Sipilän hallituksen taksiuudistus iski omalle kohdalle
Tänään oli vaimollani aika Lapin Keskussairaalaan. Kelataksi oli tilattu viime viikolla. Sen piti tulla kello viidentoista aikoihin. Ei ole näkynyt vieläkään, ja vastaanottoaikakin on jo ollut ja mennyt.
Aikaa sairaalaan oli jonotettu puolisen vuotta. Se katosi jonnekin avaruuteen Sipilän hallituksen tekemän taksiuudistuksen seurauksena. Uudistuksen, jossa sopimuksia tehneet taksifirmat ajavat ne keikat jotka ehtivät, ulkopuolisia ei saa käyttää.
Toivottavasti taksin tulematta jättäminen riittää perusteeksi sille, ettei tarvitse maksaa käyttämättä jääneestä vastaanottoajasta sakkomaksua. Uuden ajan saaminen on sitten oma lukunsa. Kyytin tarvitsijalle kaikki harmit joka tapauksessa jäävät.
Ministerin lausuman mukaan kelakyyteihin valmistellaan muutoksia. Se on hyvä. Toivottavasti muutokset saadaan aikaan tämän hallituksen aikana, koska seuraajan aivoituksista ei voi koskaan tietää.
Sama meininki täällä suunnalla. Taksit eivät aja enää iltaisin, öisin, eikä viikonloppuina. Uudistuksen myötä palvelujen piti parantua, mutta kuten tiedetty, kepu penttää aina. Yhtään ei lohduta se, että kaupungeissa taksiuudistus heikensi palvelun laatua.
Ilmoita asiaton viesti
Sairaalasta soitettiin ja kysyttiin syytä poisjäämiseen. Syyn kuultuaan ei puhelimessa ollut henkilö vaikuttanut edes yllättyneeltä, ilmoitti vain että sakkomaksu peritään Lähilogistiikka Oy:ltä.
Ei taksiuudistus yksin kepun moka ole, olivat sitä hyväksymässä kokoomus ja perussuomalaisetkin. Perustelivat sitä yrittämisen vapautumisella, mutta tulivat samalla luoneeksi jäykän kelataksisysteemin jossa asiakkaat saavat kyydin arvonnan perusteella.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinkas sattuikaan näin juuri sopivasti taasen uusi dis versio taksiuudistuksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Ikävä kuulla ja tuollainen voi olla inhimillisesti suurikin tragedia. Taitaa kuitenkin tuo uudistus mennä perussuomalaisten sijaan sinisten piikkiin.
Toivottavasti uusi aika tulee nopeasti ja silloin kelataksi toimii.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin kirjoitettu. Jää melkein sellainen mielikuva, että yhtä suuri, ellei suurempikin, ansio taksilain hyväksymiseen oli kokoomuksella ja ps:lla.
Pitäisi olla: On selvää, että taksiuudistus oli keskustapuoleen aikaansaama uudistus, jonka kannattajiksi ryhtyivät niin kokoomuksen kuin ps:kin kansanedustajat.
Jos tuntee hieman Suomen puoluetoimintaa, niin tietää, että kansanedustajan mielipide on puolueensa pj:n mielipide.
Ei ole muita mielipiteitä. Jos on, nimi puuttuu seuraavista puolueen vaalilistoilta.
Kun taksiuudistuksesta äänestettiin, uudistusta kannattivat Kepu, Orpo ja Soini.
Jos äänestys olisi pidetty syyskuussa, niin mikään ei olisi muuttunut.
Tässä Halla-ahon mielipide uudistuksesta:
Perussuomalaisten puheenjohtaja, europarlamentaarikko Jussi Halla-aho esittää Facebook-sivuillaan taksiliikenteen vapauttamisen perumista.
Ilmoita asiaton viesti
Jos muistelee tuolloista tilannetta, niin Alexander Stubb/Petteri Orpo (kok) olivat silloin valtiovarainministerinä, ja hallitus peräsi säästöjä vähän kaikesta jolloin myös Kelan kulut joutuivat luupin alle.
Taksiuudistuksen piti alentaa hintoja, mutta se toi alalle monentasoisia sähläreitä ja suoranaisia huijareita. Perussuomalaiset olivat hallituksessa lähinnä perässäkulkijoita, koska eivät saaneet nostettua meteliä edes vuoden 2015 turvapaikanhakijoiden vyörystä jonka piti olla heidän ominta aluettaan.
Ilmoita asiaton viesti
Siniset olivat täydellisiä hillotolppapoliitikkoja. Soini olisi halutessaan saanut vastuunalaisen valtiovarainministerin salkun, mutta helppo ulkoministerin salkku oli ”kiinnostavampi”. Meillähän presidentti pitää nyörit käsissään, mitä ulkopolitiikkaan tulee.
Kirjoittamasi (sivu)lause: ”koska eivät saaneet nostettua meteliä edes vuoden 2015 turvapaikanhakijoiden vyörystä jonka piti olla heidän ominta aluettaan” kertoo sinisistä kaiken oleellisen.
Soini heitettiin myöhemmin pois omiensa joukosta. Tämä oli ymmärrettävää. Espoon Siniset eivät pitäneet siitä, että kaupungin kadun varsille ilmestyi Liike Nyt:n mainoksia, jossa poseerasi Timo Soini.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyiset Persut saikin tarpeekseen ja äänestivät nämä Sipilän hallituksen aikaiset pihalle, jolloin puolue hajosi ja nykyisiin Persuihin ei tainnut jäädä yhtäkään ministeriä, joka oli päättämässä Sipilän hallituksessa. Ja samalla häipyi moni kansanedustaja sinne Sinisten riviin.
Olisi paikallaan puhua Sinisistä kun puhuu Siplän hallituksen Persu teoista. Nyt koitetaan Perussuomalaisten piikkiin laittaa Soinin ja kumppaneiden tekoja, vaikka nykyiset Perussuomalaiset ryhdikkäästi teki Soinin tolpannuolennalle stopin.
Ilmoita asiaton viesti
Et kai kuitenkin kohdistele syyttelyä nyt väärään kohteeseen eli Sipilän hallituksen taksiuudistamiseen, vaikka Kelan on toiminut STM:n ohjeistuksen mukaisesti varausajan käyttämättä jättämisestä veloittamalla kuljetuspalvelun järjestävää tahoa? On nimittäin niin, että STM on ohjeistanut mitä ilmeisimmin Kelaa taksipalvelujen keskittämisestä hankintamenettelyä hyväksi käyttäen. Eri alueiden asiakkaiden taksipalvelut on kilpailutettu mitä ilmeisimmin. Kelan nettisivulla on kerrottu mitkä taksit on käytettävissä mainittuun palveluun ja mistä tilataan.
Viimeisin STM:n nettisivulla oleva asiaa koskeva päivitys näyttää tehdyn Marinin hallituksen aikana 23.11.2020. Tuossa päivitetyssä sanotaan mm. ”Arvion mukaan nykyinen toimintamalli on suhteellisen hyvin turvannut pääsyn palveluihin. Kyseessä on käyttäjien kannalta keskeinen palvelu ja etuus, joka asettaa korkean vaatimus- ja valmistelutason mahdollisten muutosten läpiviennille.” Kovin kerrotaan asian sujuvan ”ruusuisesti” nykyisin ja siis ihan riippumatta taksiuudistuksesta.
https://stm.fi/-/arviointi-kelan-hankintamenettelysta-valmistunut
Kelan sivulla todetaan ”Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että kaikki maakunta-alueen asiakkaat saavat taksin tilauksensa mukaisesti.”, joten kohdallasi näyttää toimitun ohjeistuksen mukaan. Tosin olisit voinut ottaa käyttöön paikallisenkin taksin nähdäkseni, kun Kelan ohjeistuksen mukaan ”Jos tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään ennalta sovittua taksimatkaa, jolloin joudut turvautumaan muuhun matkustustapaan, ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen. Tilausvälityskeskus korvaa sinulle muulla tavoin tehdystä matkasta aiheutuneet tarpeelliset kustannukset täysimääräisesti.”
https://www.kela.fi/nain-tilaat-taksin
Ilmoita asiaton viesti
”Jos tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään ennalta sovittua taksimatkaa, jolloin joudut turvautumaan muuhun matkustustapaan, ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen. Tilausvälityskeskus korvaa sinulle muulla tavoin tehdystä matkasta aiheutuneet tarpeelliset kustannukset täysimääräisesti.”
Tuo on täysin kuollut kirjain. Kyllä kai jokainen odottaa kelataksia siihen asti kun on mahdollista ehtiä perille. Jos autoa ei tule, niin toisen auton tilaaminen ja tulo kestää niin kauan että ehtiminen sairaalan varaamaan aikaan on käytännössä mahdotonta.
Hallituksessa tiedetään kelataksien ongelmista ja se valmistelee muutoksia, eihän nykyjärjestelmä toimi hyvin kuin byrokraattien päässä. Eroja toimijoiden luotettavuudessa todennäköisesti on.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten edellä sanoin esisiti väärän todistuksen kelatakseista kuten Sirpa Abdullah sanoo.
No saithan sopulimyrskyn aikaiseksi haukkumaan väärää puuta.
Ilmoita asiaton viesti
Onko taksiuudistuksen syytä jos ja kun Kela on järjestänyt kilpailutuksen päin seiniä? Takseja taitaa olla vieläkin liian vähän, kun kyytejä jää kerran ajamatta…
Ilmoita asiaton viesti
Säästöpolitiikasta kaikki lähti. Monestiko olet kuullut taksin jääneen tulematta ennen uudistusta, kun asiakas itse tilasi auton? Nyt välistävetävien kyydinvälittäjien aikana se näyttää olevan normaaliarkea.
Maaseudulla on käytännössä kahdenlaisia takseja. On koulutaksit, joilla on kiinteät aikataulut, eivätkä ne voi lähteä kesken päivän mihinkään kelakyyteihin kun ei tiedä milloin sieltä pääsee pois. Sitten ovat kelataksit, jotka ovat hankkineet autoihinsa satoja euroja maksavan välitysfirman vaatiman laitteiston.
Autoista voi tosiaan olla puutetta, koska jotkut luopuivat ammatistaan kilpailutuksen alkaessa.
Ilmoita asiaton viesti
olipas hyvä -sattui omalle kohdalle – oppia ikä kaikki
Ilmoita asiaton viesti
Niin, ainahan sitä haluaa uskoa että kaikki ikävä tapahtuu jollekin muulle kuin itselle. Oli sitten kyse kelataksista tai vaikka koronatartunnasta. Kait se koronakin vielä joskus iskee.
Koronasta en kuitenkaan syytä Sipilän hallitusta, vaan katson sen kuuluvan luonnon tapaan yrittää hoitaa ylikansoitusta.
Ilmoita asiaton viesti
Älä anna väärää todistusta Sipilän hallituksesta. Kelataksit kilpailuttaa kela joten taksiuudistuksen vika se ei nyt ole. Kuten kuulit lasku menee Lähilogistiikka Oy kai otit selvää kuka oli heidät valinnut kilpailusta Kela.
Ilmoita asiaton viesti
Kela velvoitettiin kilpailuttamaan kuljetukset säästösyistä, mikä lopetti entisen tavan jossa kaikilla takseilla oli oikeus kelatuettuihin potilaskuljetuksiin. Nyt ei autoja tunnu riittävän. Yritysjohdon selitykset tietokatkoksista eivät tunnu oikein uskottavilta kun ottaa huomioon nykyteknologian mahdollisuudet.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi sitten pitä Sipilän hallitusta sikana maalittaa kun ei ei ollut kelakyyteihin osaa eikä arpaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä se oli Sipilän hallitus kun Kelaltakin säästöjä vaati ja seuraukset näkyvät.
Kaikenlaista luikertelua voi tietysti harjoittaa, jos noudattaa tiukasti johonkin puolueeseen sitoutuneena ohjetta ”omaan pesään ei kusta”. Siinä Simonen onnistuu mallikkaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Synty mielipidelähteelle SKP seuraaja SKDL ja perillinen Vasemmistoliitto tämän puolueen edustajaksi kunnallisvaaleissa oli ehdolla Tuure Piittinen. Siis kansan veroeurojen käyttäminen taksikyyteihin on mahdollista.
Se on luikertelua vapaasti kyytiä odottaen kai nyt Pellossa on vapaita taksiyrittäjiä tälläiseen tilanteeseen. Ilmeisesti ei ollut hätätilanne kun vain vastaanottoaika jäi käyttämättä.
Oletan että käytettiin aasinsiltana haukkua Keskustapuoluetta ja sen silloista pääministeri puheenjohtaja Juha Sipilää.
Muuten Sipilän hallituksen aikana työllistettiin 140000 työtöntä valtio velkaantui vaan 5 miljardi neljässä vuodessa. Miten tämä syntyi syntyi se älykkäällä toiminnalla.
Tämä tietysti ei kaikkien pirtaan sopinut ja muunmuassa vasemmisto suunapäänä Arhinmäkeäisesti säesti.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhalla systeemillä kelakorvaukseen oikeutetun taksin olisi saanut ilman muuta itse soittamalla. Toki nytkin olisi saanut kokonaan itse maksamalla taksin, jos olisi tiennyt ettei kelan kautta varattu taksi tule.
Sipilän hallituksen toiminta taksiuudistuksen kohdalla saattaa näyttää hallinnon huipulta nähtynä hyvinkin älykkäältä. Täällä tavan tallaajien keskuudessa kuulee muita mielipiteitä, myös niiltä keskustalaisilta jotka kykenevät käsittelemään asiat asioina.
Ilmoita asiaton viesti
Olen aina ihmetellyt tuota ”ihmettä” kuin 140 000 työllistettyä.
Yritän selventää tätä seuraavassa. Tilastokeskus ilmoittaa:
Vuonna 2015 työttömiä oli 252k, 2016:237k, 2017:234k, 2018:202k
Vuoden 2019 joulukuussa työttömiä oli tilastokeskuksen mukaan 164 000 virhemarginaalin ollessa ±18 000.
Tämä oli heidän mukaansa 18 000 työtöntä enemmän kuin vuotta aiemmin. Miten he voivat sanoa 18 000 enemmän kuin vuotta aikaisemmin, kun heidän virhemarginaalinsakin on tuo ±18 000.
EVAN tutkija Pyykkönen ilmoittaa vuonna 2019 olleen keskimäärin 257k työtöntä. Hän ilmoittaa jopa tarkan luvun: 257 358.
Ja tässä hämmentävä tilasto Hgin Uutisista 23.11.2021
Työllisyyden kasvu on jatkunut, kertoo Tilastokeskus. Sen mukaan työttömiä oli lokakuussa (2021) 37 000 vähemmän kuin vuosi sitten, työssäkäyviä oli puolestaan 65 000 enemmän.
Työssäkäyviä oli viime kuussa enemmän kuin koronakriisiä edeltävänä vuonna 2019.
– Työttömien määrässä mentiin ensimmäistä kertaa koronakriisin alun jälkeen vuoden 2019 alapuolelle.
Jos työllisyys on v 2021 niin loistava, että se menee jopa alle tuon 164 000, niin meillähän menee loistavasti.
Nyt yllä esitettyihin lukuihin olisi saatava sopimaan Sipilän 140k työttömän työllistäminen. Tehtävä on mahdoton.
Mainitsen vielä, että työttömyys putosi Sipilän aikana n. 40 000 hengellä, kun työttömiä lähti opiskelemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä kaikki on Sipilän hallituksen syytä. Jo se, että lähdettiin korjaamaan hyvin toimivaa systeemiä, mikä ei ollut millään tavoin rikki oli ihan pöljä toimenpide. Helpoin korjaus olisi palata vanhaan systeemiin.
Käytän paljon taxia Kauniaisista lentokentälle. Ennen uudistusta riitti kun 10 min ennen lähtöä soitti taxin, niin joko Kauniaisten juna-asemalta tai Jorvista taxi tuli muutamassa minuutissa ovelle. Nykyisin aina jännittää tuleeko taxia vai ei ja minkälainen tulee. Syy on siinä, että taksikeskukset antavat kyydin ensin vastaavalle, ajelipa tämä missä päin hyvänsä.
Ilmoita asiaton viesti
”Syy on siinä, että taksikeskukset antavat kyydin ensin vastaavalle, ajelipa tämä missä päin hyvänsä.”
Tuollaista en ole tullut edes ajatelleeksi, maaseudulla kun asun.
Ilmoita asiaton viesti
”…Noin uudistuneet palvelut voidaankin lopettaa….”.
Vanha VR:n kikka. Muutetaan aikataulua niin, ettei kellekään sovi ja pian linja voidaankin jo lopettaa turhana. Saman idean ovat grynderitkin kopioineet. Jätetään arvorakennus hyvällä tontilla heitteille ja niinpä rakennus sitten voidaankin pian purkaa ränsistyneenä.
Ilmoita asiaton viesti
Ennakoiva ja ylläpitävä terveydenhuolto on ollut liipasimella jo pidempään, ehkä tavoitteena on että ainoastaan ambulanssikuljetusta vaativat potilaat saavat tuetun matkan. Lopulta eivät kai hekään.
Ilmoita asiaton viesti
Se aika löytyy uudestaan siten, että menette rouvan kanssa taksilla keskussairaalan polille ja valitatte riittävästi rouvan tilasta. Kyllä ne tutkivat heti eivätkä jätä heitteille.
Tiedän ihmisiä, jotka kuolivat hoitojonoon vain, koska odottivat kiltisti vuoroaan.
Ilmoita asiaton viesti
Peruutuspaikkojen kärkipäähän lupasivat yrittää laittaa. Murphyn laki ratkaisee saako kyytiä sitten kun se tulee ajankohtaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Henkilökohtaisesti olen käyttänyt kelataksia kerran, noin kuusi vuotta sitten sairaalassa tehdyn päiväkirurgisen operaation jälkeen. Silloin eivät vielä olleet välistävetäjäfirmat toiminnassa mukana ja kotikunnan taksi tuli paikalle noin tunnissa.
Vaimolla on ollut kelakyydin tarve kolme kertaa, joista kaksi ensimmäistä onnistui. Ei kovin hyvä suhde, jos vain kaksi kolmesta tilauksesta onnistuu. Eräs sivukylän mummo kertoi jääneensä ilman kyytiä kaksi kertaa, mutta hänen tapauksessaan käyttökertoja on enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Suhtaudun epäillen siihen, että palokuntien tehokkuus paranisi yksityistämällä ja halvin tarjous -voittaa periaatteella. Tässähän syntyy sitten monopoli sille tarjouskilpailun voittaneelle ja lähtee hälytykseen sitten milloin se sopii liiketoimintaan.
Kela-takseissa tuota periaatetta nyt näytetään sovellettavan. Säästöähän saattaa syntyä niistä jonoon kuolleista?
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan kilpailutetuista kuljetuksista kertyy säästöä, mutta käyttämättä jääneet vastaanotto- ja hoitoajat ovat ovat muutenkin jonoista kärsivässä hoitotyössä paha asia. Kuljetusfirmat maksavat kyllä potilaiden sakot, mutta hoitojonoja niillä ei lyhennetä.
Mielenkiintoinen oli juttu Päivikki Palosaaresta, jota ei tultu hakemaan sairaalasta vaikka taksia tilattiin monta tuntia. Viiden tunnin odotuksen jälkeen hän pääsi lähtemään tuttavansa kyydillä.
Taksien korvamerkitseminen tiettyjen kyytien suorittajaksi on syytä lopettaa. Mieluummin vaikka asiakashinnoittelu, jossa kelakyytiläisille annettaisiin mittarihintoihin joku prosenttikohtainen suuren asiakkaan alennus ja kaikki taksit saisivat ajaa myös kelakyytejä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Kela-kyydit saataisiin jakautumaan tasan kaikille taksikuskeille, niin silloinhan siinä ei syntyisi isompaa kilpailuetua tai -haittaa heidän kesken. Toki jos Kela-kyyti olisi useimmin tappiollista kuin voitollista, niitä pyrittäisiin välttämään. Tuollainen ale-hinta jokatapauksessa tasoittaisi pitkälle taksien keskinäistä asemaa. Jotain kontrollia siihen kuitenkin tarvittaisiin, jos tarkoitus olisi sitten kuskin saada Kelasta korvausta.
Vantaalla on käsittääkseni liikuntarajoitteisille bussilipun hintaisia taksikyytejä tarjolla jotain n. 18 kpl kuukaudessa. Niitä ei vain sitten saa käyttää sairaalamatkoihin!
Ilmoita asiaton viesti
Sipilän sotea edellä oli keskustan iki-agenda; maakuntauudistus, jonka kokoomuksen hintana oli ”valinnanvapaus.”
”Taksiuudistus” ei ollut poliitikoilta hyvä työnäyttö, joten ei ihme että moni epäilee sote-suur-uudistuksenkaan onnistumista- tälläkään kertaa…?
Ilmoita asiaton viesti
On sekin mahdollista, että tulevaisuudessa kelakyydeistä saavat maakunnat päättää itsenäisesti. Erilaisia vaihtoehtoja on, mutta malttavatko Arkadianmäen veijarit luopua koko valtakunnan holhoamisesta tässä asiassa?
Ilmoita asiaton viesti
Kovan pelin pelipolitiikka jäänee, onhan kysymys isoista rahoista ja sen takia maakuntien-ja alueiden kovat ja kokeneet pelimiehet ovat halunneet ITSE ehdokkaiksi ja pelirinkiin mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma on koko maan kattava, tuskin monta kuntaa on onnistunut hoitamaan
nämä kela kuljetukset sujuvasti. Vaatii täydellisen remontin jos siitä halutaan saada toimiva ratkaisu. Varsinkin tällä tavalla hoidettuna se ei palvele ketään muuta kuin
taksifirmaa sillä nähtävästi rahastus pelaa kuitenkin, mutta veronmaksajat köyhtyy ja itse kuljetettavat jäävät ilman kyytiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki kynnelle kykenevät nyt on mahdollisuus vielä maalittaa Juha Sipilän hallitusta. Maalituksen aloitti Tuure Piittinen kun kelataksifirma petti.
Sanottiin että oli uuden takslain aiheuttama. Jos nyt hieman palataan miksi tuli uusi taksilaki. Huudettiin kurkkusuorana taksi-isäntien monopolia uusia taksilupia ei herunut taksi-isännät vahti areenaa. Kyytien hinnat oli säänneltyä.
Tehtiin uusi laki elikä ala vapautettiin kilpailulle no ei tämä hyvä ollut nyt syytetään kelakyytejä kun kelakyyti ei tule se on Sipilän syy se voi hyvänenaika että on myötähäpeää Sipilästä.
Hyvää jatkoa kuitenkin ja muistakaa moittia Juha Sipilää syytöntä miestä.
Ilmoita asiaton viesti
Menestyneen yrittäjän ja miljonäärin, Sipilän Berner-rekry ei oikein onnistunut?!
– Varmaan sikisi haluaisivatkin, paikallisen sopimisen lisäksi helpottaa ja nopeuttaa irtisanomisehtoja-ja oikeutta?
Ilmoita asiaton viesti
Sekö on virhe tässä yhteiskunnassa jos on menestyvä yrittää ja sekö on virhe Anne Berneristä jolla on visioita j valitaan Ruotsin suurimman liikepankin hallitukseen.
Mitä vikaa rekrytoinnissa oli niin miksi pitää vihata menestyvää osavaa ihmistä se on outoa.
Ilmoita asiaton viesti
Missä syytin Sipilää henkilönä? Hallituksen päätökset ovat vastuultaan kollektiivisia ja hallituksista puhutaan pääministerin nimen perusteella.
Se, että joku uhriutuu Sipilän henkilön puolesta kertoo jo jostain muusta kuin normaalista puoluerakkaudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Kertoo kyllä vasemmistolaisesta vihasta viime vaalikauden hallitusta kohtaan. Katso mitä sai aikaan suomen talouden hyväksi.
Kun kannattaa Keskustalaista kansanliikettä sekö on epänormaalia.
En nyt julkisesti lähde kivittämään vasemistoa vaikka syytä ehkä kyllä löytyisi.
Ilmoita asiaton viesti
Heh, kivittele pois ei minua haitaa. Äänestin muuten kuntavaaleissa järkikeskustalaista ehdokasta joka pystyy keskustelemaan asioista asioina. Hän sanoi taksiuudistuksestakin reilusti, että ei se ihan putkeen mennyt.
Samoin pienimpien työttömyyspäivärahojen leikkaus oli hänestä pelkkä mainehaitta puolueelle, koska sillä ei ollut valtiontaloudelle mitään merkitystä kun sama raha meni asumis- ja toimeentulotukina. Hyvä kuitenkin että Simonen on tyytyväinen, et varmaan ole yksin.
Ilmoita asiaton viesti
Sipilä oli tultuaan keskustan kannatuksen sateentekijä ja kuvitteli menestyvän yrittäjän opeilla, oveluudella ja sinisten salkkupalkkasoturiensa kanssa toteuttavansa myös soten avulla keskustan iki-agendan, maakuntauudistuksen ja kyykyttämällä ay-liikkettä, kun kokoomus ja EK ei ollut siihen pystynyt,
Halusi pistää Suomen kuntoon toteuttamalla tulonsiirtoja yritysmaailman ja talouselämän suuntaan ja rahoittaa ne ”säästämällä” työttömyysturvasta, työttömien asemasta ja muidenkin ”tuottamattomien” muutenkin tiukasta ja ankeasta elämäntilanteesta.
– Perusteli hurskaan miehen hartaalla aksentilla näitä armottomia ”ideoitaan” ja ”välttämättömiä” päätöksiään.
…ja katolinen sininen salkkupalkkasoturi Soini myhäili vieressä.
Aikamoista armollisuutta ja lähimmäisen rakkautta kaikkein heikommilla olevia suomalaisia kohtaan?
Muutkin kuin köyhät ja vähäosaiset ”kiittivät” SITTEN Sipilää ja keskustaa vaaliuurnilla…(!).
Ilmoita asiaton viesti
Säästötoimien tekeminen kansalaisia edes jotenkin tyydyttävällä tavalla on taitolaji. Laman vaurioita korjannut Lipposen ykköshallitus osasi homman riittävän hyvin, koska äänestäjät antoivat Lipposelle vielä toisen kauden.
Sipilän vetämällä linjalla romahdutettiin keskustan ja sinisten kannatus.
Ilmoita asiaton viesti
Saarikko sanoo, että hallituksen ministereiden ei tule puuttua sairaanhoitajienkaan palkkaneuvotteluihin, mutta Sipiliä puuttui- julkisten alojen työnantajapuolen rinnalla, pakkoleikkauksillaan!?
– Hallituksensa lopputulemana ja keskustan kannatuksen osalta Sipilä
olisi voinut hyvin olla sinisten ”konkurssikaljoilla” ja todeta sotaministeri Jussi Niinistön avustajan sanoin, että v-tuiksi meni koko vapaussota!?!
(…Kun ei saatu porukalla edes ay-liikettä nujerrettua….mutta saatiinhan Timolle sentään poliittisen uransa loppuhuipennus, ”intohimosalkku”, vaikka kalliiksi se lopulta Timolle tuli!)
Soinin kohdalla jo SMP:n jälkeen toiset konkurssikaljat.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä, että taksiuudistuksesta kirjoitetaan käyttäjien näkökulmasta. Tuota taksiuudistusta puolustivat Sipilän hallituksen lisäksi talousliberaalit tahot kuten ”ajatushautomo” Libera. Samat tahot ovat puhuneet myös apteekkien uudistamisesta, mikä saa kyllä sydämen pomppaamaan kurkkuun.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä lisäys. Apteekit – ei saisi pelotella. Sehän tarkoittaisi huimaa hintojen nousua syrjäisempien paikkakuntien pienille apteekeille, koska kilpailua ei niillä ole. Kaupungeissa kilpailu saattaisi kyllä alentaa jonkin verran hintoja, mutta toisaalta kirjoittamattomiin sopimuksiin perustuva kartellien vaara vaanii sielläkin.
Monopoliyhtiö Alkon yksityistäminen ja yhdistäminen apteekkitoimintaan olisi talousliberaaleilta kova veto 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Juu, nuo ovat ilmeisiä vaaroja. Verotulotkin pienenisivät, kun apteekkeja muutettaisiin osakeyhtiöiksi, joiden veroprosentti jäisi alemmaksi kuin yksityisten elinkeinonharjoittajien. Myös kaupungeissa hinnat nousisivat, koska hintakatot purettaisiin ja isot ketjut ottaisivat markkinan haltuunsa. Pikkupaikkakunnilla oltaisiin onnekkaita, jos apteekkeja ylipäänsä jäisi alueelle.
Ilmoita asiaton viesti
Arvon Anton Leinonen taksiuudistuksella ei ollut mitään tekoa kelakilpaulutukseen.
Tuure Piittinen levittää väärää tietoa. Kirjoitaa subjektiivisen edun mukaan, vapaita takseja oli saatavilla.
Ilmoita asiaton viesti
Arvon Seppo Simonen, kyllähän taksiuudistus liittyy Kela-taksien kilpailutukseen, koska Bernerin uudistuksessa taksien hinnoittelu vapautettiin. Ennen uudistusta hinnoilla oli katot ja taksilupien määrä oli säännöstelty, joten kela-taksin käyttäjät saattoivat tilata itse taksinsa ja Kela maksoi korvauksen ennaltamäärätyn hinnan mukaisesti. Nyt kun hintakattoja ei ole, julkinen valta joutuu kilpailuttamaan kela-taksit, jotta hintaa ei aseteta mielivaltaisen korkeaksi. Lopputuloksena taksien saatavuus on vähän niin ja näin, eivätkä kuskit ole enää keskimäärin yhtä ammattitaitoisia kuin ennen.
Bernerin uudistuksessa järjetöntä oli myös taksamittarivaatimuksesta luopuminen, jonka seurauksena harmaa talous lisääntyi alalla. Onneksi nykyhallitus korjasi edes tämän ilmeisen järjettömyyden.
Ilmoita asiaton viesti
Älä yritä vääntää Anne Bernerin ja Juha Sipilän syyksi kelan kilpailuttaamaa kela taksia. Kela halusi säästöjä jotta saisi samaan kuljetukseen mahdollisesti useampia kyydittäviä. Kilpailun voitti tarjoaja joka pystyi hoitamaan kuljetukset.
Se että yritys ei hoitanut ei ole Anne Bernerin tai Juha Sipilän vika. Maailtuksen kohde pitää olla kyseinen Kilpailun voittanut firma sekä vastuuta kantaa kelan johto.
Vasemmistolais mielipide on rienaava ja näin vaalien edellä tarkoituksellista disinformaation levitystä samoin kuin blogistin otsikko.
Tämä toinen asia uusi taksilaki ei ole Anne Bernerin vika rikollisista jotka toimii alalla. Lakia päivitetään nyt havaittujen epäkohtien mukaan eikö se ole normaalia. Jos minä tilaan taksin vaikka taksihelsinki firmasta ja sovin hinnan onko harmaata taloutta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Sipilä olisi saanut sotella maakuntauudistuksensa ja Orpo ja kokoomus samassa kaupassa hyväosaisille kannattajilleen ”VALINNANVAPAUDEN”
ja jos Orpon myyntipuheet olisivat olleet oikeasti totta, niin pihtiputaan mummotkin olisivat saaneet käskyttää Kelataksiaan kulloinkin haluamansa sotepalvelun äärelle…
…eik va?
Ilmoita asiaton viesti
Näin tulee käymään valinnanvapaus tulee samoin kunnollinen alueuudistus jossa on laajat toiminnot kansalaisten eduksi ja veroeurojen säästyessä.
Seppo Pajunen tuo Keskustan antiystävä saa laittaa punapaitaa muistoksi. Sillä uudet järkituulet puhaltavat lännestä.
Ilmoita asiaton viesti
Järkituulet puhaltavat lännestä-vallankin jos kiinteistö-ja tosiTV-moguli palaa yksilön ja yrittäjänvapauden mallimaassa valtaan?
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko kantelun paikka?
Ilmoita asiaton viesti
Juu, näistä tietyistä blogeista ja kommenteistahan kannattaa kokoomuksen ja tulevan hallituskumppanin kerätä musta syytelista ja ryhtyä heti vaalivoiton jälkeen ”toimenpiteisiin…?”
– Kokoomushan on perinteisesti kurin ja järjestyksen puolue ja Orpon salkussa on jo valmiit leikkauslistatkin, joilla Sipilän tapaan ryhdytään eduskuntavaalien jälkeen ”laittamaan Suomea taas kuriin ja kuntoon.”
Tulonsiirrot, tukiaiset, vero-ja maksuhelpotukset muuttavat suuntaa siltä puolelta missä humaanissa ja oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa sydän sijaitsee OMILLE, eli tukijoille, rahoittajille ja äänestäjille-OIKEALLE. Mulle kaikki heti!
– Rahoitus”säästöt” saadaan juustohöylämenetelmällä kaikkein köyhemmiltä ja ja vähäosaisimmilta.
…joka ei työtä tee, tai muuten osaansa ja asemaansa tyydy ei sen syömänkään pidä…
Ilmoita asiaton viesti
Tulisihan siitä melkoinen ryhmäkanne, jos kaikki kyydeittä jääneet löytyisivät ja lähtisivät mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on mennyt vähän vellit ja puurot sekaisin. Kelan taksipalvelun uudistus ja itse taksi uudistus ovat kaksi eri asiaa. Taksi uudistuksesta olen samaa mieltä: meni syvälle metsään. Tosin myös Kelan uudistus osui liki samaan puuhun.
Kelan uudistuksen suurin ongelma muodostui 1h aika-ikkunasta ja mistä matkasta kuski/taksi/yrittäjä saa korvauksen. Koska laskentatapa muuttui, ainakin siinä alussa (onko jo korjattu?), ei vanhat yrittäjät innostuneet ryhtymään hyväntekijöiksi eli ajelemaan tappiolla tai alle omakustannushintojen. Jos olet Kelan järjestelmässä, sinulle on annettu alue, jolta kyytejä tulee. Ongelma on vain, että maksut saat kohteelta (kyytiläisen tultua kyytiin) ja päättyy kun olet perillä. Että ajat 30km kotoa (tolpalta) kyytiläisen luokse ja sitten palaat toiset 30km, on omaa ajoa, ei kuulu korvaukseen. Moni ei innostunut tästä, ihan syystä.
Toisaalta tämä 1h ikkuna aiheutti ongelma, kun ei oltu totuttu siihen. Auto tuli liki heti, ei 1h kuluttua.
Ilmoita asiaton viesti