Seniori-ikäinen mobiilitietokoneen käytön oppijana
EU:n tukema Grundtvig
oppimiskumppanuushanke Mobile 50+- (Mobile devices and web 2.0 –
new perspective in ICT for digital inclusion in Europe) paneutuu
ikäihmisten ja vähän nuorempienkin tietokoneen käytön
motivaatioon ja oppimiseen. Mukana on partnereita Liettuasta,
Ruotsista, Saksasta (2), Turkista ja Suomesta (2). Tavoitteisiin
päästään järjestämällä erilaisia tietokonekursseja, etsimällä
välineitä – erilaisia tietokoneita, appseja, ohjelmistoja ja
opetusmenetelmiä. Jokaisessa yhteistyömaassa pidetään kokous,
jossa tutustutaan paikallisiin sovelluksiin. Näihin kokouksiin
osallistuu myös oppijoita eri maista.
Hankkeen Turkin kokous pidettiin
Canakkalessa 9.-14.9.2013. Asialista koostui partnerimaiden toiminnan
esittelystä, oppisisältöjen esittelystä ja kasvatusfilosofisista
ja pedagogisista pohdinnoista. Luonnollisesti kokoukseen kuului myös
tutustumista paikalliseen kulttuuriin.
Kasvatusfilosofiset pohdinnat
olivat Tiedetilan esityksen aiheena. Maailma on muuttunut ja
perinteinen opettajuus ei tuota parasta tulosta – siis enää ei
opettaja puhu ja opiskelijat kuuntele, vaan keskiöön nousee oppijan
motivaatio ja sen vahvistaminen sekä oppijan vastuu omasta
oppimisesta. Tämän kasvatusfilosofisen näkemyksen voi tiivistää
neljään väitteeseen:
–
Kasvattaminen ei ole välttämätöntä, mutta kasvaminen on?
–
Opettaminen ei ole välttämätöntä, mutta oppiminen on?
–
Kuri ja auktoriteetti eivät ole välttämätöntä, mutta vastuu
omasta kasvamisesta ja oppimisesta on?
–
Ohjeiden mukaan tekeminen ei ole välttämätöntä, mutta luova
onnistuminen on?
Ensimmäinen
väite näyttää soveltuvan lapsiin ja lasten kasvatukseen, mutta
täytyy muistaa, että kasvu ei pääty lapsuuteen, vaan jatkuu
vielä ikäihmisenäkin. On tärkeää, että oppijalla on henkisiä
välineitä opiskella, tarkastella omaa oppimistaan ja omaa
käytöstään sekä kyky arvioida sitä, mikä tuli opittua ja mikä
jäi oppimatta sekä riittävä motivaatio tietokoneen käytön
oppimiseen.
SLO
(Senioren Lernen Online) piti workshopin tablettien applikaatioista,
lähinnä e-kirjan tekemisestä. Tarkasteltavana oli kolmenlaisia
sovelluksia: iPadillä ja iPhonella, Androidilla sekä verkossa
toimivia applikaatioita ja ohjelmia. E-bookin tekemisen materiaaleina
käytettiin kulttuuriohjelmaan kuuluneen Troijan käynnin aikana
kerättyjä kuvia ja tekstejä. Tuotoksena oli pieniä Troijaa
käsitteleviä e-kirjoja.
Tarkoituksena
on, että jokaisessa hankkeeseen osallistuvassa organisaatiossa
järjestetään kursseja, joiden osana on e-bookin tekeminen. Muilta
saadut kokemukset helpottavat sovellusten valintaa.
Osana
kokouksen kulttuuriohjelmaa osallistujat olivat mukana
arkeologiapäivillä (The
Archeological Meeting in Yalı Han / Çanakkale).
Jokainen partnerimaa oli valmistanut esityksen jostain oman maansa
arkeologisesta kohteesta tai ajasta. Oli mielenkiintoista kuulla
esimerkiksi monien Berliinin muurien historiasta tai suomalaisista
esinelöydöistä kertomassa arkeologisista kausista.
Kokouksessa
puhuttiin tietysti hankkeen etenemisestä. Seuraavat kokoukset ovat
Saksassa Kielissä ja Suomessa Keuruulla. Uutena asiana tulevat
esille käännösohjelmat – miten kirjoittaa siten, että
käännösohjelma tekee ymmärrettävän käännöksen. Seniorin
kaveri voi olla missä tahansa kielitaidosta riippumatta.
Seniori-ikäinen
oppijana tarvitsee syyn oppia (ehkä kaikki muutkin) – joku
harrastaa musiikkia, joku kotiseututyötä, joku haluaa pitää
kontaktia lapsenlapsiin, joku haluaa tutkia sukuaan jne. Tietokone ja
sen sovellukset ovat tie, väline toteuttaa harrastuksia ja
sosiaalisia kontakteja.
Suomessa
Grundtvig oppimiskumppanuuksia hallinnoi CIMO.
Oppimiskumppanuudet ovat oppimista varten samoin kansainväliset kokoukset, joita hankkeen puitteissa järjestetään. Oppimisen teho riippuu oppijan motivaatiosta ja suhtautumisesta oppimiseen.
Turkin kokous oli monessa suhteessa antoisa. Kokouksessa käsiteltiin olennaisia osioita mobiililaitteiden käytöstä, tutustuttiin paikallisiin kohteisiin ja olipa vähän vapaa-aikaakin kokouksen ulkopuolella.
Yhteensä Mobile 50+- -hanke koskettaa viidessä maassa yli 500 seniori-ikäistä erilaisten kurssien ja tapahtumien muodossa. Useat kymmenet tutustuvat toisiinsa hankekokousten aikana. Muodostuu pysyviä verkostoja, kuten keskusteluryhmiä Skypessä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiva kuulla, että Turkin kokous oli onnistunut ja antoisa. Liettuan kokouskin, jossa olin mukana senioriopiskelijana, oli toki myös sitä mutta ohjelma oli tehty osin liian väljäksi ja jäsentymättömäksi. Itse hankehan on hyvä.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelmana on usein se, että ei tiedetä mitä partnerit aikovat sanoa ja jäsennys menee sekaisin. Nyt kuljettiin hyvin aikataulussa. Yritän saada partnerimailta ainakin Ruotsista lomakkeita motivaatiotutkimukseen – aion ehdottaa esitystä kasvatustieteen päiville senioriopiskelijoiden motivaatiosta.
Ilmoita asiaton viesti
Opetin tietotekniikan alkeita jatko-opiskelussa olleille keski-ikäisille sairaanhoitajille noin 15 vuotta sitten.
Ensimmäisellä istunnolla yleisin kysymys oli – mitä, jos mä saan tämän koneen aivan sekaisin?
Toisella istunnolla kyseltiin nettihakujen rajauksia ja tekstinkäsittelyn jippoja. Kun tietotekniikan mahdollisuudet opiskelussa ja harrastuksissa avautuivat parilla esimerkillä, aikuisten opiskelijoiden intoa omaehtoiseen oppimiseen ei voinut enää estää.
Ilmoita asiaton viesti
Olen tuon huomannut kanssa. Kun motivointi onnistuu, niin oppiminenkin sujuu. Joka opetuskerta käytän vähintään neljänneksen ajasta kertomalla, mitä voisit tehdä tabletilla tai tietokoneella.
Ilmoita asiaton viesti