Jarrua painettava yhteisen turvallisuuden takia

Vaikka odotamme kärsimättömästi pandemian ja hyvinvointia rajoittavien toimien poistumista, ei kuitenkaan loppusuoralla ole varaa painaa kaasua.

Kriisinsietokyky ja ihmisen jaksaminen on ymmärrettävästi rajoilla. Nyt pitää kansallisen selviytymisen ja eheyden takia kyetä täsmätoimiin ja tukeen niille, jotka syrjäytyvät ahdistukseen ja lähituen puutteeseen. Vakavasti on laiminlyöty valtion ja erityisesti kuntien saamasta rahoituksesta huolimatta lapsiperheiden ja nuorten arjen tuki. Oppilashuollon ja lasten ja nuorten psykiatrisen hoidon viiveet ja hoitoketjujen toimimattomuus tulee olemaan inhimillisesti raskainta pandemian laskua ja samalla vakavinta häpeää kriisin hallinnassa. Eduskunnan on otettava käyttöön korvamerkityt määrärahat, kuten valtiovarainvaliokunnassa toimittiin aikoinaan mm. lastenpsykiatrian ja lastensuojelun osalta. Kun hallinto ja palvelut eivät toimi, on edustuksellisen demokratian toimittava.

Pandemia korostaa omavaraisuuden ja suvereeniteetin varmistamista. Kansallisen varautumisen tulee olla operatiivisesti osana sisäisen turvallisuuden toimintakykyä. Huoltovarmuuden ja kansainvälisen kriisin kärjistyessä yhteiskuntien perustat jälkijärisevät lähivuosina ja nykyinen kansallisen turvallisuuden toimintakyky ei riitä. Itä-Suomen yliopiston huipputason lääkealan tutkimustyö ja valmius kotimaisen rokotetuotannon varmistamiseen ei ole edennyt THL:n ja STM:n kammareissa. Geenirokotteen kehittäminen ja perinteiseen rokotevalmistusta nopeamman tuotannon käynnistäminen vaatii nyt pikaisia hallituksen tason toimenpiteitä. Huoltovarmuuden kannalta koronaviruksen uusiin muunnoksiin nopeasti muunnettavan rokotteen kehittämiseen tarvitaan suoraan pääministerin ja avainministerien sekä lääkkeen kehittäneiden tiedemiesten yhteiset käynnistystoimet. On edesvastuutonta jättää rokoteinfra kansainvälisten yritysten varaan ja unohtaa oman tutkimuksen ja tuotannon merkitys uusien uhkan muotojen kehittyessä.

Tarvitaan vihdoin presidentin pandemian alussa kaipaama vastuullinen kriisinsietokyvyn laajaan hallintaan kykenevä operatiivinen yksikkö. Ulkoministeriön neuvonantaja Olli Ruohomäki sanoo sen, mikä on nyt sisäistettävä:” Kyse ei ole siitä, toistuvatko koronapandemian tai jonkin toisen terveysuhan seuraukset vaan siitä, milloin näin tapahtuu ja millä voimalla”.(Kehitys 4.20)

Pääministeri Sanna Marin on vastuullisesti tukenut pandemian torjunnan eteen väkevää työtä tekevää ministeri Krista Kiurua. Kiuru pyrki jo elokuussa saamaan rajoille testaukset ja on vahvasti halunnut saada rajaliikennettä kuriin tavalla, jossa testaukset aidosti pysäyttävät vaarallisen viruksen etenemisen maakuntiin. Inhimillisesti ja taloudellisesti vakavien seurausten torjunnassa on käsittämätöntä hallituksen sisältä tuleva tehokkaiden toimien mitätöinti, jota oikeusministeri Henriksson ja sisäministeri Ohisalo sekä lyhytnäköisesti matkailun etuihin tuijottava Lintilä ovat osoittaneet. Priorisoidaanko Suomen perustuslaissa rakennusliiton ulkomaisen työvoiman liikkuminen ja Tallinkin edut, kuten Ylen uutisissa (23.1) olisi voinut päätellä?

Tartuntatautilain aikaansaamisen nopeudesta ei mitaleita jaeta. Valmistelua aloiteltiin kesäkuun lopulla, kun se olisi pitänyt käynnistää heti kun ensimmäinen aalto alkoi.

35 %:sti tarttuvamman virusmuunnoksen leviäminen on määrätietoisesti pysäytettävä. Liian pitkään roikkuneen tartuntalain kautta tarvitaan rajoille pakkotestaus mutta rajaliikenne minimiin, jotta ne pystytään tekemään.

Nyt kannattaa kuunnella esim. Saksan hallituksen etulinjan virologia Cristian Drostenia (Spiegel 23.1.21), joka edelleen uskoo tartuntojen painamisen lähelle nollaa tiukoilla rajoituksilla olevan ainoa vakavan tilanteen torjunnan tapa. Hän varoittaa toisesta tiestä johon keväällä ja kesällä voidaan ajautua. Taloudelliset, yhteiskunnalliset ja poliittiset sekä mahdolliset oikeudelliset paineet purkaa Korona-toimenpiteet syöksevät riskiryhmät ja vanhat ihmiset kestämättömään tilanteeseen. Tällöin Saksassa ei puhuttaisi 20 000-30 000 vaan pahimmassa tapauksessa 100 000 tartunnasta päivässä. Vaikka nuoret sairastavat lievemmin kuin vanhemmat, tulisi tartuntojen kautta paljon kuolleita. Myöskään luulo, että tautia hallitaan kesän kautta ei toimi. Virologi tuo esille Espanjan, jonka rajoitustoimien päätyttyä tartunnat nousivat nopeasti uudelleen.

Hallituksen on luotava uskottavat rajoitustoimet ajaa tartunnat alas, jotta samaan aikaan rokotukset ja varovaisuus auttaa meitä yhteiskunnan mutta myös arjen selviytymisessä. Lasten ja perheiden osalta tukitoimia on lisättävä. Jokaiselle työttömyydestä kärsivälle lapsiperheelle tarvitaan perhekumppani sekä tukikuori, joka auttaa raskaan kevään läpi. Hyväntekeväisyydellä ei hoideta yhteiskunnallista vastuuta. Harrastusten lopettaminen on vakavaa, mutta onnetonta on pormestarien pullistelu. Se luo väärän kuvan ratkaisevalla hetkellä siitä määrätietoisuudesta, jota nyt tarvitaan pandemian kukistamiseen. Ministeri Krista Kiuru ja pääministeri Sanna Marin tarvitsevat nyt tukea yhteisestä turvallisuudesta vastuussa olevilta.

Asemasota-vaihe on rankempi kuin odotimme, mutta suomalaiset ymmärtävät tämän olevan yhteinen kokemus, josta selvitään. Ihmiset odottavat päättäjien osoittavan valmiutta niihin toimiin, joilla kansalaisten ja heikommassa asemassa olevien turvallisuus varmistetaan ja apua tarvitsevia tuetaan. Eriarvoisuus ja rahan äänen painavuus ei kuulu yhteisvastuun kantamiseen.

KARI RAJAMÄKI

sisäministeri 2003-2007

valtiopäiväneuvos, sdp

 

karirajamaki
Sosialidemokraatit Varkaus

Kansanedustaja 1983 - 2015, sisäasiainministeri 2003-2007

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu