Keskustatunneli, ei koko Helsingin asia, ainoastaan Etelä-Helsingin.

Jan Vapaavuori kirjoitti keskustatunnelista blogissaan. Hän arvosteli, että kaupungin kehitys tulee heikkenemään ilman tunnelia. Nostaisin Vapaavuorena katsetta Rautatieasemalta pohjoiseen. Tämä siten, että tunnelin vaikutusalue on käytännössä Rautatieasemalta etelään. Toki niin hän kirjoittaakin.

Kevelykeskusta tulee olemaan tulevaisuutta, sillä kaupunki kasvaa Pasilassa ja siitä pohjoiseen ja liikenne siirtyy sinne. Tämä vähentää liikennettä kantakaupungissa, joten kävelykeskusta tulee ilman ylimääräisiä investointeja. Ilmalan alue, eli VR:n varikko siirtynee jossain vaiheessa Seutulan lentokentän kulmille. Toki se alue, ratapiha, on saastunut, mutta rakennusmaan hinta on mitä luultavimmin suurempi kuin massanvaihdosta aiheutuvat kustannukset. Metsälässä aletaan rakentamaan isoa asuinaluetta ja Käpylää suunnitellaan liikennehubiksi. Helsingin sisäinen painopiste siirtynee pohjoisemmaksi koko ajan.

Pasilaan tullee paljon asuntoja sekä työpaikkoja. Keskustan kiinnostavuus voi vähentyä Pasilan kasvaessa. Voi olla jopa, että eteläisen Helsingin asuntojen hinnat saattavat laskea tai ainakin asuntojen hintojen kasvu hidastuu. Samoin käy liiketiloille, eli niiden kiinnostus vähenee.

Tämä on suora lainaus Vapaavuoren blogista: ”Kysymys on kuitenkin vielä laajemmasta kysymyksestä. Tarvitsemme kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä niin keskustan elinvoimaisuudesta ja elävyydestä kuin kaupungin toimivuudesta ja liikenteen tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä.”

Koska tunneli nähdään välttämättömäksi keskustan elinvoimaisuuden ylläpitämiseksi, on keskustatunneli käytännössä katsottava sekä elinkeinotueksi alueen yrittäjille että asuntovarallisuuden säilyttämiseksi niiden omistajille. Keskustaan, eteläisille rannoille tai uusille mereltä raivatuille alueille ei voida juuri enempää asuntoja ja toimistoja kaavoittaa ja siitä syystä pidän tunnelia huonona ratkaisuna. Päättäjien tulisi huomioida, että kaupunki kasvaa muualle, ei kantakaupungin alueelle.

Tähän samaan kommentti pisararadassa. Pisararata tulisi tehdä nykyisen Ilmalan varikkoalueen alle, jolloin kaukojunista noustaisiin ulos Pasilassa ja/tai Käpylässä ja niistä syötetään liikennettä eteenpäin. En tiedä onko Pasilan valmiit metroaseman etelä-pohjois- vai itä-länsisuuntaiset.

 

Linkki Vapaavuoren blogiin:

https://vapaavuori.net/avoin-kirje-helsinkilaisille-ydinkeskustamme-kehityksesta-ja-vahan-kaupungin-johtamisestakin/

KaustiRantalainen

Bachelor of Engineering, Information and media technology. Yhdyskuntateknikko. Olen asunut kuudessa maassa, työskennellyt yli kymmenessä. Muutenkin paljon palloamme nähnyt. Musiikki, kirjallisuus, historia, filosofia sekä populaarikulttuuri ovat vain osa kiinnostuksen kohteistani. Tiede ja analyyttinen pohdiskelu on tärkeää ja toivoisin niiden ymmärtämisen lisääntyvän.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu