Malmin kentästä Uudenmaan Elyn 26.6.2019 antama rakennussuojelupäätös

Virallinen lehti 48/25.6.2019, sivulla 23:
Hallintolain 62 §:n mukainen yleistiedoksianto
Malmin lentoaseman rakennuksista ja lentokenttäalueesta tehdystä rakennussuojelupäätöksestä Malmin lentoaseman ystävät ry on tehnyt 9.10.2015 esityksen Helsingissä sijaitsevan Malminlentoaseman suojelemiseksi rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain (rakennusperintölaki, 498/2010) säännösten nojalla.
Uudenmaan ELY-keskus on tehnyt suojeluesityksestä 26.6.2019 rakennussuojelupäätöksen.
Tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta Virallisessa lehdessä.
Asiaa hoitaa ylitarkastaja Henrik Wager, puh. 029502 1473209375
https://www.virallinenlehti.fi/fi/journal/pdf/2019048.pdf
—
Katso Uudenmaan Ely-keskuksen 26.6.2019 päätös täältä:
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Elinymparisto_ja_kaavoitus/Yhdyskuntarake…
Hs.fi 27.6.2019:
”Ely-keskus antoi lopullisen linjauksensa: Malmin lentokenttää ei tarvitse suojella rakennusperintölailla
– – ”Ely-keskuksen uusi päätös on käytännössä toisinto edellisestä. Siinä todetaan, ettei lentoaseman säilyminen nykymuodossaan muodosta niin tärkeää yleistä etua, että se tulisi suojella rakennusperintölailla.
Malmin lentokenttää ei ole osoitettu lentotoimintaan maakunta- ja yleiskaavoissa, eikä käyttötarkoituksen suojelu ole mahdollista rakennusperintölain nojalla, Uudenmaan ely-keskus kirjoittaa päätöksessään.
Lentokentän rakennetun kulttuuriympäristön arvot on turvattu Helsingin yleiskaavassa. Kaavatasoinen suojelu on Ely-keskuksen näkemyksen mukaan riittävä. Yleiskaava ohjaa asemakaavoitusta, jossa lentokentän arvokkaat rakennukset määrätään säilytettävän nähtävyyskäytössä.
Vireillä olevissa asemakaavoissa säilytetään myös avoimia näkymiä ja muistumia kiitoteistä.
Uudenmaan ely-keskus päätti viime kesänä, ettei Malmin lentoaseman rakennuksia ja kiitoratoja tarvitse suojella. Ympäristöministeriön mukaan ely-keskus ei tässä päätöksessään ollut ottanut tarpeeksi huomioon rakennusperintölakia.
Ympäristöministeriön huhtikuinen päätös hätkähdytti virkamiehiä ja poliitikkoja kahdesta syystä.
Sipilän hallitus erosi maaliskuun alussa. Palauttamispäätöksen teki siis viikkoa ennen eduskuntavaaleja toimitusministeriö, joka yleensä hoitaa vain juoksevia asioita.” – –
– – ”Uudenmaan ely-keskuksen ylitarkastaja Henrik Wager sanoo, että he ovat nyt päätöksessään perustelleet laajemmin sitä, että suojeluväline tulee maankäyttö- ja rakennuslain valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista – ei rakennusperintölaista.
Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet on viimeksi päivitetty pari vuotta sitten, joten Malmin lentoaseman statuksen muuttuminen lähivuosina ei ole todennäköistä. Jopa 25 000 asukkaan asuinalueen rakentaminen lentokentän alueelle on määrä alkaa 2020-luvulla.
Onko valtiolla enää mahdollisuutta vaikuttaa Malmin lentoaseman tulevaisuuteen?
”En osaa muista viranomaisista sanoa, mutta maankäytön puolesta siellä ei ole lentotoiminta sallittua”, Henrik Wager sanoo.
Ely-keskuksen päätöksellä on 30 päivän valitusaika. Ensimmäinen valitusaste on ympäristöministeriö.”
https://www.hs.fi/paivanlehti/27062019/art-2000006154938.html
PÄÄTÖS
Malmin lentoaseman ystävät ry, saantitodistuksella
Helsingin kaupunki, saantitodistuksella
TIEDOKSI
Yleistiedoksianto, Virallinen lehti 48/25.6.2019, ELY-keskuksen ilmoitustaulu
Ympäristöministeriö, Rakennetun ympäristön osasto
Museovirasto, Kulttuuriympäristön suojelu
Helsingin kaupunginmuseo
Helsingin kaupunginhallitus / kaupunkisuunnittelulautakunta / rakennuslautakunta
Uudenmaan liitto
Ubikio Oy
Malminseudun yritysyhdistys ry
Sampsa Jyrkynen
Kevytilmailu-Light Aviation ry
BF-Lento Oy
As Oy Helsingin Falkullan Kuulas
Nor-Maali Holding Oy
Malmin lentokenttäyhdistys ry
Katariina Lipponen
Heikki Lipponen
Suomen Ilmailuliitto
Aeropole Oy
Suomen luonnonsuojeluliitto, Uudenmaan piiri
Tapanila-Seura
Kiinteistö Oy Nyttitie 12
Helitech Oy
As Oy Tuiskutie 3
Kiinteistö Oy Tullikirjurinkuja 4
Kiinteistö Oy Hyttitie
Kiinteistö Oy Hyttitie
Helsingin Laakeri Oy
NREP Finland WH 1 Oy
Vir-Invest Oy
Teollisuus Hulsi Oy
Ramekon Oy, Harkkoraudantie 1
HSS-Teroitustekniikka Oy, Harkkoraudantie 3
Vip Line Oy, Harkkoraudantie 5
Kiinteistö Oy Helsingin Kankiraudantie 2 a.
Helsingin KTK
Kiinteistö Oy Takoraudantie 2
Kiinteistö Oy Järvenkynnys
Suomen asumisoikeus Oy
Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy
Marjut Johansn,
Pertti ja Ulla Tikkanen
As Oy Helsingin Nallenmäentie 12
As Oy Nallenmäentie 10
Alexandra Berestova
Olli Laamonen
As Oy Tuiskutie 3
Petri Meijer
Maarit Palamaa-Meijer
As Oy Tuiskutie 9-1 1
Anneli Salo
Juhani Salo
As Oy Elovalkeantie 16
Erkki Heinonen
As Oy Helsingin Elovalkeantie 12
As Oy Helsingin Elovalkeantie 10
Esko Ylipahkala
Terttu Ylipahkala
Arja Julku
Mohammed EI Bouari
Matti Heiskanen
Jani Kiviharju
Maija Kiviharju
Otso Viihunen
Taina Viihunen
Helsingin Hinausapu Oy
Helsingin kaupungin asunnot Oy
As Oy Kotimaitikka
As Oy Helsingin Falikullan Kuulas
As Oy Helsingin Falikullan Puisto
Kiinteistö Oy Akkutie 7
KA-Pesu Oy
Busmo Oy
Master Yhtiöt Oy
Vaihtolavacom Oy
Kiinteistö Oy Helsingin Autotallintie 21
Malmin raitti 4
Maanrakennus T Salomaa Oy
Armiputki Oy, Autotallintie II
Kiinteistö Oy Helsingin Aulolallintie 1
Maalausapu Oy
Kiinteistö Oy Tuulilasintie 23
City-Katto Oy
Uudenmaan Aluehuolto Oy
Kuljetus Oy Pekka Peltonen
Kiinteistö Oy Uhtuan Shemeikka
Salmisen kiinteistöt Oy
Oy Power Trucks Finland Ltd
Kuusakoski Oy
Ok Teräs Oy
Mainosteline Oy
Kiinteistö Oy Tehokontti
Kiinteistö Oy Tattarin katsastus
Kiinteistö Oy Jäähdytintie 16
Kiinteistö Oy Helsingin Jäähdytintie 10
Kauppahuone Arto Heino Oy
Kiinteistö Oy Jäähdytintie 5
Kylmäteräs Oy
Kiinteistö Oy Helsingin Jarrutie 14
Lujabetoni Oy
Malmin Valio-osa
Kiinteistö Oy Jarrutie 1
Kiinteistö Oy Tattariharjuntie 35
Pekka Mauno
Torni Kaunola
Kirsti Ruuskanen
Max Vendelin
Jari Uusitalo
Kimrno Leppävuori
Esa Laine
Rolf Bergström
Henry Aflecht
Katja Pohjolainen
Marko Pohjolainen
Pertti Varakas
Reijo Varakas
Pertti ja Ulla Tikkanen
Skyexperience
AR-Flight Oy
HF Helicopters Oy
Copterman Oy
Finnairin Lentokerho ry
Juhani Toivio
Suomen Ilmailuliitto Ry
Kanair Malmi Oy
RL-Trading Oy
Mäntsälän Ilmailukerho Ry
Kevytilmailu – Light Aviation Ry
Konekorhonen Oy
Tunair Oy, Mäntylahdenkuja 1 D
Cut Oy
Suomen Kuumailmapallokerho
Bomber Oy
Eventgear Oy
FHRA Marketing Oy
Gridiet Oy
Ilmailukerho Poutahaukat Ry
Innomaatti Oy
Jari Laukas
Kanair Malmi Oy
KOLU Arkkitehdit Oy
La-Bamba Finland Oy
Nordic Aviation Maintenance Organisation Oy
Oy Dance Like Ab
Paperless Oy
Rinora Oy
Salomon Con-Text Oy
Suomen Ultrapilotit ry
Viestintäpalvelu Mediasilta
Viking Helikopter Service GmbH
Abou Raad Rania
First Invest Oy
Vesa Paksunen ja Kadiatou Paksunen
Raffica Oy
Petri Rönkkö
Heikki Vehviläinen
Brita Wallenius
Martti Kosonen
Avia SM-Oy
DC-yhdistys ry
De Motu Precision Instrument Ab
DecoFashion
GN 113 Warbird Consulting Oy
Malmin ilmailukerho ry
Prätkäpaja
RL-Trading Oy
Salpauslento Oy
Suomen Helikopteriliitto ry
Suomen Ilmakuva Oy
Suomen Lähetyslentäjät ry
Ilmoita asiaton viesti
ELY:n tiedote ”Malmin lentoaseman suojelupäätös”
https://www.ely-keskus.fi/web/ely/-/malmin-lentoas…
Ilmoita asiaton viesti
Pohdiskelen tässä, saisikohan tästä apua Malmin kentän suojelun edistämiseen, ks. ns. Vallon talo:
https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/muitapaatoks…
Tiedättekö, onko Malmin lentokenttärakennusten sisäosat haettu rakennusperintölain mukaiseen suojeluun? Sisäosien suojelua kun ei voida toteuttaa MRL:lla.
Ilmoita asiaton viesti
Annetussa Uudenmaan Ely:n päätöksessä sanotaan sivulta 22 alkaen näin:
– – ”ELINKEINO-, LIIKENNE- JA YMPÄRISTÖKESKUKSEN RATKAISU
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ei määrää Malmin lentoasemaa rakennuksineen ja lentokenttäalueineen suojeltavaksi.
Lähtökohdat
Malmin lentoaseman ystävät ry esittää, että Uudenmaan ELY-keskus ryhtyisi toimenpiteisiin Malmin lentoasemakokonaisuuden suojelemiseksi rakennuksineen ja lentokenttäalueineen.
Malmin lentoasema on kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä kulttuuriperintökohde sekä maailman mittakaavassa ainutlaatuinen modernistisen arkkitehtuurin kokonaisuus.
Esityksessä katsotaan, että kohteen suojeluarvot kokonaisuutena on sivuutettu täysin kaikkien kaavatasojen valmistelussa. Kokonaisuuden suojeluarvojen menettäminen aiotaan varmistaa nimenomaan alueen käyttötarkoituksen muutoksella maakuntakaavassa sekä yleis- ja asemakaavamääräyksillä.
Suojeluesityksen mukaan lentoasemakäytön mahdollisuus on keskeinen osa suojeltavaa arvoa.
ELY-keskus on antanut Malmin lentokentälle vaarantamiskiellon. Se on voimassa, kunnes suojelua koskeva asia on lainmukaisesti ratkaistu, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
ELY-keskus pitää suojeluesityksessä ja Museoviraston lausunnossa esitettyjä kohteen valtakunnallisia ja kansainvälisiä arvoja kiistattomina.
Uudenmaan liiton mukaan Malmin lentoaseman kulttuuriympäristön arvot ovat kiistattomat ja sen ominaispiirteet tulee yhteensovittaa uuden maankäytön kanssa.
Helsingin kaupunki katsoo, että maakuntakaavan, yleiskaavan ja kaavarungon kulttuuriympäristön suojelua koskevat suojelumääräykset ja tavoitteet ohjaavat asemakaavojen laatimista. Mainitun johdosta Malmin lentokentän keskeiset suojeluarvot tulevat turvatuiksi asemakaavoituksen keinoin.
Malmin lentoaseman ystävät ry:n vastineen yhteenvedossa todetaan, että suojeluesityksen hyväksymistä puoltavissa lausunnoissa esitetään tärkeitä perusteita ja tarkkoja, merkittäviä yksityiskohtia suojeluesityksen tueksi. Niiden pohjalta suojeluesitys tulee hyväksyä.
Perustelut
Oikeusperusta
Rakennusperintölain 3 § :n mukaan rakennusperinnön säilyttämiseksi voidaan suojella rakennuksia, rakennelmia, rakennusryhmiä tai rakennettuja alueita, joilla on merkitystä rakennushistorian, rakennustaiteen, rakennustekniikan, erityisten ympäristöarvojen tai rakennuksen käytön tai siihen liittyvien tapahtumien kannalta.
ELY-keskus toteaa, että rakennusperintölaki ei mahdollista käyttötarkoituksen suojelemista.” – –
—-
Kun lukee tarkkaan edellä esitetyn tekstin ihan loppuosan, voi vaan ihmetellä, miten ”rakennuksen käyttö tai siihen liittyvät tapahtumat” eroavat lentokentän ”käyttötarkoituksen” suojelemisesta käytännössä?
Ensimmäisitä kohtaa eli ”rakennuksen käyttöä tai siihen liittyviä tapahtumia” kun ”Rakennusperintölain 3 § :n mukaan rakennusperinnön säilyttämiseksi voidaan suojella”, mutta jälkimmäistä eli ”käyttötarkoitusta” ei rakennusperintölailla ole mahdollista suojella.
Miten nämä kaksi edellä kerrottua l e n t o t o i m i n t a a kuvaavaa asiaa eroavat toisistaan ihan käytännössä?
Osaatteko te kertoa?
Ilmoita asiaton viesti
Vaikeaksi menee asemakaavalla rakennusten suojelu, ks. alla:
KHO 2011:83
https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/20…
Ks. Opas rakentamisen poikkeamis-hakemusten käsittelyyn
3.3.3. (sivulta 55 -> )
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/123474…
—
Miksi näin pitäisi edes toimia, kun meillä on tarkoitukseen paremminkin sopiva laki eli ”Laki rakennusperinnön suojelemisesta”?…
Ilmoita asiaton viesti