Taitetusta indeksistä puoliväli-indeksiin
Kymmenen eri puolueista olevaa kansanedustajaa allekirjoitti aloitteestani tehdyn lakialoitteen puoliväli-indeksin palauttamisesta työeläkkeisiin. Se toteutettaisiin siten, että 2/3 vuosittaisesta korotusvarasta annetaan kaikille euromääräisesti saman suuruisena ja 1/3 prosenttikorotuksena. Tämä suosisi pienten ja keskisuurien eläkkeiden saajia ja tasoittaisi tulonjakoa.
Lakimuutos tehdään kymmenen vuoden määräajaksi. Saadun kokemuksen pohjalta voidaan arvioida indeksiuudistuksen vaikutusta eläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyteen ja eläketasojen kehitykseen.
Suomessa on käytössä eläkejärjestelmä, jossa kansaneläke ja takuueläke tuovat perusturvaa ja työeläke ansioturvaa. Työeläke on lakisääteinen ansiosidonnainen etuus, jonka tarkoituksena on turvata ansaittu tulotaso eläkkeellä oloaikana. Työeläkettä saa 98 % vanhuuseläkkeensaajistamme.
Eläkepolitiikassa keskeistä on eläkejärjestelmän taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys. Yhtäältä eläkemenojen kattamisen tulee olla pitävällä pohjalla ja ennustettavaa, toisaalta eläkkeiden tason on oltava riittävä eläkeläisten talouden turvaamiseksi ja eläkeläisköyhyyden ehkäisemiseksi.
Alun perin työeläkkeiden arvo säilytettiin sitomalla ne palkkaindeksiin. Tämä muutettiin vuonna 1977 ns. puoliväli-indeksiksi, jossa palkkakehityksen ja kuluttajahintojen painoarvo oli 50 %. Vuonna 1995 hyväksyttiin ns. taitettu indeksi, jossa palkkojen painoarvo on 20 % ja kuluttajahintojen 80 %.
Taitetun indeksin käyttöönottamista perusteltiin eläkejärjestelmän rahoituspohjan kestävyydellä ja varautumisella suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymiseen. Tällöin tiedostettiin, että seurauksena on työeläkkeensaajien tulotason lasku yleisen elintason noustessa ja eläkkeensaajien taloudellisen aseman heikentyminen.
Tulotasotilastot osoittavat, että eläkkeensaajat köyhtyvät vanhetessaan: mitä vanhempi eläkeläinen, sitä pienituloisempi. Vuonna 2018 eläkeläisistä 13 %, eli 194 000 ihmistä, sijoittui köyhyysrajan alapuolella (EU:n määrittämä köyhyysraja oli yhden hengen taloudella 1 200 €/kk eli 60 % mediaanitulosta). Mediaanieläke oli 1 459 €/kk, eli puolet eläkkeensaajista sai tuota pienempää eläkettä, 90 % eläkeläisistä saadessa alle 2 500 €/kk.
Ikä korreloi eläkkeensaajan pienituloisuutta. Köyhyysrajan alapuolella on 65-vuotiaista 7 %, 75-vuotiaista 22 % ja 85-vuotiaista 30 % (näitä vanhemmat ikäluokat eivät ole täysimääräisen työeläkkeen piirissä). Vuosittaiset indeksitarkistukset eivät ylläpidä ansiosidonnaisen työeläkkeen tasoa, vaan mediaanituloon suhteutettuna vanhuuseläkeläisen elintaso laskee iän karttuessa.
Työeläkkeen korvausaste on asetettu 60 % ansaitusta keskipalkasta. Ansiosidonnaista työeläkettä voidaan perustellusti pitää myöhennettynä palkkana. Taitetun indeksin seurauksena eläkkeelle siirtyminen merkitsee kuitenkin koko loppuiän jatkuvaa taloudellisen aseman huononemista eläketason laskiessa parissa vuosikymmenessä 40 %:iin ansaitusta keskipalkasta.
