Kansallisvarallisuus jaossa
Suomen kansallisen ja taloudellisen kehityksen pilareita ovat olleet kriittistä infraa ja kansallisen kasvun tukirakenteita vahvistavat kaivos-, teräs- ja metsäteollisuus. Suomen yksityinen talouselämä ei siitä yleensä iloinnut vaan himoitsi. Omistavilla ja business-tahoilla on edelleen valmius pistää ne lihoiksi ja edelleen kokoomus on tukena. Pankki- ja rahoitusmaailmassa Sammon-ryöstöt sujuivat notkeasti, mutta sama tahti jatkuu nyt yhtiöiden ja infrankin puolella. Kokoomuksen ja rahamaailman suuri este oli valtionyhtiöiden parlamentaarinen hallinto, jossa pääosin hallintoneuvostot muodostuivat kansanedustajista, jotka olivat sitoutuneita niin Kemiran, Enson ym. edun vahvistamiseen. Erityisesti Kemiran hallintoneuvostossa koin puheenjohtajistossa yhtiön johdon ja hallituksen kehitystyön tiiviiksi. Näin oli mm. VR:n johdonkin kanssa.
Esimerkki parlamentaarisesta kyvystä estää ”ruumiin ryöstäjäiset” oli Kemiran yhdistämisen torjuminen ruotsalaisten omistaman Dynean kanssa vastoin valtioneuvoston esitystä. Hallintoneuvoston puheenjohtajina Timo Kallin (kesk) kanssa näimme Kemiran myyntiä ajettavan alle puoleen hintaan Kemiran arvosta. Maa- ja metsätalousvaliokunnan ja Kemiran varapuheenjohtajana tukea sain myös opposition Kallilta ja valiokunta osaltaan vastusti esitystä. Tärkeällä tavalla saman kielteisen kannan esitykseen otti talousvaliokunta puheenjohtaja Leena Luhtasen (sd.) johdolla. Eihän tästä ”tykätty”, mutta kansallinen etu turvattiin. V. 2003 aloitetun ministerikauteni aikana ei uhkaa ilmennyt, mutta sdp:n joutuminen oppositioon v. 2007 oli ilmeisen odotettu tapahtuma, koska välittömästi toukokuussa 2007 Kemiran GrowHow ja suomalainen lannoiteteollisuus myytiin norjalaisille. Jyri Häkämiehen johdolla hävitettiin pilkkahinnalla kansallisesti myös suomalaisen maatalouden kannattavuudelle tärkeä tuotanto Yaralle.
Vuoden 2024 alussa hallitus täydensi tuhoa myymällä loput 7.8 milj. Kemiran osaketta hintaan 16 e/kpl. Oli varmasti kiire, kun osakkeet ovat olleet yleensä 22 e kipale?
Tuottavaa kansallisvarallisuutta ei hävitä yksikään vastuullinen Suomen tulevaisuuden perustan rakentaja. Lumetus ja yksityistäminen myydään nyt kokoomuksen johdolla infra-hankkeilla. Ei Turun tunnin junaa eikä muitakaan kohteita näin hölmöläisen tavoilla rahoiteta. Valtiovarainministeri Sauli Niinistökin Lahden tien rakentamisen aikoihin arvosteli sen rahoitustapaa toteamalla, että kannattavat hankkeet on halvinta valtion hoitaa itse. Orpon ongelma on tietysti, että nyt halutaan kärrätä satoja miljoonia huonosti kannattaviin.
Keskeinen yksityistämisen arkkitehti on entinen kokoomuksen eduskuntaryhmän vetäjä ja elinkeino- ja valtionomistajaministeri Jyri Häkämies. Hyvin sitä voi avittaa EK: n johtajankin pallilta.
Ensimmäinen operaatio oli hommata kansanedustajat ja parlamentaarinen kontrolli pois. Tähän tarjosi mahdollisuuden muutamat kansanedustajat, jotka olivat muun työkuormansa takia hoitaneet huonosti hallintoneuvostotyönsä. Näiden muutaman valokeilaan nostolla mediaa olikin helppo innostaa paheksumaan ja vaatimaan kansanedustajat pois. Näin päästiin murentamaan mm. sosialidemokraattien v. 2003 hallitusohjelmassa graniittiin takomaa periaatetta tiiviimmästä omistajaohjauksesta yhtiöiden päätöksenteossa. Tavoite oli päätöksenteon säilyminen avoimena ja kontrolloituna.
Yritysten taloudellisen ja yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi omistajaohjaus on järjestettävä tavalla, joka varmistaa omistajaohjauksen. Sitä ei hoideta elinkeinoelämästä poimituilla ristiin rastiin olevilla hallituksen jäsenillä eikä heidän ”riittävillä palkkioillaan”, vaan kansallisen ja kriittisen infran varmistavalla avoimella parlamentaarisella otteella.
KARI RAJAMÄKI
valtiopäiväneuvos ,sdp
Orvon Turun tunnin junaa voi nyt vastustaa kansalaisaloitteella.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
Oheistan muutaman tätä huijausyritystä käsittelevän kirjoituksen:
Turun tunnin juna: hallitus yrittää huijata herkkäuskoisia
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunnin-juna-hallitus-yrittaa-huijata-herkkauskoisia/
Länsirataa suunnitellaan vielä vuosia hyvillä palkoilla ‒ hankkeesta tehdään nyt liian isoa, jotta se voisi kaatua
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipide/915a03af-a1fb-4f9f-b4cc-a2d0e8c58eb3
Rantarata on tehokkaampi ratkaisu
https://www.tahdotaan-parempaa-maailmaa.com/l/rantarata-on-tehokkaampi-ratkaisu/
X
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä suomalaiset veronmaksajat ovat itse itsensä ryöstäneet nauttimalla ETUKÄTEEN velkavauraudesta porukalla tekemässään hyvinvointivaltiossa. Ts. jokaiselle meille peili käteen!
