Vanhusten hoidon ongelmat ja ratkaisut ovat olleet jo 10 vuotta tiedossa!
”Ko on tämmönen mahollisuus vanahuksille”, Aterian ja palvelun merkitys iäkkäille, Maarit Repo, Opinnäytetyö, Toukokuu 2011:
”3.2 Iäkkäiden henkilöiden palveluita koskevat suositukset
3.2.1 Ikäihmisten palveluiden laatusuositukset
Suomen kuntaliitto ja sosiaali- ja terveysministeriö (STM) antoivat ensimmäisen ikäihmisten hoitoa ja palveluita koskevan laatusuosituksen vuonna 2001. Vuonna 2008 sosiaali‐ ja terveysministeriöltä on tullut uudistettu laatusuositus, joka on valmisteltu yhdessä sosiaali‐ ja terveysministeriön, Suomenkuntaliiton ja Stakesin kanssa. Laatusuosituksen on tarkoitus tukea kuntia ja yhteistoiminta‐alueita kehittämään ikäihmisten palveluita, jotka lähtevät paikallisista tarpeista ja voimavaroista. Kehittämisen on tarkoitus tapahtua yhteistyössä ikäihmisten, muiden kuntalaisten, palvelunkäyttäjien ja heidän läheistensä sekä järjestöjen, yrittäjien ja seurakuntien kanssa. (Sosiaali‐ ja terveysministeriö 2008, 7, 9.)
Uudistetussa ”ikäihmisten palvelujen laatusuosituksessa” (2008, 9) huomioidaan hallitusohjelman mukaiset linjaukset, ikääntymispolitiikalle asetetut valtakunnalliset tavoitteet, laatusuosituksien arvioinneista tehdyt tulokset, saatavilla oleva uusin tutkimustieto ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Toimintaympäristön muutoksista meneillään olevalla kunta‐ ja palvelurakenneuudistuksella on suuret vaikutukset palvelujärjestelmään. Kunta‐ ja palvelurakenteen uudistuksella tarkoitetaan valtioneuvoston asetuksen niin sanotun puitelain (169/2007,2§) mukaan tehtävää kuntien selvitystä sosiaali‐ ja terveydenhuollon tehtävien järjestämistä uudelleen kuntaliitoksin tai yhteistoiminta‐alueittain. Laatusuosituksien tavoitteena on lisätä ikäihmisten terveyttä ja hyvinvointia sekä myös parantaa palveluiden laatua ja vaikuttavuutta. (Sosiaali‐ ja terveysministeriö2008.)
Tarkasteltaessa” Ikäihmisten palvelujen laatusuositukset 2008”‐opasta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä nousee esille kaksi keskeistä teemaa. Näistä ensimmäinen on onnistuvan ikääntymisen turvaaminen, josta esimerkkinä sosiaalisten verkostojen ylläpitäminen. Toinen keskeinen asia on terveellisten elintapojen edistäminen ja sairauksien ehkäiseminen, josta esimerkkinä terveellinen ja ikääntyneiden tarpeisiin sopiva ruokavalio sekä säännöllinen liikunta.
Tärkeää ikääntyneiden kannalta on se, että mitä palveluita on tarjolla ja mistä niitä saadaan. Palvelut voidaan jakaa saatavuuden perusteella lähipalveluihin, seudullisiin palveluihin ja laajaa väestöpohjaa edustaviin palveluihin. (Mts. 17–22.) Palveluiden laatusuosituksen ohjaava voima ei ole ollut riittävä, koska palveluiden saannissa on ollut epäkohtia. Siksi sosiaali‐ ja terveysministeriö on valmistellut lakiluonnosta, jonka tarkoituksena on turvata iäkkään oikeus tarpeen mukaiseen hoivaan sen jälkeen, kun palvelun tarve on arvioitu. (Sosiaali‐ jaterveysministeriö; Luonnos laiksi iäkkään henkilön sosiaali‐ ja terveyspalveluiden saannin turvaamisesta 2011.)” – – (katso koko opinnäytetyö alla olevasta linkistä)
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/32726/Repo_Maarit.pdf?sequ…
—
VÄLIKYSYMYS 3/2009 vp
"Vanhusten hoidon ja oikeuksien turvaaminen"
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/vk_3+2009.pdf
—-
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2010:19
Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistaminen, Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamistyöryhmän väliraportti, Sosiaali- ja terveysministeriö, Helsinki 2010
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/73618/URN%3AN…
—-
ETENE 5.5.2011 lausunto:
https://etene.fi/documents/1429646/1556028/Lausunto+lakiesityksest%C3%A4…
—-
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2017–2019
https://stm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-00-3960-8
ETENE 2009:
https://etene.fi/documents/1429646/1556020/Lausunt…
Ilmoita asiaton viesti
Alemman kuvan lähde (sivu 12):
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handl…
Ilmoita asiaton viesti
Selvityksiä tehdään ja mikään ei parane ja tätä samaa vuoristorataa mennään vuodesta toiseen. Puhetta puheen perään jo olisi tekojen aika korjata vanhusten laadukas hoito ja asuminen.
Hoitaja vaje ja hoidon taso ovat olleet jo vuosia päättäjien tiedossa ja niihin ei kuitenkaan ole haluttu puuttua.
https://www.superliitto.fi/viestinta/tiedotteet-ja…
”Kotihoidon työntekijät ovat huolissaan asiakkaidensa saaman hoidon laadusta sekä omasta kuormittumisestaan. Työnantajat rikkovat lakien määräyksiä laadukkaasta hoidosta räikeästi. Lisäksi työnantajat eivät puutu Työturvallisuuslain mukaisesti työntekijöiden haitalliseen kuormitukseen. Tulosten valossa näyttää siltä, että kotihoidon kehittämisessä lähtökohtana ei ole ollut asiakkaan hyvinvointi vaan kustannussäästöt. Kyselyyn vastasi 3 005 kotihoidossa työskentelevää SuPerin jäsentä”.
Ilmoita asiaton viesti
Sanna, ihan totta. Vaikka selvityksiä hoidon tasosta on tehty, niin parannuksia ei ole kuitenkaan niiden pohjalta tehty, ks. esimerkki alla:
”Omavalvonta ympärivuorokautisessa vanhustenhuollossa (2017)
Tässä selvityksessä tarkasteltiin Etelä-Suomen aluehallintovirastossa vuosina 2016 ja 2017 toteutettuun valvontakampanjaan osallistuneiden vanhustenhuollon ympärivuorokautisten toimintayksiköiden (21 kpl) omavalvontasuunnitelmien sisältöjä. Selvityksessä arvioitiin sitä, miten omavalvontasuunnitelmat vastaavat Sosiaali-ja terveysalan lupa-ja valvontaviraston (Valvira 1/2014) antamaa määräystä omavalvontasuunnitelmien laadinnasta. Vanhustenhuollon toimintayksiköissä tarkastelun painopisteiksi valittiin riskienhallinta, asiakkaan asema ja oikeudet sekä asiakasturvallisuus. Lisäksi selvitettiin onko suunnitelmissa otettu huomioon sosiaalihuoltolain 48 §:n ja 49 §:ien mukainen henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus.Selvityksen tarkoituksena on ohjata toimintayksiköitä kehittämään omavalvontaansa niin, että se perustuu järjestelmällisesti toteutettuun riskienhallintaan ja toimii tarkoituksenmukaisesti osanatarjottavan palvelun laadunhallintaa ja asiakasturvallisuuden varmistamista. Sosiaalihuollon laadukkaan omavalvonnan varmistaminen on tärkeää, sillä toimintayksiköiden valvonnan painopiste siirtyy jatkossa entistä enemmän omavalvonnan suuntaan.” – –
https://www.avi.fi/documents/10191/8064383/Julkais…
Em. linkissä sivulla 8-9:
– – ”Valtaosassa suunnitelmista ei kuitenkaan esitetä Valviran määräyksen mukaisesti, miten muistutukset, kantelut ja erilaiset valvontapäätökset yksikössä käsitellään. Monissa suunnitelmissa on kuvattu se, miten muistutukset käsitellään, mutta kanteluiden ja valvontapäätösten käsittelyn kuvaus puuttuu lähes kaikista omavalvontasuunnitelmista. Valvontaviranomaisten tekemien hallintokantelu- ja valvontapäätösten käsittely poikkeaa muistutusten käsittelystä, ja näiden prosessien kuvaaminen ja erittely on olennaista asiakkaan oikeusturvan kannalta; asiakkaiden ja heidän omaistensa tulee olla tietoisia siitä, millaisia mahdollisuuksia heillä on varmistaa oikeusturva.” – –
—
Miten voi olla niin, että sama meno saa aina vaan jatkua?… Eläinten suojelussakin asiat ovat paremmin: eläinten rääkkääjät joutuvat nopeasti vastuuseen, jos he jäävät ”rysän päältä” kiinni – ihmisten rääkkääjät pääsevät kuin koira veräjästä…
Ilmoita asiaton viesti
Tässä yksi Esperi Caren omavalvontasuunnitelmasta esimerkki:
https://www.esperi.fi/sites/default/files/attachme…
Kauniita sanoja, sananhelinää…
Ilmoita asiaton viesti
Aina joka paikassa oli kyse vanhukset, ympäristö ym. asiat ”omavalvonta”.
Kuka hoitaja uskaltaa lähteä ajamaan tapauksia julkisuuteen menettämättä työpaikkaansa.
Muistissa on vielä valelääkäri toimen harjoittaminen ilman lääketieteellistä koulutusta. Hoitajat tekivät ilmi antoja, mutta valvova viranomainen ei toiminut sittenkään.Taisi olla hänelläkin hoidettavana vanhukset.
Valvira heräsi tosi myöhään ja oliko peräti 10 vuotta jatkunut lääkäri toimen harjoittaminen ja kauan suojelu pelasi.
Entä hoitovirheet ja paljoko niihin kuolee? Eipä taida Valvira paljon valvoa sitäkään vaan onko niin, että ”omavalvonta” hoitaa nämäkin asiat.
Itsellä herää kysymys mihin tarvitsemme kalliisti palkattuja valvojia. Ei ainakaan valvontaan! Teet ilmoituksen valvomattomuudesta saa korkeintaan vastauksen aivan muuhun vuosien päästä. Missä on kansalaisen oikeusturva?
Ilmoita asiaton viesti
Katsokaa blogitekstin alin kuva (sivu 24 alla olevassa):
https://www.avi.fi/documents/10191/8064383/Julkais…
—
Kuka ottaa näistä nyt vastuun?! Tämä jos mikä on täysin käsittämätöntä!
”24. Suunnitelmaan on kirjattu, miten palvelua koskevat muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset käsitellään.”
Tulos on, että 90 % omavalvontasunnitelmista ei ole tässä tutkimuksessa sisältänyt näitä ohjeita!
Vielä kerran: ”Tässä selvityksessä tarkasteltiin Etelä-Suomen aluehallintovirastossa vuosina 2016 ja 2017 toteutettuun valvontakampanjaan osallistuneiden vanhustenhuollon ympärivuorokautisten toimintayksiköiden (21 kpl) omavalvontasuunnitelmien sisältöjä.”
Ilmoita asiaton viesti
Tätä samaa olen lukenut ja montako työvuotta on aikaa tähän käytetty. Voisiko paikanpäällä tapahtuvalla valvonnalla saada paremmin aikaiseksi puuttumista epäkohtiin Valvira voisi jalkautua.
73.2 Asiakkaan asema ja oikeudet Hoito- ja palvelusuunnitelma.
”Valviran määräys velvoittaa kirjaamaan omavalvontasuunnitelmaan menettelyn, jollatoimintayksikössä tehtävä palvelu-, hoito- tai kuntoutussuunnitelma tehdään, sekä miten asiakkaanmielipiteet ja toiveet otetaan siinä huomioon.
Suunnitelmaan on kirjattava, miten tarvittaessakuullaan asiakkaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä palvelun suunnittelussa jaseurannassa. Lisäksi omavalvontasuunnitelmaan on kirjattava, miten varmistetaan, ettähenkilökunta toimii hoito- ja palvelusuunnitelmien mukaisesti ja miten suunnitelmien toteutumistaja päivittämistä seurataan”.
3.3 Asiakasturvallisuus Henkilöstö Valviran määräykseen sisältyy useita henkilöstöä, rekrytointia ja perehdytystä koskevia kohtia.
Omavalvontasuunnitelmiin tulee esimerkiksi sisällyttää tiedot hoito- ja hoivahenkilöstön määrästäja rakenteesta, sekä kuvata rekrytointiin ja perehdytykseen liittyvät käytännöt.
Henkilöstöäkoskevat tiedot on monilta osin kirjattu kattavasti omavalvontasuunnitelmiin.
Huomionarvoista kuitenkin on, että vain reilu kolmannes suunnitelmista sisältää asianmukaisen kuvauksen siitä,miten henkilöstövoimavarojen riittävyys varmistetaan yksikössä.
Ilmoita asiaton viesti
Annika Saarikon 25 kohdan lista:
”IS esittelee alla listan kokonaisuudessaan sellaisessa muodossa kuin se viime perjantaina käytiin läpi. Alkuviikon aikana siihen on saattanut tulla joitakin muutoksia
Saarikon tapaamisen lista:
1. Ihmisarvoiseen ikäihmisten hoivaan sitoutuminen ja henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen. Tavoittelemme hoivan laadun tason nostamista.
2. Päättäjien arvokeskustelun systemaattinen jatko kuntatasolla ja valtakunnallisesti.
3. Hoiva-alan houkuttelevuudesta huolehtiminen työpaikkana ja opiskelualana
4. Hoiva-alan ammattien (lähihoitaja) soveltuvuuskokeiden tarpeellisuus
5. Hoitajien määrien ilmoittaminen rehellisesti, haamuhoitaja-ilmiön kitkeminen pois
6. Vanhusten aterioinnista huolehtiminen – aliravitsemukseen nollatoleranssi
7. Rationaalisen lääkehoidon periaatteisiin sitoutuminen
8. Hoitolan henkilöstön turvallisuuteen panostaminen
9. Vuoropuhelun tiivis jatkaminen toimijoiden välillä – pyöreä pöytä, jossa myös palveluiden tuottajat mukana
10. Palveluiden järjestäjät nykyisiä kuntia vahvemmaksi
11. Hoidon porrastus, uusia asumisen ratkaisuja tarvitaan
12. Kotihoidon roolin kasvun tunnistaminen ja sen kehittäminen ympärivuorokautisen hoivan rinnalla
13. Esimiestyön vahvistaminen
14. Valtakunnallinen vuosittainen yhtenäinen palautekysely kaikille ympärivuorokautisen hoivan rinnalla
15. Palveluiden järjestäjän velvollisuus laatia omaisille tietopaketti, mitä palveluita on lupa odottaa
16. Teknologian hyödyntäminen hoivan tukena nykyistä järjestelmällisemmin
17. Valvonnan resurssien vahvistaminen nopeasti
18. Palveluntuottajien lakiin kirjattu tuntuva sanktiointi tietoisista toistuvista laiminlyönneistä hoivan laadussa, sopimuspoikkeamat ym
19. Palveluntuottajien henkilöstön työsopimuksiin kohta, joka rohkaisee henkilöstöä epäkohdista raportointiin
20. Yksityisen ja julkisen palvelutuotannon raamittaminen samalle viivalle, mm. luvitus (palveluntuottajalaki) sekä kustannusten avoimuus myös julkisella
21. THL:n vanhuspalvelujen tila -raportoinnin kehittäminen
22. Tuottajien omavalvonnan kuukausittainen raportointi palveluiden järjestäjälle
23. Hankintaosaamisen vahvistaminen
24. Laatusuosituksen päivittäminen konkreettisemmaksi
25. Henkilöstömitoitusta ei voi alentaa nykyisestä laatusuosituksesta”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005991172.html
Ilmoita asiaton viesti
Tiedoksi kaikille:
Kun me maksamme asiakasmaksun omasta tai lähiomaisen hoitotyöstä, niin me olemme samalla palvelun kuluttajia ja meitä koskee kuluttajansuojalaki.
Jos sote-viranomaiset eivät valvo, niin kokeilkaa kuluttaja-asiamiestä. Hänelle voi tehdä myös ilmoituksen hinta-laatusuhteeltaan huonosta tai kalliista hoidosta sähköisesti (ja anonyymistikin):
https://www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/asiointi/
PS. myös asiakasmaksussa/hoitolaskussa tulee olla oikaisuvaatimusohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseksi
Ilmoita asiaton viesti