Taitetun indeksin hyväksymiseen vuonna 1995 vaikutti merkittävästi huoli eläkerahastojen riittävyydestä eläkeläisten määrän lisääntyessä tulevaisuudessa. Siksi eläkejärjestelmän rahoituksen kestävyys haluttiin varmistaa hillitsemällä eläkkein kasvua ja kasvattamalla eläkevarantoa.
Nykyisen eläkejärjestelmän aikana vanhuuseläkeläisten määrä on kasvanut 790 000:sta 1,3 miljoonaan. Suuret ikäluokat ovat nyt olleet eläkkeellä noin kymmenen vuotta. Vuosina 1995-2018 eläkemenot ovat kaksinkertaistuneet, kun samaan aikaan eläkerahastot ovat lähes kuusinkertaistuneet.
Eläkerahastot ovat kasvaneet vuoden 1995 36 miljardista eurosta nykyiseen yli 200 miljardiin. Samalla rahastojen bruttokansantuoteosuus on noussut 38 %:sta yli 90 %:iin. Käytännössä rahastot ovat kasvaneet koskemattomina.
Vuoteen 2015 asti työeläkemaksut ylittivät maksettujen eläkkeiden määrän. Sen jälkeen rahastojen tuottoja on käytetty vähäisesti eläkkeiden maksamiseen, keskimäärin 800 miljoonaa euroa vuodessa. Rahastot ovat puolestaan kasvaneet jo parin vuosikymmenen ajan keskimäärin 8 miljardia euroa vuodessa.
Tällä hetkellä yhteenlasketut eläkevastuut arvioidaan 700 miljardiksi euroksi. Summa on laskennallinen. Rahastojen pääomia ei tulla käyttämään tuleviinkaan eläkemenoihin, vaan työeläkemaksut tulevat myös jatkossa kattamaan käytännössä koko eläketurvan. Ylipäätään eläkevastuut laukeaisivat täysimääräisesti vain kuvitteellisessa tilanteessa, jossa kaikki siirtyisivät yhtä aikaa eläkkeelle ja kukaan ei enää tekisi töitä.
65 -vuotiaalla suomalaisella on potentiaalisia elinvuosia jäljellä keskimäärin 20 vuotta. Suuriin ikäluokkiin kuuluvat ihmiset eivät siten tule olemaan enää hyvin monia vuosia keskuudessamme. Parin vuosikymmenen aikana kartutetuista eläkevaroista 65 %, eli 130 miljardia euroa, on nykyisten tai juuri eläkkeelle siirtyvien varoja. Nuorempien ikäluokkien osuus eläkesäätöistä on pienempi: 1960-luvulla syntyneiden 21 %, 1970-luvulla syntyneiden 10 % ja 1980-1990-luvuilla syntyneiden 4 %.
Viime keväänä muodostetun pääministeri Antti Rinteen hallitusohjelmassa on kirjaus: ”Erityisesti eläkeläisten ja lapsiperheiden köyhyyttä ja köyhtymistä vähennetään kehittämällä samanaikaisesti etuuksia ja palveluja tavoitteena huolehtia kaikkien suomalaisten elintason kehityksestä ja tasaisemmasta tulonjaosta.”
Suomalaisen eläkejärjestelmän rahoituksen kestävyys on kansainvälisesti vertaillen yksi maailman laadukkaimmista. Järjestelmän varjopuoli on eläkkeensaajien elintason lasku ja köyhtyminen.
Taitettua indeksiä hyväksyttäessä haluttiin hillitä eläkemenoja ja kasvattaa rahastoja. Tämä lakialoite tähtää puoliväli-indeksin palauttamiseen. Se kohentaisi työeläkkeitä hillitsemällä maltillisesti eläkerahastojen kasvua. Indeksitarkistuksen rakennetta halutaan muuttaa prosenttikorotuksesta eurokorotuksen suuntaan, mikä hallitusohjelman mukaisesti tasoittaisi tulonjakoa.
Faktoja ja järkipuhetta Kiljuselta kouhotuksen sijaan.
Näissä ansio- ja eläkeasioissa on aika siirtyä käyttämään nettotuloja. Eivät bruttoon sisältyvät verot ja muut lakisääteiset mitään tuloja ole.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinkahan ne suuret ikäluokat onnistuivat rahoittamaan penskojensa päivähoidon, koulutuksen, ym. palvelut. En muista tenavien maksavan juuri veroja valtion kassaan, mutta eläkeläiset maksavat. Mitä vähemmän syntyviä mukuloita, sitä pienemmät on valtiolla menot. Mitä enemmän eläkeläisiä on, sitä suuremmat verotulot valtio kerää.
Risto Murto oli eilen mtv:llä huolissaan syntyvyyden laskusta. Samaan hengenvetoon oli huolissaan, että lapsilta joudutaan ottamaan palvelut pois ja siirtämään kasvavalle määrälle vanhuksia. Sitä hän ei kuitenkaan paljastanut, paljonko syntymättä jäävät lapset palveluja tarvitsevat.
Joku voisi kertoa päättäjille, että eläkejärjestelmän kestävyyttä ei lasketa eläkeläiset/syntyvyys, vaan eläkemenot/työntekijät. Työelämässä olevien työntekijöiden määrä ei tule laskemaan samalla tahdilla, kuin syntyvyys alenee. Syntyvyysvaje aktualisoituu työmarkkinoille vasta 30 vuoden päästä ja silloin ”eläkepommi” on jo haudattu.
Tietenkin työeläkevarat kasvaa 10 mrd. vuodessa tulevaisuudessakin. Jokainen tietää, että 2,8 % sijoitustuotot 200 miljardista on enemmän, kuin 6,8 % eläkemenojen kasvu nykyisistä eläkemenoista (27 mrd.). Tulevaisuudessa tuotot ~8 mrd./v. ja eläkemaksuista rahastoitava 3-4 mrd. osuus yhteensä on pyöreästi 10 miljardia.
Tästä päivästä eteenpäin 30 vuotta, ollaan vuodessa 2050. Ei tarvitse olla eläkematemaatikko ymmärtääkseen sen, että 30 vuotta x 10 mrd. / vuosi, on yhteensä 300 miljardia. Nykyiset varat + tulevaisuuden tuotot + rahastoitavat varat kasvattavat eläkevarallisuuden 500 miljardiin vuoteen 2050 mennessä.
Mihin pienet ikäluokat eläkkeelle jäädessään tarvitsevat 500 mrd. eläkevarallisuuden? Ei ainakaan eläkkeidensä maksamisen varmistamiseksi, kun eläkemenot ovat silloin nykyisestä puolittuneet. Muuta rahareikää ei mieleeni tule kuin siirtolaisten elättäminen.
Joku minulta kyseli, miksi ikäpyramidi näyttää aina samalta vuosikymmenestä toiseen. Kerroin, että asteikkoa venytetään tarpeen mukaan siten, että keskikohta muistuttaa aina Obelixia.
Jotta eläkevarojen määrän pystyisi suhteellistamaan, niillä pyöritettäisiin Suomen valtiota neljä vuotta. Norjan öljyrahasto on Euroopan suurin osakerahasto ja maailman suurin valtiollinen rahasto. Kooltaan se on vain 4,5 kertaa suurempi, kuin Suomen eläkevarat. Semmoinen kakku eläkeyhtiöillä, mikä kasvaa 2,5 kertaiseksi 30 vuodessa.
Joku selvityshenkilö voisi selvittää, miksi eläkeyhtiöiden toimintamenot on 6 %, mutta Kela selviytyy omista tehtävistää 3 % toimintakuluilla. Työntekijät rahoittavat 10 vuodessa eläkeyhtiöiden harjoittamaa korruptiota viidellä miljardilla.
Ilmoita asiaton viesti
Sen verran on oltava alhaisesta syntyvyydestä huolissaan, että vanhojen hoitoon tarvitaan työntekijöitä. Rahastoidut varat eivät tee mitään työtä.
Tuommeko työväen vai teemmekö heidät itse, se on mietittävä. Lopputulos ei ole sama.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi pitää ola huolissaan?
Oltiinko silloin huolissaan kun lapsia vain tuli ja tuli vaikka työstä ei ollut tietoakaan?
Pohdittiinko että millä mukulat elätetään?
Ei, mutta elätettiin kuitenkin. Koulutettiin ja rakennettiin maahan infra ja valtavasti muuta.
Ilmoita asiaton viesti
Ikäpyramidi näyttää aina samalta vuosikymmenestä toiseen. Vanhuksia vähän, työikäisi paljon ja lapsia vähemmän kuin työikäisiä.
Kyse on luonnollisesta asiasta. Kuoleminen on yleisempää kuin syntyminen, jos asiaa humoristisesti haluaa luonnehtia. Ihmiset ehtivät kuolla ennen kuin tulevat hoivattavaan vaiheeseen. Mitä vanhemmaksi elää, sitä vähemmän on samaa ikäluokkaa hengissä ja mitä vanhemmaksi elää, sitä vauhdikkaammin ikätoverit rivistä katoaa. Oma äitini asuu kerrostaloyhtiössä keskellä kylää ja väki vaihtuu talossa vauhdikkaasti. Omassa taloyhtiössäni ei samana aikana viimeisen seitsemän vuoden aikana ole kuollut kukaan.
Työikäisiä ovat 20-65 vuotiaat. Haarukka on 45 vuotta. Lapset ovat 0-20 vuoden ikäisiä. Haarukka on 20 vuotta. Koska penskoja ei synny sormia napsauttamalla täytettäessä tietty ikä, pyramidi näyttää kapealta alapäästä.
Viimepäivinä on esitelty tiiviiseen tahtiin hiukset pystyyn nostattavaa kuvaajaa, mikä kertoo syntyvyydestä. Katso ikäpyramidia tuon linkin takaa. Kummasti näyttää ihan erilaiselta. https://findikaattori.fi/fi/14. Siinä ikäpyramidin ikäluokat on esitetään kolmen vuoden pituisia jaksoina kymmenen vuoden sijaan. Kuvasta näkyy, että 72 vuoden ikäisistä puolet on kuollut viiden vuoden aikana.
Jotta kestävyysvajeen voi laskea ja arvioida, pitää olla väestötutkija ja taloustieteilijä saman aikaisesti. Yleensä äänessä on aina yhden asian käppyrän perusteella viisastelevat.
Ilmoita asiaton viesti
Kimmon vaalilupaus on vähän kuin Antin vaalisatku – siitä on tulossa syksyn mutku))))
Ilmoita asiaton viesti
”Vuonna 2018 eläkeläisistä 13 %, eli 194 000 ihmistä, sijoittui köyhyysrajan alapuolella (EU:n määrittämä köyhyysraja oli yhden hengen taloudella 1 200 €/kk eli 60 % mediaanitulosta). Mediaanieläke oli 1 459 €/kk, eli puolet eläkkeensaajista sai tuota pienempää eläkettä, 90 % eläkeläisistä saadessa alle 2 500 €/kk.”
Tuosta voidaan laskea, että mediaanitulo on 2000€ (60% 2000:sta=1200, eli köyhyysraja). Sitten mediaanieläke oli 1459€/kk, josta seuraa, että mediaanieläke on pyöristettynä n. 73% mediaanitulosta. Näin ajateltuna ei huonostikaan.
”Työeläkkeen korvausaste on asetettu 60 % ansaitusta keskipalkasta.”
Minua alkoi ihmetyttämään yllä mainittujen asioiden kohdalla, että mitä tämä oikein tarkoittaa? Onko niin, että jo alkaneet eläkkeet, jotka olivat 60 % ansaitusta keskipalkasta, ovat olleet niin suuria, että ne nykyisissäkin laskelmissa ovat mediaanien kohdalta laskettuna tuon 73 % mediaanipalkoista. Enkö osaa ajatella asiaa oikein?
Haluan vielä kerran muistuttaa Kimmoa, että rahastojen osuuksissa on kyse vain laskennallisista osuuksista. Tämä johtuu ihan kaavoista, joilla rahastoja jyvitetään.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.saldo.com/blog/keskituloinen
Tuosta jokainen voi laskea hieman vanhoillakin tiedoilla lähempänä totuutta olevia tietoja.
Ilmoita asiaton viesti