Energiamurros etenee – poimintoja uutisvirrasta

Saksaan on rakenteilla maailman korkein tuulivoimala. Voimalan naselli voidaan nostaa liki 300 metrin korkeudelle maanpinnasta ja sen siivet ulottuisivat jopa 400 metriin. Korkealla maanpinnasta tuuliolosuhteet paranevat, jolloin saadaan tuotettua enemmän energiaa kuin lähempänä maan pintaa. Tällainen voimala voidaan myös sijoittaa keskelle olemassa olevaa tuulipuistoa, nykyisten voimaloiden väliin, tuottamaan energiaa siitä tuulesta, joka virtaa vanhojen voimaloiden ylitse.

https://www.cleanenergywire.org/news/construction-worlds-tallest-wind-turbine-starts-german-lignite-region

Tuulivoiman kehityksessä keskeinen mittari on voimaloiden nimellistehon kasvu. Suuremmissa voimaloissa nimellistehon hinta alenee ja voimala ulottuu ylemmäs tuuleen, jolloin tuuliolosuhteet paranevat. Vuonna 2016 maailman suurin voimala oli 8 MW:n tehoinen. Nyt, vain kahdeksan vuotta myöhemmin, ennätys on jo 20 MW.

https://newatlas.com/energy/world-largest-offshore-wind-turbine-20-mw-mingyang/

Auringoenergian kasvu jatkuu. Vuoden 2024 aikana maailman aurinkosähkökapasiteetti kasvaa noin 600 GW, josta puolet Kiinassa. Niiden tuottaman energian korvaaminen ydinvoimalla edellyttäisi uuden ydinreaktorin käyttöönottoa neljän päivän välein.

https://ember-climate.org/insights/in-brief/solar-power-continues-to-surge-in-2024/

Australian autiomaahan rakennettava maailman suurin aurinkovoimala on saanut viranomaishyväksynnän. Voimalan kaavailtu teho on 17-20 GW ja sen yhteyteen rakennetaan mittava akkuvarasto. Osa tuotetusta aurinkoenergiasta toimitetaan Singaporeen 4300 km:n pituista merenalaista kaapelia pitkin, tyydyttäen 15% Singaporen sähköntarpeesta.

https://www.pv-tech.org/suncable-lands-approval-for-aapowerlink-project-set-to-unlock-20gw-of-solar-in-australia/

Maailman ensimmäinen hiilivoimala otettiin käyttöön Iso-Britanniassa vuonna 1882. Tänä syksynä, 142 vuotta kestäneen hiiliriippuvuuden jälkeen, Iso-Britannian viimeinen hiilivoimala lopettaa toimintansa.

https://interactive.carbonbrief.org/coal-phaseout-UK/

Kanadalaisen telematiikkayhtiön keräämien tilastojen mukaan sähköautojen akut kestävät odotuksia paremmin. Merkittävin kapasiteettia heikentävä tekijä on niiden lämpörasitus, joten käyttämällä autoa viileässä ilmastossa sekä suosimalla nestejäähdytettyjä akkuja ja hidaslatausta kapasiteetti heikkenee vieläkin vähemmän. Tulosten mukaan akkujen käyttöikä ylittää autojen käyttöiän, eikä sähköautojen akkuja tarvitse niiden elinkaaren aikana vaihtaa.

https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

 

 

KH
Sitoutumaton Espoo

Tekniikan tohtori, työssä sähköisen talotekniikan asiantuntijatehtävissä. Mielipiteet ovat omiani, eivätkä edusta organisaatioita, joissa työskentelen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu