Jätkäsaaren liikennetunnelit vain kevyen liikenteen käyttöön.

Helsingin Jätkäsaaren liikenneongelmaa ollaan ratkaisemalla tunnelilla. Tunnelista ei kai ole vielä tarkempia suunnitelmia. Hinta-arvioiksi olen nähnyt 180 miljoonaa euroa.

 

Pidän tunnelihanketta ja hintaa mielettömänä sekä mielikuvituksettomana ajatuksena.

 

Käytännössä tunneli on parkkiluola. Toki siinä saattaa kulkea myös läpiajoliikennettä laivoilta, mahdollisesti ainakin henkilöautoliikenne. Tunnelin hinta kasvaa huomattavasti, jos ja kun sinne suunnitellaan laivoilta tulevan ja menevän rahdin kauttakuluksi.

 

Oma ehdotukseni on, että Jätkäsaareen kaivetaan jalankulku- ja pyöräilytunneleita. Tunnelit varustettaisiin lentokentiltä tutuilla vaakasuorilla kuljetushihnoilla. Muistaakseni niitä oli ehdotettu ja mietitty jossain vaiheessa, kun Jätkäsaaren kaavoitusta suunniteltiin. Ruoholahden metroasemalta väylät Jätkäsaareen.

 

Kun tunneleita aletaan tekemään, niin sivutunnelit tulisi ulottaa myös Hernesaareen. Tällöin nuo kaksi umpikujaa yhdistyvät näppärästi toisiinsa. Tunneli Lauttasaareenkin olisi mahdollinen.

 

Kevyen liikenteen tunnelit tulevat huomattavasti edullisemmiksi kuin henkilöautoille ja/tai tavaraliikenteelle tehdyt väylät. Säästyneillä varoilla voisi tehdä parkkiluolan tai talon sopivaan paikkaan johon kevyen liikenteen tunnelit liittyvät.

KaustiRantalainen

Bachelor of Engineering, Information and media technology. Yhdyskuntateknikko. Olen asunut kuudessa maassa, työskennellyt yli kymmenessä. Muutenkin paljon palloamme nähnyt. Musiikki, kirjallisuus, historia, filosofia sekä populaarikulttuuri ovat vain osa kiinnostuksen kohteistani. Tiede ja analyyttinen pohdiskelu on tärkeää ja toivoisin niiden ymmärtämisen lisääntyvän.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu