EU:n hyväksyttävyys syntyy turvallisuudesta

Suomen puheenjohtajuuskaudella 2006 ajettiin läpi laajennettu yhteisvastuun malli rajavalvonta-maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa. Emme hyväksyneet Välimeren maiden menettelyä, jossa lähes kaikki luvatta saapuneet henkilöt siirtyivät automaattisesta manner-Eurooppaan. Tarjottiin keppiä ja porkkanaa. Halusimme varmistaa, että laittomasti saapuneet saivat asianmukaisen kohtelun siinä jäsenvaltiossa, johon he ensin saapuivat. Saapumisvaltion rekisteröinti laittomasti saapuneiden osalta biometrisin tunnistein korvattaisiin yhteisön varoista merkittäviltä osin mukaan lukien oleskeluluvan myöntäminen tai henkilön palauttaminen lähtömaahan.

Sisäministerimme ei ole pitänyt esillä EU:n sisä- ja oikeusasioiden neuvoston kokouksissa komission tavoitteita edistää tämän Suomen perinnön vahvistamista luoda sujuva turvapaikkaprosessi luvattomasta rajanylityksestä tarvittaessa aina aktiiviseen palauttamiseen.

Ministeri Ohisalon ja vihreiden pääpaino on kielteisen päätöksen moneen kertaan saaneiden turvapaikanhakijoiden oleskelun laillistaminen. Siihen riittää tarvittaessa lumetyön hyväksyminen. Jälleen vihreät sinisilmäiset arvot kohtaavat kovat harmaat markkinavoimat ja tavoitteena on edistää myös halpatyömarkkinoiden vahvistamista sekä saatavuusharkinnan poistamista. Suomalainen köyhyys ja nuorten työllisyyteen ja tulevaisuuteen liittyvään epävarmuuteen liittyvät vaikutukset sivuutetaan. On myös muistettava, että suojelun tarpeessa olevien pakolaisten auttaminen ja kotouttaminen edellyttää kansallisen eheyden ja hyväksyttävyyden turvaamista. Ihmiskaupan torjunta tulee edellyttämään SDP:n 2003 aikaansaaman pimeän ulkomaisen työvoiman torjuntayksikön palauttamista selvittämään maahamme luotua nykyajan orjuutta. Kun ministeriö pohtii, ketä maassamme on se, väärä pää aloittaa. Perusteettomista turvapaikanhakijoista jopa 70 % esiintyy nimettöminä ja heidän taustansa turvallisuusselvitykset laiminlyöden heidät siirretään suoraan vastaanottokeskuksiin ilman valvontaa ja turvallisuusselvityksiä. Tämä johtaa, kuten marokkolaisen osalta kävi, pahimmillaan Turun torin tapahtumiin, Köyhiä ja kipeitä ei olla, kun rahaa tarvitaan jälkeenpäin Liberian tuomioistuimiin. Välttämättömän maahanmuuton tehostaminen edellyttää, että kansalaiset voivat luottaa siihen, että laittoman maahanmuuton ja ihmiskaupan torjunta otetaan huomioon hallitussa maahanmuutossa. Väärinkäyttö vaikeuttaa todellisen suojelun tarpeessa olevien pakolaisten tilannetta ja hidastaa heidän hakemustensa käsittelyä. Lisäksi väärinkäyttömahdollisuus on selkeä turvallisuusriski. Suomen tulee tukea komissiota tehokkaiden palautussopimusten aikaansaamisessa keskeisten lähtömaiden kanssa ja vipuna on käytettävä viisumi-, kauppa- ja myös kehityspolitiikkaa sekä siviilikriisinhallintaa.

Turvapaikkapolitiikka ei ole työvoimapoliittisen maahanmuuton kanava eikä aktiivinen maahanmuuttopolitiikka voi tarkoittaa turvapaikkajärjestelmän väärinkäytösten hyväksymistä. Ministeri Ohisalo on antanut laittoman maassaolon vastaisen toimintaohjelman maahanmuutto-osaston valmisteltavaksi. Se että tässä ohitetaan laittoman maahantulon torjunnan päävastuussa oleva poliisi ja Rajavartiolaitos on vakava ratkaisu, jota ei voi hallituksen ministerit käsilipassa seurata. Hallitusohjelmasta poiketen ollaan lähtemässä myös muiden pohjoismaiden linjauksesta omalle tielle. Jos Suomessa ei halutakaan tehokkaasti toimenpanna palautuksia niin se on väkevä signaali, että Suomeen kannattaa tulla turvapaikanhakijana, vaikka ei olekaan kansainvälisen suojelun tarpeessa. Pandemian vauhdittamat tulevat järistykset edellyttävät nyt päinvastoin rajaturvallisuus- ja maahanmuuttokontrollien tehostamista EU-alueella.

Lähiajat osoittavat, ymmärtääkö hallitus ja eduskunta sisäministeriön toimien laajemmat vaikutukset. EU:n sisäministerien puheenjohtajuuden vaihtuessa v. 2007 totesimme Saksan Wolfgang Schäublen kanssa: ”Kansalaiset odottavat, että Euroopan unioni vahvistaa arjen turvallisuutta ja kykyä vastata uusiin toimintaympäristön ja laajentuneen unionin haasteisiin. He edellyttävät kykyä torjua järjestäytynyttä rikollisuutta ja terrorismia, hallita muuttovirtoja sekä valvoa yhteisiä ulkorajojamme tehokkaasti.”

KARI RAJAMÄKI

sisäasianministeri 2003-2007, valtiopäiväneuvos, SDP

+6
karirajamaki
Sosialidemokraatit Varkaus

Kansanedustaja 1983 - 2015, sisäasiainministeri 2003-2007

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu