Putinin toiveauto

Tavallisesti luotettavilta tahoilta saamamme tiedon mukaan Venäjällä ryhdytään tuottamaan jälleen takavuosikymmeninä kovin suosittua Moskvitsh-henkilöautoa. Presidentti Putin on myös ilmaissut halunsa kyseisen ajoneuvon omistamiseen. Kuten muistamme, hänen ensimmäinen autonsa oli Ukrainan neuvostotasavallassa valmistettu Jalta, joka ainakin suomalaisten autolehtien mukaan sai monien ominaisuuksiensa tähden hyvä jos yhden tähden, ja senkin osittain Finlandisierungin tähden.

Ylemmässä kuvassa kirjoittaja (gebardin nahalla päällystetyn ratin takana) ja ystävänsä pelkääjän paikalla. Auto on malliltaan 407 ja kaksivärinen, kerman ja kermakahvin sävyissä. Ajokorttia ei ole kummallakaan, poseerataan vain kotipihassa. Huomatkaa raollaan oleva tuuletusaukko, jollainen, tosin koko tuulilasin levyinen, oli myös Citroen 2CV:ssä, teleskooppiantenni ja takasivuikkunan kotimaan matkailutarrat.

Mossella ajettiin 30000 kilometriä, jonka jälkeen se myytiin juuri ennen venttiiliremonttia.

Toivottavasti uudessakin versiossa on kaikki samat hienoudet: salamannopeasti kaatuvat etupenkin selkänojat, putkiradio, jonka varaputket tulivat mukana vanerilaatikossa lastuvillaan pakattuina, täydellinen työkalusarja työvalosta ilmanpainemittariin ja rakomittasarjaan sekä paksu kovakantinen tarkoilla rakennepiirroksilla kuvitettu ohjekirja, jonka avulla on helppo korjata koko sähköjärjestelmä, vaihteisto, venttiilien ajoitus, sytytys jne.

Autoissa tuohon aikaan piti suorittaa sisäänajo, vaikkapa 1000 km rauhallisesti, jonka jälkeen öljynvaihto ja muukin huolto. Moskvitshissa oli kaasupolkimen alle kierretty pultti, joka esti ottamasta liian kovia kierroksia alkukilometrien aikana. Kun auto tuli meille, se ajettiin omakotitalon kellariin tehtyyn autotalliin  jyrkähköä luiskaa pitkin. Sepä ei suostunutkaan sieltä nousemaan takaisin omin voimin, vaan naapurista riski mies työnsi nokasta Mossen apuvoimana ylös.

Kaikki itäpuolelta tuodut autot tuoksuivat sisältä erikoiselta. Penkkien täyte joidenkin tietojen mukaan sen aiheutti. Joidenkin tietojen mukaan auton sai raikastettua pyyhkimällä penkkejä suojeluskunnan manttelilla.

Alempi Mosse on kuvattu muutama vuosi sitten Sortavalassa. Näiden tehokkaimmissa malleissa oli muistaakseni BMW:n lisenssimoottori, joka takasi, että teho ja ajo-ominaisuudet eivät ns. hippaa ottaneet toisistaan, ja kun maassamme ennen kattonopeuksia piti näyttää, kuinka kulkee, niin aina ei pysytty ojien välissä – sama koski myös muita ajoneuvoja, tuloksena 1000 kuolonuhria vuodessa.

Moskvitshin erikoismalli Caviar sisälsi kylkiäisenä purkin aitoa mustaa kaviaaria. Se, että kylkiäisenä olisi tullut hyppynaru lisälämmittimenä ei pitänyt paikkaansa Mossen kohdalla. Verhojanskin helmikuussakin autolla varmaan ajeltiin lämpöisissä tunnelmissa.

 

0
Kari Viinikainen

Toiseksi suurimman ikäluokan eläkeläinen, omaishoitaja, soittaja, kulttuurimyönteinen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu