Kokoomuslainen Helsingin kansallisseura lahtaisi vasemmistoliiton
Tulihan sitä vappuun vipinää. Ensin Paavo Arhinmäki kehotti kansaa joukolla marssille, ja nyt kokoomuslainen Helsingin kansallisseura haluaisi lopettaa koko vasemmistoliiton.
Mainittu kansallisseura ei ole mikä tahansa kahvittelukerho, vaan sen puheenjohtajana toimii kansanedustaja Atte Kalevan eduskunta-avustaja Kati Martinson. Siitä ei ole tietoa, että onko hän vasemmistoliiton kieltämistä ehdottaneen tekstin kirjoittaja.
Kokoomuksen ylimielisyyden ovat kyselyjen perusteella kansalaiset huomioineet jo aikoja sitten, mutta nyt tullut vaalivoitto näyttää nostaneen sen sfääreihin. Suomalaiset ovat pitkään saaneet olla ylpeitä demokratiastaan, nyt sitä alkavat nakertaa stadilaiset kokoomusjyrsijät.
Arhinmäen esiintulo oli typerä mutta tämä Helsingin kansallisseuran esiintulo on vielä typerämpi. Muistelen että tämä Kati Martinson kirjoitteli tänne Puheenvuoroonkin takavuosina ja väittelinkin pari kertaa hänen kanssaan. Paremmin kuin kokoomukseen tuo eukko kuuluisi persuihin tai oikeastaan Anon porukoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Myös Jussi Halla-aho (ps) vaati poliisilta toimia Arhinmäen ulostulon jälkeen. Nähtäväksi jää, että kielletäänkö vappumarssit tulevalla hallituskaudella jonkin poliisilain perusteella.
Martinsonin nimi ei ole jäänyt minulle mieleen, mutta luen vain pienen osan tänne kirjoitetuista blogimerkinnöistä.
Ilmoita asiaton viesti
Jussikin provosoitui vähän turhaan. Muuten hänen sisäpolitiikkaan liittyvät kommenttinsa ovat olleet hyvin maltillisia viime aikoina. Jussista tulisi ihan ok ministeri tulevaan hallitukseen, mutta nuo vanhat scriptakirjoitukset painavat. Taitaa mielummin valita eduskunnan puhemiehen paikan.
Ilmoita asiaton viesti
”Taitaa mielummin valita eduskunnan puhemiehen paikan.”
Mestarilla on vara valita 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Eihän se ole kuin maalittamisen mestari.
Ilmoita asiaton viesti
On muistettava, että Halla-aho teki hyvää työtä ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajana. Oikea-aikaisesti ja harkiten annetut lausunnot Venäjästä olivat ennennäkemättömän rohkeita ja oikeaan osuvia.
Lisäksi Halla-aholla taisi olla näppinsä pelissä PS-eduskuntaryhmän suuren enemmistön hyväksyessä Nato-jäsenyyden ja ehkä myöskin välillisesti siinä, että äänestäjät palkitsivat ryhmän venäjämieliset, Niikon ja Packalenin.
Ilmoita asiaton viesti
Muistaakseni vas- liiton Dan Koivulaakso takavuosina, sanoi mielipiteenään että perussuomalaiset olisi kiellettävä puolueena
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin sanottu.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä Daniel Koivulaakson ehdotus vain unohtuu Piittiseltä
Ilmoita asiaton viesti
Mutta vasemmistoliiton kieltämisen ehdottaminen on jollain tavalla väärin?
Ilmoita asiaton viesti
Vasemmistoliitto, siis kommunistit taidettiin kieltää punakapinan jälkeen 1918?
Taisivat olla kommunistiset puolueet täällä kiellettyjä kunnes suuri ja mahtava sosialistinen neuvostoliitto raiskasi pienen Suomen 1944.
Ilmoita asiaton viesti
Siihenpä taisikin Koivulaakson poliittinen ura pysähtyä. Katsotaan mitä ääniä nyt kuuluu kokoomuksesta, jos kuuluu mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Suureen puolueeseen, kuten esimerkiksi Kokoomus tai SD, mahtuu monenlaista mielipidettä. Kokoomuksessa voi melko vapaasti esittää mielipiteensä, kunhan pysytään laillisuuden rajoissa.
Tokihan jokaisessa puolueessa käydään sisäistä keskustelua jäsenistön piirissä siitä, onko jonkun jäsenen esittämä mielipide puolueen sen hetkisen virallisen linjan mukaista. Siinä sitten puolueen johdon on yritettävä pitää joukot yhtenäisenä.
Ilmoita asiaton viesti
Vuonna 2011 Jussi Niinistö äityi eduskunnassa pitämässään puheessa lausumaan: ”Perustuslain muuttamisella ja siten presidentin vallan kaventamisella tämä ja edellinen hallitus haluavat ylevästi korostaa parlamentarismia. Niin aina. Nykyään kun kuulenkin sanan parlamentarismi, niin sanotusti poistan varmistimen. Epäilykset heräävät heti.”
Varsin mainion oloinen veikko tämä tuolloin persuissa vaikuttanut sittemmin välillä sinistynyt, puolustusministerinäkin toiminut, lopulta korjausliikkeen tehnyt nykyisin kaiketi sitoutumattomuuden huippu.
Ilmoita asiaton viesti
Jännää miten lähellä kokoomuslaisen kansallisseuran ja Halla-ahon ajatukset parlamentarismista kulkevat.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö Arhinmäki mielestäsi loukannut parlamentarismia tavalla, jota ei Suomessa vähään aikaan ole nähty. Mellakoiden lietsominen hallitusneuvottelujen alkaessa on demokratiaa kunnioittamatonta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tulkitaan Arhinmäen lietsoneen rauhanomaisia mielenosoituksia, niin ei siinä mitään laittomuuksia ole tapahtunut, Suomessa on oikeus mielenosoituksiin.
Jos se taas voidaan tulkita väkivaltaan lietsomiseksi, niin sitten asialle pitää pistää stoppi.
Oletan Arhinmäen tarkoittaneen ensimmäistä vaihtoehtoa.
Sehän nyt on selvä, että siellä ääripäässä oikealla tulkinta on juuri tuo, minkä Helsingin Kansallisseura on ottanut. Eipä yllätä!
Ilmoita asiaton viesti
Mellakoiden lietsominen hallitusneuvottelujen alkaessa on demokratiaa kunnioittamatonta.
————————————
Voisitko linkittää lähteen missä hän lietsoo mellakoita?
Ilmoita asiaton viesti
Olihan oppositiossa olleet heti räyhäämässä ennen kuin Antti edes hallitusta muodosti. Annetaan samalla mitalla takaisin uudelle hallitukselle, jos sellaista edes tulee, kun halutaan aina haukkua vanhoja hallituspuolueita? Keskittyisivät ohjelman tekoon mutta näköjään siihen ei pystytä?
Ilmoita asiaton viesti
Joo paljonhan politiikassa lausutaan sellaista, josta sitten muutaman vuoden jälkeen vaietaan visusti. Siitähän meillä on esimerkkejä ennen sotia, sotien aikana ja sitten YYA-aikakaudella samojen henkilöiden lausumista mielipiteistä.
Eikä tarvitse mennä niin paljon ajassa taaksepäin. Joku saattaa muistaa muutaman vuoden takaa mitä PS-puolueen silloinen eduskuntaryhmän puheenjohtaja kommentoi Brexitiä: ”Brexit näyttää askelmerkit Suomellekin.”
Viime aikoina näitä ajatuksia ei ole enää PS -puolueenkaan suunnasta kuulunut. Ja hyvä niin. Näin maailma muuttuu.
Ilmoita asiaton viesti
Tähän voisi lisätä että: ”vuoroin vieraissa käydään”. Nyt ei ole Neuvostoliitto kannattajineen enää suojelemassa yhteiskuntamme nakertajia.
Meillä on vapaa mielipiteen vapaus ja hyvä kun sitä nyt käytetään myös ennen niin suojassa lihoneita politikkoja vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Viittaatko tuolla Neukkulan ruplasuojalla kenties Kepuun & Kekkoseen?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ja ns ”yleisiin syihin”
Ilmoita asiaton viesti
Neuvostoliiton ja kommunistien tuen määrä väheni kun Neuvostoliiton ja Itä-Euroopan kommunistit luhistuivat omaan mahdottomuuteensa.
Tuo ei tarkoita että he ”katosivat” jonnekin, ei suinkaan. He kielsivät oppi-isänsä alkaen Marxista. Toistaisesksi koska nyt ei ole oikein mahdollisuutta oikealla nimellä lietsoa vihaa kansan keskuuteen. Sitten on lukematon määrä näitä ”kameleontteja”. Väittävät tekevänsä yhtä vaikka tekevät aivan jotain muuta.
Iänikuinen viisaus on se että teot osoittavat, eivät puheet.
Ilmoita asiaton viesti
Ville Niinistö sanoi hyvin: ”Ei jaksaisi tahallista väärinymmärtämistä ja turhia kulttuurisotia. Jussi Halla-aho ei ole tyhmä.
Se että vasemmiston Paavo Arhinmäki kannustaa vappumarssille – ’kadulle marssimaan’ ja ’osoittamaan vastarintaa’ – on varsin tavallista ja perinteistä suomalaista poliittista retoriikkaa ja osa mielipiteenvapautta. Ei mikään Capitol-tapahtuma tai lietsomista kapinaan. Arhinmäen lausuntoa on väärintulkittu ilmeisen tahallisesti. Kukaan ei ole Trumpin tavoin kyseenalaistanut vaalitulosta. Halla-ahon tarttuminen tähän levisi kuin kulovalkean lailla laitaoikeiston sometileillä ja ihmiset saivat lietsottua itsensä taas aivan sekaisin.
Siis mistä? Siitä että vasemmistopuolueet aikovat, kuten jo sata vuotta, marssia vappuna ja heiluttaa punaisia lippujaan ja muistuttaa omasta aatteellisesta vaihtoehdostaan myös tulevalle hallituspohjalle. Sitä se poliittinen vastarinta on, sellaisesta toverit vasemmalla ovat aina puhuneet. Itse en vihreänä näihin ole osallistunut, mutta en ole voinut välttyä vuosien varrella näiden tilaisuuksien näkemistä kadun varrella ja varsin tavanomaiselta työväenliikkeen puuhalta se on näyttänyt.
Pystyt Jussi parempaan. Vaikka perussuomalaiset ja kokoomus aikovat yhdessä tarttua hallitusvaltaan, ei tarvitse lietsoa turhia vastakkainasetteluja ja vääriä käsityksiä tavalla, josta ei ole Suomelle ja suomalaisten yhteisöllisyydelle mitään hyötyä vaan päinvastoin. On aika kasvaa aikuiseksi sielläkin suunnalla ja ottaa poliittinen vastuu vakavasti – hallituksessa on mietittävä koko Suomen yhteistä asiaa, ei pikkunäppärää laitaoikeiston somelietsontaa.”
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaiset kestävät kyllä kohtuu kovan verbaliikan, mutta yli sadan vuoden takaiseen kansanvaltaisten puolueiden kieltämiseen saati sitten lahtariaikoihin ei pidä pyrkiä.
Ilmoita asiaton viesti
Toki jos hiuksia aletaan halkoa, niin Vasemmistoliittoa rasittaa historian hämäristä sellainen puolue kuin SKP, joka ei kansanvaltaa kunnioittanut. Ymmärrän kyllä, että nuoret vassarit joko tämän unohtavat tai ainakin haluavat unohtaa, koska eivät koe mitään yhteyttä vanhoihin kommareihin.
Silti olen sitä mieltä, että Kansallisseuran ulostulo oli mauton yhtä lailla kuin Arhinmäen töräys. Eikä Halla-ahonkaan provosoituminen ollut tarpeen.
Ilmoita asiaton viesti
Onko luokkataistelu kokemassa renessanssia ? Vai yritetäänkö luokkataistelun henkiin herättämisellä suunnata kansan katseet muualle oikeista ongelmista ja haasteista ? Että some-kansalaiset eivät liikaa nostaisi ”vääriä” kysymyksiä esiin.
Tiukasti luokka-hengen yhden totuuden aatteissa elävän ihmisen näkökulma asioihin tahtoo helposti supistua. Tällaisia henkilöitä on sitten helppo johdatella yhteen sun toiseen. Tähän liittyen on onni, että suomalaiset ovat kuitenkin hitaita syttymään ylipäätänsä mihinkään.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän kyllä, että nuoret vassarit joko tämän unohtavat tai ainakin haluavat unohtaa, koska eivät koe mitään yhteyttä vanhoihin kommareihin.
—————————–
He eivät koe mitään yhteyttä kommunismiin koska mitään yhteyttä ei ole. Jotkut vain haluavat pitää tämmöistä mielikuvaa yllä.
Ilmoita asiaton viesti
Arhinmäki tahtoi tarttua vielä vähän varhaisempaan, 1918 verbaliikkaan innostaessaan oman päänsä lahopäitä toimintaan.
Ilmoita asiaton viesti
Saa siinä Arhinmäki tehdä töitä, että onnistuu ohittamaan Talvisodan hengen, Kallion kaupunginosasta kootun Ässä -rykmentin sankariteot ( muistomerkki Alli Tryggin puistossa ) ja Tammikuun kihlauksen ( 1940 ) . Demareiden piirissä taitaa olla tällä hetkellä ideologinen jakauma Tannerilaisten ja toisaalta Tuomioja – Rinne – Marin linjan välillä.
Tammikuun kihlaus, lainaus SAK:n sivustolta Tammikuun kihlauksen merkitys, 21.01.2010 14:00 SAK
https://www.sak.fi/ajankohtaista/uutiset/tammikuun-kihlauksen-merkitys
”Sisäpoliittisesti tammikuun kihlaus oli osa pakettia, jonka toinen julkilausuma korosti, että toisista Pohjoismaista poiketen puolivirallinen kansanmiliisi (eli suojeluskunnat) oli olennainen osa suomalaista yhteiskuntaa. SDP ja suojeluskunnat yhdessä ilmoittivat, että molemmin puolin olivat esteet poistuneet sosialidemokraattien liittymiselle suojeluskuntiin. Näin kahdella julkilausumalla tikattiin kansalaissodan iskemiä syviä haavoja umpeen.”
Tiedoksi tuokin Arhinmäelle.
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt kuitenkin odotettaisiin tuleeko sitä hallitusta kokkareiden ja persujen pohjalta. Itse veikkaan yhteistyön kaatuvan seuraavaan tulevaan tukipakettiin (Italialle). Orpo sanoi ehdottoman ein yhteisveloille, saas nähdä pitääkö puheensa, epäilen ettei pidä.
Ilmoita asiaton viesti
Edellisessä hallituksessa oli tosiaan kaksi vasemmistopuoluetta, Sdp ja vasemmistoliitto. Minun muistini ulottuu PersKeKoa kauemmas.
Ilmoita asiaton viesti
”Edellisessä hallituksessa oli tosiaan kaksi vasemmistopuoluetta,”
Siitä voidaan olla montaa eri mieltä, mutta nykyisessä eduskunnassa on kolme vasemmistopuoluetta:
Tutkijoiden mukaan yksi selvimmistä tutkimuksissa todetuista siirtymistä on, että vihreät ovat ryhmittyneet entistä selkeämmin vasemmalle. Myös arvokartoissa vihreiden ehdokkaat ovat talouspoliittisesti lähes yhtä vasemmalla kuin sosiaalidemokraattien ehdokkaat.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009449502.html
Ilmoita asiaton viesti
Persistionistien mielestä edellisessä halituksessa ei ollut kuin yksi puolue, jonka nimi heidän erinomaisen käsityskykynsä perusteella on vissiin vieläkin vihervassarit, joka näiden järejen jättiläisten mielestä koostui etupäässä ex. kommareista.
Ilmoita asiaton viesti
Oikein! Jotain sellaisia siellä hallituksessa oli.
Ilmoita asiaton viesti
No edellisen hallituksen pääministeripuolue ei elellyt mitenkään varsinaiseti jo aiemmin mainitun ruplasuojan varassa.
Itärajan takaa tullut hynä on kelvannut aina varsin hyvin myös ahneistolle, jonka eräskin edustaja ei niin kauan sitten varoitteli russofobiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Saattaa olla, että tänä päivänä Alexander Stubb jättäisi varoittelematta.
Ilmoita asiaton viesti
Kovastihan meillä tunnettiin tuskaa siitä, että vaikeuksia tulee kun vienti Venäjälle sakkaa. No, niinhän ei käynyt vaan bisnesmiehet ja -naiset ovat löytäneet markkinoita muualta. Kyllähän maapallon yhteensä 7 000 miljoonan asukkaan maissa on muuallakin kuluttajia ja markkinoita kuin 140 miljoonan asukkaan Venäjällä. Tokihan se muualta markkinoiden löytäminen vaatii työtä ja matkustamista sekä neuvottelu- ja kielitaitoa. Onneksi se nuoremmalta sukupolvelta käy.
Vanhemman sukupolven, varsinkin suurissa vientiyrityksissä, bisnes perustui YYA-ajan clearing-kauppaan, kilpailukyvyn nostamiseen devalvaatioilla ja reippaaseen vodka-pohjaiseen edustamiseen sekä ikuisen ystävyyden vakuutteluun. Naapuriin kelpasi melkein mikä vaan, joten laadullakaan ei ollut aina niin väliä. No, tokihan jäänmurtajiin ei kelvannut tilaajamaan elektroniikka vaikka sopimuksissa niin luki. Kaikessa hiljaisuudessa neuvosto-tutkat ja -radiot vaihdettiin asennusvaiheessa länsimaisiin laitteisiin. Mahtavatkohan ne neuvostolaitteet olla pölyttymässä edelleen Hietalahden telakan varaston nurkassa ?
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko vasemmistopuolue valinnut Atte Harjanteen eduskuntaryhmän puheenjohtajaksi? Vastaus on EI!
Ilmoita asiaton viesti
Eva Biaudet’n kyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Enpä usko. Miksi jompikumpi vasemmistopuolue enää valitsisi porvarin puheenjohtajaksi? Toinenhan erehtyi kerran valitsemaan Suvi-Anne Siimeksen.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös Atte ole vih-puolueessa enemmän oikealla reunalla ja ymmärtää jotain jopa bisneksen merkityksestä yhteiskunnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomuksesta siirtyi Vihreisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tuo vasemmistopuolue valitsi vasemmistolaisen köyhyystutkijan puheenjohtajistoon ja lopulta puheenjohtajaksi. Vasemmistoliitto taas haki, varsinkin Arhinmäen aikaan, kasvupotentiaalia koulutetuista nuorista, vasemmistoon kallellaan olevasta ympäristötietoisesta yliopistoporukasta.
Nyt Vasemmistoliitto ja Vihreät ovat päässeet tavoitteeseensa ja jakavat tuon 15%:n äänestäjäpotentiaalin melko tasan.
Ilmoita asiaton viesti
Atte Harjannekaan ei pidä vihreitä vasemmistopuolueena. Hänkin on tolkun mies.
Ilmoita asiaton viesti
Eivätkö kaikki toivo hallituksen toimivan viisaasti? No, ymmärrän kyllä että SAK:n toive on ”väärin” toivottu jos munat eivät ole sikäläisessä korissa.
Ilmoita asiaton viesti
”Ehkä tämä johtuu siitä että sinun munasi ON SAK:n korissa”
Kyllä minun munani ovat eläkevakuutusyhtiöiden koreissa. Palkkatyössä ollessa loppuaikoina YTK oli hätävarana. Yrittäjänä ei mitään. Omat asiani eivät estä minua ajattelemasta yhteiskuntaa kokonaisuutena, toisin kuin eräillä.
Ilmoita asiaton viesti
Ainoat, jotka edes vähän yrittivät hallitusta mielenosoituksin painostaa, , Elokapinalliset, saivat hallitukselta kiitosta ja ymmärrystä.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa muistaa että viime kaudella, kun oli vasemmistolaisin hallitus henkilömuistiin, meillä säilyi oikeisto-opposition puolesta melko rauhallinen poliittinen ilmapiiri.
Pitäydyttiin normaalissa oppositio/hallitus väittelyssä.
———————————
Puheenvuorossa oli ja on edelleen ihan eri meininki.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä hallitusta tuettiin iloisin mielin. Muistathan EOI:n ja VVF:n ja nyt uusimpana on ÄOKL.
Sanna on kaunein, edelleen.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko jotenkin taantunut vai oletko aina ollut hiukan lapsellinen? Minusta on käsittämätöntä että komppaat Jari Räihän huonoa huumoria. Muistaakseni pystyit joskus parempaan. Vai muistanko väärin?
Ilmoita asiaton viesti
Kyseinen Kati Martinson on Atte Kalevan kampanjapäällikkö, joten luonnehdintasi osuu ihan oikeaan.
Ilmoita asiaton viesti
Iloista Vappua!
Ilmoita asiaton viesti
…Tänään ja vielä huomennakin on mahdollisuus nähdä telkusta KOM-teatterin mahtava 50-vuotiskonsettti!
– Siinä on lämpöä ja hehkua koleaan Wapunviettosäähän!
Ilmoita asiaton viesti
Kuullaanhan siellä sitten myös ”Natalia” -kappale ?
Ilmoita asiaton viesti
”Yleisistä-ja sattuneista syistä”, eli sodan takia KOM:in nykyinen johtaja kertoi, että kaikkia, aikoinaan ohjelmistossa olleita kappaleita ei voitu enää ottaa konsertin ohjelmistoon.
– Todella kaunis laulu ”Natalia” on Elvi Sinervon runoon, Kaj Chydeniuksen säveltämä kappale.
Natalia ei ollut ukrainalainen partisaani, vaan vakoilusta tuomittu, venäläissukuinen Suomen kansalainen Natalia Tusula- Vereschjagin, (1902-1974),joka oli asunut Ukrainassa nelisen vuotta.
Natalian sellitoveri, runoilija Elvi Sinervo oli tuomittu valtiopetoksesta kolmeksi vuodeksi kuritushuoneeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Oli hieno konsertti!
Ilmoita asiaton viesti
Näin 70 -luvun alun teininä ja sen aikaista nuorisopolitiikkaa sekä poliittista kulttuuria sivusta silloin seuranneena, täytyy todeta, että kovin oli KOM -teatterin esitykset pliisuja. Taitaa moni taistolainen ja muu edesmennyt kommunisti kääntyä haudassaan. Eipä ollut esiintyjillä enää aatteen paloa. No yrittiväthän nämä vielä hehkuttaa kuinka ”porvari” nukkuu huonosti… Eikä näille jatkajaa näytä tulevan.
Toista se on sini-mustien kanssa. SD:n puheenjohtajankin ja tietoja ulkomaiselle medialle syöttävien suomalaislähteiden mukaan ”äärioikeisto” nostaa Suomessa päätään aina hallitusta myöten.
Ilmoita asiaton viesti
Mikko ja Tuure ne vain sorkkii toistensa munia vaikka on Vappu.
Ilmoita asiaton viesti
Onnistuu kun on mitä sorkkia. Lihakaupan asiakas kysyi aikoinaan, että saako teillä potkia ja sorkkia. Myyjä vastasi että ei, meillä saa vain maksaa ja kärsiä.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan loistava kielikuva!
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiinnolla odottelen demareiden puheenjohtajan linjauksia vappupuheessaan. Onkohan Marinilla jo sinistä ja mustaa maalia sekä pensseleitä mukanaan ? Tulitikut hänellä on varmasti mukanaan ja vähän sytykettä, että saa taas jonkun sillan palamaan jonkin puolueen suuntaan.
Esimakuahan saimme jo, kun maailmalle Suomesta levisi ”tieto”, että Suomessa ollaan rakentamassa äärioikeistolaista hallitusta. Mistä lienee moinen juttu saatu suomen kieltä taitamattomille ulkomaalaisille toimittajille syötettyä ? Sylttytehtaaltako ?
No eihän tämä mitään uutta ole SD:n vasemmistosiiven suunnasta:
Lainaus otsikosta ja linkki Usarin artikkeliin vuoden takaa ( 2.5.2022 ):
Toimittaja Minna Karkkola
”Vappuna kohauttanut Erkki Tuomioja: ”En tarkoittanut, että, kokoomuslaiset olisivat natseja”
”Natsifraasin heittänyt Erkki Tuomioja selittää vappupuhettaan. Kaksi kokoomuksen kansanedustajaa nostaa pöydälle jo Tuomiojan aseman eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtajana.”
Lainaus päättyy
No sittenhän taas seliteltiin jälkikäteen mitä ei tarkoitettu ja mitä oikeasti tarkoitettiin.
Ilmoita asiaton viesti
Unohtui se linkki: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/vappuna-kohauttanut-erkki-tuomioja-en-tarkoittanut-etta-kokoomuslaiset-olisivat-natseja/59f2ccc5-40ed-4de3-9da9-1bf9702a7676
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa ollaan rakentamassa hallitusta jossa mukana on äärioikeistolainen puolue, näin se maailmalla uutisoitiin ja oikeassa ovat.
Ilmoita asiaton viesti
Taisi tuo uutinen lähteä ihan sosialistien mediasta täältä Suomesta.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, kyllä se siltä hyvin vahvasti tuoksuu. Sehän on vanha suomalainen konsti, jolla yritetään vaikuttaa suomalaiseen sisäpolitiikkaan. Syötetään ulkomaalaiselle medialle sitä sun tätä. Sitten täällä nostetaan kova meteli siitä, kuinka ne ulkomaillakin kauhistelevat suomalaista menoa. Tämähän on myös suomalaisessa viherpolitiikassa tuttu keino. Joku saattaa muistaa, kuinka noin reilut 15 vuotta sitten Saksassa haluttiin boikotoida niitä sikäläisiä painotuotteita, jotka oli painettu suomalaiselle paperille. Se kun kuulemma tuhosi Suomen metsät. Kyllä tuonkin viestin alkuperä taisi olla Suomessa. Tieto kulkee sujuvasti myös viher-verkossa. Tokihan YYA -aikakaudella täältä lähti myös viestiä Kremliin ja sitten Pravda tai Isvestia kirjoitti.
Ilmoita asiaton viesti
Viestiä lähti Kremliin ja tuli Kremlistä.
Ainoana tarkoistuksena estää demokraattisten puolueiden pääsy hallitusvaltaan.
Ongelma täällä monella on että eivät edes kykene lukemaan alkuperäistekstejä. Toistavat papujkaijana mitä puoluuejohto käskee.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä muutaman vuoden takaista persistionismiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kas kummaa, näyttää olevan sosialistien paikallinen äänitorvi. Yksi niistä jotka levittelevät nytkin mahdollisesta uudesta hallituksesta jo ennakkoon täysin perätöntä.
”uutisesi” näyttää olevan ajalta jolloin Perusssumalaisten hajotuskampanja oli kiivaimmillaan. Kun Soini ensin petti puolueen jäsenet ja se jälkeen vasemmisto ”alkoi takomaan kun rauta oli kuumaa.” Löi vain omille näpeilleen.
Ilmoita asiaton viesti
No voi, voi, kun perustajaiskä meni ja uunotti pissapäitä 100-0.
Ilmoita asiaton viesti
Mitähän tuokin tarkoittaa? Laita korkki kiinni jois et keksi mitään järjellistä.
Ilmoita asiaton viesti
Puolueenne pääsihteerillä näkyykin taas olevan vapun kunniaksi korkki auki ja kommentointi kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
En nyt lähtisi Vasemmistoliittoa (SKP:n perinneyhdistys) kieltämään. Se hiipuu omaan intersektionaalisen feminisminsä syövereihin kun nämä Neuvostoliitolle salauskolliset arhinmäet ja koivulaaksot päätyvät jumalattomien hautausmaalle.
Sen jälkeen Vasemmistoliiton toimistolle pitää ripustaa kunniapaikalle puolueen viimeisen rasvanäppityöläisen kuva ja sen rinnalle Vasemmistoliitto-puolueen viimeisen miespuolisen kuva.
Ilmoita asiaton viesti
Vasemmisto Arhinmäen äänellä oli ainoa puolue joka vastusti NS2-hanketta ja nosti juurikin geopolitiikan siinä esiin. Tulepa sinäkin sieltä 70-luvun muistelmista tähän päivään…
Ilmoita asiaton viesti
Väitettiin? En minä joidenkin väitteille mitään voi, eduskunnan asiakirjat kertoo kuka oli oikeassa. Ville Niinistö oli tässä jälkiviisas.
”https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ville-niinisto-venajan-tapahtumista-suomen-pitaa-ottaa-fennovoiman-ydinvoimala-uudelleen-harkintaan/93bf2cf8-470f-4291-a197-9be5c085e23d”
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ville-niinisto-venajan-tapahtumista-suomen-pitaa-ottaa-fennovoiman-ydinvoimala-uudelleen-harkintaan/93bf2cf8-470f-4291-a197-9be5c085e23d
Ilmoita asiaton viesti
En sekoita.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi motoistani on ”credit is given when credit is due”, joillekkin jos väärän viiteryhmän edustaja sanoo mitä on mieltä, vaihtaakin itse mieltä kuin myöntäisi että tässähän ollaan vasurin kanssa samaa mieltä. En ole vasemmistoa (tai demareita) äänestänyt, enkä äänestä, mutta minulle ei ole tärkeää kuka sanoo, vaan mitä sanoo. Eipä ole itselläni tuollaista ideologian taakkaa riippana, mikä näyttä sekoittavan päätä ainakin tuon osalta…
Ilmoita asiaton viesti
Kaikille demokratian säännöillä toimiville puolueille on juuri se sija johon kannatus riittää. Puolueiden kieltäminen lainsäädännöllä yksi kerrallaan johtaa tielle jonka päässä on diktatuuri.
Ilmoita asiaton viesti
Jännää, kuinka puheoikeutta ja sanomisen vapautta halutaan suitsia puolin ja toisin: Arhinmäki töräyttää mitä syljentuotannosta erittyy ja toisella puolen siihen retoriikkaan reagoidaan. Ja sitten taivastellaan yhdessä, kuinka pahasti toinen saattaakaan toiselle sanoa tai vastata.
Kukaan ei ole oikeasti lakkauttamassa Vasemmistoliittoa, mutta toki oikeisto tekee parhaansa, edustuksellisen demokratian keinoin ja sananvapauttaan hyödyntäen, että Vasemmistoliiton ja vasemmistopuolueiden äänipotti jäisi mahdollisimman alhaiseksi tulevinakin vuosina.
PS on asettanut tavoitteekseen Keskustan kurjistamisen hengiltä. Se on ihan ymmärrettävä tavoite. Puolue nappasi enemmistöpuolueen aseman suurimmassa osassa maamme vaalipiireistä Keskustalta. On selvää, että puolue haluaa käyttää asemaansa lyödäkseen läpi myös hyvinvointialueilla ja kunnissa ja vakiinnuttaa valtapuolueen asemansa näin myös tulevaisuudessa.
Puolueilla saa olla tavoitteita ja ilmaisulle on annettava tilaa. Niin pitkään kuin puhutaan kieltämisestä, on puhe demokraattisesta lähestymisestä. Silloin kun puhutaan ”lähtemisestä kaduille”, on puheessa jo epämääräisempi ja uhkaavampi sävy.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä puolueen kieltämisen vaatiminen on paljon suurempaa väkivaltaa koko demokraattista järjestelmää kohtaan kuin epämääräinen heitto kaduille lähtemisestä, vaikka jälkimmäinenkin tuomittavaa onkin. Ei ole kysymys ”sananvapauden hyödyntämisestä,” kun tehdään perätön kantelu poliisihallitukselle. Helsingin kokoomuksesta toiminnanjohtaja Sanna Hämäläinen on aivan oikein tuosta oksennuksesta irtisanoutunut.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009553042.html
Ilmoita asiaton viesti
Nyt olet kyllä vähän enemmän metsässä kuin uskoinkaan. Kyseinen henkilö on siis paikallisyhdistyksen toimihenkilö ja Atte Kalevan kampanjapäällikkö ja hän sanoo twitter-möläytyksessään, että poliisihallituksen pitäisi tutkia onko Vasemmistoliitto laiton järjestö.
Ei tuossa ole perättömästä ilmiannosta kyse, kun kyse on julkisesta tiedosta, jonka nojalla tutkintaa pitäisi suorittaa. Toki ajatus oli ihan älyvapaa, mutta poliisin toimivaltaanhan tuollainen tutkiminen kuuluu eikä siinä sinällään ole mitään erityisen tuomittavaa.
Toiminnanjohtaja on ja edustaja Kalevakin on tuosta oksennuksesta irtisanoutunut, mutten oksennusta pidä siis juuri sen vuoksi Arhinmäen oksennuksen tasoisena, kun tässä kuitenkin oli ajatuksena, että asiaa voitaisiin tutkia laillisin keinoin eikä lakeja muuttamalla. Ja kuten ymmärrämme, ei Vasemmistoliitto lakeja ole rikkonut.
Ilmoita asiaton viesti
Ajatus siitä, että poliisi kieltäisi hallituspuolueen on lapsellisen typerä eikä sille kannata haaskata aikaa nyt kun muita kokoomuslaisia on siitä irtisanoutunut. Arhinmäkikin täsmensi, että hän tarkoitti järjestäytynyttä vappumarssia, joten ei tästä paljon jäänyt käteen.
Ilmoita asiaton viesti
Kai, tuollainen mihinkään perustumaton, pelkästä vittuilunhalusta tehty tutkintapyyntö on mielestäni vakavampi asia kuin Arhinmäen sinänsä typerä kehotus lähteä kaduille vastustamaan hallitusta, jota ei vielä edes ole ja jonka hallitusohjelman näemme aikanaan. Saahan sitä mielenosoituksia järjestää, kunhan ne ovat rauhanomaisia. Ja tutkintapyyntöjä saa tehdä, mutta perätön tutkintapyynnön, jonka pyytäjä itsekin tietää aiheettomaksi, on vakavampi juttu. En tiedä onko suorastaan lainvastaista, mutta sillä rajoilla käsittääkseni liikutaan.
Ilmoita asiaton viesti
Minähän sanoin että Jussi Halla-aho on Junes Lokan fanipoika. ”Maahanmuuttokriitikko” matkii haittamaahanmuuttajaa (inhoan tuota sanaa, mutta tähän entiseen kummallispoliitikkoon se sopii kuin suutarin näppi sian perseeseen).
Ilmoita asiaton viesti
Kumpiko on epäasiallisempaa: ehdottaa jonkin puolueen lakkauttamista vaiko syyttä jotain puoluetta (ja sen kannattajia) rasistiseksi?
Minusta Kansallisseuran ehdotus on hyvä mutta noloa on että Kokoomus ei ota siitä vastuuta.
Ilmoita asiaton viesti
Vahvistaneeko siirtymää kokoomuksesta perussuomalaisiin, koska ainakin tämän ketjun perusteella perussuomalaisissa olisi asialle enemmän ymmärrystä. Halla-ahon kannanotto laittoi jo etukäteen sopivasti askelmerkit.
Ilmoita asiaton viesti
Kumpiko on epäasiallisempaa: ehdottaa jonkin puolueen lakkauttamista vaiko syyttä jotain puoluetta (ja sen kannattajia) rasistiseksi?
——————————-
Kun arvottaa ihmiset syntyperän ja uskonnon mukaan niin se nyt vaan on rasismia.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko sä Hytölä nyt ihan tolkuissas? Kommunistipuolue kiellettiin Suomessa 20-30-luvuilla aivan aiheellisesti, koska se harjoitti maanpetoksellista toimintaa Neuvostoliittoon tukeutuen. Vasemmistoliitto on aivan normaali parlamentaarinen puolue siinä kuin vaikkapa kokoomus.
Arhinmäen kannattaisi odottaa, että uusi hallitus aloittaisi toimintansa ennenkuin haluaisi mielenosoituksia sitä vastaan, mutta kyllähän Suomessa kuitenkin on oikeus osoittaa mieltä erilaisten asioiden puolesta ja vastaan. Myös hallitusten. Vai olisitko kieltämässä sen?
Selvyydeksi mainitsen, että kannatan tulevaa hallituspohjaa, jonka ohjelmasta aloitetaan huomenna neuvottelut.
Ilmoita asiaton viesti
Paitsi että ei kielletty.
Kommunistipuolueet sallittiin kun Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto oli raiskannut pienen Suomen 1944.
Ja ko. puolueet, ne todelliset lahtaripuolueet, ovat edelleen laillisia. Tosin harva myöntää julkisesti kannattavansa.
Vai mikä porukka se olikaan joka ripusti sen punaisen lyhdyt sosiaalidemokraattisen työväentalon torniin 1918?
Ilmoita asiaton viesti
Taas joudun toteamaan Rantasen historiantuntemuksen heikoksi. Kommunistiset järjestöt kiellettiin Suomessa eduskunnan päätöksellä vuonna 1930. Ne sallittiin sodan jälkeen. Siis tuo ”paitsi että ei kielletty” ei pidä paikkaansa. Rantasta saa aina oikaista.
En ole koskaan äänestänyt vasemmistoliittoa enkä etenkään sen edeltäjää SKDL:ää. En usko heidän agendaansa. Mutta mistä Rantanen löytää Vasemmistoliiton ohjelmasta vaatimuksen kumota laillinen yhteiskuntajärjestys väkivaltaisesti, joka voisi olla edellytys kieltämiselle?
Eiköhän sovita, että demokraattisessa maassa sallitaan kaikki puolueet, jotka toimivat parlamentarismin pelisääntöjen mukaan. Myös vasemmistoliitto ja persut. Me saamme sitten vaaleissa äänestää niistä haluamaamme.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomen Kommunistinen Puolue (SKP) perustettiin 29. elokuuta 1918. Se lopetti poliittisen toiminnan 1990, ajautui konkurssiin 1992 ja purettiin 1996. Vuosina 1918-1944 SKP oli kielletty Suomessa mutta toisen maailmansodan jälkeen 1944 se laillistettiin, kun Neuvostoliitto kuului toisen maailmansodan voittajiin.”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Kommunistinen_Puolue
Tässähän tätä on Näräselle
Jatka jankuttamista mutta lue historia ensin.
Ilmoita asiaton viesti
Jocke on googlannut eikä mikään tuossa ole vastoin kirjoittamaani. Sitä Jocke ei tiennyt, että kun SKP oli sisällissodan jälkeen kielletty, niin kommunistit jatkoivat osallistumista vaaleihin Suomen sosialistisen työväenpuolueen nimissä 20-luvulla. Se harjoitti yhteistyötä Neuvostoliitin kommunistisen puolueen kanssa ja pyrki yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseen. Puolue kiellettiin 1930.
Kysymykseeni Vasemmistoliiton ohjelmasta Jocke ei pystynyt vastaamaan.
Ilmoita asiaton viesti