Kataisen tuskailua rahamarkkinaverosta

Valtionvarainministeri Jyrki Katainen vannotti
eduskunnalle, ettei Suomi yksin voi toteuttaa rahamarkkinaveroa, mutta jos muut

Pääministeri Jyrki Katainen vuorostaan torjuu
rahamarkkinaveron vaikka muut, mutta kun Ruotsi ei …

Tuttua poliitikon puhetta: kun tiedät
johtopäätöksen, niin perusteet löytyvät. 

Hyvä, otetaan Ruotsista mallia. Onko Katainen valmis
avaamaan finanssilaitosten rahoitussiirrot verottajalle, kuten naapurimaassa on
tehty?

Onko Katainen valmis poistamaan hallintarekisterit
Helsingin pörssistä, jonka suojissa piilossa tehdään yli puolet
arvopaperikaupoista. Tältä osin Suomi on eräänlainen salaisen kaupankäynnin
veroparatiisi.

Onko Katainen valmis poistamaan pankkien ALV-poikkeuksen?
Miksi kaikessa kaupassa on arvonlisävero, mutta ei myytäessä rahaomaisuutta.

Rahamarkkinoiden vapauttaminen 1980-luvulla loi
globaalin finanssijärjestelmän johdannaisineen ja sijoitusrahastoineen. Räjähti
arvopapereiden lyhytaikaisilla arvomuutoksilla keinottelu. Tätä
virtuaalitaloutta ei valvottu, ja se kasvoi monta kertaa suuremmaksi kuin
reaalitalous.

Nyt me kaikki maksamme tästä pelistä. Turhaa on
syyttää Kreikkaa tai Espanjaa, tai julkisen talouden vajeita, sillä
talouskriisin taustalla oli säätelemätön finanssijärjestelmä.

Karmeinta on, että kataiset haluavat markkinoiden
kurittomuuteen vain julkisen sektorin kuria. Finanssikeinottelua hillitään
rauhoittamalla markkinoita, ja ottamalla ohjeet keinotelleilta pankkiireilta.

Sosialidemokraatit ovat ajaneet rahamarkkinaveroa.
Pieni, promillen vero asetettaisiin kaikelle rahalla käytävälle kaupalle,
osakekaupalle, velkakirjoille, johdannaisille ja valuuttakaupalle. On kyse
promillesta, ei kymmenistä prosenteista, kuten normaalissa ALV:ssa.

Kataiselle tämä ei kelpaa. Sen sijaan yhdeksälle
euromaalle se kelpaa. Ne edustavat yli 90 % euromaiden väestöstä ja
kansantuotteesta. Katainen ei pelkää, että Suomi jää epämääräiselle harmaalle
vyöhykkeelle, päätöksentekopöytien ulkopuolelle.

Hyödyt rahamarkkinaverosta olisivat moninaiset. Finanssikriisin
tappioita jaettaisiin oikeudenmukaisesti, ja pankitkin kantaisivat vastuunsa. Lyhytaikaisia
spekulatiivisia pääomaliikkeitä rauhoitettaisiin. Vero olisi helppo kerätä, ja
se lisäisi itsessään rahamarkkinoiden valvontaa. Ennen kaikkea pienikin
finanssivero tuottaisi suuria summia yhteiseen hyvinvointiin.

EU:n komission maltillisen arvion mukaan 0,1 %:n vero
tuottaisi euroalueella 57 miljardia euroa. Suomessa tuotto olisi 570 miljoonaa
euroa. Jos käyttöön otettaisiin Lontoon pörssissä oleva 0,5 %:n leimavero, sen
laskennallinen tuotto Suomessa olisi yli 2,5 miljardia euroa.

Rohkeneeko pääministeri Katainen sanomaan, ettei
Suomella ole varaa nykyisiin hyvinvointipalveluihin?

kiljunen
Sosialidemokraatit Vantaa

Olen 69-vuotias kansanedustaja, neljän lapsen isä ja viiden lapsen isoisä. Eduskuntaan valinta vuonna 1995 muutti harrastuksen ammatiksi. Politiikka, yhteisiin asioihin vaikuttaminen on aina kiehtonut.
Olen ollut Vantaan kaupunginvaltuutettu vuodesta 1985 ja lähiötyöstä poliittinen toimintani alkoi. Olen voinut asteittain kasvattaa poliittista toimintasädettäni.
ETYJ:in puheenjohtajan erityislähettiläänä, ETYJ:in parlamentaarisen yleiskokouksen jäsenenä ja Keski-Aasian erityisedustajana sekä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan ja suuren valiokunnan jäsenenä sekä Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen varapresidenttinä minulla on tarjoutunut tilaisuus olla aktiivinen erityisesti kansainvälisissä kysymyksissä. Kansainvälinen toimintani ei ole poissa työstä oman maamme ja kuntamme kehittämiseksi, se on juuri sitä. Yhteisvastuu ei tunne rajoja. Suomi on yhä kiinteämmin osa Eurooppaa ja maailmaa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu