Rinteen hallitus ikäihmisten asialla
Jos eläkeläisten etuuksia on viimeisen parin vuosikymmenen aikana heikennetty enemmän kuin minkään muun väestöryhmän, niin nyt luvassa on muutos. Sipilän hallituksen rajujen leikkausten sijaan uusi hallitusohjelma edistää määrätietoisesti ikäystävällisyyttä.
”Yhdenkään ikäihmisen ei pidä pelätä vanhenemista” kirjataan Rinteen hallitusohjelmassa. Ikääntyneitä ei nähdä vain palveluiden kohteena, vaan myös yhteiskunnan voimavarana. Kaikille halutaan taata arvokas vanhuus, eikä ketään jätetä yksin, toteaa hallitusohjelma.
Upeita sanoja. Mutta hallitusohjelma lupaa myös useita konkreettisia toimia, joilla arvokas vanhuus taataan:
- Ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä säädetään hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksesta (0,7).
- Ympärivuorokautisen hoivan rinnalla vahvistetaan kotihoidon resursseja ja laatua.
- Toteutetaan kohdennettuja hyvinvointitarkastuksia huomioiden erityisesti eläkkeelle jäävät.
- Kiireettömässä tapauksessa hoitoon pääsee viikon sisällä.
- Perustetaan vanhuusasiavaltuutetun toimi.
Kaikki nämä palvelurakenteen parannukset kohentavat konkreettisesti seniorikansalaisten elämän edellytyksiä. Entä toimeentulo?
Eläkkeensaajat ovat ainoa tulonsaajaryhmä Suomessa, jonka elintaso lakisääteisesti laskee, kiitos taitetun indeksin. Tässäkin suhteessa Rinteen hallitusohjelma ottaa uuden askeleen. Siinä on kirjaus: ”Erityisesti eläkeläisten ja lapsiperheiden köyhyyttä ja köyhtymistä vähennetään kehittämällä samanaikaisesti etuuksia ja palveluja. Tavoitteena on huolehtia kaikkien suomalaisten elintason kehityksestä ja tasaisemmasta tulonjaosta.”
Uusi hallitus pyrkii tietoisesti vähentämään eläkeläisköyhyyttä, mutta myös takaamaan eläkeläisten elintason ja vähentämään eriarvoisuutta. Kuinka se toteutetaan?
Ensi askeleena alle 1 000 euron kuukausieläkkeisiin tehdään 50 euron tasokorotus nettomääräisenä. Kyse on kansaneläkkeen nostosta, siten että toimeentulo- ja asumistuet eivät heikkene. Tämä parantaa 300 000 kaikkein pienituloisimman eläkeläisen eläketurvaa. Hintalappu on 183 miljoona euroa, joka maksetaan valtion budjetista.
Varsinaista vanhuuseläkettä, eli työeläkettäkin Rinteen hallitus on valmis kohentamaan ohi normaalin indeksitarkistuksen. Hallitusohjelma kirjaa: ”Käynnistetään kolmikantainen selvitys siitä, miten työeläkejärjestelmän sisällä voitaisiin parantaa pienimmillä työeläkkeillä olevien asemaa.” Haetaan keinoja, joiden avulla voitaisiin nostaa alle 1 400 euron työeläkkeitä nettomääräisesti 100 eurolla.
Tavoite on sekä kunnianhimoinen, että avaa ensi kerran tien arvioida työeläkeindeksin muutostarpeita. Jos kaikkien alle 1 400 euroa kuukaudessa ansaitsevien työeläkkeitä kohennetaan ”vappusatasella”, se maksaa 700 miljoonaa euroa. Tämä raha saadaan sieltä, mistä se pitääkin, eli nipistetään eläkerahastojen kasvua.
Vappusatanen työeläkkeisiin tarkoittaa myös rakenteellista uudistusta taitettuun indeksiin. Eläkekorotus on euromääräinen, ei prosentuaalinen. Siten se on solidaarinen tasoittaen tuloeroja, mihin hallitusohjelma juuri tähtää.
Kuinka rajata sadan euron korotus alle 1 400 euron eläkkeisiin? Yksi vaihtoehto olisi tehdä sama tasokorotus kaikkiin työeläkkeisiin. Sen hintalappu on noin 1,5 miljardia euroa. Silloin ei tarvitsisi tehdä vuosittaista indeksitarkistusta, joka vuodenvaihteessa 2019 maksoi 400 miljoonaa euroa.
Eläkejärjestelmä kestäisi tuon noin miljardin euron eläkemenon lisäyksen. On muistettava, että viimeisen parinvuosikymmenen aikana rahastot ovat kasvaneet keskimäärin 8 miljardia euroa vuodessa.
On järkevää, että hallitus valmistelee työeläkelainsäädännön muutokset kolmikantaisesti. Tähän työhön olisi hyvä kutsua mukaan myös eläkeläisjärjestöjen edustajat. Näin tehtiin viimeksi, kun vuonna 2013 selvitettiin työeläkeindeksin muutostarpeita.
ei vieläkään(((( sorry
Ilmoita asiaton viesti
Korjaus: Ammattiyhdistysten ikääntyneiden jäsenten asialla.
Ilmoita asiaton viesti
Pieneen eläkkeeseeni tehtiin indeksikorotus ja eläkkeeni entisestään pieneni.
Ilmoita asiaton viesti
Arto Luukkanen, miksi pessimismi?
Ilmoita asiaton viesti
Ilmarisen tj. kertoi jo, ettei ole varaa. RAHA, eikä hallitus sellaiset asiat päättää ja toimeenpanee. Eduskunta on vain kumileimasin.
Ilmoita asiaton viesti
Perustetaan vanhuusvaltuutetun toimi. Saahan siinä yhdelle demarille työpaikka.
Ilmoita asiaton viesti
Paavo Vaattovaara, tidätkö että siihen valitaan demari? Kerrotko tarkemmin. Minä en tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Kimmo, älä leiki tyhmää, kun et sitä ole. Tiedät kyllä, keitä demarivetoinen hallitus nimittää.
Ilmoita asiaton viesti
Kimmo olet ansiokkaasti vuosia ollut työeläkeläisten asialla, kiitos.
Olen kuitenkin ymmärtänyt työeläkerahastojen olevan valtionvelan pantti, jota ei voi supistaa velkojen koron nousun pelossa.
Luottoluokittajat laskisivat luokitustaan, mikäli pantti pienenee.
Taitettua indeksiä ei voi muuttaa, työeläkerahastot laskettiin kansallisuusvarallisuudeksi Suomen liittyessä euroon.
Mikäli Rinteen hallitus ilmoituksensa mukaan myy valtionomistuksia, seuraa siitä loogisesti rahastojen kasvattamisen tarve.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän rahastot pienen vaan kasvavat.
Koska nyt kasvavat n. 8 mrd vuodessa ja niiden voitosta nipistetään 1 – 1,5 mrd kasvavat rahastot 6,5 – 7 mrd vuosi.
Vai ajattelenko jotenkin väärin?
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Eläkerahastot eivät kasva, ne kutistuvat.
Työeläkerahastoissa oli vuoden 2017 lopussa 202 miljardia ja vuoden 2018 lopussa 196 miljardia rahaa (lähde: Eläketurvakeskus). Työeläkerahastot kutistuivat vuodessa siis 6 miljardilla, jonka lisäksi inflaatio pienensi rahastojen reaaliarvoa reilun prosentin tämän päälle.
Työeläkejärjestelmä on jo kymmenen vuoden maksanut ulos enemmän eläkkeitä kuin mitä järjestelmään tulee sisään rahaa työeläkemaksuina. Järjestelmä ei siis enää aikoihin ole rahastoinut eläkemaksuja, vaan palkansaajien maksamat eläkemaksut kuluvat käytännössä maksussa oleviin eläkkeisiin ja lisäksi eläkkeitä maksetaan useiden miljardien edestä rahastoista.
Ilmoita asiaton viesti
Ja lähde oli?
Julkaisepa sama vaikka viimeisten 10 vuoden ajalta. Tai 15 vuoden.
Kuten haluat, mutta tuollainen yhden rusinan poiminta kakusta on aika ala-arvoista.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Kertoisitko Olli rahastojen kehitystä vähän pidemmältä ajalta. Yksi huonompi sijoitusvuosi ei muuta suurta kuvaa. Sanoisin vielä, että ole rehellinen.
Ilmoita asiaton viesti
”Tämä parantaa 300 000 kaikkein pienituloisimman eläkeläisen eläketurvaa. Hintalappu on 183 miljoona euroa, joka maksetaan valtion budjetista.”
Oletko tietoinen kuinka monta pienen eläkkeensaajaa joutuu tukeutumaan perustoimentulotukeen joka kuukausi?
Tämänvuoden ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana on (1-4 2019) toimentuloa maksettu noin 300000 suomalaiselle yhteensä n,125 miljoonaa euroa..
Mitä luulet, kuinka paljon näissä luvuissa on niitä pienituloisia eläkeläisiä? ja kuinka monelta tämä 50€ eläkelisäys leikkaa sen toimeentulotuen jonka he ovat aikaisemmin saanut?
Vieläkö mietit kuinka suurta osaa nämä pieneläkeläiset edustaa köyhyysrajan alapuolella eläviä ihmisiä, niin ehkä voit laskea sen paremmin.
Pieni vihje, köyhyysraja oli vuonna 2017 1178€/kk
Ilmoita asiaton viesti
Nämä pientä eläkettä saavilla ei ole kunnon työhistoriaa. Kun olen tehnytlähes 45 vuotta töitä, siis sitä, josta karttuu eläkettä, niin saan 55 % eläkettä viimeisestä palkastani laskettuna. Sillä nippa nappa pärjää. Verot vähän pienenee. Suosittelen työntekoa muillekin. Ja sen neuvon annan nuorimmille. Hankkikaa omistusasunto, sillä pärjää pienen eläkkeen kanssa, vaikka Rinne suunnittelee lisää veroja asumiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Arto Nakkila, idea on, että 50 euron korotus tulee nettona, eli asumistuki- ja toimeentulotukia ei sen vuoksi pienennetä.
Ilmoita asiaton viesti
Muutetaanko toimentulo lakiasetuksia vain eläkeläisien osalta siten, että elämiseen jäävä osuus nousee sen 50€ hyväksyttävien menojen jälkeen?
Onko se sitten tasa-arvoista muiden kuin eläkeläisten osalta jotka ovat oikeutettuja toimentulotukeen?
Työssäkäyvällä toimentulon saajalla on se 100€ porkkana työssä käymisen kulujen korvaamiseksi, samaten niillä jotka saavat sen 9€ kulukorvausta.
Vai käyköhän tässä taas niin kuin viimeksi kun demarit rukkasivat asumistukijärjestelmää, poistivat 7% omavastuun ja lanseerasivat tilalle lähes 30% omaosuuden…
Ilmoita asiaton viesti
Kimmo Kiljusen kansanedustajapaikka ja sdp:n hallitusvastuu näyttää lieventävän hänen kirjoituksensa sävyä.
Jos jätetään huomiotta hallitusohjelman liirum laarum, mitä eläkeläisille jää käteen? 50 euron korotus alle 1 000 euron eläkkeisiin ja hoitajamitoituksen aiemman suosituksen vieminen lakiin.
Ilmoita asiaton viesti
Se on, Rauno, silläviisiin, että suomalaisen pieneläkelänen pärjää Savukoskella ja muslimimaahanmuuttaja Espoossa. Eläkkeellä
Ilmoita asiaton viesti
Minne se jäi se demareiden lisänettosatanen pieneläkeläisille ?
En ole koskaan huomannut Kiljusen ajavan näiden pieneläkeläisten etuja, vaan parempiosaisten ja tuloisten eläkeläisten asema tuntuu olevan Kiljuselle enemmänkin sydämenasiaa arkipäivässä.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän se lukemalla blogia selviä. Tosin siinä on vielä hieman ’pyrkimystä’, ei tunnu ihan lukkoon lyödyltä, mutta kai se on turha tuomita ennenkuin hallitus on edes kasassa.
Blogisti kirjoitti:
”Varsinaista vanhuuseläkettä, eli työeläkettäkin Rinteen hallitus on valmis kohentamaan ohi normaalin indeksitarkistuksen. Hallitusohjelma kirjaa: ”Käynnistetään kolmikantainen selvitys siitä, miten työeläkejärjestelmän sisällä voitaisiin parantaa pienimmillä työeläkkeillä olevien asemaa.” Haetaan keinoja, joiden avulla voitaisiin nostaa alle 1 400 euron työeläkkeitä nettomääräisesti 100 eurolla.
Tavoite on sekä kunnianhimoinen, että avaa ensi kerran tien arvioida työeläkeindeksin muutostarpeita. Jos kaikkien alle 1 400 euroa kuukaudessa ansaitsevien työeläkkeitä kohennetaan ”vappusatasella”, se maksaa 700 miljoonaa euroa. Tämä raha saadaan sieltä, mistä se pitääkin, eli nipistetään eläkerahastojen kasvua.
Vappusatanen työeläkkeisiin tarkoittaa myös rakenteellista uudistusta taitettuun indeksiin. Eläkekorotus on euromääräinen, ei prosentuaalinen. Siten se on solidaarinen tasoittaen tuloeroja, mihin hallitusohjelma juuri tähtää.
Kuinka rajata sadan euron korotus alle 1 400 euron eläkkeisiin? Yksi vaihtoehto olisi tehdä sama tasokorotus kaikkiin työeläkkeisiin. Sen hintalappu on noin 1,5 miljardia euroa. Silloin ei tarvitsisi tehdä vuosittaista indeksitarkistusta, joka vuodenvaihteessa 2019 maksoi 400 miljoonaa euroa.
Eläkejärjestelmä kestäisi tuon noin miljardin euron eläkemenon lisäyksen. On muistettava, että viimeisen parinvuosikymmenen aikana rahastot ovat kasvaneet keskimäärin 8 miljardia euroa vuodessa.”
Henry
Ilmoita asiaton viesti
EläkeSeniorit puhemiehenään KimmoKiljunen haluavat prosenttikorotukset eläkkeisiin, eikä mitään vappusatasia kuussa kaikille eläkeläisille. EläkeSeniorit edustavat hyvä- ja suurituloisia eläkeläisiä, vaikka ovatkin ajavinaan köyhien eläkeläisten asemaa. Pieneläkeläisiä prosenttikorotukset eivät juuri lohduta, mutta vappusatanen kyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Sdp:n vappu-satasesta jäi käteen puolet, 50 euroa ja 1000-1400 euroa/kk saaville eläkeläisille nolla euroa! Se siitä lupauksesta.
Taitettu indeksi säilyy ja leikkaa Rinteen pääministeriaikana miljardiluokkaa tuloja ja ostovoimaa työeläkeläisiltä. Tämä ei rikkonut lupausta, koska Sdp ei ole koskaan luvannutkaan korjata itse aikanaan tekemäänsä taitettua indeksiä.
Eläkerahastot kasvavat todennäköisesti edelleenkin noin 8 mrd euroa/vuosi. Varmaa on vain se, että eläkeyhtiöiden hallituksissa istuvat ay-pomot ja muut saavat reippaat palkkiokorotukset. Eläkeläiset sen sijaan jäävät katsomoon seuraamaan, kun rahastot ja sijoitukset ulkomaille kasvavat.
Kimmo, yrittikö Sdp edes saada taitetun indeksin korjausta hallitusohjelmaan? Jos ei, miksi? Jos yritti, mitkä puolueet vastustivat?
Sdp oli historiallisessa avainasemassa, mutta näyttää, että hukkasi sen ja unohti yli miljoona työeläkeläistä ja äänestäjää!
Aiotko, Kimmo, nyt heti tehdä lakialoitteen asiasta kuten ennen vaaleja lupasit?
Ilmoita asiaton viesti
Persujen ei kannata puhua lupauksista yhtään mitään, kun pettivät jokaisen lupauksensa hallitukseen mennessään.
Ja Halla-aho oli valmis jatkamaan samalla äänestäjät pettäneellä linjalla, jos olisi saanut jatkaa hallituksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Toimi Kankaanniemi, luitko puheenvuoroni huolella. Huomaat, että sdp ei ohjelmallisesti ajanut taitetun indeksin kumoamista, mutta hallitusohjelma tekee sitä käytännössä. Jos ja kun vappusatasta rahoitetaan työeläkejärjestelmästä, se murtaa ensi kerran taitetun indeksin.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka blogin otsikko pitäisikin osittain paikkansa, niin silti on todettava, että monet ikäihmiset, jotka asuvat öljylämmitteisissä omakotitaloissa eivät taida olla väitteestä samaa mieltä (ainakaan ensi syksynä kun tilataan uudet lämmitysöljyt).
Tällaistakin harakkaherkkua on nimittäin tarjolla. Sääliksi käy näitä eläkeläisiä:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006129923.html
Ilmoita asiaton viesti
Lämmitysöljy on sähköön verraten tänä päivänä verotuksellisesti ylläpidettynä paljon halvempaa ja ansaitseekin hetimiten veronkorotuksen liikennedieselin tasolle ja aivan ympäristöperusteisesti.
Sähkön hinta on 15 sentin luokkaa / kWh ja öljyn n. 10 sentin luokkaa per kWh. Tasapuolisuuden puitteissa 50 % vain lisää veroa lämmitysöljyn hintaan ja samalla yli 200 miljoonaa euroa verotuloja valtiolle.
Ilmoita asiaton viesti
Vai että vanhukset kunniahimoisten ympäristötalkoiden maksajiksi? Eihän 1000-1600 euron eläkeläisellä ole varaa 15 000 euron lämpöpumppuihin. Hyvä jos he saavat ostettua 1000-3000 l öljyä osamaksulla…tämä lienee todellisuus monille, monille omakotitaloasukkaille.
(itse lämmitän omatekoisilla puuklapeilla)
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin vain järjettömästä hinnan epäsuhdasta fossiilisen lämmitysöljyn ja sähkön välillä, joka on kaukana todellisuudesta ilmastoperusteisesti, kuten nyt veronkorotuksia ja painotuksia perustellaan.
Eikä ne öljylämmittäjät ole kaikki ol-taloissa asuvia pieneläkeläisiä.
(Täällä lämpiää maalämmöllä ja ruotsalaisella vesivoimasähköllä liki päästöttömästi)
Ilmoita asiaton viesti
Lauri kirjoitti: ”Eikä ne öljylämmittäjät ole kaikki ol-taloissa asuvia pieneläkeläisiä.”
Lämmitysöljyn veronkorotus iskee 200 000 pientaloon. Omakotiliitto: ”Puolet omistajista ikääntyneitä”…
Ilmoita asiaton viesti
Puolet kaikista varmaankin on ja syystä, etteivät saa talojaan kaupaksi mielimällään hinnalla. Yli 50 km päässä merkittävästä kasvukeskuksista eivät pankit myönnä tänä päivänä mitään vakuusarvoa, joten talot ovat hankalia kaupattavia.
Silti energiaverotuksessa on pyrittävä tasapuolisuuteen ja varsinkin ympäristönäkokohdat huomioiden.
Niitä kun on pieneläkeläisissä sähkölämmittäjiäkin.
Ilmoita asiaton viesti
L.K:”Kirjoitin vain järjettömästä hinnan epäsuhdasta fossiilisen lämmitysöljyn ja sähkön välillä,..”
Ja oletko ollenkaan ajatellut niitä perustamiskustannuksia, mitä öljy – vs sähkölämmityksen välillä on?
Ja jos nyt sitten kuitenkin halutaan näitä vapaamatkustajia rokottaa, niin maalämpöä pitäisi verottaa moninkertaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Kimmo Kiljunen ajoit kansalaisaloitteella ,korotusta hyväosaisten työeläkkeisiin, mutta ei huono-osaisten kansaneläkkeisiin tai takuueläkkeeseen.
Maksajina olisi nuoret. Koska korotus olisi kansalaisaloitteen vaatimuksen mukaan voimassa vain kymmenen vuotta, eivät nuoret pääse itse hyötymään siitä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin on vakuutusyhtiöiden propaganda mennyt perille. :/(
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Ilmari on asian ytimessä! Itsekin maksamme öljyn osamaksulla. Lisäksi pitää ottaa huomioon se, että valtion ja kuntien energiamuutokset maksetaan veroista joita me kaikki maksamme niin työssä olevat kuin eläkeläisetkin. Ilmastomuutoksen huomioiminen on tärkeää mutta yhteiskunnan pitää olla se järkiperäinen vaikuttaja muutoksia tehdessään! Historia on näyttänyt jo monesti mihin se johtaa kun nuoret fanaatikot ( kansankiihottajat) ovat lähteneet toteuttamaan omia unelmiaan!!
Ilmoita asiaton viesti
Anita Koivu
Kuule, kun ne vihreät ovat sitä mieltä, että meidän sukupolvemme ja öljypolttimomme ovt tämän ilmastokatastrofin aiheuttaneet, niin meidän se pitää maksaa vaikka takautuvasti.
Ilmoita asiaton viesti
Itse en saanut mitään rahaa verovaroista senttiäkään energiamuutokseen öljystä maalämpöön , vaan päinvastoin investointi toi verottajalle mojovat tulot ALV:n ja välillisen verotuksen kautta. Verottaja sai tästä varmasti 15.000 euroa 50 % rakentamisen veroastetta taustalla ajatellen.
Kunnissa selvitellään parhaillaan maalämöllä lämmittäviä kotitalouksia. Uusi esityshän on kiinteistöveron verotusarvon kohdistaminen todellisen arvon tasalle.
Maalämpö lisää kiinteistön arvoa ja jatkossa maalammön edut syödään kotitalouksilta kohonneen kiinteistöveron muodossa, joten tämäkin ilmastoystävällinen vaihtoehto on jäämässä jatkossa tyhjän päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on jo vanhusasiavaltuutetun virkaa testattu keskustan kokeilu veikkausrahoilla VANHUSASIAVALTUUTETUN virasta ,hylättiin jo silloin.Annatte ihmisille aivan väärän kuvan siitä mitä vanhusasiamies voi tehdä,saatikka VANHUSASIAVALTUUTETTU.Lapsiasiavaltuutettu on sama juttu:näillä suojatyöpaikkalaisilla ei ole mitään oikeuksia tehdä lakiin muutoksia tai olla muuna kuin mediassa äänitorvena.
Vanhusasiavaltuutettu on pian sivutoiminen(yle)
Kaksivuotinen vanhusasiavaltuutettu -kokeilu päättyy helmikuun lopussa. Valtuutettuna Keski-Suomen alueella toiminut Pauliina Takala (keskusta)hoitaa kuitenkin tehtävää oman toimensa ohessa vielä tämän vuoden lopulle.
Vanhustenhoito3.2.2010 klo 15.38päivitetty 9.4.2012 klo 20.41
Keskusta sai RAY rahaa vanhusten PERHEHOITOON ja TÄHÄN vanhusasiavaltuutetun viran kokeiluun 70 000 perhehoidon kehittämiseen ,tuon valtuutetun viran kokeiluun laitettuja rahamääriä en tiedä ,mutta tuskin on ilmaista ollut sekään.VEIKKAUS ja verorahoilla kun ei rajoja ole näiden käsissä. KOEKANIINIT eivät olleet niin tärkeitä että olisi virka perustettu.Silloisen keskustan naiskansanedustajan huostakertoimen äidin ,perhehoitoliiton äänitorven 1.oli lasten huostaanottojen edistäminen,kuten näillä muillakin kerholaisilla.
Jotakin rajaa.Ottakaapa sinne eläkeläisten saamapuolelle ne kaikki muutkin ,kuin takuuläkeläiset 100 000 kpl.ja pientä työeläkettä saavat 200 000 kpl.ja katsotaan sitten.50 euroa oli tarkkaan harkittu koska ei vaikuta asumistukeen tai toimeentulotukeen(toki sellaista ei saa ellei ole suuria menoja 1000 eläkkeen kohdalla)Ei saa edes työttömyysturallakaan elävät.Harhaluuloja suomalaisila tosin siitäkin on.Filatovin malli leikkaa jatkossakin ja pakkotyö-ilmaistyö jopa kuntouttava terveillä,koulutetuilla nuorillakin edessä.
HUOSTABISNEKSESTÄ voitte leikata 1,4 miljardia on sopiva kohde.Rouvakerholaiset tienatkoon SOS -lapsikylineen muualta kuin lasten ja perheiden tulevaisuudesta.Veronmaksajat maksvat varmaan mielummin perheiden lainmukaiset tukitoimet jotka lakkautettiin 2006
HALOO sdp!!Missä ne Guzeninan tunkion sivoamiset viipyvät huostabisneksen laittomuuksista?Ei tarvitse enää PELÄTÄ ISOKENKÄISIÄ,vai mitä?Nyt on aika SDP vastata huutoihinsa!Siellä on löysää rahaa veronmaksajien rahaa,jaettavaksi eläkeläisille ja PERHEILLE.Takuueläkeläisten määrä kasvaa,eli sos.kulut kun 1.4.2019 astui uusi laki voimaan,tempputyöllistettyjen lisäksi siis uutta takuueläkeläistä pukkaa,kun EI KERRY ELÄKETTÄ temppu-ja halpatyövoiman raijaamisella.Nuorten tulevaisuus onkin unohdettu kokonaan.Tosin se ei ole koskaan näitä rouvakerholaisia kiinnostanutkaan.Pakkoruotsi on hyvä esimerkki.
Itla ja Nesteen lahjaksi saadut osakkeet..mitäpä sanoo sipilä ja SDP…niinpä niin.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhuslaki otettiin vaaliaseeksi ja sitä huonnonettiin ,sama kävi perheiden lainmukaisille palveluille,kun ne karsittiin huostabisneksen tieltä.SDP oli ihan itse mukana noissa hommissa.JOS SDP korjaa virheensä ja palauttaa suomeen lainmukaiset palvelut perheille ja vanhuksille ,vammaisille jne.SITTEN katsotaan uudelleen.
Muuten ovat kaikki puheet yhtä tyhjän kanssa.Nämä KAIKKI asiat kuuluvat yhteen.PERHE ja PERUSPALVELUMINISTERI joka on ollut keskustalainen saarikko viimeksi EI korvaansa lotkauttanut perheiden tai vanhusten asioissa ,ei suomalaisten lainmukaisista perustuslain mukaisista PALVELUISTA sosiaali ja terveydenhoidossa jotka verorahoilla kustannetaan.
Nyt ovat rouvakerholaiset jo aktivoituneet ja aloittaneet taas kerran suomalaisten perheiden mustamaalaamiskampanjat radiossa ja tv:ssä kun huostabisnestä EI haluta lopettaa,kun suojatyöpaikat ovat siellä liian hyviksi todettu yli 100 000 vuosiliksoilla ja vanhuksetkin tuottavat jo paremmin konsernien tytäryhtiöiden firmoille.Vanhusten perhehoitokaan ei keskustaa ja kumpp.kiinnostanut kun nekin rahat hassattiin lasten huostaanottamisen edistämiseen.SDP Huovista ei sekään haitannut,joten jatko lienee samanlaista?
Ilmoita asiaton viesti
EU meppien bonuseläkkeet ,nuoret maksavat tulevaisuudessa nekin.Tottakai nyt kaikki muutkin joilla on oikea työpaikka temppu-tai ilmaistöiden sijaan.Kaikkihan maksavat jo nyt näiden sisäpiiriläisten bonuseläkkeitä 2032 asti,j atottamaar tulevaisuudessakin.
Nuorille ja ”väärään”aikaan syntyneille ei eläkettä tarvitse enää maksaa,kun sitä ei kerry tempputöissä,ja ne väärään aikaan syntyneet nyt alle ja yli 60v.kuolevat alta pois.
Tosin rankoissa fyysissä töissä olevat eivät elä monetkaan sinne Vanhasen ja kumpp.keinotekoiseen eliniänodotteen avulla(kaikki letkuissa lääkkeillä ja muilla keinotekoisilla konsteila elämän syrjässä väkisinkin pidettävät lasketaan mukaan siihen mainostettuun eliniän nousuun.Elämänlaatu EI ole mikään mittari näille) nostettuun ja TAAS uudelleen nostettuun eläkeikään asti.
Suojatyöpaikoissa istuessa ei niin rasita,siellä jaksaa istuskella vaikka maailman tappiin asti ja pyöritellä papereita ja kokoustaa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi vappusatanen, miksei juhannustonni?
Suomeen on muodostumassa tyhjän päälle rakentuva hallitus, mistä suurin ”kiitos” kuuluu ideologisen metamorfoosin – työteliäästä toukasta höyhenenkevyeksi päiväperhoksi – kokeneelle Juha Sipilälle! Jos joku ehti arvostella pääministeriä oikeistolaiseksi, joutuu nyt myöntämään olleensa väärässä.
Ilmoita asiaton viesti
Jairi Palonen, Kansaneläkkeen korotuksen maksavat kaikki veronmaksajat. Työeläkeindeksimuutokseen saadaan rahat eläkerahastojen tuotoista nipistämällä. Yli 200 miljardin eläkevaroista on TELA:n mukaan 65 % nykyisten eläkeläisten tai juuri eläkkelle siirtyvien säästöjä, ei siis nuorempien sukupolvien varoja!
Ilmoita asiaton viesti
Taidat Kimmo vetää mutkat suoriksi. Ei pidä paikkaansa, että siellä on noiden ihmisten säästöjä, vaan laskennallisesti painotus menee noin. Ilmoittamalla asian noin lataat turhia uskomuksia siitä, että yksilöllisen eläkeläisen rahoja olisi siellä jemmassa. Rahaa kerätään järjestelmään, josta ne laskennallisesti maksetaan edunsaajille.
Ilmoita asiaton viesti
Ja lähde oli?
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Kimmo Kiljunen puhuu omiaan:
”Eläkkeensaajat ovat ainoa tulonsaajaryhmä Suomessa, jonka elintaso lakisääteisesti laskee, kiitos taitetun indeksin.”
Työeläkkeet ovat nousseet enemmän kuin inflaatio eli kustannustaso
Kustannustasoindeksi vuonna 1996 1398, vuonna 2017 1927, muutos +38%
Työeläkeindeksi vuonna 1996 1737, vuonna 2017 2534 , muutos + 46%
Työeläkkeiden ostovoima on noussut eli elintaso on noussut eikä laskenut.
Eläkkeiden tason ei pidä seurata millään tavalla työelämässä nyt olevien luomaa arvonnousua. Nykyinen 20% siivu palkkojen noususta on hyvinkin riittävä. Eläkemaksuja ei ole maksettu tulevasta palkkojen noususta.
Työeläke perustuu TEL:n mukaiseen ennen eläketapahtumaa ansaittuun eläkepalkkaan eikä johonkin tulevaisuuden pallkkatasoon.
Eläkepalkan perusteena olevista palkoista on maksettu työeläkemaksut eli se on ansaittu etuus. Eläkkeelle jäännin jälkeen tulevasta palkkatason yleisestä noususta ei kukaan eläkeläinen ole maksanut eläkemaksuja, joten se ei ole ansaittua etuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Et taida tuntea historiaa kovin hyvin.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Matti Rissanen, köyhyysraja määrittyy mediaanitulosta (60 % ja alle). Jos eläkkeensaajan tulot laskevat suhteessa mediaanituloon, eli hänen elintasonsa laskee suhteessa yleisen elintason nousuun, hän köyhtyy. Minusta tästä on turha kiistellä. Taitetun indeksin lakisääteisenä tehtävänä on heikentää eläkkeiden kasvua. Tämä on kirjattu itse lakiin.
Ilmoita asiaton viesti
Työeläkkeiden ostovoima on noussut eli elintaso on noussut eikä laskenut. Eläkkeiden perustana on ennen eläköitymistä ansaittu eläkepalkka, eikä joku tulevaisuuden palkkataso.
TEL-lain mukaan palkkatason nousu huomioidaan 20%-painokertoimella ja hintatason nousu huomioidaan 80%-painokertoimella. Näillä määritelmillä TEL-lain laatijat ovat päättäneet kohtuullisen elintason säilyvän ja jopa nousevan eläkeläisillä – näin on menetelty jo yli 20 vuotta ja tullaan jatkossa menettelemään, ellei muuta säädetä.
Ilmoita asiaton viesti
Pääasia sinulle lienee se että oma eläke on turvattu?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt sitten Rinteen hallitus lopettaa heikennykset?
Ilmoita asiaton viesti
Vieläkin Kiljunen unohtaa tarkoitusin työelekevastuut.
Miksiköhän tämä pellehermanni tekee tarkoituksella näin ?
Ilmoita asiaton viesti
Työeläkevastuut! Laskemmeko itse, kuinka paljon asumisemme maksaa, jos elämme vaikka vielä 40 vuotta? Ottamatta lukuun sitä, että joka kuukausi tulee palkka/eläke, jolla ne kulut on tarkoitus maksaa. Pitäisikö meillä olla ”asumisvastuu” valmiina rahastossa, ennen kuin alamme asua?
Ilmoita asiaton viesti
Jokuhan sen entistäkin korkeamman asumiskustannuksen maksaa iästä huolimatta. Uuden asunnon hinnassa on 50 % veroa ja tämän lisäksi asumisesta verotetaan rajusti monin erilaisin keinoin näkyvimpinä tietysti nenergia ja kiinteistöverotus.
Sivusta seuranneena vain ihmettelen, kuinka hyvissä varoissa ja ostovoimaisia ikääntyneet ovat asuntomarkkinoilla. 200 – 300 tonnin uuden kerrostaloasunnon ostajia ovat taajamissa lähinnä ikääntyneet.
Luvattuja työeläkkeitä on tiettävästi rahastoimatta yli 500 miljardia euroa tuleville sukupolville maksettaviksi, joka on väärin – varsinkin kun syntyvyys on nyt suorastaan romahtanut aikaisempaan nähden.
Ilmoita asiaton viesti
Rinteen oppositiossa lupaamasta 100€ lisä eläkeläisille olikin vain 50€ ?
Eli Demariehdokkaiden vaalilupauksissa onkin puolet pelkkää äänestäjien pettämistä, loiskiehuntaa?
Ilmoita asiaton viesti
Lue blogi uudestaan, niin sinullekin selviää tämä asia.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Demarit kehittivät taitetun indeksin eli hiljaisen vanhusten köyhdyttämisen. Joillakin se on jo 31%. Olisi korkea aika että juuri demarit korjaisivat tilanteen, vaje on luokkaa 450 euroa.
Ilmoita asiaton viesti
Totta.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
KIMMO ON VUOSIA KILJUNUT ELÄKKEIDEN TAITETTUA LEIKKAUSTA VASTAAN. Heti, kun miehestä tuli pääministeripuolueen kansanedustaja ja voisi jotain aikaan saadakin, ääni kellossa vaimentui. Pelkuri vai petturi?
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt vaikka ensin se sosiaaliturvan kokonaisuudistus. Toki takuueläkettä voi nostaa, mutta kaikki pientä eläkettä saavat eivät ole köyhiä. Monella on tänä päivänä pääomatuloja yms. Eikö olisi oikeudenmukaisempaa, että takuueläkkeen määrässä huomioitaisi myös pääomatulot. Vähimmäiseläkkeen noston tulisi hyödyttäisi eniten niitä, jotka ovat heikoimmassa asemassa. Ei niitä, jotka pärjäävät muutenkin.
Eikä tuo työeläkkeiden nosto tule toteutumaan. Rahastoituja varoja ei ole tähänkään mennessä käytetty indeksikorotuksiin. Työeläkejärjestelmän tehtävänä ei ole tasata tuloeroja. Sen hoitaa verotus. Enemmän on painetta kiristää indeksikorotuksia eli tehdä niistä entistä niukempia – kiitos matalan työllisyysasteen ja syntyvyyden.
Ilmoita asiaton viesti
”Työeläkejärjestelmän tehtävänä ei ole tasata tuloeroja. Sen hoitaa verotus.”
Miten verotus sen hoitaa?
Takuueläkeläisen vero on 0%.
Minä maksan pienestä eläkkeestäni 1% veron. Miten sinä kompensoisit indeksileikkurin syömän tulot muuttamalla verotusta?
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi on kiinteistövero.
Ennustan, että ”korotuspaine” on yli 3% Rinteen hallitusikana.
Laita muistiin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on Euroopan suurin ja kallein julkinen sektori palkkoine ja eläkkeineen. Samalla meillä on surkean tasoinen sosiaaliturva köyhiä huomioiden, josta EU on monesti Suomea huomauttanut.
Kiljunen ei välitä pätkääkään heikko-osaisista, vaan ahnehtii populistisesti varoja muille ryhmille.
Miten se on Kiljunen, kuinka hyvin Suomen julkisen sektorin eläkkeitä on rahastoitu vastuisiin nähden ?
Demareille ei tullut mieleen rahastoida valtion ja kuntien työntekijöiden eläkkeitä lainkaan 1960 -1980 luvuilla, vaikka työntekijöitä oli määrällisesti vaikka muille jakaa.
Vastuu jätettiin tuleville sukupolville, kuten nyt Rinteen hallituksessakin edetään.
Ilmoita asiaton viesti
Kimmo, ethän ole unohtanut, millä agendalla sinä pääsit eläkeläisten toimesta eduskuntaan. Se asia oli työeläkkeiden indeksi ja sen korjaaminen. Älä unohda. Ota asia heti Rinteen kanssa esiin, vaikka Rinne ei ehdotuksestasi pidä. Ei ainakaan tähän asti ole. Näyttää mieluimmin sille, että olisi valmis jakamaan työeläkevaroja uudella tavalla. Ne rahat ei ole hallituksen rahoja.
Ilmoita asiaton viesti
Uudet vaalit ja uudet lupaukset vuonna 2023!
Olenkohan ymmärtänyt oikein?
EläkeSeniorien puheenjohtaja Kimmo Kiljunen esittää, että työeläkkeiden korotukset tehtäisiin solidaarisuuden nimissä euromääräisinä eikä prosentuaalisina, kuten blogisti Josa Jäntti on tiukasti vaatinut. Merkittävä kannanotto hallituspuolueen edustajalta.
”Vappusatanen työeläkkeisiin tarkoittaa myös rakenteellista uudistusta taitettuun indeksiin. Eläkekorotus on euromääräinen, ei prosentuaalinen. Siten se on solidaarinen tasoittaen tuloeroja, mihin hallitusohjelma juuri tähtää.
Kuinka rajata sadan euron korotus alle 1 400 euron eläkkeisiin? Yksi vaihtoehto olisi tehdä sama tasokorotus kaikkiin työeläkkeisiin. Sen hintalappu on noin 1,5 miljardia euroa. Silloin ei tarvitsisi tehdä vuosittaista indeksitarkistusta, joka vuodenvaihteessa 2019 maksoi 400 miljoonaa euroa.”
Ilmoita asiaton viesti
Onko Senioreiden puheenjohtaja tullut sosialidemokraattisen Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry:n mallin kannalle kansanedustajuutensa myötä tai jopa pidemmälle?:
”Työeläkeindeksijärjestelmää on korjattava mielestämme niin, että se suosii pientä ja keskisuurta eläkettä saavia ja näin osaltaan estää eläkeläisköyhyyden lisääntymisen. Liitollamme on oma kustannusneutraali malli työeläkkeiden indeksitarkistuksiksi.
Tuloeroja kaventava työeläkkeiden indeksikorotusmallimme koostuu kiinteästä prosenttitarkistuksesta ja sen päälle tulevasta kiinteästä euromääräisestä osasta. Korotusvarasta esim. 2/3 menisi euromääräiseen tarkistukseen ja 1/3 prosenttitarkistukseen. Mallillamme indeksimuutos on tarvittaessa täysin toteutettavissa kustannusneutraalisti nykysysteemiin verraten eikä eläkkeiden rahoitus ainakaan tämän takia tulevaisuudessa vaarantuisi.”
Komppaan, vaikken äänestä demoja.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Kimmo et perusta elkkujen puoluetta. Voisi lähteä puhtaalta pöydältä ilman historiaa äänestäjien pettämisestä. Eduskunnan sisältä varmasti löytyisi lisää jäseniä, jotka ovat kyllästyneet puolueiden valheisiin.
Yli 1,5 miljoonaa senioria takaisivat vaalimenestyksen seuraavissa vaaleissa. Taatusti 4 vuodessa ehtisi tekemään vaalityötä asian eteen, jos vain vilpitöntä halua löytyy.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentti mattirissaselle ( 6.6.klo.9.31). Samaistat ja personoit myös täällä (US ) minut, että olen henkilö, joka haluaa , että indeksiä muuttamalla haluan suuriin eläkkeisiin suuremmat korotukset kuin pienempiin. Kysymyksiä Sinulle : kun käytetään rakastamaasi taitettua indeksiä, niin eikö silloinkin isommat eläkkeet nouse enemmän kuin pienemmät ? Miksi – käytetään % : a . Näin on tehty 57 vuotta vuodesta 1962 alkaen. Sen hyväksyivät silloin ja yhä edelleen ay – järjestöt, kaikki eduskunnat ja hallitukset sen jälkeen. Miksi? Koska palkkojen korotuksissa toimitaan yleensä samoin – käytetään % :ia elintason säilyttämiksi. Kun kunkin eläke määritellään , sekin lasketaan palkasta % : in perusteella. Entä kun jokainen maksaa työeläkemaksua ? Sekä työnantajan että palkansaajan osuus lasketaan % :in perusteella. Kerro, miksi jonkun suurempaa palkkaa saavan kannattaa maksaa palkastaan enemmän kuin pienemmästä palkasta maksetaan – koska silloinkin käytetään % : ia . Isompi palkka kasvattaa yhteisiä eläkerahastojen kasvua ( niiden tuottoja nekin kasvavat % : ia ) enemmän kuin pienempi palkka, mitä järkeä, jos hänen eläkettään ei nosteta enemmän kuin pienempää eläkettä. Pitäisikö jokaisen maksaa tästä syystä tasan sama summa kuukausittain työeläkemaksua ja luottaa sen kerryttävän rahastoja tarpeeksi. Eikö Matti ole niin, että vuosikymmenien aikana maksetut työeläkemaksut ovat kasvattaneet ( + sijoitustuottaneet ) sitä enemmän , mitä suuremmat maksut ovat olleet. Kun näin on toimittu 57 vuotta, niin miksi v.2019 tämä käytäntö ei enää kelpaa. Eikö enemmän maksaneiden pitäisi saada enemmän korotusta kuin vähemmän maksaneet ? Tee kansalaisaloite työeläkejärjestelmämme muuttamiseksi !
Ilmoita asiaton viesti
Voi Josa, minä siteerasin EläkeSeniorien puheenjohtajaa, tätä blogistia kansanedustaja Kimmo Kiljusta!
Eli osoittanet kommenttisi ikiomalle puheenjohtajallesi!
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin vastauksen Matti Rissaselle eilen – ei julkaistu. Tein samoin tänään 15.6. – julkaistaanko se ?
Ilmoita asiaton viesti
On käsittämätöntä, että Kimmo Kiljusesta ei tehty ministeriä. Hän on todella syvällisesti perehtynyt eläkejärjestelmään ja tuonut esille varsinkin taitetun eläkeindeksin epäreiluuden varsinkin vähävaraisten työeläkeläisten kannalta.
Taitettu indeksi on ajanut vähävaraiset eläkeläiset lattian läpi leipäjonoihin, joiden pituus on tämän ”hyvinvointivaltion” suurimpia häpeäpilkkuja. Kaiken lisäksi taitetusta eläkeindeksistä ovat kärsineet eniten vähävaraiset naiset, jotka elävät pitempään kuin miehet.
Jos entisaikoina ministerit olivat etupäässä ikämiehiä, nykyhallitus on tehnyt korjausliikkeen hyppäämällä ojasta allikkoon. Hallituksessa on iso joukko 1980-luvulla syntyneitä fiksuja naisia. Hyvä niin. Mutta hallituksen ”ikäpresidentti” on 61-vuotias Pekka Haavisto.
Kuitenkin eläkeikä on nousemassa kohti 70 vuotta. Eläkeläisiltä puuttuu hallituksessa siis edustus. Ilmankos eläkejärjestelmän karmeita ongelmia ei haluta ymmärtää, saati korjata. Ja kaiken lisäksi demarien kannatus on suurinta juuri ikäihmisten keskuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Prosenttiperustaiset eläkkeiden korotukset eivät todellakaan ole pieneläkeläisten etu vaan korkeiden eläkkeiden saajien etu. Pieniin eläkkeisiin tulee ykköseuroja ja isoihin eläkkeisiin tulee lisää kymppejä – jopa satasia..
Työeläkeindeksi nousi 2019 +1,5% 80/20-säännöllä.
Indeksi olisi noussut noin 1,6 tai 1,7 % 50/50 säännöllä, 2000€/kk eläkkeessä ero siis 2€ tai 4€ kuukaudessa.
Viimeisten viiden vuoden aikana 80/20- ja 50/50 indeksien erojen vaikutus eläkkeisiin olisi ollut suunnilleen samaa tasoa tai jopa vähemmän. Palkkojen nousu viime vuosina ollut pientä mutta vaatimatonta, kuten elinkustannustenkin.
Mutta Kimmo Kiljusen uusin korotusmalli on toista maata:
””Vappusatanen työeläkkeisiin tarkoittaa myös rakenteellista uudistusta taitettuun indeksiin. Eläkekorotus on euromääräinen, ei prosentuaalinen. Siten se on solidaarinen tasoittaen tuloeroja, mihin hallitusohjelma juuri tähtää.
Kuinka rajata sadan euron korotus alle 1 400 euron eläkkeisiin? Yksi vaihtoehto olisi tehdä sama tasokorotus kaikkiin työeläkkeisiin. Sen hintalappu on noin 1,5 miljardia euroa. Silloin ei tarvitsisi tehdä vuosittaista indeksitarkistusta, joka vuodenvaihteessa 2019 maksoi 400 miljoonaa euroa.”
Vastaa sosialidemokraattisen Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry:n mallia.
Ilmoita asiaton viesti