Putinin toiveauto
Tavallisesti luotettavilta tahoilta saamamme tiedon mukaan Venäjällä ryhdytään tuottamaan jälleen takavuosikymmeninä kovin suosittua Moskvitsh-henkilöautoa. Presidentti Putin on myös ilmaissut halunsa kyseisen ajoneuvon omistamiseen. Kuten muistamme, hänen ensimmäinen autonsa oli Ukrainan neuvostotasavallassa valmistettu Jalta, joka ainakin suomalaisten autolehtien mukaan sai monien ominaisuuksiensa tähden hyvä jos yhden tähden, ja senkin osittain Finlandisierungin tähden.
Ylemmässä kuvassa kirjoittaja (gebardin nahalla päällystetyn ratin takana) ja ystävänsä pelkääjän paikalla. Auto on malliltaan 407 ja kaksivärinen, kerman ja kermakahvin sävyissä. Ajokorttia ei ole kummallakaan, poseerataan vain kotipihassa. Huomatkaa raollaan oleva tuuletusaukko, jollainen, tosin koko tuulilasin levyinen, oli myös Citroen 2CV:ssä, teleskooppiantenni ja takasivuikkunan kotimaan matkailutarrat.
Mossella ajettiin 30000 kilometriä, jonka jälkeen se myytiin juuri ennen venttiiliremonttia.
Toivottavasti uudessakin versiossa on kaikki samat hienoudet: salamannopeasti kaatuvat etupenkin selkänojat, putkiradio, jonka varaputket tulivat mukana vanerilaatikossa lastuvillaan pakattuina, täydellinen työkalusarja työvalosta ilmanpainemittariin ja rakomittasarjaan sekä paksu kovakantinen tarkoilla rakennepiirroksilla kuvitettu ohjekirja, jonka avulla on helppo korjata koko sähköjärjestelmä, vaihteisto, venttiilien ajoitus, sytytys jne.
Autoissa tuohon aikaan piti suorittaa sisäänajo, vaikkapa 1000 km rauhallisesti, jonka jälkeen öljynvaihto ja muukin huolto. Moskvitshissa oli kaasupolkimen alle kierretty pultti, joka esti ottamasta liian kovia kierroksia alkukilometrien aikana. Kun auto tuli meille, se ajettiin omakotitalon kellariin tehtyyn autotalliin jyrkähköä luiskaa pitkin. Sepä ei suostunutkaan sieltä nousemaan takaisin omin voimin, vaan naapurista riski mies työnsi nokasta Mossen apuvoimana ylös.
Kaikki itäpuolelta tuodut autot tuoksuivat sisältä erikoiselta. Penkkien täyte joidenkin tietojen mukaan sen aiheutti. Joidenkin tietojen mukaan auton sai raikastettua pyyhkimällä penkkejä suojeluskunnan manttelilla.
Alempi Mosse on kuvattu muutama vuosi sitten Sortavalassa. Näiden tehokkaimmissa malleissa oli muistaakseni BMW:n lisenssimoottori, joka takasi, että teho ja ajo-ominaisuudet eivät ns. hippaa ottaneet toisistaan, ja kun maassamme ennen kattonopeuksia piti näyttää, kuinka kulkee, niin aina ei pysytty ojien välissä – sama koski myös muita ajoneuvoja, tuloksena 1000 kuolonuhria vuodessa.
Moskvitshin erikoismalli Caviar sisälsi kylkiäisenä purkin aitoa mustaa kaviaaria. Se, että kylkiäisenä olisi tullut hyppynaru lisälämmittimenä ei pitänyt paikkaansa Mossen kohdalla. Verhojanskin helmikuussakin autolla varmaan ajeltiin lämpöisissä tunnelmissa.
Vieläköhän Mossien myyntiliikkeitä tai -halleja on pystyssä? Nehän olivat myös aikoinaan nähtävyys lasisesta irvistyksestään – ainakin suuremmissa suomalaisissa kaupungeissa.
Edit:
Kyllä vaarin saabbi aina mossen voittaa:
https://www.youtube.com/watch?v=xMyMUN0bozo
Ilmoita asiaton viesti
Meidän Mosse ostettiin Jyväskylästä Sisämaan Auto-nimisestä Konela-myymälästä. Irvileuat olivat vääntäneet nimen muotoon Isänmaan Auto.
Moskvitshin valmistaja oli MZMA, eli Moskovan Autosavotta Pienilitraisille Autoille. Varhaisempi piikkinokkamalli oli Opelin kopio. Semmoisen näin viimeksi muutama vuosi sitten Saarenmaalla Orissaaren sotavälinemuseossa naamiovärisenä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyppynaru vitsi liittyi kylläkin kupla volkkariin, jolla tuli ajettua aika paljon.
Itse tyydyin isältä perimääni lammasturkkiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Saab 96 oli hyvä auto vapaakytkimineen. Lähti aina käyntiin eikä jäänyt lumihankeen kiinni.
Ostamishetkellä oli säästössä 11.000 mk rahaa, jotka siihen käytettiin.
Vaihtoehtona olisi ollut ostaa Nokian osakkeita, joita Nokian työntekijöille silloin Kairamon kuoleman aikoihin tarjottiin hintaan 30 penniä / kappale.
Päätettiin vaimon kanssa, että eihän niillä osakkeilla pääse ajelemaan.
Arvaa harmittiko myöhemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Hyppynaru vitsi liittyi kylläkin kupla volkkariin, jolla tuli ajettua aika paljon.
Itse tyydyin isältä perimääni lammasturkkiin.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän presidentti Vladimir Putin on osoittautunut olevansa myös automies. Käsittääkseni hän omistaa tällä hetkellä Lada henkilöauton. Putinin käsissä kulkee myös isompikin auto. Hän nimittäin ajoi venäläisellä kuorma-autolla Krimin sillan yli kun se oli valmistunut.
Näin ilmielävänä silloisen Venäjän federaation pääministeri Putinin Lappeenrannassa vuonna 2010 kesällä kun hän mm. allekirjoitti Vanhasen kanssa kanavan vuokrasopimuksen. Tällöin hänen edustusautonaan oli useiden valtioiden päämiesten suosima panssaroitu mersu. Nykyään edustusautossaankin Putin luottaa venäläiseen Aurus autoon, jonka ominaisuuksissa mersukin kalpenee. Aurus on järeän panssaroinnin ja puhkeamattomien renkaiden lisäksi suojattu kaasuiskuilta. Lähes seitsemän metriä pitkää autoa pystyy ajamaan yön pimeydessä myös ilman valoja sillä kuljettajalla on käytössään modernit pimeännäkölaitteet.
Putin on myös itse viihtynyt Auruksen puikoissa sillä hän innostui kruisailemaan autolla Krimillä sekä valtiovierailullaan Egyptissä jolloin pelkäävän paikalla kyydistä nautiskeli Egyptin presidentti.
Ilmoita asiaton viesti
Mosse on monikäyttöinen auto.
Lapsuudessa köröteltiin Mossella teurastamoon, ja takapenkillä istui vasikka.
Lapselle ikimuistoinen näky, kun valkotakkinen setä saapui, ja löi vasikalta niskan poikki kirveellä.
Ilmoita asiaton viesti
Aijaijai noita ranskalaisia, kuinka kerkeästi ne kopioivat neuvostoteollisuuden ideoita! Peugeot päätyi mallinumeroinnissaan samaan 407:ään, ja otti Mossen lanseeraamat vastakkain sijoitetut tuulilasinpyyhkimet käyttöön niin kuin olisi muka itse keksinyt ajatuksen.
https://autot.tori.fi/vaihtoautot/peugeot/407/98420688
Ilmoita asiaton viesti
Neuvostoautojen mallinumeroinnista tulee mieleen Lada ”viis tai seihtemän yli yheksän” eli 2105 tai 2107.
Ilmoita asiaton viesti
Paljon vitseillään neuvosto-autoista. Itse aikoinani Odessassa liftasin ehkä koskaan aiemmin täällä näkemättömään autoon. Tuo oli sotaveteraani-invalideille valmistettu auto. Siihen mahtui 2 henkilöä kerrallaan sisälle ja vähän pakokaasutkin tuoksuivat autossa. Tuo auto ei paljoa poikennut Suomen veteraanien Tunturi-mopoista. Mutta oli auto eikä mopo.
Ilmoita asiaton viesti