaan.
Laumaeläimet, jollaisia koirat ja me olemme, nauttivat ryhmässä olosta. Se luo hyväksymisen tunteita. Myönteisestä kohtelusta syntyy mielihyvän tunteita. Niitä voi sanoa kiitollisuuden tunteiksi. Siinä ei ole vielä kyse moraalitunteesta.
Jos kiitollisuus synnyttää velvollisuuden tunteen tehdä vastavuoroisesti hyvä teko, vaikkapa nuolla isäntää tai nyppiä kirppuja apinakaverista koska kaverikin nyppii, kyseessä on jo moraalitunne. Niinpä vastavuoroisuuden asenne ja vaatimus on syntynyt hyvin varhain evoluutiossa ja kaikissa kulttuureissa. Se esiintyy kirjoitustaitoa vailla olevien luonnonkansojen parissa ja kirjoitettuna muun muassa kungfutselaisuudessa, hindulaisuudessa, buddhalaisuudessa.
Vastavuoroisuuden niin sanottu kultainen sääntö on siten paljon vanhempi kuin kristinusko, jossa se tunnetaan Jeesuksen sanoina: ”Kaikki mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin myös heille”. Sääntö on varsin alkeellinen eikä ansaitse hehkutusta jumalallisesta viisaudesta. Ilman vastavuoroisuuden sääntöä yhteiselämä olisi mahdotonta.
Moraalin synnyssä ei olekaan mitään tekemistä uskonnolla. Sosiaalinen yhteisö on kehittänyt hyväksymisen ja paheksumisen tunteita käsityksiksi hyvästä ja pahasta ja edelleen tavoiksi ja laeiksi.
Moraalin evolutiivisen synnyn ja kehityksen vuoksi objektiivista käsitystä hyvästä ja pahasta ei ole. Ihmisyhteisöjen kehittyessä ja uskontojen syntyessä moraaliarvostelmat kietoutuivat uskonnollisiin uskomuksiin. Uskonnot vahvistivat moraalisia käsityksiä jumalallisella auktoriteetilla.
Tapojen rikkomus ei ollut vain poikkeava teko vaan synti tuonpuoleista kohtaan. Joissakin uskonnoissa jumala langettaa ihmiselle tämän maallisen vaelluksen perusteella korvauksen: kristinuskossa taivaan palkinnon tai kärsimysrangaistuksen. Nykyihminen pitää kuitenkin ikuista kidutusta helvetin pätsissä moraalittomana rangaistuksena lyhyen ajan kestäneestä elämästä. Sitä nykyihminen ei voi suoda edes koiralle.
Yksijumalaisten uskontojen olemukseen kuuluu suvaitsemattomuus. Sillä on ollut ja on erittäin haitallinen vaikutus ihmiskunnan historiassa, kansojen välisiin suhteisiin ja yhteiskuntien sisällä. Se on haitannut ja edelleen haittaa moraalin ja yhteiskunnan kehittymistä. Selvästi näemme sen islamilaisissa maissa, joita uskonto ja uskonnollinen moraali, sharia, hallitsee. Ne kaikki ovat ihmisoikeuksiltaan, naisten asemaltaan ja sananvapaudeltaan maailman synkimpiä.
Sen sijaan lännen valtioissa kristinuskon valta heikentyi uudella ajalla humanismin, renessanssin ja valistuksen ansiosta. Jo niiden myötä ihmisoikeudet, naisten asema ja sananvapaus edistyivät. Edelleen demokratian syntyä auttoi varhainen teollistuminen ja sen tuottama porvariston ja työväestön synty.
Toisaalta Euroopan ja Yhdysvaltojen teknis-taloudellinen ylivoima johti kolonialismiin ja tuotti rasismin, alistettujen maiden ihmisten pitämisen vähempiarvoisina.
Uskonnon aseman vahvistuminen ja käyttö oikeistolaisen politiikan välineenä esimerkiksi kristillisessä Puolassa ja Unkarissa, islamilaisessa Turkissa, hindulaisessa Intiassa ja juutalaisessa Israelissa on taas merkinnyt heikennyksiä moraaliin: ihmisoikeuksiin, tasa-arvoon ja sananvapauteen sekä demokratiaan. Sama ilmiö uskonnosta riippumatta.
Sallikaa minun nauraa. Paksulti ideologiaa mutta asiapohjaa tuskin nimeksi.
Ei ole sattunut tulemaan vastaan koiraa joka mieluusti raatelisi kaikki vastaan tulleet uroskoirat?
Ei ole sattunut tulemaan vastaan ihmistä joka on täysin tunnoton vastavuoroisuuden periaatteelle?
Ihmisten kaltaiset bonobot murhaavat toisiaan sen kuin kerkiävät.
Mitenköhän tämä kaikki ideologia toimii ns. persläpimaissa? Siellä kuule varastetaan lesken viimeinen ropo ja kidnapataan tytär rikollisten kivoihin leikkeihin,
Ainoa solidaarisuus mitä siellä tunnetaan on omaa katujengiä kohtaan.
Onko uskonnottomissa maissa mennyt paremmin kuin uskonnollisissa, tuskin. Neuvostoliitto, Pol Potin Kambodzha ja Maon Kiina ovat edelleen johtavia maita ihmisoikeusrikoksissa. Uskonnoton natsiaate seuraa heti perässä. Tai olihan natseilla oma Ahnenerbensä ja arjalainen taikauskonsa.
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelen perehtymään sosiologian ja antropologian suomalaisen kuuluisuuden Edward Westermarckin teoksiin. Moraalin tutkijoista maailmalla kuuluisin. Evoluutionaalinen pohja tunteiden ja moraalin synnylle on kiistaton. Ja vaikka Bertrand Russelin teoksiin. Kristikunnan väkivaltaisuus on ylivertainen.
Ilmoita asiaton viesti
No nythän on niin että Westermarck on vain yksi jonninjoutava ajattelija tuhansien vertaistensa joukossa.
Bertrand Russell on täysi pelle sanoessaan että saksalaisten miehittäjien tullessa Englantiin hän pyytäisi heitä teelle kanssaan.
Olisi voinut mieli muuttua Gestapon kellarissa lihakoukussa riippuessaan.
Ilmoita asiaton viesti
Argumentaatiosi ja dialoginen otteesi on päätä huimaavaa. Tuon tason halveeraavat kommentoinnit saastuttavat sivuston käytön arvon.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni argumenttisi eivät ole oikein vakuuttavia. Kyllä antropologiaa muutkin ovat tutkineet. Aika synkkiä tapoja on ollut alkuasukkailla, ei mitään kovin moraalisia miltään kantilta.
Ei evolutionaarinen moraalin pohja ole mitenkään kiistaton eikä kiistattomaksi tule väittämällä niin.
Kristikunnanko väkivaltaisuus muka ylivertainen. Voisin luetella roppakaupalla argumentteja sitä vastaan.
Bertrand Russellin opeilla ei ehkä natsismia olisi voitettu. Tosin ei mennyt ihan tyylipuhtaasti Churchillillä myöskään.
Todetaan nyt vielä että en edes ole uskovainen.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka kerrot osuvan oloisia, ei tämä välttämättä kumoa blogin perusajatuksia.
Ympäristö kun muuttuu, ja radikaalisti aiempaan nähden… ei varmasti vaikuta.
Ilmoita asiaton viesti
Uskonnolla haitallinen vaikutus moraalin kehitykseen
Ongelmavaikutuksen voi arvella irrallisuudessa. On jotain uskonnon tavalla otettavan vakuuttavaa… ja käytäntö menee aivan toisin.
Lopputulos on, että aiemin jotain tarkoittanut, voi olla samassa käytössä, kuin mitä on joskus merkinnyt rakentavana.
Vaikeaa patologiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki mikä liittyy Marxilaisuuteen. On kielteinen vaikutus
Ilmoita asiaton viesti
Jos tarkoitat, että millä tavoin liittyy uskovaisuuteen… puhut samasta asiasta, vaikka usein toiseksi luokitellun tekijän kohdalla.
Voima ja vastavoima, ovat samaa, vaikkakin toisiaan kumoavilla, tai vähentävillä tavoilla.
Ateismi kiihkeänä, voi olla yhtä sidottua kuin teismi.
Sidos vahvana, tekee sidostua jäävin, vääristää tätä… tai jotain, mitä voi kuvata kuin avaruuden kaareutumana, painovoiman vaikutuksesta. Malli se tuokin.
Voimat ovat hyviä, ja pinnalla pitäviä, oli kyse kelluvuudesta, tai irtaantumisen riskistä. Tasapainokäyntiä voi kuitenkin tarvita. On vähän kuin hengityksen vaiheet.
Koko prosessi… ei prosessin yksittäinen piste, vaikka siinä voisi kuvitella elämistä riittävän.
…
Pisteellisyydessä voi olla moraalia, mutta sen yhteydessä ei tapahdu mitään laajempaa. (otsikon väite)
Pisteellisyys voi tosiaan toteutua vahvasti yksilön kautta, mutta myös yhteisemmin onnistuu, ja usein paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
Uskonnot ovat hioutuneet tuhansien vuosien aikana kun niitä on nuotiotulilla Lähi-Idässä kerrottu.
Joten ne edustavat syvätietoa ihmisyydestä. Sata vuotta sitten ihmiset tutkivat raamattua ja löysivät sieltä viisauksia. Nyt ei enää sellaista tehdä vaan on esiin noussut Nietzschen mainitsema yli-ihminen. Yli-ihminen on niin viisas että korvaa jumalan. Jumalaa ei enää tarvita.
Esiin nousee ismejä joita tieteeksi kutsutaan. Tieteellinen maailmankatsomus eli marksismi-leninismi, fascismi ja usko ilmastonmuutokseen.
Ilmoita asiaton viesti
Jos oikein hahmotin, pysyttäydyitte useamman kuukauden kirjoittamatta Blogistaniaan tuossa muutama tovi sitten. Paluunne jälkeen on kirjoituksienne ote ollut syvällisempi.
– hmm.. noin elämän kuriositeetttina voisi kysyä että miten vastaavaaa oppia hankkisi?
Ilmoita asiaton viesti
Jos kysymys on minulle, olen toistuvasti kirjoituskiellossa. Viimeksi siitä ”tiedosta” (mielipiteestä) että ilmastonmuutos ihmisen aiheuttamana on pseudotiedettä. Kaksi viikkoa siitä.
Olen aina ollut syvällinen. Kirjoituksiani voi katsoa painamalla sinisellä näkyvää nimeäni. Ensimmäisestä kirjoituksesta alkaen tällä alustalla pari-kolme vuotta sitten ne ovat olleet syvällisiä. Tottahan mukana on kevyempääkin, vaikkapa hiljakkoin julkaisemani rokoteuskontunnustus.
Luen paljon, eri kielillä ja eri aiheista. Muistan aika hyvin lukemani. Haen mielelläni paradokseja ja sisäisiä ristiriitaisuuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys oli teille. Kiitoksia vastaamisesta. Paradoksit ja sisäiset ristiriitaisuudet – kiehtovia. Vanhemmiten olen oppinut niitä paremmin sietämään, myös omalta kohdaltani.
Ilmoita asiaton viesti
Tunteet ovat evoluution elävään olentoon luoma signaalijärjestelmä. Ympäristön muuttuessa organismin tila muuttuu reaktiona ao. muutokseen.
Ihmisillä tunteisiin liitetään kolme komponenttia, osa-aluetta: tiedonkäsittelyyn liittyvä 1)kognitiivinen komponentti, 2) tunteen tunne ihmisessä eli elämyksellinen puoli sekä 3) elimistön tilan muutos eli voimataloudellinen puoli.
Tunteet ovat olleet signaalijärjestelmä jo evoluution alkumetreiltä, elollisten olentojen välttämätön selviytymisväline.
*** ***
Tieteenhistoriassa alkumetrien taivallukset on toki hyvä tuntea. Se tuo ajatteluun laaja-alaisuutta. Westermarck taisi erityisesti tutkea tradition säännöstelemiä käytäntöja alkukantaisten heimojen tapoja vertaillen.
– Moraalin, uskonnon jne… johtaminen synnynnäisestä taipumuksesta lahjan ja lahjojen vastaanottamisen tavoista syntyneenä kuriositeettina on mielenkiintoinen ajatuksena. Villitkin ajatukset lyövät ajattelematttomuuden! Siitä siis pisteet.
Muuten suosittelen tutustumista nykyaikaiseen, vakavaan tunnekirjallisuuteen ja teorioihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Nyt olen sattumoisin lukenut klassikkoja. Lukuvuorossa Lockea ja Adam Smithiä. Tosin luin äskettäin tietofinlandiaehdokkaan Sensuroitu ja Markus Tiittulan Jumala-kortti teoksen ja kirjoitin niistä arvostelut.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tarkastellaan globaalisti, niin ateistisia valtioita on varsin niukasti. Kun huomioidaan, että ateismi on aika vanha keksintö, niin helpostihan siitä tulee johtopäätös, ettei ateismi ole oikein yhteisöä koossapitävä voima, sehän on lähinnä ei mitään.
Jos sitten katsotaan tieteen kehitystä, niin sehän on viime vuosisatoina kehittynyt pääosin juutalais-kristillisessä ympäristössä. Onhan tieteen Nobel-palkintojakin mennyt juutalaisille ihan reippaasti yli väestöosuuden. Vaan toki tästä voi kääntää uskonnon haitallisuuden tieteelle, kun on niitä uskontoja, joissa tiede ei etene (-;
Moraalin kehitystä on vaikeampi mitata, mutta ei käsittääkseni kukaan ole esittänyt, että ateistissa yhteiskunnissa moraali olisi käytännössä ollut erityisen korkeaa. Julistukset saakin unohtaa.
Juttu vaikuttaa siis tarkoitushakuiselta poiminnalta.
Ilmoita asiaton viesti