Laillinen ryöstö Helsingin satamassa

Minua onnisti. Yangonin torilta
löysin käsintehdyn buddhalaisen alttarikaapin. Se ei ollut aivan uusi, mutta
ajan patina korosti kaapin arvoa. Hinta ei ollut kaksinen: hieman toistasataa euroa. 

Hankaluutena oli kaapin
kuljetus Suomeen. Lentokoneeseen se oli liian kookas, joten oli turvauduttava
merirahtiin. Ei ongelmia, ja vajaalla kolmella sadalla eurolla ostin sekä
kaapin että rahdin Helsinkiin.

Kaksi kuukautta kului ja
vihdoin saapui Waco Logistics Finlandin viesti: rahtinne on noudettavissa
yhtiön Keski-Vantaan terminaalista. Kiirehdin viivana paikalle.

Wacon toimistossa kerrottiin,
että ennen tavaran luovutusta on hoidettava tullaus ja maksettava rahdin
käsittelykulut Helsingin satamassa. Mikäs siinä.

Hymy hyytyi, kun minulle
lyötiin lasku kouraan: 322,75 euroa. Mistä tällaiset kulut siunautuvat? Olinhan
maksanut rahdin perille asti.

Avulias virkailija eritteli laskun
sisällön.

Ensinnäkin on maksettava ISPS meriturvallisuusmaksu,
10 euroa. Toiseksi on ISF tuontipalvelumaksu, 18,98 euroa. Kolmanneksi ENS
maksu tullille toimitettavista turvatiedoista, 10 euroa. LCL agenttilisä on
22,77 euroa. Terminaalimaksu Wacolle kontin purusta on 85 euroa.

Aloin hermostua listaan, jonka
edessä olin toivottoman avuton. Minulla ei ollut pienintäkään edellytystä
arvioida sen perusteita, puhumattakaan hintojen tasosta. Olin kädet pystyssä. Firma
laskutti mitä halusi ja hinnat otettiin hatusta.  

Virkailija jatkoi.

Kuudentena on toimenpidemaksu
Wacolle rahdin papereiden käsittelystä, 60 euroa. Seitsemäntenä on huolintavastuuvakuutus,
6 euroa. Kahdeksantena varustamon ottama luovutusmaksu, 50 euroa. Yhdeksäntenä
on LCL palvelumaksu, 35 euroa, ja kymmenentenä satamamaksu, 25 euroa.

Yhteensä siis 322, 75 euroa,
hymyili virkailija vastaansanomattomasti. Oma hymyni oli aavistuksen kireä.

Olin kuitenkin tyytyväinen. En
sentään joutunut pulittamaan Wacolle rahdin säilytysmaksua, ovenavausmaksua enkä
ilman raikastusmaksua. Miestenhuoneeseenkin pääsin ilmaiseksi.

Tullissa vielä kuulin
lohdutuksesi, ettei alttarikaapista tarvitse maksaa tuontitullia. Sen sijaan
Wacolle suorittamani maksut olivat ilman ALV:a. Se vielä puuttui!

ALV:t lisättiin ja tunsin
joutuneeni laillisesti ryöstetyksi. Helsingin päässä rahdin käsittelykulut,
joihin minulla ei ollut sanavaltaa tai vaihtoehtoa, olivat kaksi kertaa
suuremmat kuin mitä Burmassa olin maksanut kaapista, sen pakkauksesta ja merikuljetuksesta.      

Yhden asian opin. Jos vain on
muita mahdollisuuksia, en koskaan enää turvaudu merikuljetukseen. Näin vältän Helsingin
sataman huolintaliikkeen mielivallan.  

c8

kiljunen
Sosialidemokraatit Vantaa

Olen 69-vuotias kansanedustaja, neljän lapsen isä ja viiden lapsen isoisä. Eduskuntaan valinta vuonna 1995 muutti harrastuksen ammatiksi. Politiikka, yhteisiin asioihin vaikuttaminen on aina kiehtonut.
Olen ollut Vantaan kaupunginvaltuutettu vuodesta 1985 ja lähiötyöstä poliittinen toimintani alkoi. Olen voinut asteittain kasvattaa poliittista toimintasädettäni.
ETYJ:in puheenjohtajan erityislähettiläänä, ETYJ:in parlamentaarisen yleiskokouksen jäsenenä ja Keski-Aasian erityisedustajana sekä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan ja suuren valiokunnan jäsenenä sekä Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen varapresidenttinä minulla on tarjoutunut tilaisuus olla aktiivinen erityisesti kansainvälisissä kysymyksissä. Kansainvälinen toimintani ei ole poissa työstä oman maamme ja kuntamme kehittämiseksi, se on juuri sitä. Yhteisvastuu ei tunne rajoja. Suomi on yhä kiinteämmin osa Eurooppaa ja maailmaa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu