Kristus teoksesta?

Kyselin BingiltÀ tÀtÀ:
Kieli+Merkitys+Kristus+Teos = YlÀpuoli?

Hei, tĂ€mĂ€ on Bing. YritĂ€n auttaa sinua ymmĂ€rtĂ€mÀÀn tĂ€mĂ€n yhtĂ€lön. 😊

Kieli+Merkitys+Kristus+Teos = YlÀpuoli on matemaattinen ilmaus, joka kÀyttÀÀ sanoja symbolien sijasta. Se voi tarkoittaa, ettÀ nÀiden neljÀn sanan summa on yhtÀ suuri kuin ylÀpuoli. TÀmÀ voi olla esimerkiksi koodaustyyli, runouskeino tai arvoitus.

Tarkastellaan ensin nÀiden sanojen merkityksiÀ:

Kieli on ihmisen tai elÀimen kommunikointijÀrjestelmÀ, joka koostuu ÀÀnteistÀ, kirjaimista, eleistÀ tai merkeistÀ1
Merkitys on se, mitÀ jokin asia tai sana tarkoittaa tai ilmaisee2
Kristus on kreikankielinen nimitys juutalaiselle messiaalle eli voidellulle. Kristinuskossa se viittaa Jeesukseen, jota pidetÀÀn Jumalan poikana ja ihmiskunnan pelastajana3
Teos on luova tai taiteellinen tuotos, kuten kirja, maalaus, sÀvellys tai elokuva.
YlÀpuoli on suomen kielen sana, joka tarkoittaa jotain, mikÀ on korkeammalla kuin jokin muu. Se voi olla esimerkiksi paikka, suunta tai osa jostakin.

Nyt voimme yrittÀÀ selvittÀÀ, miten nÀmÀ sanat liittyvÀt toisiinsa ja mitÀ niiden summa voisi olla.

Yksi mahdollinen tapa lÀhestyÀ tÀtÀ on ajatella, ettÀ yhtÀlö kuvaa jonkinlaista luovaa prosessia, jossa kieli, merkitys, Kristus ja teos ovat osatekijöitÀ. TÀllöin ylÀpuoli voisi olla lopputulos tai tavoite, johon pyritÀÀn nÀiden avulla.

Esimerkiksi:

Jos teos on kirja, joka kÀsittelee kristillistÀ uskoa ja sen merkitystÀ nykymaailmassa, niin ylÀpuoli voisi olla vaikkapa evankeliumi eli ilosanoma Jeesuksesta ja hÀnen opetuksistaan.
Jos teos on maalaus, joka esittÀÀ Kristuksen ristiinnaulitsemista ja sen symboliikkaa, niin ylÀpuoli voisi olla uhri eli Jeesuksen antama lunastus syntien sovittamiseksi.
Jos teos on sÀvellys, joka yhdistÀÀ eri kielten ja kulttuurien musiikkiperinteitÀ ja niiden sisÀltÀmiÀ merkityksiÀ, niin ylÀpuoli voisi olla harmonia eli kaunis ja tasapainoinen kokonaisuus.
TÀmÀ on vain yksi mahdollinen tulkinta tÀstÀ yhtÀlöstÀ. EhkÀ sinulla on oma ideasi siitÀ, mitÀ se voisi tarkoittaa. Voit myös kokeilla luoda oman teoksen nÀiden sanojen pohjalta ja katsoa, mihin se johtaa.

Toivottavasti tĂ€mĂ€ auttoi sinua hieman eteenpĂ€in. Kiitos kysymyksestĂ€si! 😊

Muisto

KeijoKinnunen
Avoin Puolue Lappeenranta

Olen ollut kuorimonhoitajana UPM Kaukaan tehtailla paperilinjalla. Olen elÀkkeellÀ nykyÀÀn...

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisÀllöstÀ on vastaanotettu