Hyvä seksi, parempi mieli

Suhtautuminen seksiin paljastaa paljon ihmisestä ja yhteisöstä. Sanotaan, että se oli erityisen luonnollinen antiikissa ja joillakin luonnonkansoilla. Sitten se luettiin synniksi. Yleisesti rajoittunutta ja kielteistä on ajattelu, jos yhteisö kieltää joiltakin oikeuden seksiin. Jos esim. ehkäisy, naisen oikeus määrätä omasta seksuaalisuudestaan ja nuorten itsetyydystys on suurikin synti mutta lapsen hyväksikäytön saa helposti anteeksi.

Seksi on seksiä hyville jos kohta pahoillekin. Toivottavasti kumminkin luonnollista ja hyvää. Seksistä ei ole pitkä matka muuhun hyvään. Seksi on toinen toisensa auttamista, sanoi eräs jyväskyläläiskuuluisuus. Hyväntekeväisyyttäkö siis? Mene tiedä. – Tempasen samaan syssyyn muutakin rakkaudesta. Onhan seksi rakkautta.

 

Onko politiikassa rakkautta?

Psykoanalyytikko, sosiologi ja
filosofi Erich Fromm (1900-1980)  kirjoitti,
että aito rakkaus virtaa luovuudesta ja uudistumisesta. Ehkä
kiinnostavimmissa teorioissaan
Fromm tutki ihmistä yhteisön
jäsenenä. Rakkautta hän pohti useissa teoksissaan yksilöllisenä ja yhteisöllisenä
ilmiönä.

 

Tuho tai elämä

Fromm muistutti,
että yksilö ja yhteisö valitsevat tuhon tai elämän. Arvot ja toiminta seuraavat
tästä valinnasta. Kuolemaan suuntautuva ihminen suhtautuu elämään mekaanisesti
ja ihmisiin ikään kuin esineisiin; kuolemaan suuntautuvassa yhteiskunnassa
palvotaan kuolleita asioita, kuten rahaa, autoja ja koneita. Luovuuden
estyminen johtaa toimettomuuteen tai ylenmääräiseen puuhailuun.

Rakkautta Fromm korosti toimintana,
ei vain tunteena. Rakkaus on vastaus keskeisiin yksilön yhteiskunnassa
kohtaamiin ongelmiin. Platonin tavoin Fromm piti hyvyyttä ensisijaisena: paha
on hyvän ja sitä ruokkivien asioiden sulkemista ulkopuolelle. Rikas kulttuuri
ja kunnollinen kasvatus auttavat arvostamaan itseä ja toisia.

Rakkauden Fromm näki vastuullisuutena,
kunnioituksena, huolenpitona ja tietona. Rakkaus voi parhaiten silloin, kun
yksilö on vapaa toimimaan aidon ominaislaatunsa nojalla. Yhteiskunnan tulisikin
antaa jäsenilleen mahdollisuus kasvaa eheyteen ja vapauteen, josta nousee
järkevyys, itsenäisyys ja luonteva yhteys toisiin. Terve yhteiskunta tarjoaa
ympäristön, jossa vapauden, eheyden, arvokkuuden ja rakkauden tarpeet voivat
täyttyä. Ellei näin ole, yhteiskunta on sairas.

 

Toimiva rakkaus

Järjen lisäksi tarvitaan
intuitiota ja havahtumista. Toimiva rakkaus synnyttää luovan ajattelun, joka
vapauttaa auktoriteeteista ja auttaa suhtautumaan asioihin tuoreesti. Eettisyyden
varassa rakennetaan maailma, jossa toisen hyvinvointi ja arvo ovat yhtä
tärkeitä kuin oma hyvinvointi ja arvo. Kun ihminen taistelee,
jotta toisella olisi sama oikeus työhön, leipään ja vapauteen kuin
hänellä, maailma muuttuu.

Alistaminen ja alistuminen eivät
ole rakkautta. Yhteiskunnassa, jossa ihmisiltä viedään työ ja yhdenvertaisuus, tarvitaan
havahtumista tosiasioitten näkemiseen, yhteisvastuuseen ja toimintaan. Politiikan
ei tarvitse olla  aseman tai vallan
tavoittelua: politiikka voi olla sytyttävää intohimoa oikeudenmukaisuuteen.

Toiminta voi olla määrätietoista
ja silti joustavaa. Siinä voi näkyä viisaus ja intohimo. Rakkaus, sanalla
sanoen.

 

katriinakajannes
Sitoutumaton Jyväskylä

Kansannainen, kirjallisuuden dosentti, pitkän linjan tieteentekijä
Lempinimet Kaiju, Kaijukka
Kuva Osmo Hänninen

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu