Luottamus oikeusvaltioon vaarassa
KHO:n presidentti Kari Kuusniemi ja apulaisoikeuskansleri Puumalainen toivat painavalla tavalla Suomen Kuvalehdessä (3/24) esille mm. perussuomalaisten hallintovaliokunnan pj. Peltoniemen rajun henkilökohtaisen oikeuskansleriin kohdistuvan painostuksen. Huoli tuomioistuimen tai hallinnon toimintaan kohdistuvasta poliittisesta paineesta ei ole perusteeton.
Vuosi sitten Iltalehden Jarno Liski uutisoi OECD:n moitteet Suomen korruptiotorjunnan puutteesta. Prof. Viljanen totesi suoraan osan tuomioistuimista olevan ”korruptiotorjunnan heikoimpia linkkejä Suomessa”. Edellisen eikä nykyisen hallituksen taholta ole kuulunut reagointia korruptiopuutteiden korjaamisesta. Hokema Suomesta yhtenä korruptiovapaimpana maana on perusteeton. Omasta aloitteestaan eduskunnan oikeusasiamies on todennut poliisin esitutkinnan kestosta: ”Esitutkinnan viivästymisen seurauksena yhä useammin myös rikosten syyteoikeus vanhenee. Vaikeassa työtilanteessa päätöksiä esitutkinnan toimittamatta jättämisestä ja keskeyttämisestä saatetaan tehdä hyvin ohuilla tai jopa lainvastaisilla perusteilla.”
Sisäministeriön poliisin hallintorakennetta koskevassa tuoreessa selvityksessä esitetään toimia 2010 rakennetun yhdentoista itsenäisen poliisilaitoksen hallintorakenteen korjaamisesta yhdeksi poliisivirastoksi rikostutkinnan toiminnallisuutta ja yhdenmukaisuutta vahvistaen. Sisäministeriön raportissa ”Paateron palatsista” ja vuosia 2010-22 koskien päällystöltä muutoksista saatu vastuullinen palaute pysäyttää: ”Valtaosassa esitutkinnoista tärkeimpänä päämääränä on niiden lopettaminen, ei rikosten selvittäminen”. Tämä samaan aikaan, kun Helsingin kaupungin sisäinen tarkastus yrittää puuttua harmaan talouden ja erityisesti rakentamisen tilaajavastuun valvonnan heikkoon tasoon (HS 26.7). Lääkkeet on tiedetty, mutta niitä ei haluta käyttää, kuten mm. urakoitsijoiden vastuuta ja ketjutusten kieltämistä. Kuten Catherine Belton kirjassaan ”Putinin sisäpiirissä” toteaa, että Suomessa puhutaan Timtsenkosta ja Hartwall-areenasta, mutta venäläinen raha paikallispolitiikassa on täysin ohitettu. Kuntien tarkastuslautakuntien vastuu on nostettava vahvemmin esille. Niillä on valta puuttua asioihin ja teettää selvitykset ja ohittaa kaupunginhallitukset asioiden saattamisessa suoraan valtuuston ja julkiseen käsittelyyn. Valitettavasti monissa kunnissa tarkastuslautakuntia kuvaa toteamus: ”valvottavat valitsevat valvojansa”.
Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen kantaa perustellusti huolta oikeuskansleriin ja oikeusvaltion perustaan kohdistuvasta arvostelusta ja painostuksesta: ”Mielestäni riski on samanlainen kuin esimerkiksi, jos meillä on virkamiehiä tai tuomareita kaupungeissa, joissa on pienet kuviot. Heihin yritetään vaikuttaa – hyvällä tai pahalla”.
KARI RAJAMÄKI
valtiopäiväneuvos, entinen sisäministeri, sdp
Eikös tää Puumalainen ole se, joka kehotti laulamaan vain muutaman säkeistön Suvivirrestä kouluissa, jotta Jumalaa ei mainittaisi – ei ihme, että pohjalaasella körttikansalla menee kuppi nurin.
Ilmoita asiaton viesti
Ja pohjalaanen körttikansako se määrittelee, mikä on Suomessa oikea laintulkinta?
X
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on muuttunut, jotta Suvivirsi ei enää kelpaa?
Puumalaisia tulee ja menee, mutta Jumala pysyy.
Ilmoita asiaton viesti
Eli ne tulevat ja menevät Puumalaiset ratkaisevat, näinhän se on.
X
Ilmoita asiaton viesti
”Puumalaisia tulee ja menee, mutta Jumala pysyy.”
Ainakin Puumalaisen olemassaolo on kohtalaisen luotettavasti todistettu.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ei tehdä muutoksia lainsäädäntöön niin, ettei syytemahdollisuus koskaan vanhene. Rikosten ja syytteiden nostamisen vanhenemiselle ei ole mitään perustetta. Kukaan ei ole koskaan pystynyt sellaista esittämään.
Niin kauan kuin näyttö riittää ylittämään syytekynnyksen, pitää voida nostaa syyte. Nykyiset vanhenemisajat palvelevat vain rikollisia.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo myös mahdollistaa sen että juttujen annetaan vanhentua mitkä olisi kiusallisia viedä oikeuteen, esim. taannoiset Supoon liittyvät.
Ilmoita asiaton viesti