Koulutusjärjestelmä ja työelämä
Yleissivistävän koulutuksen jälkeen, yläasteen ja mahdollisen lukion, pitäisi aloittaa urapolku. Työnantajan mielestä olisi kiva, jos työhakijalla olisi jotain osaamista. Ja ehkä joku lappu joltain alalta.
Mestari / kisälli järjestelmässä osaamista hiottiin vuosia mestarin tiukan katseen alla. Nykyisestä ammattikoulusta kuuluu, että vain kourallisen valmistuneista oikeasti uskaltaisi antaa tehdä vaikka sähkötöitä (jos asentajan koulutus takana)
Missä määrin koulutus antaa osaamisen ja missä määrin osaaminen syntyy työpaikalla ja todistus koulutuksesta on jonninjoutava lappu kädessä?
Jos nyt käytän hienoa sanaa ”vahvistusharha” koulutuksen nimeen vannovat tutkijat. Hehän ”opiskelevat” työkseen aina lisää ja lisää aiheestaan. Tämä joukko on kuitenkin poikkeus suuresta massasta jotka tekevät tätä teoriaa käytännössä. Hyvä kauppamies hio vaikka sosiaalisia taitojaan kohtaamalla asiakkaita ei lukemalla uusinta painosta jostain opuksesta (merkonomi).
Tämän kaiken luulisi olevan päivänselvää. Työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimuskoulutus (töissä) jne. palvelevat yrityksen, yrittäjän, työnantajan intressejä ei jonkun kurssin x suorittaminen.
Monen alan teoreettiseksi pohjaksi riittää lukio, ammattikoulun puolella yläaste. Jonkun lääkärin tarvitsee esim. tietysti opiskella alansa teoriaa ja paljon.
Väite kuuluu, että ”ihmisellä on vääränlainen koulutus tämänhetkisen työvoimatarpeen näkökulmasta”. Itse väitän, että jos eksakti vaadittava koulutustodistus puuttuukin, jää täysin avoimeksi kuinka monella olisi vaadittavaa osaamista työvoimatarpeen paikkaamiseksi.
Pari esimerkkiä. Meillä on opettaja ja erityisopettaja, mutta toisaalta koulunkäyntiavustaja ja sijaiset. Ja sitten meillä on sairaanhoitaja, lähihoitaja, hoiva-avustaja, henkilökohtainen avustaja, omaishoitaja. Sitten voidaan miettiä kuka osaa ja mitä ja mitä eroa työnkuvassa oikeasti on työn tasolla.
Suomalainen koulutusjärjestelmä on hidas, kankea eikä kovin loistavasti palvele työelämän tarpeita. Koulutusta arvostetaan enemmän kuin osaamista. Tämän voisi väittää olevan ikärasismin osatekijä. Vaatimuksia erilaisiin lappuihin, mikä koulutustaso nyt oikeasti tarvitaan mihinkin työhön, tulisi höllentää ja tarkastella sitä mitenköhän itse työ henkilöltä x mahtaisikaan onnistua. Eri opintoja tulisi harvalla kammalla hyväksyä toiseen tutkintoon jos sellainen nyt todella on pakko suorittaa. Ja tietysti tutkintojen välillä tulisi pystyä joustavammin liikkumaan (tietyin poikkeuksin tietysti kosmetologin tuskin pitäisi suora päästä suorittamaan oikeustieteellisen opintoja).
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010366181.html
Hallitus on vaikeuttanut alanvaihtoa, mutta tutkijan mukaan ongelmia on myös koulutusjärjestelmässä: ”Amerikkalainen systeemi olisi täysin mahdollinen”
”Missä määrin koulutus antaa osaamisen ja missä määrin osaaminen syntyy työpaikalla ja todistus koulutuksesta on jonninjoutava lappu kädessä?”
Esim. poliisiksi tai sairaanhoitajaksi et pääse ilman mittavaa työharjoittelua ja sen onnistunutta läpäisemistä.
Sen sijaan humanistisilla aloilla olet täysin noviisi opinahjosta valmistuessasi. Filosofian maisterin paperilla työelämään siirtyminen ei ole ollenkaan helppoa, koska pahimmillaan olet siirtynyt korkeakouluun suoraan lukiosta, etkä omaa lainkaan työ- tai elämänkokemusta.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan suurin piirtein paras tilanne on sairaanhoitaja opiskelijoilla eli heistä suorastaan tapellaan ja saavat sen harjoittelupaikan jossa oppivat ammatin.
Sairaanhoitaja kun opiskelee ammattinsa teoriaosuutta hän kuulee mitä jonkun opettajan mukaan tulisi tehdä kun taas töissä näkee ja tekee saman saman niin kuin se aikuisten maailmassa oikeasti tehdään (vähän liioiteltuna)
Ilmoita asiaton viesti
Jossain vaiheessa peruskouluharha eli osaamisharha on pakko tunnistaa. Tämä järjestelmä takaa tasa-arvoa madaltamalla parhaimpien osaamista.
Vanha koulujärjestelmä olisi ollut parempi ja ei olisi ollut vaikeaa muuttaa se maksuttomaksi. Mutta nyt on saatu sosialistinen malli joka taannuttaa osaamisen tässä maassa. Edes päättäjät eivät enää osaa. Uutta nokiaa ei kannata odotella tähän maahan. Suomalaiset yliopistot painuvat häntäpäähän maailman yliopistojen joukossa. Ammattikouluilta vietiin resurssit jo aikaa sitten. Vasemmiston viimeisin suuri uudistus oli tyhjän nyhjääminen koulussa vielä yksi lisävuosi.
Suomi on taantuva maa. Valtaideologian (peronismi + ilmastonmuutostaistelu) johdosta tulemme taantumaan Argentiinan tai Uruguayn tapaiseksi maaksi. Ja EU.lle se sopii, meistä tulee ulkoilmamuseo. Ensin tyhjennetään varallisuudesta ja sitten jätetään silleen.
Ilmoita asiaton viesti
Yhteiskunnan kannalta olisi hyvä osata lukea ja kirjoittaa. Kohta ei tarvitse osata niitäkään. Ja sitten suoriutua siitä omasta työstään.
Jonkinlainen minimaalinen yleissivistys yhä tarvitaan, että pärjää arkielämässä.
Vaatimustaso koulutuksessa on laskenut vuosi vuodelta. Enää ei tarvitse lukiossa esim. suorittaa matematiikkaa ollenkaan! Ihme ettei voi kirjoittaa pitkänä välituntia
Minun käsitykseni yleissivistyksestä- on sen verran klassinen ja tiukka, että en todellakaan sitä itse täytä. Mahtaako kukaan olla täyttänyt jonkun Paavo Castrenin sukupolven jälkeen? Mitä omaa jälkikasvua olen seurannut joku lukio on vitsi verrattuna omaan aikaani edes ja omien lasteni ”tietämättömyys”, aukot yleistiedossa, jaksavat aina hämmästyttää.
-pitää osata noin kymmentä kieltä joilla on lukenut kaikkien alojen klassikot, historian, kirjallisuuden, kulttuurin tietämys tulee olla suuri jne
Ilmoita asiaton viesti
Yksi suurimmista tekijöistä ammatillisen työvoiman jatkuvaan pulaan on ollut nuorten jatkuva yli kouluttaminen kun peruskoulusta on työnnetty vuosikymmeniä kuudenkin keskiarvolla kaikki mahdollidet lapset lukioon vaikka samaan aikaan ammattikoulut eivät ole saaneet linjoilleen oppilaita ja kursseja ei ole edes päästy aloittamaan. Ns. Herratehtäviin kouluttautuneille ei ole ollut vastaavia työpaikkoja olemassa ja osasta onkin tullut lkuisia jatkoopiskelijoita. Terve rakenne koulutuspaikkoihin on hyvä alku.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Puhutaan panostamisesat koulutukseen ja osoitetaaan lisää määrärahoja. Usein nämä rahat menevät hukkaan, mennään vaan ojasta allikkoon. Rahat hyödyttävät koulutuksen järjestäjiä. Ei työnantajia joiden tarpeisiin koulutus pitäisi suunnata. Sisältöihin pitäisi tuoda oikeaa osaamista. Koulutussisällöt ovat nyt liian pitkiä, yleissivistäviä ja käsitetteoreettisia.
Ilmoita asiaton viesti