Orastavaa isänmaallisuutta voi nähdä kun järkevät kansalaiset ymmärtävät ja antavat tukensa tarvittaviin, välttämättömiin leikkauksiin valtion rahanmenossa.
Luonnollisesti alkaa myös ideologinen, sanoisiko väärin leikattu- tai väärin säästetty- perusteinen itku ja parku kun tulonsiirtoja ei enää tule tilille vanhaan tahtiin ja tyyliin. Ihmettelen kovasti kun punavihreiden puolueiden kellokkaat ovat jotenkin niin aatteensa kyllästämiä että heillä pokka pitää kun puhuvat lööperiä vaalikarjalleen.
Kyseisillä kellokkailla pitäisi olla munaa ottaa joukkonsa kokoon ja kun humu ja möly nousee kohti taivasta niin karjaista ”HILJAA” kuten oli tehty eräässä ay-propagandatapahtumassa, ja todeta että nyt on pakko suomalaisille jakaa niukkuutta ja kurjuutta ainakin muutaman seuraavan vaalikauden aikana, olkoon sitten hallitus minkä värinen tahansa.
Mikään tuleva halllitus ei pääse pakoon pakollisia toimenpiteitä. Siksi ei jonkun puolueen kannata tuhlata voimia räksytykseen vaan ryhtyä yhteistyöhön kaikkien kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Missähän vaiheessa päädytään toteamaan, että vaikka vaihtoehtoja olisi ollut… ne olisivat olleet epärealistisia sen perusteella, mitä haasteet ovat olleet.
Liian vaikea oletusvaihtoehto, vaikuttavasta ja vaikutuksensa antaneesta taustasta?
Oma suora käsitykseni on enemmän lihamylly, jota sanaa käytetään joskus sodista ja hakkeluksen tekemisestä. Näitä tulee otettua omaan piikkiin kohtuuttomasti, ja sama ulkoistuksissa.
On varmasti törkytoimittajaa, mutta ei käytännössä poikkeusta tähän osallistumisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös demarit ole jälkeen Väinön olleet aina jakamassa jonkun perunoita.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen itse aiheutettu velka 17-vuotta
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jairipalonen/suomen-itsehankittu-ongelma-15-vuotta-velanottoa-eika-jarrua-ollenkaan-2/
On EU : n keskuspankki ottanut ohjauksen talouspolitiikasta ja jarruttaa inflaatiota sekä velkaantumista äärimmäisen kireällä rahapolitiikalla. Tämä toteutetaan pitämällä euron kurssi epärealistisen korkeana ja reaalikorkotaso huipussaan.
Perusongelmamme on pitkään ollut inflaation ohella velkaantuminen. Noudatettu talouspolitiikka (ylivahva euro , korkea korkotaso, löyhä finanssipolitiikka ja tuottavuuden kasvun ylittäneet palkkaratkaisut) on pitkään heikentänyt nimenomaan julkisen sektorin asemaa sekä velkaantumista..
Suomi ei ole Ruotsi joten taloutta ja palkanmaksukykyä ei voi verrata suomeen.
Ruotsin ja Suomen taloudelliset erot johtuvat useista historiallisista, poliittisista ja taloudellisista tekijöistä:
Ruotsi on ollut itsenäinen valtio pidempään kuin Suomi, joka oli osa Ruotsia vuoteen 1809 asti ja sen jälkeen osa Venäjää vuoteen 1917 asti. Tämä pitkä itsenäisyyden aika on antanut Ruotsille etumatkaa taloudellisen ja yhteiskunnallisen kehityksen suhteen (Ruotsin vallan aika Suomessa).
Ruotsi teollistui aikaisemmin kuin Suomi, mikä loi vahvan taloudellisen perustan. Ruotsin talous on myös kasvanut tasaisemmin ja nopeammin, erityisesti toisen maailmansodan jälkeen
Ruotsin julkinen talous on ollut vakaampi ja velkaantuminen vähäisempää verrattuna Suomeen. Suomen julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen on korkeampi, mikä rajoittaa taloudellista liikkumavaraa Ruotsissa on korkeampi työllisyysaste ja se on tunnettu innovaatioistaan ja teknologiayrityksistään, kuten Spotify ja Ericsson. Tämä on auttanut Ruotsia pysymään taloudellisesti vahvana ja kilpailukykyisenä
Ruotsin poliittiset päätökset ovat usein tukeneet talouskasvua ja julkisen talouden tasapainoa. Suomessa taas on jouduttu tekemään vaikeita päätöksiä talouden sopeuttamiseksi, mikä on vaikuttanut talouskasvuun.
NYT kun velkaista taloutta pitää sopeuttaa/tasapainottaa liikkumavaraa on vähän. Koska valtion /kuntien budjetit ovat tulleet velkataloudessa jota nyt on vaikea purkaa. Kuten olemme nähneet mitä ongelmia se tuo esim. hyvinvointialueitten rahoitusvajeisiin.
Työmarkkinainstituutiomme ei ole pystynyt yli kahdenkymmenen vuoden jälkeen niihin käytännön sopimuksiin sekä vaatimuksiin joita eurojäsenyys asettaa. Nyt nämä samat tahot vaativat että samaa suuntausta pitäisi jatkua
Ilmoita asiaton viesti