Liikenneministeri ja sähköinen liikenne

Päivän Hesarissa arvioidaan Kaisa Juuson toimintaa sote-ministerinä. Artikkelista välittyy kuva poliitikosta, joka ei riittävästi tohdi käyttää kyynärpäitään saadakseen vietyä niitä asioita läpi, joiden takia politiikkaan alun perin lähti mukaan.

Toisenlaista räväkkyyttä edustaa polttomoottorin puolesta puhuva liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne. Aikaisemmin Ranne on herättänyt huomiota ilmastotieteen vastaisilla kommenteillaan.

Puhuessaan liikenteen energiankäytöstä Ranne vetoaa teknologianeutraaliuteen, samalla kuitenkin puolustaen raskaan liikenteen dieselille kaavailtavia verohelpotuksia.

Inhimillisesti katsoen kuljetusliikkeet epäilemättä ovat veroalennuksensa ansainneet. Mutta enemmän huomiota herätti ministerin kommentit sähköautoilusta.

”Ostaisitteko sähköauton?

”En.”

Miksi?

”Luotan siihen, että teknologia kehittyy niin paljon, että tulee huoltovarmempi versio jostain päästöttömämmästä ajotavasta, kuin mitä tällä hetkellä on tarjolla.””

Ranteelta tekisi mieli kysyä, että mikä voisi olla huoltovarmempi tapa tuottaa energiaa kuin sähkö. Toisin kuin raakaöljystä jalostetut polttoaineet, sähköauton tarvitseman energian me tuotamme itse.

Konventionaaliset energiavarannot ovat jakautuneet maailmassa epätasaisesti. Sen sijaan tuulta ja aurinkoa, kuten myös perussuomalaisten yleensä kannattamaa ydinvoimaa, voidaan hyödyntää kaikkialla. Niiden takia ei tarvitse käydä sotia eikä rahoittaa diktatuureja.

Todellisuudessa öljyn korvaaminen sähköllä edistää huoltovarmuuttamme. Lisäksi se edistää maailmassa nyt paljon tarvittavaa vakautta.

KH
Sitoutumaton Espoo

Tekniikan tohtori, työssä sähköisen talotekniikan asiantuntijatehtävissä. Mielipiteet ovat omiani, eivätkä edusta organisaatioita, joissa työskentelen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu