Luottamus oikeusvaltioon vaarassa

KHO:n presidentti Kari Kuusniemi ja apulaisoikeuskansleri Puumalainen toivat painavalla tavalla Suomen Kuvalehdessä (3/24) esille mm. perussuomalaisten hallintovaliokunnan pj. Peltoniemen rajun henkilökohtaisen oikeuskansleriin kohdistuvan painostuksen. Huoli tuomioistuimen tai hallinnon toimintaan kohdistuvasta poliittisesta paineesta ei ole perusteeton.

Vuosi sitten Iltalehden Jarno Liski uutisoi OECD:n moitteet Suomen korruptiotorjunnan puutteesta. Prof. Viljanen totesi suoraan osan tuomioistuimista olevan ”korruptiotorjunnan heikoimpia linkkejä Suomessa”. Edellisen eikä nykyisen hallituksen taholta ole kuulunut reagointia korruptiopuutteiden korjaamisesta. Hokema Suomesta yhtenä korruptiovapaimpana maana on perusteeton. Omasta aloitteestaan eduskunnan oikeusasiamies on todennut poliisin esitutkinnan kestosta: ”Esitutkinnan viivästymisen seurauksena yhä useammin myös rikosten syyteoikeus vanhenee. Vaikeassa työtilanteessa päätöksiä esitutkinnan toimittamatta jättämisestä ja keskeyttämisestä saatetaan tehdä hyvin ohuilla tai jopa lainvastaisilla perusteilla.”

Sisäministeriön poliisin hallintorakennetta koskevassa tuoreessa selvityksessä esitetään toimia 2010 rakennetun yhdentoista itsenäisen poliisilaitoksen hallintorakenteen korjaamisesta yhdeksi poliisivirastoksi rikostutkinnan toiminnallisuutta ja yhdenmukaisuutta vahvistaen. Sisäministeriön raportissa ”Paateron palatsista” ja vuosia 2010-22 koskien päällystöltä muutoksista saatu vastuullinen palaute pysäyttää: ”Valtaosassa esitutkinnoista tärkeimpänä päämääränä on niiden lopettaminen, ei rikosten selvittäminen”. Tämä samaan aikaan, kun Helsingin kaupungin sisäinen tarkastus yrittää puuttua harmaan talouden ja erityisesti rakentamisen tilaajavastuun valvonnan heikkoon tasoon (HS 26.7). Lääkkeet on tiedetty, mutta niitä ei haluta käyttää, kuten mm. urakoitsijoiden vastuuta ja ketjutusten kieltämistä. Kuten Catherine Belton kirjassaan ”Putinin sisäpiirissä” toteaa, että Suomessa puhutaan Timtsenkosta ja Hartwall-areenasta, mutta venäläinen raha paikallispolitiikassa on täysin ohitettu. Kuntien tarkastuslautakuntien vastuu on nostettava vahvemmin esille. Niillä on valta puuttua asioihin ja teettää selvitykset ja ohittaa kaupunginhallitukset asioiden saattamisessa suoraan valtuuston ja julkiseen käsittelyyn. Valitettavasti monissa kunnissa tarkastuslautakuntia kuvaa toteamus: ”valvottavat valitsevat valvojansa”.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen kantaa perustellusti huolta oikeuskansleriin ja oikeusvaltion perustaan kohdistuvasta arvostelusta ja painostuksesta: ”Mielestäni riski on samanlainen kuin esimerkiksi, jos meillä on virkamiehiä tai tuomareita kaupungeissa, joissa on pienet kuviot. Heihin yritetään vaikuttaa – hyvällä tai pahalla”.

KARI RAJAMÄKI

valtiopäiväneuvos, entinen sisäministeri, sdp

karirajamaki
Sosialidemokraatit Varkaus

Kansanedustaja 1983 - 2015, sisäasiainministeri 2003-2007

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu