Kuolinapuun liittyvä lainsäädäntö ei pysähdy ministeriön työryhmään.

Sosiaali-ja terveysministeriön Elämän loppuvaiheen hoito- asiantuntijatyöryhmässä on kohta kolmen vuoden ajan käyty läpi palliatiivisen ja saattohoidon haasteita, puutteita ja ongelmia. Edellinen eduskunta osoitti rahoitusta hankkeisiin. On selvitetty ja tutkittu. Hyvinkin perusteellisesti, laajasti ja syvällisesti. 2019 joulukuussa julkaistiin monitahoiset suositukset  palliatiivisen hoidon palveluiden tuottamisesta ja laadun parantamisesta Suomessa. Monet asiantuntijat osallistuivat suositusten laatimiseen ja suositukset ovat hyviä.

Valitettavasti pelkästään suosittamalla jotakin ei saada kunnon tuloksia aikaiseksi. Suositus ei velvoita ellei sitten päättäjien omatuntoa. Hoidon turvaamiseksi tarvitaan velvoittavaa lainsäädäntöä sanktioineen, jos lakia ei noudateta. Jo 90-luvulla on puhuttu ja keskusteltu ihan samasta elämän loppuvaiheen hoidon kehittämisestä ja me puhumme 2021 edelleen samoista asioista. Jotakin on toki saatu aikaan näiden vuosien aikana, mutta liian vähän. Nyt on viimeinkin tekojen aika.

Edupal koulutushankkeen loppuseminaari pidetään huhtikuussa. Sekin hanke on lopuillaan. Odotukset ovat suuret. Palliatiivisen ja saattohoidon tulisi parantua, saatavuuden lisääntyä koko maassa, osaamisen syventyä. Jatkossa toivottavasti asuinpaikka ei määrittelisi hoidon laatua niinkuin tänä päivänä saattaa tehdä. Jokaisella asuinpaikasta riippumatta on oikeus laadukkaaseen asiantuntevaan osaavaan hoitoon elämänsä lopussa. Lääkäreiden ja hoitajien koulutussisältöä on laajennettava, palliatiivisen ja saattohoidon erityisosaamista on Suomessa lisättävä. Toivottavasti Edupal hankkeella on tähän myönteinen vaikutus.

Ministeriön työryhmän työssä keskeinen sisältö on ollut myös kuolinapuun liittyvä lainsäädäntö. Perustettiinhan työryhmä eutanasia kansalaisaloitteen käsittelyn yhteydessä toukokuussa 2018 silloisen Peruspalveluministeri Annika Saarikon (kesk) nimittämänä. Olemme kuulleet monia puheenvuoroja, erilaista näkemystä, mielipidettä, arvioita, myös oletuksia sekä pelkoja joilla ei tosiasioiden kanssa ole tekemistä. Kovin on näkemykset toisistaan kaukana. Jotakin pitää saada valmista kesään mennessä millä tulla työryhmästä ulos. Kuolinapulainsäädännön osalta en näe, että tullaan ulos yhdellä paperilla, vaikka se olisi toivottavaa.

Viime vuosina eri poliittisissa puolueissa on eutanasia / kuolinapu noussut edelleen keskusteluun vaikka 2018 eduskunta aloitteen hylkäsikin. Asia muhii puolueissa ja hyvä niin. Kesän 2020 demareiden puoluekokouksessa oli kaksi puoluekokousaloitetta  kuolinapuun liittyen. Julkisuudessa asia nousee. Pääministeri Sanna Marin antoi vahvan tukensa lainsäädännölle eutanasiasta joulukuussa 2019 Aamulehden haastattelussa.  Sosiaalisessa mediassa asiasta keskustellaan. Kaikissa Pohjoismassa keskustellaan. Monissa Euroopan maissa keskustellaan, muualla maailmalla keskustellaan.

Suomessa kuolinapuun liittyvä lainsäädäntö ei pysähdy ministeriön työryhmään. Lainsäädäntö ei unholaan jää, vaikka sitä moni taho toivookin. On ajan kysymys kun poliittiset puolueet tosissaan ottavat asian työpöydälle. Ihmisoikeuden ja itsemääräämisoikeuden kehittäminen on oltava keskeisiä asioita lainsäädäntötyössä oikeusvaltiossa. Myös uuteen kansalaisaloitteeseen eutanasiasta löytyy tarvittaessa tahtotilaa.

Kari Viholainen

Puheenjohtaja, Exitus ry

Sosiaali-ja terveysministeriön Elämän loppuvaiheen hoito-asiantuntijatyöryhmän jäsen

+2
Kari Viholainen
Sitoutumaton Oulu

Puheenjohtaja. Oikeus Arvokkaaseen Kuolemaan ry.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu